Acer Nitro XV273K – 144 Hz och 4K UHD till slagkraftigt pris

Permalänk
Medlem

Hur är det eg med HDR gaming på PC nu för tiden? Verkar ju kul när det funkar men med begränsat stöd och en absolut mardröm när det inte funkar. Är det ens värt bråka med eller bara vänta några år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nu vet jag inte vilken skärm du beställt, gissar det kanske är XB271HU? Nu har jag som sagt inte kvar min sådan längre men minnesbilden är att de nya panelerna är vassare helt klart, men om dom är det just i QHD är mer oklart.

Ja precis XB271HU. Var ett bra pris på Elgiganten för 5990kr just under en vecka så slog till.
Predator X27 är lite högt pris för mig. Du störs inte av den fläkt som sitter i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Ja precis XB271HU. Var ett bra pris på Elgiganten för 5990kr just under en vecka så slog till.
Predator X27 är lite högt pris för mig. Du störs inte av den fläkt som sitter i den?

Jo, dessvärre gör jag det, känns som om den här GSync 2.0 modulen lämnar lite övrigt att önska (det är som jag förstått det den som måste kylas). Inte så att fläkten i sig är väldigt störande, men den låter så klart mer än ingen fläkt alls. Dessutom så fortsätter fläkten dessutn snurra även med skärmen avstängd otroligt nog, enda sättet att garanterat få tyst på den är att dra ur strömsladden. Föreställer mig att samma problem finns även på GSync varianten av denna skärm då den väl har samma GSync modul vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Hur står sig eg Freesync och GSync varianterna av dessa skärmar mot varandra? Sett till att även Freesync skärmen verkar fungera bra med Nvidias GPUer (till skillnad mot AMDs baserat på @laxpuddings test), är dyrare och dessutom har en GSync modul som kräver aktiv kylning så känns det som att GSync varianten faktiskt måste tillföra något utöver det som Freesync varianten kan? Som jag förstått det är det ev så att GSyncvarianten kan köra 144 hz med bara en DP kabel till skillnad från Freesync varianten (som väl inte kan köra alls med Freesync i den frekvensen) men kan ha missförstått det där?

Är själv fortfarande lite skeptisk mot NVidias stöd för Freesync men att döma av recensionen verkar det ju fungera klart bättre med NVidia GPU än AMD vilket i sig är lovande (så länge man har en GPU från gröna laget då).

Permalänk
Medlem

så 10 000 är billigt för en skärm nu? wow. Man får en 65 tum bra tv för dom pengarna nu med lika bra bild.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lonian:

Hörde jag rätt i videon när det sägs något om att det ser bättre ut på denna skärm i upplösningen 1920x1080 än vad det gör med en skärm designat för den upplösning, dvs native resolution?

Ser det även bättre ut i säg 2560x1440 än i en sådan native resolution skärm?

De native 1920x1080-skärmar som finns är nästan utan undantag väldig enkla modeller med i bästa fall medelmåttig kvalitetsnivå. Där så gott som alla 144 Hz TN-paneler som är rakt igenom usla i jämförelse. 4K-Panelen här håller en mycket högre kvalitetsnivå överlag. Dessutom gör pixeltätheten att 4K-panelen här inte har direkt synlig eller på något sätt lika framträdande subpixelstruktur som det är på den typiska 1920x1080-skärmen. Den här typen av skärm kan göra allt som en 1920x1080-skärm kan, fast bättre.

På det sista: nej – framförallt inte i Windows där en skalning med faktor 1,5x fortfarande påverkar tillexempel hur text ser ut. Där är det mer rimligt att köra 3840x2160-signal och skala till 150% i windows för samma skala som att köra 2560x1440. Fast då med skillnaden av med betydligt bättre textrendering tack vare den större pixelmatrisen och högre pixeltäthet. För spel kan 2560x1440 till skärmen vara lika effektivt och ge ungefär lika god upplevelse.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Scirocco:

så 10 000 är billigt för en skärm nu? wow. Man får en 65 tum bra tv för dom pengarna nu med lika bra bild.

10 000 kronor är lågt pris jämfört med de fåtal 4K och 120/144 Hz-kapabla skärmar som finns där ute. Du kan få tag på 4K-skärmar med IPS-panel för mindre pengar men då kör du max 60 Hz. Eller så får du tag på skärmar med som kör hög frekvens men saknar 4K-panelen och nöjer sig med 2560x1440-panel. Eller så betalar du vanligtvis mer än 10 000 för en ultra wide-kärm med 3440x1440-panel.

En 65-tums TV är fortfarande en 65-tums TV och inte en bildskärm som kör 4K i 120/144 Hz. Två olika typer av lösningar som fyller olika funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

så 10 000 är billigt för en skärm nu? wow. Man får en 65 tum bra tv för dom pengarna nu med lika bra bild.

Bra skärmar har alltid kostat mycket pengar, min första 1920x1200 kostade över 10 000. Det var en tidig modell med den då högre upplösningen. Men det är de nya extrema spelskärmarna som kostar extra mycket nu. Bara G-sync modulen i de nya skärmarna har ett tillägg på cirka 4000 (Nitro XV273K vs Predator XB273K).

Jag personligen tänker att jag är villig att betala för kvalite för något jag ska sitta och stirra på massor av timmar. Sen går det att hitta bra jobbskärmar med 60Hz för hyfsade priser idag.

Permalänk
Medlem

@laxpudding I videon säger du "144 hz, inom parentes dock. 120 hz är mer den praktiska gränsen". Är det då att det är 120 hz i 4K men 144 hz i övriga upplösningar som du menar?

Jag är intresserad av XV273K skärmen för spel och liknande men kommer ej använda 4K p.g.a. jag inte har tillräckliga grejer i datorn och inte planerar att lägga så mycket pengar på uppgraderingen. Jag har en Benq XL2411Z idag men vill gå över till IPS-panel, för även om jag är nöjd med den gällande spelande i Counter Strike så börjar jag ledsna på de trötta färgerna. Sedan i takt med att åren går så blir det mindre och mindre Counter Strike och mer och mer annat på datorn så det som var viktigast förr (144 hz, TN-panel) är inte lika viktigt nu, utan nu vill jag köpa en premium IPS skärm som dels kan ge en grym spelupplevelse i 2560x1440 för single player men även klarar av 144 hz i Counter Strike som man är van med. För även om jag inte spelar så mycket CS som förut så händer det titt som tätt och möjligheten att spela i 144 hz måste finnas.

Nu vet jag att du inte testat Acer 27" Nitro XV272UP WQHD 144Hz och frågan är ju liknande som att fråga "hur långt är ett snöre?" men tror du den kan vara lämpligare för mig eftersom jag ändå inte vill använda 4K? Det skiljer ju i runda slängar 4000-5000 kr mellan skärmarna och om skillnaden på pappret endast är upplösningen så vet jag inte om det är värt det. Det skulle eventuellt vara för att "framtidssäkra" inför nästa uppdatering om ett par år, men ändå tveksam om det endast är upplösningen som skiljer. Har ett nvidia-kort så det är ju fråga med hur bra freesync fungerar också.

Alternativt ska jag helt enkelt avvakta lite till, hur ser det ut med nya skärmar i det här segmentet? Kommer du lägga ut några mer tester snart?

Till sist, tack för alla bra recensioner. Jag har spenderat många många timmar senaste veckorna med att både läsa och titta på recensionerna. Jag tror jag sett/läst allihopa snart inklusive guiderna Det är bra material för en som mig som inte har funderat nämnvärt på skärm förut, det var som sagt bara köpa samma som alla andra CS-spelare, dvs Benq 144 hz.

Permalänk
Medlem

@Shadee: för "spel" hade jag personligen gått för en skärm med 109dpi.
alltså 27tum och 1440p. själv så är jag väldigt intresserad av Samsung 49" C49RG90
den hade jag väntat på om plånboken tillåter.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

@laxpudding I videon säger du "144 hz, inom parentes dock. 120 hz är mer den praktiska gränsen". Är det då att det är 120 hz i 4K men 144 hz i övriga upplösningar som du menar?

min acer x27 kan inte köra 144hz utan att gå ner i färg djup
tror det är 120hz 10bitars färg och 144hz 8 bitars färg.
denna skärmen har istället två stycken Display port kablar för att klara
bandbredden men har för mig att det inte fungerar helt felfritt?
tror det var freesync som inte fungerade med två dispay port kablar.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Shadee:

@laxpudding I videon säger du "144 hz, inom parentes dock. 120 hz är mer den praktiska gränsen". Är det då att det är 120 hz i 4K men 144 hz i övriga upplösningar som du menar?

Som skrivet ovan är det alltså bandbredden över en ensam Displayport som inte räcker till mer än 4K/120 vid 8-bitars färg. 4K/144 kräver subsamplade färger vilket helst undviks från en dator. Eller hanteras via dubbla displayport vilket då inte fungerar med Freesync samt kan ge problem med att skärmen hänger sig.

Ifall du inte vill gå hela vägen till 4K i dagsläget utan tycker 2560x1440 är lämpligare så verkar än så länge alla IPS-alternativen vara väl fungerande. Helt klart det du söker i förhållande till XL2411Z i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

min acer x27 kan inte köra 144hz utan att gå ner i färg djup
tror det är 120hz 10bitars färg och 144hz 8 bitars färg.
denna skärmen har istället två stycken Display port kablar för att klara
bandbredden men har för mig att det inte fungerar helt felfritt?
tror det var freesync som inte fungerade med två dispay port kablar.

Ser du stor skillnad om man går ner till 8bit färg?

Permalänk
Medlem

Tack @Oskar80 och @laxpudding för era inputs.

Jag bestämde mig för att jag inte ville lägga pengarna som krävs för att spela i 4K så gick ner till 2560x1440 och köpte en Acer 27" Nitro XV272UP WQHD 144Hz FreeSync och ASUS GeForce RTX 2060 6GB ROG STRIX GAMING OC.

Riktigt nöjd än så länge. Med det sagt så gick jag som sagt från en Benq TN-panel till den här så jag tror det skulle mycket till om jag skulle blivit missnöjd

Såg även ett test innan jag slog till: https://www.displayninja.com/acer-xv272u-review/

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lonian:

Ser du stor skillnad om man går ner till 8bit färg?

Det finns inte tillräckligt med nyanser för att teckna HDR med enbart 8 bitar vilket ger tydlig posterisering. Alternativt att det tecknas med halvtonsmönster. Båda metoderna går ut över bildkvaliteten fast på olika sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

10 000 kronor är lågt pris jämfört med de fåtal 4K och 120/144 Hz-kapabla skärmar som finns där ute. Du kan få tag på 4K-skärmar med IPS-panel för mindre pengar men då kör du max 60 Hz. Eller så får du tag på skärmar med som kör hög frekvens men saknar 4K-panelen och nöjer sig med 2560x1440-panel. Eller så betalar du vanligtvis mer än 10 000 för en ultra wide-kärm med 3440x1440-panel.

En 65-tums TV är fortfarande en 65-tums TV och inte en bildskärm som kör 4K i 120/144 Hz. Två olika typer av lösningar som fyller olika funktioner.

Nja har använt tv som skärm i många år nu, saknar inte en vanlig skärm det minsta. Ja om man kör i över 60 hz, men jag har inte råd med en dator som kan köra 4k över 60 hz i nya spel, det är över de flestas budget, så det känns ganska meninglöst.
Kör hellre hög upplösning med hdr än hög uppdatering, så tv är extremt mycket mer prisvärd för de flesta.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

@laxpudding Har denna skrämen nu. Factory default sätter dark boost 5. Ska man manuelt ändra det till 0 för att få bättre fidelity?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Silcan: Ifall ditt exemplar är som testexemplaret ska du köra Standard-läge och inte använda Black Boost-reglaget alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Silcan: Ifall ditt exemplar är som testexemplaret ska du köra Standard-läge och inte använda Black Boost-reglaget alls.

Tack! Du är grym!

Permalänk
99:e percentilen

XV273K och äldre grafikkort (GTX 980)

Skrivet av SweClockers:

Vi har i tidigare tester konstaterat att 4K/144 Hz inte alltid är en praktisk möjlighet då Displayport-standarden inte orkar driva 4K UHD i högre frekvens än 120 Hz utan kompromisser med sänkt färgupplösning. Acer XV273K ger ytterligare ett alternativ i form av att driva skärmen med dubbla Displayport.

Ett alternativ som inte är utan sina nackdelar det heller, till exempel att adaptiv synkronisering inte längre fungerar. Men dubbla Displayport är i alla fall en möjlighet som andra skärmar inte ger.

Detta är faktiskt en betydligt större fördel än jag först trodde, då det innebär att det går att köra 3 840 × 2 160 @ 144 Hz även på äldre grafikkort som bara stöder DisplayPort 1.2. Utan denna funktion hade jag med mitt GTX 980 varit begränsad till i bästa fall ~75 Hz – nu kan jag istället driva skärmen i dess fulla strålglans (förutom FreeSync då)!

Nyckelord för sökning: 4K 144 Hz 120 Hz DP 1.3 1.4 dubbla ingångar 900 700

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

Nackdelar

  • Besvärligt menysystem

Minst sagt! Riktigt dåligt på en så dyr skärm. Hur svårt kan det vara? Asus hade exempelvis blixtsnabba menyer i den första Swiften, som släpptes 2014.

Som tur är tillhandahåller Acer iallafall en applikation de kallar Display Widget, som låter en ändra exempelvis ljusstyrka direkt på datorn (åtminstone om man kör Windows). Detta underlättar väldigt mycket, då jag brukar ändra just ljusstyrkan dagligen, och att göra det med skärmens knappar tar i bästa fall 15 sekunder (från 0 till 100 eller vice versa).

Är det kanske till och med värt att nämna detta i artikeln, @Laxpudding?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

@Alling: Tycker du nämner det riktigt bra här, så jag länkar in ditt inlägg!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Scirocco:

Nja har använt tv som skärm i många år nu, saknar inte en vanlig skärm det minsta. Ja om man kör i över 60 hz, men jag har inte råd med en dator som kan köra 4k över 60 hz i nya spel, det är över de flestas budget, så det känns ganska meninglöst.
Kör hellre hög upplösning med hdr än hög uppdatering, så tv är extremt mycket mer prisvärd för de flesta.

Alla är vi olika. Som jag förstår dig tycker du att en skärm som XV273K är "ganska meningslös" om ens dator inte kan driva tunga spel i mer än 60 fps i 4K, men det håller jag inte alls med om. Jag använder musen en hel del utanför spel också.

För min del kunde jag inte ha hittat en bättre arbetsskärm än denna; hade varit ett klockrent köp även om jag inte hade spelat överhuvudtaget. Nu lirar jag dessutom ett par matcher CS i månaden, vilket bara gör hög uppdateringsfrekvens ännu viktigare (i mitt fall oumbärligt).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Alling:

Som tur är tillhandahåller Acer iallafall en applikation de kallar Display Widget, som låter en ändra exempelvis ljusstyrka direkt på datorn (åtminstone om man kör Windows). Detta underlättar väldigt mycket, då jag brukar ändra just ljusstyrkan dagligen, och att göra det med skärmens knappar tar i bästa fall 15 sekunder (från 0 till 100 eller vice versa).

Är det kanske till och med värt att nämna detta i artikeln, @Laxpudding?

Skrivet av Laxpudding:

@Alling: Tycker du nämner det riktigt bra här, så jag länkar in ditt inlägg!

Hittade precis ett mycket snabbare, mer kraftfullt och betydligt mer väldesignat program som dessutom fungerar med skärmar av alla märken, så länge de implementerar DDC/CI och MCCS: ClickMonitorDDC.

Och nu ett mycket simplare program som både ser ut som en del av Windows och är fri mjukvara: Monitorian!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Är denna skärm fortfarande ett bra köp eller hörs det något om nya modeller eller alternativ snart?
Har skaffat nya glasögon och jag skulle vilja ha en ny högupplöst skärm för att nyttja dem till fullo (jag har kört 1080p 27" för att min syn var så dålig...)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Bildexpert 📺

@lambdan: XV273K står i stort sett utan alternativ och jag har inte hört om något kommande som kan tänkas konkurrera med den heller.

Permalänk
Medlem

Kan jag använda denna med min rigg?

Tack för testet och även den löpande diskussionen, har läst hela tråden med god behållning.

Har idag en 2560x1440 samt en 1920x1200, båda i 60Hz. Funderar nu på att uppgradera till denna skärm, och då ha 3840x2160@120Hz (DP 1.2) som primär, samt bredvid den en 2560x1440@60Hz (DVI-Dual), utökat läge. Går det? HDMI-uttaget är redan taget av tv:n.

Windows 8.1
Sapphire 7950
Asus P8P67 LE

Nej, det behövs DP 1.4 för den upplösningen vid 120+Hz.

Själv hittat svaret på min fråga
Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Bildexpert 📺

@bartil: Ja, ett Radeon 7950 ska nog ses som en glad men alldeles otillräcklig veteran i dessa sammanhang. Du bör i grafikväg sikta på så nytt som möjligt, exempelvis Navi-korten.

Permalänk
Medlem

Frankenstein?

@Alling
@Laxpudding

Kan man göra en Frankenstein med mitt HD7950, och använda en adapter HDMI->DP, samt den riktiga DP 1.2 till skärmen? Och sedan en Single Link DVI->HDMI till tv:n (1080p @ 60Hz) och en Dual link DVI till sekundärskärmen (1440p @ 60Hz)?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av bartil:

@Alling
@Laxpudding

Kan man göra en Frankenstein med mitt HD7950, och använda en adapter HDMI->DP, samt den riktiga DP 1.2 till skärmen?

Kommer inte funka. Även om det på något sätt går att köra MST med HDMI på det sätt du föreslår räcker inte HDMI-utgången på ditt grafikkort till rent bandbreddsmässigt.

Jag kommer undan med mina Maxwell-kort tack vare att de har minst två DP-utgångar.

Citat:

Och sedan en Single Link DVI->HDMI till tv:n (1080p @ 60Hz) och en Dual link DVI till sekundärskärmen (1440p @ 60Hz)?

Om ovanstående "Frankenstein"-setup hade funkat hade detta med stor sannolikhet inte gått att göra samtidigt, då en TMDS-länk hade varit upptagen av HDMI-utgången; det finns ofta bara tre sådana länkar totalt.

Köp ett nytt grafikkort istället; det har du råd med om du skaffar en XV273K. Du behöver inget spektakulärt för att kunna använda skärmen; jag kör ett 960 just nu till exempel. (Spela i 4K är förstås en annan sak.) Men mest värt att gå för ett kort med DP 1.4 såklart.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers