Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

mITX, helst under 8000, främst för WOW.

Permalänk
Medlem

mITX, helst under 8000, främst för WOW.

Har bestämt mig för att återuppta ägandet av en PC. Har vänstrat med en MacBook de senaste 6 åren. Det har varit och är trevligt men har tröttnat lite.

Vi har dock ingen given plats för en stationär dator hemma. Jag tänker därför att en mITX vore smakfullt. En dator som jag lätt kan fösa undan och ta fram vid behov. Ju mindre och mer osynlig desto gladare sambo.

En laptop hade kanske varit på sin plats. Men känns som det blir alldeles för dyrt om det ska vara lite kräm i den.

Byggde ihop ett paket på Inet.
Jag har möjlighet att ärva ett gtx960 kort och kan därför kapa priset med 2000.
Vad säger ni i övrigt? Funkar detta?

Kommer främst använda datorn för att spela, WOW classic i första hand. Men kan bli annat också om den fixar det.

Hoppas jag fick med allt!
Tack på förhand

https://www.inet.se/datorbygge/b1086647/underradarn

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

amd gillar snabba minnen. och amd 3600 kommer ut om ca 20 dagar

Visa signatur

Phanteks Eclipse P300 TG, Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming, Amd Ryzen 3600, Asus GeForce RTX 2070 STRIX, 2x Corsair 8GB Vengeance RGB DDR4 3200MHz, Intel 1TB 660p series M.2 NVMe SSD, EVGA 650W SuperNOVA 650 G3

You cannot KILL what you did not create.

Permalänk
Medlem

Här har du en variant med Fractal Design Node 202. Använd GTX 960 nu i början, spara en tusenlapp och köp ett nytt grafikkort nästa år eller så.

Tänker du köpa ett nu så rekommenderas ett 1660 ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Wow gillar jue intel. skulle inte spela Wow på något annat än just intel samt möjligtvis zen2.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Bra förslag ovan, jag gjorde ett nedan men det är ej mini-itx, men micro-atx (fortfarande litet och snyggt chassi). Köp ett begagnat GTX1070 kostar ca 2000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Wow gillar jue intel. skulle inte spela Wow på något annat än just intel samt möjligtvis zen2.

Ryzen 5 2600 eller 2600x klarar Wow med råge. Vilken modern CPU som helst gör det, så det är nog inget att oroa sig för.

Edit: Köp åtminstone 480/500Gb lagring direkt. Du kommer inte att ångra det, speciellt eftersom SSDn blir långsammare desto mera fyllda de är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Ryzen 5 2600 eller 2600x klarar Wow med råge. Vilken modern CPU som helst gör det, så det är nog inget att oroa sig för.

Skickades från m.sweclockers.com

det är klart att det klarar med råge men intel och möjligtvis zen2 klarar det ännu bättre.
just WoW och andra äldre spel som gta5 ogillar verkligen zen/+ och med intel får man upp till ca 20fps mer trots att systemen kör med samma gpu.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

det är klart att det klarar med råge men intel och möjligtvis zen2 klarar det ännu bättre.
just WoW och andra äldre spel som gta5 ogillar verkligen zen/+ och med intel får man upp till ca 20fps mer trots att systemen kör med samma gpu.

Klart man kan köra på en 9400f också, men det innebär sämre prestanda i andra sammanhang, och högre värmeutveckling med sämre kylning. Jag skulle inte rekommendera det bara för att få rent ut sagt onödigt hög fps I WoW.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Klart man kan köra på en 9400f också, men det innebär sämre prestanda i andra sammanhang, och högre värmeutveckling med sämre kylning. Jag skulle inte rekommendera det bara för att få rent ut sagt onödigt hög fps I WoW.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men 9400f är ju snabbare än alla zen/+ cpuer i typ nästan alla spel.
För spel som WoW så presterar zen/+ som en 5 år gammal intel cpu, jag skulle inte betala nypriser dvs ca 2000spänn för denna prestandan i just WoW.

Antingen väljer OP en intel eller en am4 med billigaste cpun i väntan på zen2 eller så väntar han på zen2 helt enkelt. Men att köpa en ny produkt som presterar som en 5år gammal produkt i just Wow är ju helt vansinnigt enligt mig.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Vore intressant med ett test av WoW med moderna CPU'er (och GPU'er).
Men historiskt har det ju helt klart varit bättre med intel/nvidia.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Jo men 9400f är ju snabbare än alla zen/+ cpuer i typ nästan alla spel.
För spel som WoW så presterar zen/+ som en 5 år gammal intel cpu, jag skulle inte betala nypriser dvs ca 2000spänn för denna prestandan i just WoW.

Antingen väljer OP en intel eller en am4 med billigaste cpun i väntan på zen2 eller så väntar han på zen2 helt enkelt. Men att köpa en ny produkt som presterar som en 5år gammal produkt i just Wow är ju helt vansinnigt enligt mig.

9400f är snabbare i gamla spel. Spel från 2018 och framåt är det rätt lika, och framöver lär skillnaden bli större när spel använder mer än 6 trådar. Själv skulle jag inte köpa en CPU med 6 trådar 2019.

Sen ska man också räkna med att man får sätta 200-500kr på en kylare för 9400f (minst 450kr om den ska va lågprofil för itx).

Men TS lär nog oberoende bli nöjd. Jag skulle ändå rekommendera att vänta tills juli för Ryzen 3600.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

9400f är snabbare i gamla spel. Spel från 2018 och framåt är det rätt lika, och framöver lär skillnaden bli större när spel använder mer än 6 trådar. Själv skulle jag inte köpa en CPU med 6 trådar 2019.

Sen ska man också räkna med att man får sätta 200-500kr på en kylare för 9400f (minst 450kr om den ska va lågprofil för itx).

Men TS lär nog oberoende bli nöjd. Jag skulle ändå rekommendera att vänta tills juli för Ryzen 3600.

Skickades från m.sweclockers.com

Mm, men amd kylaren är inte heller så super bra, iaf den dära som följde med r5 1600 som jag hade och 2600x verkar ha samma kylare. Den är bättre än intels plåtbit till kylare men fläkten stör ljudmässigt när den spinner upp ändå, bara för att den är bättre än intels crappy betyder inte att den är bra.

men, jo en zen2 är ju tillgänglig inom en månad, och det är sommar så valet borde vara simpelt... vänta...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Tack för all input!
Jag väntar med inköpet tills zen2 är släppt.

Skickades från m.sweclockers.com