En skara osammanhängande idéer där.
Först nämner du genomsnitt, sedan tar du upp 'spel med kvalitet' som om att kvalitet är orelaterat med försäljning.
Det jag säger här är inte att 'spel med kvalitet garanterat kommer sälja mer,' utan istället att det ökar ens chanser.
Beror mycket på reklam också - det du poängterar är effektivt att 'finnas på Epic' gör att man kan spara in på reklam.
Sedan har du en allmän sanning som du av någon anledning begränsar till just Steam.
"De flesta lyckas inte över huvud taget på Steam, vi pratar nu främst om att ens bli sedd.
De flesta lyckas inte över huvud taget. Det har du rätt i, och det är inte någonting som Epic ändrar på.
'Spel som hamnar på Epic' är ju utvalda - det som händer är att vi aldrig får se 'de flesta som inte lyckas.'
Så det ändrar inte på faktum att de flesta inte lyckas, eller att de flesta inte ens blir sedda.
Det du menar på verkar mer exakt "Att släppas på Epic är som gratis reklam, vilket hjälper en att lyckas."
"Metro Exodus sålde t.ex. mer på EGS än förra spelet, så det går absolut."
Uppföljare till välgillat spel, med större budget och mycket mer reklam sålde mer än förra spelet - förvånande?
Vi vet helt enkelt inte hur det hade sålt på Steam - möjligtvis mindre, eller möjligtvis mer.
Jag lutar mig på 'typ likadant, kanske lite mindre p.g.a. negativ press, kanske lite mer p.g.a. 'all press är bra press.'
I helhet så gillar jag inte Epic på grund av de sättet de beter sig på, och det negativa man hört hjälper inte.
Har heller ingenting speciellt att klaga på när det kommer till Steam, och steams svar på många saker, t.ex. 'review bombings' kan jag bara se som positivt - de har tagit fram ett system för att markera när det sker, samt så ger de kunden förmågan att se på dessa om man bryr sig om sådant, vilket i min mening är att vara på kundens sida.
Däremot så har diskussionen i överlag fått mig att bli mer positivt lagd till alla andra 'launchers.'
Har sneglat lite på The Division 2, och om jag vill köpa den så kommer jag skaffa den på Uplay.
==
Du säger att det är fler som använder Epic Launchern?
Om detta är sant så kan man undra huruvida Epic's tillvägagångssätt ens är lagligt.
Det är nämligen olagligt att konkurrera genom förlustförsäljning, vilket är vad Epic gör med just denna rean då de står för kostnaden. Notera att lagarna är skrivna så att det är olagligt för de med 'dominerande marknadskraft' att göra detta.
Källa 1: http://www.konkurrensverket.se/konkurrens/om-konkurrensregler...
Om Epic faktiskt är större än Steam, som så ofta kallas för monopolistiskt, så kan man undra hur lagligt detta är.
Från vad jag kan hitta så är dock Steam nästan garanterat större.
Detta då Epic's nummer är 'totala användare' medans steams är per månad.
Källa 1: https://www.pcgamer.com/steam-now-has-90-million-monthly-user...
Källa 2: https://www.businessinsider.com/epic-games-store-total-users-...
De högsta numren jag har hört är c.a. 250 miljoner totala spelare av Fortnite, jämfört med c.a. 1 miljard konton på Steam.
Det finns också betäckningen 'kollektiv dominans' vilket enligt EU sker när två icke-dominanta företag tillsammans kan ses som dominanta - vilket inte behöver något slags avtal, utan endast att de uppför sig identiskt på marknaden.
Källa 1: https://en.wikipedia.org/wiki/Article_102_of_the_Treaty_on_th...
Så även om det skulle vara legalt för Epic eller Steam i ensamhet, så kanske det är olagligt om de båda gör detta.
Vilket kan bli lite 'först till kvarn' av det hela - att Steam nu inte kan börja eftersom Epic gör det.
Men men, jag är inte kvalificerad för att bedömma detta. Ser det hela som ett 'eh, kanske?' med axelryck.
Du råkar inte vara en advokat eller allmänt kunnig inom lagen? Och även om du inte är det, vad tycker du om detta?
OP har en fråga med en poll; "Tänker ni länsa plånboken i den här rean eller håller ni i era surt förvärvade stålar till Steam-rean?" Så diskussion om 'vart man vill handla' i denna tråden är ju så On Topic som det kan bli.
Men även om vi antar att tråden hade handlat exklusivt om Epic, så är det fortfarande On Topic att diskutera just Epic.
Man kan bland annat undra sig vart kundvagnen är, och kan finna att den är planerad som en feature om < 6 månader.
Källa 1: https://www.epicgames.com/store/en-US/news/epic-games-store-o...
Källa 2: https://trello.com/b/GXLc34hk/epic-games-store-roadmap
Och så kan man varna om att en del människors köp har blivit flaggade som 'möjligt bedrägeri' när de handlat under denna rean. Det är bra att Epic värnar om kunderna, och det krävs tydligen inköp av c.a. 5 spel för att detta ska kunna ske.
Sedan så krävs det viss skicklighet för att kunna övertyga människor.
Ta dig själv som exempel - tänk på ett hjärteämne, och hur mycket som skulle krävas för att övertyga dig att du har fel om det. 'Kom igen nu, tro som mig! Jag har ju rätt! Du har fel!' ...Är du övertygad ännu?
Eller har du kanske några krav på vad jag behöver göra för att övertyga dig?
Nu är ju knappast detta något hjärteämne för många, men det demonstrerar tesen att man endast kan bara bli övertygad på ens egna villkor - 'övertygande' handlar om att vädja till sin medmänniska med argument som denna godtar.
Och det spelar ingen roll vad ämnet är - det går inte att diktera vad människor ska tycka, utan man måste vädja och förhandla.
Om man inte lyckas övertyga människor betyder det bara att ens strategi inte fungerade, och man borde försöka någonting nytt.
Eller så kan man grummla om hur svårt det är, vilket det mycket väl kan vara. Ser dock inte det konstruktiva i sådant.