Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SweKlockers - Vad har ni för klocka på er arm?

Permalänk
Skrivet av Bob:

Har en vanlig Daniel Wellington som är stilren och ligger i lagom pris för mig som inte är så intresserad av klockor.
Dock är jag lite sugen på en ny, vet inte om jag ska satsa på någon form ar smart-klocka eller någon fräck "analog" klocka... heter det ens analog?

Brukar säga mekanisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av mithaniel:

Brukar säga mekanisk

Haha juste, det var det ordet jag sökte efter! 😂

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Sjuksköterska - knivar, multiverktyg, ficklampor och så vidare...
En sådan som de lite tuffare killarna ringer när det tagit en för teamet?

Haha, nej. Inte nu längre i alla fall. Bemanningssköterska på en "vanlig" avdelning för tillfället. Bär både ficklampa och multiverktyg dock. Gamla vanor och så vidare.

Men jag har alltid haft intresse för knivar och verktyg och har en rejäl "samling" (ogillar det ordet). Och hade jag haft ett annat yrke så hade det utökats med en och annan klocka, inklusive flertalet här i tråden.

Skrivet av mithaniel:

Brukar säga mekanisk

Mekanisk blir ju inte rätt, en analog klocka (helt rätt term för en klocka med visare) kan vara mekanisk eller batteridriven.

En mekanisk klocka är en som dras upp genom mekanisk kraft, antingen genom att man själv vrider upp den eller så är den självuppdragande genom ett svänghjul (automatic). Detta i kontrast med en batteridriven klocka.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

En mekanisk klocka är en som dras upp genom mekanisk kraft, antingen genom att man själv vrider upp den eller så är den självuppdragande genom ett svänghjul (automatic). Detta i kontrast med en batteridriven klocka.

HA! Jag hade rätt! Fasen jag är ju så nära en urmakare man kan komma ✌

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk

@MH25: Så du menar att en hårddisk inte är mekanisk?

Nej fel, mekanisk är den eftersom den har rörliga delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mithaniel:

@MH25: Så du menar att en hårddisk inte är mekanisk?

Nej fel, mekanisk är den eftersom den har rörliga delar.

Ska vi kalla det odigital? 🤓

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem

just nu en Panerai 560

Permalänk
Medlem
Skrivet av mithaniel:

@MH25: Så du menar att en hårddisk inte är mekanisk?

Nej fel, mekanisk är den eftersom den har rörliga delar.

Vill man hitta på egna meningar för redan vedertagna termer så har man ju den rätten. Men räkna inte med att folk förstår vad du menar. Men det är klart, ett tiotal klockaffärer samt urmakarföreningen är ju inget att lita på, det är bättre att använda en egen definition som är så långt från verkligheten att ingen som är insatt fattar vad man menar.
http://www.fsu.se/mekaniska-klockor/

En analog klocka är per definition en klocka som har rörliga visare, det är här betydelsen av analog kommer in. En digital klocka är per definition en som använder en digital (på eller av) display av något slag. Om själva urverket är mekaniskt (ev. självuppdragande/automatiskt) eller batteridrivet är en helt annan fråga. Det finns till och med digitala klockor som är mekaniska, det är lite mer kuriosa men de finns. Sparc MGS är ett exempel.

Det är helt enkelt så att (armbands)klockor delas in i två typer, mekaniska och quartzstyrda. De förstnämnda delas in i självuppdragande och varianten där man drar upp fjädern genom en skruv (finns undervarianter utöver detta), de sistnämnda har antingen ett batteri och/eller en solcell/generator.

Om du säger till någon att Citizens klockor med Eco-Drive är "mekaniska" så kommer folk titta på dig som att du är från en annan planet.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Skrivet av MH25:

Vill man hitta på egna meningar för redan vedertagna termer så har man ju den rätten. Men räkna inte med att folk förstår vad du menar. Men det är klart, ett tiotal klockaffärer samt urmakarföreningen är ju inget att lita på, det är bättre att använda en egen definition som är så långt från verkligheten att ingen som är insatt fattar vad man menar.
http://www.fsu.se/mekaniska-klockor/

En analog klocka är per definition en klocka som har rörliga visare, det är här betydelsen av analog kommer in. En digital klocka är per definition en som använder en digital (på eller av) display av något slag. Om själva urverket är mekaniskt (ev. självuppdragande/automatiskt) eller batteridrivet är en helt annan fråga. Det finns till och med digitala klockor som är mekaniska, det är lite mer kuriosa men de finns. Sparc MGS är ett exempel.

Det är helt enkelt så att (armbands)klockor delas in i två typer, mekaniska och quartzstyrda. De förstnämnda delas in i självuppdragande och varianten där man drar upp fjädern genom en skruv (finns undervarianter utöver detta), de sistnämnda har antingen ett batteri och/eller en solcell/generator.

Om du säger till någon att Citizens klockor med Eco-Drive är "mekaniska" så kommer folk titta på dig som att du är från en annan planet.

Touché https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/mekanik

Således allt med rörliga delar är mekaniska oavsätt om vi delar upp det i quartz ,wind eller självuppdgragna.

Glad Påsk

Permalänk
Medlem
Skrivet av mithaniel:

Touché https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/mekanik

Således allt med rörliga delar är mekaniska oavsätt om vi delar upp det i quartz ,wind eller självuppdgragna.

Glad Påsk

Ok. Med andra ord så är alla tangentbord mekaniska. Min spis har rörliga vred, därför är den mekanisk. Mina högtalare är mekaniska.

Men inget av det innebär något, i klockterminologi så betyder inte "mekanisk" att den har rörliga visare utan att urverket är mekaniskt.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

För att återgå till temat, här är min ständige följeslagare (när jag väl bär klocka vill säga). Casio Mudman GW-9000-1J.

Enligt vissa så är denna klocka också mekanisk (se ovan) då kvartskristallen rör på sig.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Skrivet av MH25:

Ok. Med andra ord så är alla tangentbord mekaniska. Min spis har rörliga vred, därför är den mekanisk. Mina högtalare är mekaniska.

Men inget av det innebär något, i klockterminologi så betyder inte "mekanisk" att den har rörliga visare utan att urverket är mekaniskt.

Om du vill se det så är det helt upp till dig.
Du har uppenbarligen inte läst vad det står på NE men det är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mithaniel:

Om du vill se det så är det helt upp till dig.
Du har uppenbarligen inte läst vad det står på NE men det är ok.

Jodå, jag vill bara visa på hur absurt ditt resonemang är. Visarna på klockan rör sig ergo är klockorna mekaniska. Knapparna på alla tangentbord rör sig (egentligen snarare delen under knappen), ergo är alla tangentbord mekaniska.

Men när det kommer till tangentbord (eller klockor) finns det en annan, snävare, definition på just mekanisk. I fallet med tangentbord så har man valt att kalla tangentbord med switches som sluter en krets och som har en fjäder för mekaniska trots att alla är det enligt definitionen du vill göra gällande. I fallet med klockor så är det själva urverket man åsyftar, inte om klockan har analoga visare eller ej.

Men den här diskussionen hör inte hemma här, vi kan fortsätta den i annan tråd om du så önskar.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Hoppar nu mellan min Facit sapphire i titan och ny inköpta samsung galaxy watch som man får se om den lever upp tills en förväntningar med tanka på priset.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob:

Har en vanlig Daniel Wellington som är stilren och ligger i lagom pris för mig som inte är så intresserad av klockor.
Dock är jag lite sugen på en ny, vet inte om jag ska satsa på någon form ar smart-klocka eller någon fräck "analog" klocka... heter det ens analog?

Mitt tips för en "nybörjare" bland riktiga klockor är att börja med en enklare mekanisk Japansk eller Kinesisk klocka från en seriös tillverkare. Med lite letande får man en för en liknande summa som en DW, fast med mycket högre kvalitetskänsla. Kolla bl.a. Seiko, Citizen, Shanghai Watch Factory och Sea-Gull.

Skrivet av mithaniel:

Om du vill se det så är det helt upp till dig.
Du har uppenbarligen inte läst vad det står på NE men det är ok.

NE säger vad mekanik är. Hur ett ord används i ett visst sammanhang är inte alltid samma sak, likt ovan nämnda exempel med mekaniska tangentbord visar.

Mekaniskt urverk är en term med en viss betydelse, inte bara att det finns mekanik där. Det finns ingen mening med ordet annars då "analog" resp. "digital" redan fint förklarar om det finns visare för tiden, och därmed rörelse i urverket.
Jag antar att du brukar värma maten i en mekanisk-elektro-fysisk strålningsrotationsmikrovågsugn?

Permalänk
Skrivet av MH25:

Jodå, jag vill bara visa på hur absurt ditt resonemang är. Visarna på klockan rör sig ergo är klockorna mekaniska. Knapparna på alla tangentbord rör sig (egentligen snarare delen under knappen), ergo är alla tangentbord mekaniska.

Men när det kommer till tangentbord (eller klockor) finns det en annan, snävare, definition på just mekanisk. I fallet med tangentbord så har man valt att kalla tangentbord med switches som sluter en krets och som har en fjäder för mekaniska trots att alla är det enligt definitionen du vill göra gällande. I fallet med klockor så är det själva urverket man åsyftar, inte om klockan har analoga visare eller ej.

Men den här diskussionen hör inte hemma här, vi kan fortsätta den i annan tråd om du så önskar.

Absolut finns det vedertagna termer ok urverk och självklart kan man diskutera detta nördar i mellan men som du kallar det "absurda resonemang" om fysikens lagar kan vi inte bortse ifrån.

Ett mekaniskt tangentbord är inte mekaniskt för att den del som sitter i brytaren är det även om vi kallar det mekaniskt.
Dock så utgör den större delen av en klocka mekanik.

En bil är inte heller mekanisk fast den har en mängd mekaniska delar och en del av bilen är mekanisk.

Jag avsluta här för jag känner att denna diskussionen inte leder någon stans, du har uppenbarligen bestämt dig för att se detta på ditt vis.

Glad Påsk

Permalänk
Medlem
Skrivet av mithaniel:

Absolut finns det vedertagna termer ok urverk och självklart kan man diskutera detta nördar i mellan men som du kallar det "absurda resonemang" om fysikens lagar kan vi inte bortse ifrån.

Ett mekaniskt tangentbord är inte mekaniskt för att den del som sitter i brytaren är det även om vi kallar det mekaniskt.
Dock så utgör den större delen av en klocka mekanik.

En bil är inte heller mekanisk fast den har en mängd mekaniska delar och en del av bilen är mekanisk.

Jag avsluta här för jag känner att denna diskussionen inte leder någon stans, du har uppenbarligen bestämt dig för att se detta på ditt vis.

Glad Påsk

Det handlar inte om att jag bestämt mig, utan det handlar om vedertagen terminologi. Utan den förstår ingen vad man pratar om. Prova att gå in i en klockbutik och be om en mekanisk klocka. Det finns inte en chans att du då får titta på en batteridriven klocka eller en Eco-Drive med visare utan det du kommer få se är antingen en självuppdragande klocka eller en som du måste dra upp själv.

Glad påsk till dig också!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Inaktiv

En Fitbit Alta HR I mitt fall. Lutar åt någon smartklocka framöver dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har en drös, Men Tudor black bay är den som ligger mig varmast om hjärat

https://www.instagram.com/visenstans/

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Prova att gå in i en klockbutik och be om en mekanisk klocka. Det finns inte en chans att du då får titta på en batteridriven klocka eller en Eco-Drive med visare utan det du kommer få se är antingen en självuppdragande klocka eller en som du måste dra upp själv.

Det ska man inte vara helt säker på om klockbutiken tillhör stjärnurmakarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

En stilren William Gregor. En klocka för vanliga människor runt 1400:- när den var ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Körde vintage Omega idag.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Fin klocka! Men högerarmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KASC:

Fin klocka! Men högerarmen?

Tackar! Är vänsterhänt så klockan sitter bäst på höger för min del

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Jag kör på en Garmin Vivomove HR. Analog klocka med en liten oled skärm för dom små smarta funktioner jag vill ha. Tycker den är stilren och snygg ochså.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Samuraien på jobbet

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Jag är ett stort fan av klockor, om än av en lite mer utstickande design jämfört med alla tjusiga Rolex, Omega osv som jag ser här i tråden. Gillar U-Boat, Hublot och liknande, till exempel (men har tyvärr inte pengarna för såna märken). Häromdagen passade jag i alla fall på att köpa en ny klocka - en Luminox Atacama Field Chronograph - och tänkte att det var passande att göra min debut i tråden. Jag var ute efter en klocka som funkar vid alla tillfällen: på jobbet såväl som på campingutflykten. Den kom egentligen med ett svart läderband, men jag bad om att få ett orange istället eftersom svart på svart blev för... svart. Gillar den nya kombinationen starkt!

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av thethieme:

https://www.dropbox.com/s/ldzvo9imky7z4sk/IMG_2970-1.JPG?raw=1

Jag är ett stort fan av klockor, om än av en lite mer utstickande design jämfört med alla tjusiga Rolex, Omega osv som jag ser här i tråden. Gillar U-Boat, Hublot och liknande, till exempel (men har tyvärr inte pengarna för såna märken). Häromdagen passade jag i alla fall på att köpa en ny klocka - en Luminox Atacama Field Chronograph - och tänkte att det var passande att göra min debut i tråden. Jag var ute efter en klocka som funkar vid alla tillfällen: på jobbet såväl som på campingutflykten. Den kom egentligen med ett svart läderband, men jag bad om att få ett orange istället eftersom svart på svart blev för... svart. Gillar den nya kombinationen starkt!

Jag har några olika klockor för olika tillfällen. Bla annat köpte jag också en sån där för att ha som billig "tål-allt-slit-och-släng klocka" som man kan ha när man är ute på diverse semesteräventyr. (bara det att "lumen" lyser konstant är ju guld värt)
Dock tänkte jag mig inte riktigt för och badade med den några gånger... Varning... Armbandet pajjar så det sjunger om det om man badar med det(klantigt av mig men jag trodde dom preppat lädret så man skulle kunna bada lite givet klockans äventyrs-branding) .
Bytte ut armbandet mot svart gummi från ngn tysk sajt. Blev riktigt najs!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Woaini: Lagom när man räknar en klocka för nästan 9000 för billig "tål-allt-slit-och-släng klocka"

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?