Skyrim Special Edition (SSE)

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

SSELodgen är nytt för mig, men BethINI har jag kört tidigare. Utrymmesbrist är inte heller något problem, har lagt spelen på en separat SSD så där finns gott om space.

Anledningen är att Dyndolod inte formellt finns (mig veterligen) och det skapar också tonvis med onödiga script. SSELodgen kommer från samma skapare men är mycket lättare. Sätt lightning på -2 så får du samma ljus på lods som i övriga spelet.

Citat:

Mitt problem blir oftast att jag hittar för många mysiga moddar där det kanske saknas understöd eller vettigt testunderlag. Kommer köra mer slimmat den här gången, för att uppnå stabilitet. Sedan kan man alltid laborera efter att man väl har en fungerande "bas" att stå på.

Exakt så brukar jag också säga. Sedan, inom en timme, har man lassat in ytterligare sju moddar.

Skrivet av Mizzarrogh:

Japp, jag håller på att göra om min lista från grunden, SFO har har också hängt med sedan det uppdaterades för SE, nackdelen är att det inte är kompatibelt med en del moddar som tex förbättrade vanliia träd (Någon som testat denna? https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/11008 ) och liknande.

ELFX är väl också en gammal trotjänare.
https://www.nexusmods.com/skyrim/mods/27043

SFO har ju delats upp i groundcovers och groundcovers samt träd, där den tidigare tillåter att man mixar. Jag körde in 3d Trees, lade på nån larger trees mod, och körde in SFO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Anledningen är att Dyndolod inte formellt finns (mig veterligen) och det skapar också tonvis med onödiga script. SSELodgen kommer från samma skapare men är mycket lättare. Sätt lightning på -2 så får du samma ljus på lods som i övriga spelet.

Exakt så brukar jag också säga. Sedan, inom en timme, har man lassat in ytterligare sju moddar.

SFO har ju delats upp i groundcovers och groundcovers samt träd, där den tidigare tillåter att man mixar. Jag körde in 3d Trees, lade på nån larger trees mod, och körde in SFO

Intressant, jag har länge varit sugen på att testa dendär trädmodden. (dock har jag ärligt talat varit för lat att rensa alla mappar från skräp som Vortex har spridit ut okontrollerat... Grrr... >:( )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Intressant, jag har länge varit sugen på att testa dendär trädmodden. (dock har jag ärligt talat varit för lat att rensa alla mappar från skräp som Vortex har spridit ut okontrollerat... Grrr... >:( )

Tycker den är helt...ja...bäst. Även 3d trees är uppdelat i träd respektive groundcovers så det är mix n'match som du vill. Vortex håvade jag ut illa kvickt, maken till elände har jag aldrig sett. Kör med Nexus Mod Manager community based.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Tycker den är helt...ja...bäst. Även 3d trees är uppdelat i träd respektive groundcovers så det är mix n'match som du vill. Vortex håvade jag ut illa kvickt, maken till elände har jag aldrig sett. Kör med Nexus Mod Manager community based.

Kan man ta tex bara pilträden från 3D trees?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Kan man ta tex bara pilträden från 3D trees?

Ja det är klart du kan men det enklaste är nog att göra det manuellt i sådana fall. Gör du det genom NMM så måste du svara nej på alla overwrites utom just den.

Permalänk
Medlem

Eller gå efter Gamerpoets guider

https://www.youtube.com/user/gamerpoets/featured

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Förbannat. Har inte varit på Nexus på evigheter. Nu kommer jag inte in dels för att jag glömt lösenordet, och så har det tydligen gått för länge utan aktivitet. Har betalat för att slippa reklamen på sidan.
Nu kommer jag troligen aldrig ens försöka spela Skyrim igen. Det kliar i fingrarna dock

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Förbannat. Har inte varit på Nexus på evigheter. Nu kommer jag inte in dels för att jag glömt lösenordet, och så har det tydligen gått för länge utan aktivitet. Har betalat för att slippa reklamen på sidan.
Nu kommer jag troligen aldrig ens försöka spela Skyrim igen. Det kliar i fingrarna dock

Går det inte att maila till dem och be att de återställer det?

Annars håller jag deffinitivt med om att nexus har rätt fuckade regler ibland.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Går det inte att maila till dem och be att de återställer det?

Annars håller jag deffinitivt med om att nexus har rätt fuckade regler ibland.

Jag skrev nog in fel för många gånger och ett mail till mig kunde ta upp till 24 timmar stod det. Får väl göra ett nytt konto i värsta fall

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Ja det är klart du kan men det enklaste är nog att göra det manuellt i sådana fall. Gör du det genom NMM så måste du svara nej på alla overwrites utom just den.

Mo2 är väl rätt standard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Jaha - kom hem från jobbet nu och satte mig vid datorn. Hade helt glömt bort att Skyrim krånglade inatt och drog igång spelet som vanligt: Det bara startade som om inget hade hänt. :X Datorn har varit på sedan igår, inga ändringar någonstans. Mycket märkligt.

Personligen tycker jag fortsatt att mitt spel ser bättre än ut vad Precaliber visar i sina klipp. Det där 4K klippet från LE är dock rätt imponerande i sig själv, tror knappast Bethesda tänkte på detta när de skapade Skyrim 2006...

https://i.imgur.com/nMOWyU0.jpg

https://i.imgur.com/aHYAtP5.jpg

https://i.imgur.com/uZk3WVv.jpg

https://i.imgur.com/KttuCEA.jpg

https://i.imgur.com/yNjWBy1.jpg

Smaken är som baken förstås!

Predcaliber och de andra youtuberna kör bara Nordics (utdaterade) modlista och drar in en del alternativa mods och gör inga conflict resolution patcher eller något som helst sådant. Syns verkligen i vissa videor med mismatching lods bl.a.

Permalänk
Avstängd

Jag är egentligen mest intresserad av Firemans ENB experiment.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Nu har jag bytt ut mina Raid0 Sata SSD'er mot en Samsung 970 Evo Plus istället och kan nu nästan helt smärtfritt galoppera även genom tyngre områden så som Whiterun. VRAMet räcker förstås inte till på mitt 980ti och Skyrim använder ca 24GB RAM i området men det växlar så snabbt in och ut nu att det är helt ok. Innan kraschade spelet ofta när man galopperade bara för att alla texturer inte hann laddas in och ut. Nördigt men värt det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Nu har jag bytt ut mina Raid0 Sata SSD'er mot en Samsung 970 Evo Plus istället och kan nu nästan helt smärtfritt galoppera även genom tyngre områden så som Whiterun. VRAMet räcker förstås inte till på mitt 980ti och Skyrim använder ca 24GB RAM i området men det växlar så snabbt in och ut nu att det är helt ok. Innan kraschade spelet ofta när man galopperade bara för att alla texturer inte hann laddas in och ut. Nördigt men värt det!

Jag kör föregångaren till den, har fungerat tillräckligt bra för mig, inga kracher jag kunnat relatera till det.
(Har iof litet vassare kort, men tror inte det påverkar i SE)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag kör föregångaren till den, har fungerat tillräckligt bra för mig, inga kracher jag kunnat relatera till det.
(Har iof litet vassare kort, men tror inte det påverkar i SE)

Jag utmanar dig att gå tillbaka till en mekanisk disk

Permalänk
Medlem

Har fixat ett nytt Nexus konto. Men jag tänker inte betala en gång till för att slippa reklam. Det kan dom stoppa upp i sina arlsen. Dom hade inte heller nån anledning att hindra mig att logga. Finns ju i och för sig mods på steam workshop men dessa döps till filnamn så det blir svårare att hitta dom

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Jag utmanar dig att gå tillbaka till en mekanisk disk

Har fakiskt en som sekundär...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Har fixat ett nytt Nexus konto. Men jag tänker inte betala en gång till för att slippa reklam. Det kan dom stoppa upp i sina arlsen. Dom hade inte heller nån anledning att hindra mig att logga. Finns ju i och för sig mods på steam workshop men dessa döps till filnamn så det blir svårare att hitta dom

För mig har det fungerat bra att vara passiv medläm, jag använder adblock+ tycker dock också att det är slött att man inte gör det man lovat om någon de facto betalt.

Har i princip aldrig använt steam workshop då jag också tycker att den är ohyggligt osmidig att hålla på med, men skall väl var aok vad jag hört annars.

Kommer nog att köra MO tills man löst problemen i Vortex.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

För mig har det fungerat bra att vara passiv medläm, jag använder adblock+ tycker dock också att det är slött att man inte gör det man lovat om någon de facto betalt.

Har i princip aldrig använt steam workshop då jag också tycker att den är ohyggligt osmidig att hålla på med, men skall väl var aok vad jag hört annars.

Kommer nog att köra MO tills man löst problemen i Vortex.

Är Vortex nr 1 nu på Nexus mods?

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Är Vortex nr 1 nu på Nexus mods?

Jag vet inte, men den officiella är iaf Vortex0.17.8 (vad jag kunde se i skrivandets stund)
Så troligen inte.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Jag fortsätter med den community baserade Nexus Mod Manager. Blev vansinnig på Vortex, ser ut som en femåring på LCD som designat den. Funkar gjorde den inte heller...

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt Vortex och kommer nog fortsätta köra MO

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Jag har också övergett Vortex, höll på att bli seriöst vansinnig på det...

Men måste dock ge creds till de som är bra att ha att göra med hos Nexus och lägger ned tid och energi utan ersättning.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Vet att Gopher hade en guide för Vortex men det var ganska länge sedan nu

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Vet att Gopher hade en guide för Vortex men det var ganska länge sedan nu

Borde ju vara straffbart att inte använda mo2 2.2

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

det straffar sig när du kör många mods/vill byta mods. men dom flesta kör nog inte så många mods
och föredrar dom enkla varianterna.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

GamerPoets (youtube) använder MO och han är väldigt bra på det programmet

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oskar80:

det straffar sig när du kör många mods/vill byta mods. men dom flesta kör nog inte så många mods
och föredrar dom enkla varianterna.

Mo2 är ju enklare än allt annat. För du kan liksom inte fucka upp något.
Du laddar ned och installerar precis likadant.
Sedan har du två fält.
En för dina meshes, texturer, scripts på vänster aka dina råa moddar. Sedan plugins till höger. Som kan sorteras åtskillt från varandra.
Har 800 moddar själv med avrundat 400 plugins varav <250 är esp/esm.

Då ingen mod överskriver en annan så är alla filer helt orörda. Går dessutom högerklicka en mod ex textur mod så kan du gå in i filelist och dölja saker du inte vill ha från just den t.ex.

Finns gott om guider men det känns meninglöst då det är såpass enkelt. Installera, fixa dina directories, logga in i nexus i appen, ladda ned moddar, installera och spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Mo2 är ju enklare än allt annat. För du kan liksom inte fucka upp något.
Du laddar ned och installerar precis likadant.
Sedan har du två fält.
En för dina meshes, texturer, scripts på vänster aka dina råa moddar. Sedan plugins till höger. Som kan sorteras åtskillt från varandra.
Har 800 moddar själv med avrundat 400 plugins varav <250 är esp/esm.

Då ingen mod överskriver en annan så är alla filer helt orörda. Går dessutom högerklicka en mod ex textur mod så kan du gå in i filelist och dölja saker du inte vill ha från just den t.ex.

Finns gott om guider men det känns meninglöst då det är såpass enkelt. Installera, fixa dina directories, logga in i nexus i appen, ladda ned moddar, installera och spela.

Mo2 är för oss som vet vad texturer /mesh är för något och vill ha 255 plugins . NMM värkar vara lite mer nybörjare vänligt .

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ