Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Att leva ett meningsfullt liv: #Minimalism? #Vanlife?

Permalänk
Medlem

Som jag uppfattar det, är minimalism en metod att frigöra sig mentalt från beroendet av yttre ting. Det är mycket bra. Men jag tror att det hos vissa har motsatt effekt när det drivs för hårt: vissa verkar tänka så mycket på att frigöra sig från yttre ting, att de till slut tänker mest på sånt av alla: "vilken ryggsäck är optimal här eller här? Om jag fixa en sån här, kan jag undvika den här..." osv. Ofta kan man se det i olika rörelser, att vad man till varje pris motsäger sig är vad man till slut, ironiskt nog, blir besatt av. Träffar ibland människor med vänsterideologi, som har problem med det privata ägandet - det är sällan jag hör några vara så mentalt upptagna av inkomst och ägande som de. Ironiskt nog detsamma med ateister, som oftast talar mera om Gud och teologi än vad många troende gör.

För egen del implementerar jag inte minimalism så "skarpt", i meningen att jag stipulerar att jag bara får ha si eller så många föremål och sedan går bärsärk hemma och rensar. Däremot checkar jag ständigt i mig själv, hur jag känner inför materiella ting och hur beroende av dem jag är för min lycka. Jag är helt säker på att de inte har kontrollen över mig. Jag köper nästan aldrig kläder (såvida de inte av funktionella skäl behövs, som när man tappar bort sin mössa etc), jag äger för egen del inte mer elektronik än vad jag behöver, och jag ser till att hålla efter så att det inte kommer in så mycket mer grejer i hushållet än vad det går ut.

Till slut så tror jag inte att man ska ta så allvarligt på minimalismen, utan däremot använda den för att tona ner den materiella delen av sitt liv, så att en annan del kan framträda starkare. Det som är svårt idag är att det behövs så otroligt mycket pengar för att köpa en bostad i ett tryggt område, så även om man avstår från att köpa Playstations och nya datorer hela tiden, så måste man ändå gneta på riktigt hårt under större delen av sitt arbetsföra liv för att ha råd med boendet. Jag önskar det var annorlunda.

Min egen plan är att starta ett företag som jag kan ordna ganska bekvämt för mig, därefter gradvis gå ner i tjänst, till slut få en mindre lön men kunna lägga mera tid på det som är viktigt; som jag ser det familjen och moralen. Det enda jag tänker lägga pengar på är hyra, därefter allt som relaterar till bilen, kläder till fru och barn, mat och de allra nödvändigaste räkningarna.

Permalänk
Inaktiv

@fesoj: Bra skrivit. Som sagt alla -ism av olika slag ska man ej ta först allvar på. De som säger att de är någon -ism av något slag säger att de är individer som ej kan tänka självständigt. Däremot finns det bra värderingar i många -ism som man kan använda efter behov.

För min del så finns det nu och sedan flera år tillbaka inget som jag har råd att köpa som kan göra mig lycklig, jag tänker tillbaka när jag var liten och vi skulle åka till stan. Det var så roligt att besöka Siba, Överskottsbolaget, leksaksbutiker och annat och se saker man ville ha.
Idag, ja som sagt inget som finns att köpa på ett köpcenter är egentlig något jag ens vill ha, jag endast köper för att jag måste. Så min minimalism har egentligen kommit utan att ens tänka på det.

Sedan finns det saker jag skulle vilja ha, ett hus i en storstad, en bil som Bugatti La Voiture Noire (pris 117 miljoner), båt, privatjet etc.. Men det saknas något för mig som heter pengar.
Men småköp säg upp till 100 000kr är inga problem, men det finns inget som jag ens vill ha i denna prisklass.

*edit*
Ta köpcentret nordstan i Göteborg. Om jag skulle få vad jag ville i hela detta köpcenter så finns det inget jag kan komma på som skulle göra mig mer lycklig. (bortsett från dyraste varan och sälja den och få pengar) Varvid jag helt naturligt inte köper en massa dritt och blir på så sätt en liten minimalist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan köpa en nödtoalett som inte inte är mer än en påse och en ring på en campingbutik eller byggvaruhus, men kommer du med en påse innehållandes avföring till kommunens avfallsanläggning kommer de såklart inte ta emot det.

Därav idén att använda en hundbajspåse och lämna avföringen i en av de där behållarna som brukar finnas i områden som är populära för hundrastning. I nödfall. För att slippa ha en hel toalett med tank som måste tömmas.

Skrivet av Petterk:

En vanlig skåpbil typ Renault Kangoo har 1,092 m lastlängd, 1,347 m längd nere på golvet, 1,227 m i höjd i lastutrymmet, är mellan 1,045-1,218 m bred. De flesta skåpbilar är för korta att ligga i om du inte tar bort passagerarsätet. En bil du kan stå i och som har gott om plats för säng och annat kostar 3 till 4 gånger så mycket. Bygger man en husbil så är det väl för att bo i den.

Nja, bygger man om en skåpbil är det nog inte för att 'bo' i, utan för att sova i. Jag tänkte mig en 5 meter lång sak med lastutrymme på 2,5 meter (tydligen). Poängen är att komma billigt undan, annars har du helt rätt i att det inte lönar sig.

Skrivet av Petterk:

Tror du kommer tröttna på mjukost på tub och sur potatissallad ganska snabbt. Ska du äta frukost, lunch, middag och mellanmål utan kök och utan kyl så kommer det bli dyrt. Gå till salladsbaren i närköpet och du kommer komma ut med en salladsskål för 80 kr o.s.v.

Salladsbaren är inget för mig, utan det jag menar med 'sallad' är billigt klet på burk. Ett kilo potatissallad för tjugo kronor som ger 2040 kcal. Och visst, det tröttnar man nog snabbt på, men då får man väl variera sig eller gå hungrig tills det man tröttnat på smakar tillräckligt gott. Hunger är bästa kryddan. Men som sagt, lunchbuffé en eller två gånger i veckan som komplement och variation borde räcka. Mat för 1000-2000 kronor i månaden är fortfarande billigare än att betala för något billigare mat plus lägenhetshyra. I dagsläget äter jag för gissningsvis 700-1000 kr i månaden.

Skrivet av Petterk:

Det finns ingen möjlighet att fricampa längre perioder i Sverige därav behov av campingplats eller mark med tomtmark, särskilt om du ska stanna inom samma område för att ta dig till jobb. Jobbar du är det inte praktiskt att hitta ny plats att stå på varje dag.

Det där påminner mig om den retoriska frågan jag läste på YouTube: "Är prostitution verkligen ett val om alternativet är att vara fattig?" Och på det svarar jag att ja, det är det. Man kan välja att vara fattig. Och sover man i en skåpbil och inte vill betala för att stå på en campingplats, då kan man välja att istället hitta en ny parkeringsplats varje dag. Även om det enligt dig inte skulle vara praktiskt. Står man på en gratis parkeringsplats kanske det räcker med att flytta bilen från en parkeringsficka till en annan? Jag tror jag såg någon göra det på en parkeringsplats här i närheten, tidigt på morgonen.

Skrivet av Petterk:

Problemet med ditt förslag om att diska och tvätta i handfat är att det är så krånglig lösning på ett enkelt problem, vatten och gråvattentank är allt du behöver för att diska eller tvätta. Finns givetvis tvätterier att lämna in tvätten till också, om man har pengar att bränna. En egen maskin lönar sig, om man står så man har tillgång till el och vatten/avlopp emellanåt.

Hur krångligt kan det vara att ta med sig dagens disk och eventuell tvätt när man ändå går på toaletten åtminstone en gång om dagen? Visst, det är krångligare än att låta en maskin göra jobbet, men tydligen kostar sådant bra med pengar, och där är väl valet enkelt?

Skrivet av Petterk:

Visst kan du bygga en husbil för 100 000 kr om du köper en skåpbil som är mer än tio år gammal, men du kommer lägga så mycket mer på att bo i en egenbyggd husbil än om du bodde i en liten lägenhet.

Det kan kanske stämma. Bilar är dyra i drift har jag förstått. Själv har jag inte tänkt skaffa någon.

Skrivet av Petterk:

Det TS pratade om var att bo i ombyggd skåpbil, det är inget som handlar om att göra livet enklare med färre prylar, istället för en lägenhet har du ett fordon att sköta, extra batterier att sköta, vatten och gråvatten att sköta, el eller gas att sköta, nytt kök att sköta, och allt du stoppar in. För TS handlar det om att skaffa så mycket mer saker än om han fortsatte att bo kvar hemma eller flytta till en egen hyresrätt.

Det var inte så jag tolkade idén att 'bo' i en ombyggd skåpbil. Det är nog mest du själv som insisterar på att allt för bekväm camping behövs och därmed gör hela idén dyrare än vad som är försvarbart. I alla fall enligt nedanstående citat från TS (långt ned på första sidan):

Skrivet av CrossPorter:

Att resa runt i större husbil/vagn/båt med camping etc är absolut konsumtion i någon form, men att göra det (i mitt fall) med en Van utan dusch och riktigt kök (främst säng, förvaring & nödtoalett) är ju bland de absolut minsta man kan klara sig med i vårt samhälle.

Visa signatur

I'm a slacker, hear me snore...

Permalänk
Avstängd

Allt är en jakt efter att fylla sitt liv med mening; en del finner det i upplevelser, en del i prylar, en del i status, en del i sitt arbete... tyvärr är det väl så att det finns många som har den åsikten att alla skulle bli lyckliga om de bara gör det som de gör. Folk som uppenbarligen hittar sin lycka i att "missionera" för sin vision. Sedan kanske de inte kan leva det livet de predikar om för det går inte att lösa rent praktiskt med sitt missionerande liv.

På en grundläggande nivå så är meningen med livet reproduktion. Det går inte att komma ifrån. Sedan hittar man på mer "sofistikerade" mål allt eftersom man får sina basbehov uppfyllda. Har man inga medel så kan det vara enbart att få ett mål mat om dagen som upplevs som det som ger livet mening. Sedan byggs det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrossPorter:

'Om det hus/bostad höll på att brinna ner och du kunde rädda en sak/låda, vad skulle du rädda?' (Förutsätter att alla människor redan är i säkerhet), utan ettt bra svar gick jag hem den dagen och ställde mig och tittade runt i mitt rum (ja, bor fortfarande hemma trotts vuxen ålder och bra jobb).

Du har inte levt enough, du är fortfarande med föräldrar och funderar på att sälja allt?
Sure man kan tröttna att man har allt osv, men det är annorlunda när du inte har en trygghet som håller dig på benen (Föräldrarna), allt blir annorlunda.
Som andra sagt, flytta ut och bilda ditt egna liv, sen börja sök vad lösningen är om det inte går an som du vill/velat.
Som tidigare nämnt, finns inget recept på vad som gör Dig glad eller Mig, jag är själv en person som hade vart glad ute i skogen utan el, men nog realistiskt sätt max ett år, om ens det. Jobbar du med något du inte tycker om bara för att någon pressat dig dit, så kommer du aldrig finna lycka eftersom det inte är vad DU vill göra.
Men minimalism är ett bra sätt att slippa sublima skit från nätet, missa trender som kanske blir flugor att kasta pengar på som aldrig blev något osv. Minimalism är bra tankesätt att ha inte mer än vad du behöver vilket fungerar rätt bra.
Sen har du personer som MÅSTE ha allting hela tiden, mobil till platta till dator till tv till något annat som ersätter de ena efter andre, bara för vi inte fattar hur denne gillar det så är inte denne mer ledsen.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Är väl som allt annat väldigt individuellt, passar nog bra för vissa.

Beroende på hur långt man drar det tror jag nog många har en väl romantisk bild över "minimalism" (vilket är ett rätt brett begrepp). Det är nog inte så jävla kul o bo i en van om man vill ha barn eller knappt ha någon pension när man blir gammal pga man inte jobbat.

Sen tycker jag det finns en viss moralisk aspekt också vad gäller dom här som kallar sig "självförsörjande" och inte jobbar och betalar in skatt - men sjukvård, skola o garantipension ska dom ha ändå. Vårt samhälle bygger på att folk jobbar och betalar in skatt.

Jag kan väl känna att det är så jävla mkt jamsande och "självuppfyllande" som ska till nuförtiden - vi har fått det så bra att folk ständigt letar efter fel eller får för sig att det måste till nya saker/händelser för att förverkliga sig själva. Minimalism när den går långt ser jag nästan som en religiös övertygelse. Jag tror många som febrilt letar o letar efter nirvana har andra problem.

För egen del ser jag inte mitt arbete som så fasansfullt att det inte väger upp de möjligheter det ger mig i form av bostad och pengar till hobbies samt förhoppningsvis en någorlunda tryggad ålderdom.

Med det sagt tror jag ändå att det på många sätt är positivt att minska all den konsumtion som försiggår, det är nåt jag försöker jobba med mig själv också. Fundera ett varv till om jag verkligen behöver pryl X. Jag försöker även köpa färre men bättre grejer och vårda dessa.

EDIT: Men nog är det lite humor ändå att TS pratar om att "trycka på resetknappen" när vederbörande inte ens flyttat hemifrån...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag ser minimalist som prylbantning vilket jag tycker är en skön känsla. För mig innebär det inte att sälja allt jag äger utan mer att gå igenom saker jag äger och väga för och emot vad det tillför.
Tex TV ah den använder jag, gitarr spelar jag på ibland, ett par för små byxor, när dessa kan jag skänka så bringar det någon annan nytta. Jag tycker att det är en rätt skön känsla när man lyckas få ihop en påse eller två med saker jag inte behöver och kan skänka så det gör någon annan nytta.
Och framförallt innebär det att det blir något mindre saker att städa efter eller hålla ordning på.

Räkningar är också intressant att prylbanta, för då vet jag att jag inte behöver jobba speciellt mycket för att kunna klara mig, så om jag tröttnar på det jag gör och har en del sparat så är steget inte så långt att jag kan avsluta det jag gör och gå vidare till något nytt även om det skulle innebära en lucka i inkomst.

Sen kan man dra det extremt och sälja allt man äger för att resa jorden runt eller bo i en bil och det är upp till var och en om man finner en lockelse i det.

Summa summarum ser jag minimalism som att skala bort prylar som inte tillför och behålla de som tillför dvs inte detsamma som att ta bort alla prylar man äger.

Permalänk
Medlem

Har sakta men säkert börjat sälja av mestadels elektronik som jag inte behöver och har slutat köpa nytt förrän saker verkligen går sönder... Både bra för miljön och min personliga ekonomi

Bryter dock ganska hårt på en punkt och det är att jag har en ej så miljövänlig fossildriven bil som jag köpte ny för 3 månader sen och bolån på 1 mille i en lägenhet som är värd betydligt mer i dagsläget har även bantat ner alla kostnader i form av räkningar som går.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillsing:

Därav idén att använda en hundbajspåse och lämna avföringen i en av de där behållarna som brukar finnas i områden som är populära för hundrastning. I nödfall. För att slippa ha en hel toalett med tank som måste tömmas.

Nja, bygger man om en skåpbil är det nog inte för att 'bo' i, utan för att sova i. Jag tänkte mig en 5 meter lång sak med lastutrymme på 2,5 meter (tydligen). Poängen är att komma billigt undan, annars har du helt rätt i att det inte lönar sig.

Salladsbaren är inget för mig, utan det jag menar med 'sallad' är billigt klet på burk. Ett kilo potatissallad för tjugo kronor som ger 2040 kcal. Och visst, det tröttnar man nog snabbt på, men då får man väl variera sig eller gå hungrig tills det man tröttnat på smakar tillräckligt gott. Hunger är bästa kryddan. Men som sagt, lunchbuffé en eller två gånger i veckan som komplement och variation borde räcka. Mat för 1000-2000 kronor i månaden är fortfarande billigare än att betala för något billigare mat plus lägenhetshyra. I dagsläget äter jag för gissningsvis 700-1000 kr i månaden.

Det där påminner mig om den retoriska frågan jag läste på YouTube: "Är prostitution verkligen ett val om alternativet är att vara fattig?" Och på det svarar jag att ja, det är det. Man kan välja att vara fattig. Och sover man i en skåpbil och inte vill betala för att stå på en campingplats, då kan man välja att istället hitta en ny parkeringsplats varje dag. Även om det enligt dig inte skulle vara praktiskt. Står man på en gratis parkeringsplats kanske det räcker med att flytta bilen från en parkeringsficka till en annan? Jag tror jag såg någon göra det på en parkeringsplats här i närheten, tidigt på morgonen.

Hur krångligt kan det vara att ta med sig dagens disk och eventuell tvätt när man ändå går på toaletten åtminstone en gång om dagen? Visst, det är krångligare än att låta en maskin göra jobbet, men tydligen kostar sådant bra med pengar, och där är väl valet enkelt?

Det kan kanske stämma. Bilar är dyra i drift har jag förstått. Själv har jag inte tänkt skaffa någon.

Det var inte så jag tolkade idén att 'bo' i en ombyggd skåpbil. Det är nog mest du själv som insisterar på att allt för bekväm camping behövs och därmed gör hela idén dyrare än vad som är försvarbart. I alla fall enligt nedanstående citat från TS (långt ned på första sidan):

TS är inte hemlös så denna behöver inte göra något moraliskt val att begå brott.

Volkswagen Transporter Skåp har som du ser 2,324 x 1,244 x 1,7 m lastutrymme som standard, men det är en stor skåpbil som kostar 258 700 kr i enklaste och minsta utförande. Det är lyx bland arbetsfordon, en Caddy är mycket vanligare bland Volkswagen-fordon och de har 1,779 x 1,17 x 1,244 m lastutrymme i den mindre storleken som kan köpas för 140 000 kr. Den större Caddyn är 2,249 x 1,168 x 1,259 m (L x B x H) och börjar på 184 800 kr. Det du hittar beg för tjugotusen är den mindre modellen, så det är inte så enkelt som att köpa ett tio till femton år gammalt yrkesfordon. En Transporter kan du inte stå i, så där är det knappast värt att köpa en sönderrostad från 90-talet. Du kan sova i en kombi med nedfällda säten om du är ute efter billigt.

Hela subkulturen i USA handlar om att åtminstone ha ett campingkök och säng, kyl är bland det första folk skaffar.

Ätstörningar är inte något att sprida, de flesta tappar så småningom aptiten vid hunger så att hänvisa till potatissallad varje dag fungerar inte. Det var frågan om frukost, lunch, middag och mellanmål alltså normal kost.

Äter du en yoghurt för 14 kr till frukost, en banan för 5 kr till mellanmål, en sallad för 60 kr till lunch och potatissallad med rostbiff för 38 kr till middag har du ätit ca 1300 kcal för ca 120 kr. Det fungerar alltså inte bara att gå och ta färdigmat i snabbköpet.

Tvivlar starkt på att TS har viljan och förmågan att leva billigare i en bil än i en lägenhet. En etta för 3000 kr i månaden och mat för 2000 kr i månaden, försäkringar, bredband och el så landar du på 5500 - 6000 kr i månaden för tak över huvudet med kök och badrum samt mat. TS har jobb så lägenhet är ett alternativ, har han inte massor sparade pengar kan han däremot inte bara gå ut och köpa lämplig skåpbil att bo i. Att belåna sig går helt emot kulten om att vara fri från skuld som han länkade till som huvudargument och skrev massor hashtags om som om detta var Instagram.

§5
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Mycket ångest tråden igen då...
Flytta hemifrån och ta hand om ditt eget liv så ska du se att det löser sig

Det finaste är väl just det, prova slänga sig handlöst utför och lämna tryggheten bakom sig och att vi har möjligheten att faktiskt göra så. Har själv gjort det flera gånger och kommer göra det igen

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Prylar eller inte prylar är en diskussion men för mig handlar det om hur jag använder min tid.

Att sälja bilen och cykla istället spar både tid och pengar. Ett riktigt i lyft i livskvalitet. Får motionen gratis medan jag ändå transporterar mig. Att ge bort TV:n gav också mer tid till sådant spelar roll.

Via min hobby så har jag umgåtts mycket med extremt rika personer. Dom har inte alltid så kul. Dom har mer pengar men mer än så skiljer inte. Optimal förmögenhet är en hyfsad bostad, på cykelavstånd. Mer pengar än så bara ställer till problem med avundsjuka i relationer.

Sedan skall man ta amerikanarnas inställning till minimalism med en nypa salt. Dom är rätt extrema med hur mycket prylar dom samlar på sig, att proppa in i enorma hus och frakta omkring i enorma pickups. Deras snack kan inte rakt av överföras på svensk eller europeisk livsstil.

Det lär finnas ett portugisiskt ordspråk som säger att man skall göra tre saker i livet: plantera ett träd, skriva en bok och fostra ett barn. Känns rätt. Det handlar inte om hur mycket man konsumerar, det handlar om vad man lämnar efter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrossPorter:

Vad tycker ni?

#Vanlife förutsätter ju två saker. 1: att du kan försörja dig som nomad, funkar för vissa, tex programmerare eller "influencers" som kan göra sitt jobb remote med en dator. eller 2: att du har sparat pengar och kan köra en långsemester och när pengarna är slut är vanlife slut.

Vanlife glorifieras av många men de flesta youtubers jag har följt slutar förr eller senare, det är inte så jäkla kul att jaga säkra platser att övernatta, hitta en dusch osv i längden tror jag. och då är det ändå i USA där allt finns.
Man vänjer sig med bekvämligheter och space, att bo på 4 kvm i en ombyggd mercedes van är säkert kul en stund men år efter år?
Det passar säkert vissa, tex Alex Honnold har bott i en van i Yosemite i 10 år men det är mer för att han måste än att han vill.

vanlife i Sverige känns hyffsat pointless. Kom även ihåg att det är olagligt att bo i en ombyggd van på många ställen.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

TS är inte hemlös så denna behöver inte göra något moraliskt val att begå brott.

Vilket brott är det som jag skulle uppmuntra till? Jag kan inte landets alla lagar, så upplys mig gärna.

Skrivet av Petterk:

Volkswagen Transporter Skåp har som du ser 2,324 x 1,244 x 1,7 m lastutrymme som standard, men det är en stor skåpbil som kostar 258 700 kr i enklaste och minsta utförande. Det är lyx bland arbetsfordon, en Caddy är mycket vanligare bland Volkswagen-fordon och de har 1,779 x 1,17 x 1,244 m lastutrymme i den mindre storleken som kan köpas för 140 000 kr. Den större Caddyn är 2,249 x 1,168 x 1,259 m (L x B x H) och börjar på 184 800 kr. Det du hittar beg för tjugotusen är den mindre modellen, så det är inte så enkelt som att köpa ett tio till femton år gammalt yrkesfordon. En Transporter kan du inte stå i, så där är det knappast värt att köpa en sönderrostad från 90-talet. Du kan sova i en kombi med nedfällda säten om du är ute efter billigt.

Jag länkade till en bil som jag själv skulle betrakta som 'van'. Tydligen finns det en massa olika typer av bilar som alla kallas 'skåpbil' på svenska, men som du själv redan påpekat så behöver man en med tillräckligt lastutrymme för att kunna sträcka ut sig ordentligt. Att sova i ett nedfällt säte i en kombi låter alldeles för obekvämt i längden, för det blir väl inte helt platt?

Hur TS löser den ekonomiska biten vet jag inte, men bor man hemma hos föräldrarna medan man arbetar har man ypperliga möjligheter att spara ihop några hundra tusen även om man måste betala för sin del av hushålls- och boendekostnaderna. Vilket inte alltid är fallet, antar jag.

Skrivet av Petterk:

Ätstörningar är inte något att sprida, de flesta tappar så småningom aptiten vid hunger så att hänvisa till potatissallad varje dag fungerar inte. Det var frågan om frukost, lunch, middag och mellanmål alltså normal kost.

Potatissalladen var bara ett snabbt och bekvämt exempel. Jag har ju fortfarande kylskåp, så jag har inte behövt begränsa mig till endast mat som inte behöver kylskåp eller tillagning, och därmed har jag inte undersökt alla möjligheter på det området. Men jag har ätit en eller två gånger om dagen i över tio år nu och känner inte att det är något större problem. Och det är möjligt att det är en 'ätstörning' och att jag kommer att dö om några år. Får se hur det blir med det.

Skrivet av Petterk:

Äter du en yoghurt för 14 kr till frukost, en banan för 5 kr till mellanmål, en sallad för 60 kr till lunch och potatissallad med rostbiff för 44 kr till middag har du ätit ca 1300 kcal för ca 120 kr. Det fungerar alltså inte bara att gå och ta färdigmat i snabbköpet.

Tydligen behöver svenskar inte äta kött varje dag, utan borde minska sitt köttintag. Så skippa den dagliga rostbiffen och spara köttintaget till lunchbuffé en eller två gånger i veckan. Och skippa färdigsalladen för 60 kr och gör en egen av färska grönsaker direkt från avdelningen för frukt och grönt.

Och en hel liter yoghurt till frukost låter som dubbelt så mycket som jag skulle orka trycka i mig varje dag. Nog bättre att göra en liter yoghurt till dagens huvudsakliga mål mat i så fall, tillsammans med flera deciliter havregryn och kanske en halv påse russin. Eller göra 'riktig' müsli om man orkar.

Och inte göra det varje dag, utan bara dagar när man är trött på potatissallad. Eller trött på bröd med mjukost och skivade grönsaker som pålägg. Eller trött på bröd med skagenröra och grönsaker som pålägg. Eller dagar när man är trött på allt sådant och ingen lunchbuffé erbjuder något man vill ha.

Visa signatur

I'm a slacker, hear me snore...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillsing:

Jag länkade till en bil som jag själv skulle betrakta som 'van'. Tydligen finns det en massa olika typer av bilar som alla kallas 'skåpbil' på svenska, men som du själv redan påpekat så behöver man en med tillräckligt lastutrymme för att kunna sträcka ut sig ordentligt. Att sova i ett nedfällt säte i en kombi låter alldeles för obekvämt i längden, för det blir väl inte helt platt?

Hur TS löser den ekonomiska biten vet jag inte, men bor man hemma hos föräldrarna medan man arbetar har man ypperliga möjligheter att spara ihop några hundra tusen även om man måste betala för sin del av hushålls- och boendekostnaderna. Vilket inte alltid är fallet, antar jag.

Potatissalladen var bara ett snabbt och bekvämt exempel. Jag har ju fortfarande kylskåp, så jag har inte behövt begränsa mig till endast mat som inte behöver kylskåp eller tillagning, och därmed har jag inte undersökt alla möjligheter på det området. Men jag har ätit en eller två gånger om dagen i över tio år nu och känner inte att det är något större problem. Och det är möjligt att det är en 'ätstörning' och att jag kommer att dö om några år. Får se hur det blir med det.

Tydligen behöver svenskar inte äta kött varje dag, utan borde minska sitt köttintag. Så skippa den dagliga rostbiffen och spara köttintaget till lunchbuffé en eller två gånger i veckan. Och skippa färdigsalladen för 60 kr och gör en egen av färska grönsaker direkt från avdelningen för frukt och grönt.

Och en hel liter yoghurt till frukost låter som dubbelt så mycket som jag skulle orka trycka i mig varje dag. Nog bättre att göra en liter yoghurt till dagens huvudsakliga mål mat i så fall, tillsammans med flera deciliter havregryn och kanske en halv påse russin. Eller göra 'riktig' müsli om man orkar.

Och inte göra det varje dag, utan bara dagar när man är trött på potatissallad. Eller trött på bröd med mjukost och skivade grönsaker som pålägg. Eller trött på bröd med skagenröra och grönsaker som pålägg. Eller dagar när man är trött på allt sådant och ingen lunchbuffé erbjuder något man vill ha.

Detta är bara verklighetsfrånvänt, har du någon gång köpt grönsaker? Lite cosmopolitan eller romansallat får du betala 15-20 kr för, en gurka får du för kanske 15-17 kr, en ask med tomater 20 kr, dressing 20 kr, salladsost 150-200 gram 20 kr. I en varm bil kommer inget hålla i flera dagar.

Exemplet med yoghurt gällde en portionsförpackad med granola, då du inte skulle ha någon kyl och då kan du inte äta ur samma i 3-4 dagar. Varför du slänger dig ut något sådant vet jag inte, 1 l yoghurt innehåller kanske 600 kcal och exemplet jag gav var under 1300 kcal för dagen. 1l yoghurt kostar inte 14 kr heller, utan ett par kronor mer.

Det är inte billigt att bara gå in i butiken och köpa det man behöver för dagen, alltså sånt man inte behöver laga oavsett om det är färdigförpackad måltid eller inte.

Det går fint att äta en gång om dagen, men de flesta äter inte 2000-2500 kcal i en sittning.

TS har inte pratat om att spara i flera år, har TS inget speciellt jobb får han ut 15-20k i månaden och spenderar säkert huvuddelen.

Det finns baksäten som fäller ner helt platt för övrigt, men där så inte är fallet är det ju bara att bygga en säng så man får en rak yta att ligga på.

P.S. Skåpbil och van är samma sak, ena är det svenska ordet och andra är det engelska. Caddy räknas som van i t.ex. Storbritannien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Detta är bara verklighetsfrånvänt, har du någon gång köpt grönsaker? Lite cosmopolitan eller romansallat får du betala 15-20 kr för, en gurka får du för kanske 15-17 kr, en ask med tomater 20 kr, dressing 20 kr, salladsost 150-200 gram 20 kr. I en varm bil kommer inget hålla i flera dagar.

Jag vet inte vad allt det där är, och nej, jag brukar inte köpa grönsaker just därför att det ofta är löjligt dyrt. Jag köper bara när det är billigt, och ofta brukar det vara extrapris på något. Den här veckan fick jag 500 gram paprika för 12,90 kr. Och dressing är inget jag skulle rekommendera om vädret inte tillåter att man sparar den under tillräckligt lång tid för att göra slut på den. Minimera matslöseriet. Och en dag med potatissallad behöver ingen dressing alls: Blanda grönsakerna direkt med potatissalladen istället.

Och om det är för dyrt med vanliga grönsaker, vad äter man som är så billigt och hälsosamt om man bor i en lägenhet med kylskåp och frys? Det låter som om det skulle kosta multum även där med din antagna kosthållning.

Skrivet av Petterk:

Exemplet med yoghurt gällde en portionsförpackad med granola, då du inte skulle ha någon kyl och då kan du inte äta ur samma i 3-4 dagar. Varför du slänger dig ut något sådant vet jag inte, 1 l yoghurt innehåller kanske 600 kcal och exemplet jag gav var under 1300 kcal för dagen. 1l yoghurt kostar inte 14 kr heller, utan ett par kronor mer.

Vad yoghurten kostar beror väl på vilken affär man handlar i. På Lidl får jag ett kilo ekologisk mild naturell yoghurt för under 13 kr. Granola låter som något man bör handla i större förpackning än portionsförpackning, och sedan spara eftersom det är en torrvara. Fast tydligen är/blir de näringsfattiga: "De flingor/gryn du köper i butik är näringsfattiga. Så fort kornet är krossat oxiderar mineraler och vitaminer – mjöl och flingor ska inte lagras. Säd ska lagras." (länk)

Kanske köpa en dyr lyxkvarn från den sajten och ha den i skåpbilen och göra sin egen müsli/granola då? Tydligen går det trots oxideringen bra att lagra ett tag på burk: "men göm sen burken, för müslin kommer vara populär" (Det kanske är en lufttät burk med allt syre utsuget med någon slags vakuum-maskin? Den kanske också säljs på sajten? Har inte tittat på allt där.)

Skrivet av Petterk:

Det går fint att äta en gång om dagen, men de flesta äter inte 2000-2500 kcal i en sittning.

Och de flesta är inte minimalister. Inte för att minimalister bara äter en gång om dagen, men om det hjälper med minimalismen att bara äta en eller två gånger om dagen kanske det är värt det för en minimalist?

För vanliga människor finns det fortfarande möjlighet att dela upp matintaget under dagen. Grönsaker brukar hålla under åtminstone en dag, och samma sak gäller bröd. Kanske köpa 400 gram potatissallad till ett något dyrare kilopris, så man orkar äta allt på en gång innan det blir dåligt? Under den kallare delen av året lär potatissalladen kunna hålla sig fint i bilen under en hel dag eller mer. Man behöver ju inte sova med den i sovsäcken. Och under den delen av året kanske man till och med kan unna sig att köpa smör att ha till brödet!

Skrivet av Petterk:

Det finns baksäten som fäller ner helt platt för övrigt, men där så inte är fallet är det ju bara att bygga en säng så man får en rak yta att ligga på.

Då är inte utrymme att sova på i en bil som inte är en husbil ett problem då? Men det kan kanske fortfarande vara trevligt att ha en stor skåpbil för att kunna gömma undan all sin packning och sin säng, så att folk som tittar in genom fönsterrutorna inte direkt ser att det där är en som bor i sin bil.

Så, hur var det med brottet som jag uppmuntrade till?

Visa signatur

I'm a slacker, hear me snore...

Permalänk
Medlem

Flyttar tyvärr 2 gånger i snitt per år och jag har på riktigt övervägt minimalism varje gång. Så jävla förbannad man blir över HUR mycket saker man har.

Jag har dock bestämt mig att finkamma alla mina grejer den dagen jag flyttar in i en köpt/förstahandshyrd lägenhet. Då kommer mycket åka bort. Jag kan inte göra det nu, då det mesta av mina grejer ligger i pappas förråd (ja, har ännu mer grejer än dem jag blivit förbannad över).

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillsing:

Jag vet inte vad allt det där är, och nej, jag brukar inte köpa grönsaker just därför att det ofta är löjligt dyrt. Jag köper bara när det är billigt, och ofta brukar det vara extrapris på något. Den här veckan fick jag 500 gram paprika för 12,90 kr. Och dressing är inget jag skulle rekommendera om vädret inte tillåter att man sparar den under tillräckligt lång tid för att göra slut på den. Minimera matslöseriet. Och en dag med potatissallad behöver ingen dressing alls: Blanda grönsakerna direkt med potatissalladen istället.

Och om det är för dyrt med vanliga grönsaker, vad äter man som är så billigt och hälsosamt om man bor i en lägenhet med kylskåp och frys? Det låter som om det skulle kosta multum även där med din antagna kosthållning.

Vad yoghurten kostar beror väl på vilken affär man handlar i. På Lidl får jag ett kilo ekologisk mild naturell yoghurt för under 13 kr. Granola låter som något man bör handla i större förpackning än portionsförpackning, och sedan spara eftersom det är en torrvara. Fast tydligen är/blir de näringsfattiga: "De flingor/gryn du köper i butik är näringsfattiga. Så fort kornet är krossat oxiderar mineraler och vitaminer – mjöl och flingor ska inte lagras. Säd ska lagras." (länk)

Kanske köpa en dyr lyxkvarn från den sajten och ha den i skåpbilen och göra sin egen müsli/granola då? Tydligen går det trots oxideringen bra att lagra ett tag på burk: "men göm sen burken, för müslin kommer vara populär" (Det kanske är en lufttät burk med allt syre utsuget med någon slags vakuum-maskin? Den kanske också säljs på sajten? Har inte tittat på allt där.)

Och de flesta är inte minimalister. Inte för att minimalister bara äter en gång om dagen, men om det hjälper med minimalismen att bara äta en eller två gånger om dagen kanske det är värt det för en minimalist?

För vanliga människor finns det fortfarande möjlighet att dela upp matintaget under dagen. Grönsaker brukar hålla under åtminstone en dag, och samma sak gäller bröd. Kanske köpa 400 gram potatissallad till ett något dyrare kilopris, så man orkar äta allt på en gång innan det blir dåligt? Under den kallare delen av året lär potatissalladen kunna hålla sig fint i bilen under en hel dag eller mer. Man behöver ju inte sova med den i sovsäcken. Och under den delen av året kanske man till och med kan unna sig att köpa smör att ha till brödet!

Då är inte utrymme att sova på i en bil som inte är en husbil ett problem då? Men det kan kanske fortfarande vara trevligt att ha en stor skåpbil för att kunna gömma undan all sin packning och sin säng, så att folk som tittar in genom fönsterrutorna inte direkt ser att det där är en som bor i sin bil.

Poängen var att det inte bara är att gå och plocka på sig i frukt- och gröntavdelningen istället för att köra den där färdiga salladsrätten. Poängen var inte att grönsaker är dyrt, det antar jag att folk redan vet utan det blir ännu dyrare när man köper en hel cosmopolitan istället för några blad som det är i en färdig eller som man kan plocka på sig i en salladsbar. Har du ingen kyl kommer det mesta att hinna bli dåligt, och grönsaker är det dålig hållbarhet på till att börja med. Sen är det såklart dyrare att köpa någon sorts pasta i delikatessdisken som butiken tillagat än att göra det själv om man nu vill ha pasta i salladen.

Har man skafferi och någon form av kallkök i bilen behöver man såklart inte alltid köpa allt färdigt, men det är en lite annan fråga. Köper du en ren yoghurt i portionsförpackning får du betala 7-10 kr och kan hälla på precis så mycket müsli eller granola du vill som förmodligen skulle ha ett värde av 1-2 kr. Gör du det har du lyckats komma ner till 118 kr eller så.

Hade det handlat om att leva med lite hade en kombi varit utmärkt. Bygg ett hopfällbart sängunderlägg/en hopfällbar sängplattform, skaffa en madrass och sängkläder som går att förvara smidigt, vik ihop sängen när du inte sover, packa den undan den och täck så det inte syns vad det är. Krävs att det är större kombis så du har 1,8-2 m med nedfällda säten.

Kök och kyl finns det hur som helst ingen anledning att vara utan. Har du ett litet kök kan du lägga in grejer, göra egna varmkonserver, eller bara laga råvarorna och sen förvara maten i kylen i flera dagar. En mindre kyl kan du driva från bilens 12 V, kök kan du driva på gasol och på en campingplats kanske du har möjlighet att koppla på el och köra kokplattor och en liten ugn.

Alla kan inte äta 2000 kcal potatissallad varje dag, tog för givet att man inte äter potatissallad flera gånger om dagen i exemplet. Förstår inte riktigt hur man kan gå från att prata om sallad som kanske innehåller skinka och ost, kyckling och ost eller bara grönsaker, bröd och ost till att prata om att blanda allt i potatissalladen. Exemplet med salladen tog jag bara för att det är en färdigrätt som alla livsmedelsbutiker har som inte behöver värmas eller någonting. Eftersom det handlade om färdig lunch du kan plocka upp i affären kunde det lika gärna handlat om en räksmörgås eller en fylld baguette.

Skrivet av Gillsing:

Så, hur var det med brottet som jag uppmuntrade till?

Vad är detta för debattstil och vad kräver du egentligen av mig? Det som diskuterats i tråden handlar om Terrängkörningslagen, när det gäller parkering är det Trafikförordningen som gäller. Ockuperar du någons mark kan ägaren ansöka om särskild handräckning gällande otillåten bosättning, regleras av Jordabalken och LBH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrossPorter:

Jag har seriöst börjat fundera på att trycka på 'Reset' knappen på min biologiska dator och installera om operativsystemet till någon distro med mindre fokus på 'consumerism' & som är mer minimalistisk, av flera anledningar men där dom största är korrupta system rutiner och allt för mycket skräp på disken.

Aight, Take 2!

Detta började för 1-2 månader sedan när min kollega på jobbet ställde den oerhört originella frågan 'Om det hus/bostad höll på att brinna ner och du kunde rädda en sak/låda, vad skulle du rädda?' (Förutsätter att alla människor redan är i säkerhet), utan ettt bra svar gick jag hem den dagen och ställde mig och tittade runt i mitt rum (ja, bor fortfarande hemma trotts vuxen ålder och bra jobb).

Jag kunde inte nämna en enda sak i mitt rum som jag skulle rädda som inte var av praktisk natur (typ bankdosa/laptop/legitimation så man inte är strandad). Det satte igång en hel episod av hopplöshet och förtvivlan, så som vilken annan människa i modern tid som söker svar så började jag Googla.

Eftersom jag redan hade hört om minimalism sedan tidigare så tog det mig inte lång tid att komma hit: TEDx: Sell your crap. Pay your debt. Do what you love..

TLDR: Samhället lovar att den som jobbar hårt får det livet den vill, genom att köpa (saker, resor, datorer you name it). Problemet är att vi Lånar, så istället för att jobba hårt för det vi vill ha, så jobbar vi hårt för att betala det som vi har lånat oss till (som inte alls gör oss lyckligare), men eftersom vi jobbar hårt så köper vi ytterligare med skit för att belöna oss själva.

TEDx: This Is Not Your Practice Life
TEDx: Life is easy. Why do we make it so hard?

De 2 ovan nämna TEDx föreläsningarna tar det längre, det viktigaste jag fick ut av dessa är följande:

  • Vi måste själva definiera vad lycka är, vad frihet är. Om vi inte vad det, hur ska vi annars kunna skapa ett liv runt det? Och det är DIN definition som gäller, inte vad reklamen säger, inte vad politikerna säger.

  • Livet är inte svårare än vad vi gör det, både som samhälle och individer.

"The more things you own, the more they own you." - Chuck Palahniuk?

#Minimalism #DebtFree #Freedom #SimpleLiving... #Vanlife?

Sista TEDx, lovar! TEDx: Why I Spent a Year Living in a Van denna ledde mig in på Vanlife på riktigt, med ett uppfriskande perspektiv, hade hört talas om detta förut men då tyckte jag det bara lät konstigt.

För mig känns det som svaret på många frågor.

  • Minimalism kommer naturligt, man har inte plats till mer.

  • Maximal Frihet, det är bara att lägga in växeln och köra.

  • #CashPaid

  • Och framförallt, det ger utrymme och möjlighet att leva att liv fullt av erfarenheter: "Fill your life with experiences, not things. Have stories to tell, not stuff to show".

Vad tycker ni?

Lycka är subjektivt det du tycker är lycka anser nån annan tycka är olycka.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Lycka är subjektivt det du tycker är lycka anser nån annan tycka är olycka.

Kan bara hålla med!
Har alltid haft svårt att förstå hur man kan bli lycklig över saker som typ " bilar , elektronik osv... " Dock vill jag inte på något sätt hoppa på nån som blir lycklig över detta.
När man har ett sjukt barn , ja då är HÄLSA det som ger mig mest lycka.
Med detta sagt , så är det rätt skönt att vi alla är så olika. Det hade varit jäkligt tråkigt annars.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad är detta för debattstil och vad kräver du egentligen av mig? Det som diskuterats i tråden handlar om Terrängkörningslagen, när det gäller parkering är det Trafikförordningen som gäller. Ockuperar du någons mark kan ägaren ansöka om särskild handräckning gällande otillåten bosättning, regleras av Jordabalken och LBH. Just ditt agerande kan om du driver det hårt bryta mot § 8 i forumet, så jag har inte antytt att det skulle vara uppvigling eller anstiftan givetvis. Mer än detta behöver vi inte säga och kommer jag inte ta upp.

När du insinuerar att jag uppmuntrar till brott vill jag naturligtvis veta vilket brott du anser att jag uppmuntrat till:

Skrivet av Petterk:

TS är inte hemlös så denna behöver inte göra något moraliskt val att begå brott.

Så du menar att något jag skrev uppmuntrade till att köra bil ute i naturen? Det har jag inte alls föreslagit, eller uppmuntrat till. Skåpbilar brukar väl inte ens vara speciellt terränggående?

Eller har jag uppmuntrat till... felparkering? På allvar? Allt jag skrev är att det finns gratis parkering där man måste flytta på bilen varje dygn. Och att jag tror att jag såg en bil flytta sig från en parkeringsficka till en annan på samma parkeringsplats. Är det ett brott? Jag vet personligen inte om det räcker med att bilen flyttas från en parkeringsficka till en annan, för att hindra ägare/förare från att använda parkeringsplatsen som uppställningsplats för bilar de inte använder varje dag, eller om bilen måste flyttas från hela parkeringsplatsen, och att bara flytta den till en annan parkeringsficka på samma parkeringsplats är att betrakta som brottsligt beteende. Jag utgår från att parkeringsvakterna vet hur de ska känna igen och hantera sådana situationer.

Visa signatur

I'm a slacker, hear me snore...

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillsing:

När du insinuerar att jag uppmuntrar till brott vill jag naturligtvis veta vilket brott du anser att jag uppmuntrat till:

Så du menar att något jag skrev uppmuntrade till att köra bil ute i naturen? Det har jag inte alls föreslagit, eller uppmuntrat till. Skåpbilar brukar väl inte ens vara speciellt terränggående?

Eller har jag uppmuntrat till... felparkering? På allvar? Allt jag skrev är att det finns gratis parkering där man måste flytta på bilen varje dygn. Och att jag tror att jag såg en bil flytta sig från en parkeringsficka till en annan på samma parkeringsplats. Är det ett brott? Jag vet personligen inte om det räcker med att bilen flyttas från en parkeringsficka till en annan, för att hindra ägare/förare från att använda parkeringsplatsen som uppställningsplats för bilar de inte använder varje dag, eller om bilen måste flyttas från hela parkeringsplatsen, och att bara flytta den till en annan parkeringsficka på samma parkeringsplats är att betrakta som brottsligt beteende. Jag utgår från att parkeringsvakterna vet hur de ska känna igen och hantera sådana situationer.

Som sagt jag summera bara vad som diskuterats tidigare i tråden, så lämna det till den tidigare diskussionen du inte var inblandad i.

Många kommuner använder LFF för att flytta din husbil/husvagn/buss, råkar du vara borta när de får för sig att göra det kan du ju inte bara flytta på dig och det blir det dyrt. Flera kommuner godkänner inte att du står på en vanlig parkeringsplats som inte är avsedd för exempelvis husbil. Tröttnar den som äger en parkeringsplats så kan de såklart avhysa dig även om du flyttar till en annan ruta varje dag, du står ju fortfarande på samma parkering, då det faller under otillåten bosättning alltså det som förr kallades markockupation. Om de nu inte nöjer sig med att införa förbud mot husbilar.

Skåpbilar och husbilar finns i fyrhjulsdrift, i staterna brukar de sälja husbilar med terrängdäck och i staterna får du köra i terrängen, t.ex. upp för ett berg i öknen. Det är inget vi var inne på i tråden, men tittar man på amerikanerna så får man fel idéer om man inte tänker på vad som är acceptabelt att göra här.

Inlägget jag svarade på svävade ut om att göra sig av med mänsklig avföring på ett tvivelaktigt sätt, sista är ett miljöbrott. Det finns helt enkelt inga lämpliga offentliga sopkärl för mänsklig avföring, sopkärl är inte latriner. Det är inte ens säkert en kommun tar emot om du frågar dem om du så använder komposterbara säckar, en del tömmer latrinerna i reningsverket och de som hämtar latrintunnor och komposterar vill inte ha något annat än toalettpapper. Vet inte varför du spekulerar när det finns godkända lösningar på problemet. Kassettoalett är den smidigaste lösningen, om du inte ska gå upp till förbränningstoalett då.

§1/§5 /screamin-daemon, moderator
Permalänk

Jag lever enligt devisen att försöka inte ha eller köpa saker som verkligen inte gör mig lyckligare. Försöker hålla konsumtionen till ett minimum, vilket stundvis är något svårt dock då jag samtidigt gillar teknikprylar 😃

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

De nämner aldrig var de tvättar kläder?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

De nämner aldrig var de tvättar kläder?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det känns ju som att det blir dyrt i längden att slänga och köpa nytt och socialt svårt om hon aldrig tvättar. Hon har ju en Youtube kanal där det kanske avslöjas. Har inte kollat den själv men tänkte göra det framåt.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Nej, det känns ju som att det blir dyrt i längden att slänga och köpa nytt och socialt svårt om hon aldrig tvättar. Hon har ju en Youtube kanal där det kanske avslöjas. Har inte kollat den själv men tänkte göra det framåt.

I USA är det ju easy peasy där de har laundromats. Men här i Sverige har jag aldrig sett nån.

Finns en finsk kanal jag tittat lite på, och i ett avsnitt var det just "Idag ska vi visa hur vi tvättar kläder". Det de gjorde var att åka hem till frugans syrra och snylta på deras tvättstuga. Meh, då är det ju ingen vits. Vara beroende av att kunna tvätta hos släktingar tycker jag förtar en bit av friheten. Dessutom surt för dem att behöva stå ut med att husbilsfolket kommer och tvättar hos dem en gång i veckan.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Synd att artikeln inte tar upp kostnaden för skåpbilen och byggnationen. En Nissan Interstar i gott skick kostar allt mellan 50-110k.

Skrivet av Henrik-W:

Nej, det känns ju som att det blir dyrt i längden att slänga och köpa nytt och socialt svårt om hon aldrig tvättar. Hon har ju en Youtube kanal där det kanske avslöjas. Har inte kollat den själv men tänkte göra det framåt.

Hemma hos mamma är gissningen. Hon nämner att hon bodde hemma ett tag under vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

I USA är det ju easy peasy där de har laundromats. Men här i Sverige har jag aldrig sett nån.

Finns en finsk kanal jag tittat lite på, och i ett avsnitt var det just "Idag ska vi visa hur vi tvättar kläder". Det de gjorde var att åka hem till frugans syrra och snylta på deras tvättstuga. Meh, då är det ju ingen vits. Vara beroende av att kunna tvätta hos släktingar tycker jag förtar en bit av friheten. Dessutom surt för dem att behöva stå ut med att husbilsfolket kommer och tvättar hos dem en gång i veckan.

Tänkte det kanske finns på campingar/stugbyar/vandrarhem eller liknande att man kan ställa sig ett dygn och få tillgång till dusch/tvätt/el osv när det behövs? Är ingen husvagnscampare själv men de måste ju förmodligen lösa detta på något vis om de bor på en camping en semester.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

I USA är det ju easy peasy där de har laundromats. Men här i Sverige har jag aldrig sett nån.

Finns en finsk kanal jag tittat lite på, och i ett avsnitt var det just "Idag ska vi visa hur vi tvättar kläder". Det de gjorde var att åka hem till frugans syrra och snylta på deras tvättstuga. Meh, då är det ju ingen vits. Vara beroende av att kunna tvätta hos släktingar tycker jag förtar en bit av friheten. Dessutom surt för dem att behöva stå ut med att husbilsfolket kommer och tvättar hos dem en gång i veckan.

Finns tvätterier överallt i Sverige också, även de som marknadsför sig som kemtvättar har ofta vanliga tvättmaskiner. Motsvarande gäller såklart även i Finland. Så synd att bara visa det uppenbara, att låna.

Det är ett icke-problem om du står på en vettig camping hur som helst. Många campingplatser har ett servicehus med tvättmaskiner du får använda, även om det brukar vara mot betalning utöver campingplatsens avgift. Campingplatser med el, vatten och avlopp betyder ju också att du skulle kunna köra egen maskin. Om du lever heltid i husbil/egenhändigt ombyggd skåpbil tjänar du på att ha egen maskin så småningom, tvättomater, campingplatser, mutning av släktingar o.s.v. kostar ju pengar varje gång du tvättar mer eller mindre.