Permalänk
Medlem

CPU har fastnat i kylaren

Jag har en CPU (någon sorts AMD, det spelar ingen roll) som har fastnat i kylaren genom att silverpastan har stelnat och blivit som ett lim.

Först försökte jag köra datorn på full CPU-last under en längre tid, för att få upp temperaturen på pastan så att den skulle mjukna lite, men det gick inte. Istället lossnade CPU:n från moderkortet utan att jag lyfte upp den där lilla spaken när jag försökte ta bort kylaren.

Så nu har jag en kylare + CPU som jag behöver få isär.

När jag googlar på det här problemet, hittar jag tipset att lösa upp pastan med isopropylalkohol. Jag vet inte vad det är eller var man köper det, men jag hade en flaska ytrengöringsmedel hemma, och på den flaskan står det "2-propanol" på så jag fyllde på en skål med det och lät hela CPUn dränkas i det i ungefär 24 timmar, men den sitter fortfarande som berget.

Jag har även försökt skrapa igenom den stelnade pastan med tandtråd, men det går inte heller. Tandtråden går bara av.

Är det någon som har lyckats lossa en CPU som fastnat på det här sättet? Hur har ni i så fall gjort?

Permalänk
Medlem

Oftast fungerar det om du får in något i en hörna och bänder lite försiktigt. Utgår ifrån att det är en processor med heatspreader och inte en naken kärna.

Ta en en liten kniv eller rakblad och tryck in i hörnan, mellam cpun och kylaren så borde processorn ploppa loss från kylaren. Du är inte ensam detta är en klassiker på dessa typer av processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funkade! Kunde lirka vid ena kanten, och då lossnade CPU:n.

Undrar om den hade lossna även utan isopropanolen?

Permalänk

Funkar processorn efter det äventyret? Är nyfiken på hur den klarar att bada!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@Dave The Slave: Isopropanol dunstar på några sekunder, det är inga problem. Du hade kunnat använda vatten om du ville, så länge allt blir helt torrt innan du försöker använda det.

Permalänk
Medlem

@Dave The Slave: Tyckar också att processorn har varit igenom mycket, skulle också gärna veta om den funkar.

Permalänk
Medlem

CPU:n fungerade perfekt, inga problem alls.

Permalänk

Jag brukar vrida loss CPU:n. Har funkat för mig.
Isopropanol köper jag på kjell o company. Har du inte en butik i närheten så fungerar det med aceton med att rengöra ytan på kylaren och processorn.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Hasseman84:

Jag brukar vrida loss CPU:n. Har funkat för mig.
Isopropanol köper jag på kjell o company. Har du inte en butik i närheten så fungerar det med aceton med att rengöra ytan på kylaren och processorn.

Japp vrida, inte dra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |