Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Skrivet av Xelfeir:

Du måste uppgett ett kolli id från en förtryckt retursedel. Där står mottagare samt avsändare med samma namn.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, alltså Netonnet skickade ju kollinr till mig för att följa ordern.
Jag ringde både Netonnet och postnord, samt att netonnet ringde upp postnord. Inget vet vad som har felat.
Fick pengarna tillbaka och fick beställa igen, blev dock lite kompenserad för strulet (av Netonnet, inte postnord).

Av någon anledning har den skickats iväg och samtidigt gått i retur till Netonnet's företagscenter i Borås.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k delid @ 4.8ghz | Noctua NH-D15
ASUS Maximus Hero X | Corsair 32gb 3000Mhz | EVGA GTX 1080ti SC Black Edition
NAS: Ryzen 3 3200g | Asus Prime X370 Pro | Kingston 8gb ECC | 4x4tb WD Red

Permalänk
Medlem

@grovsnusarn: Jag jobbar själv på postnord och du anar int ehur konstiga fraktsedlar som dyker upp ibland. Men om du vill så kan du skicka ett KOlli nr till mig i PM så kan jag försöka se vad som har hänt med paketet!

Permalänk

@NeKeM: Tack men det är lugnt 😊 Jag misstänker att netonnet inte är helt oskyldiga i det hela.
Har redan beställt ny.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k delid @ 4.8ghz | Noctua NH-D15
ASUS Maximus Hero X | Corsair 32gb 3000Mhz | EVGA GTX 1080ti SC Black Edition
NAS: Ryzen 3 3200g | Asus Prime X370 Pro | Kingston 8gb ECC | 4x4tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovsnusarn:

Nja, alltså Netonnet skickade ju kollinr till mig för att följa ordern.
Jag ringde både Netonnet och postnord, samt att netonnet ringde upp postnord. Inget vet vad som har felat.
Fick pengarna tillbaka och fick beställa igen, blev dock lite kompenserad för strulet (av Netonnet, inte postnord).

Av någon anledning har den skickats iväg och samtidigt gått i retur till Netonnet's företagscenter i Borås.

Nu brukar det iof. vara praxis att det är företaget du köpt ifrån som kompenserar och sedan tar upp det med Postnord.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Jag har gjort en beställning med 3 saker, chassi, gfx och cpu kylare, skickas gemensamt enligt instruktionen jag fick första, det är nu 2st försändelser, en av dem kan jag spåra men den andra är bara registrerad än så länge, vet inte vad som hände med den, så ett paket är registrerat och inte spårbart och det andra är i segeltorp och de skickades samtidigt, hur går det ihop?

Ska bli intressant att se när grejerna dyker upp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziltharon:

Jag har gjort en beställning med 3 saker, chassi, gfx och cpu kylare, skickas gemensamt enligt instruktionen jag fick första, det är nu 2st försändelser, en av dem kan jag spåra men den andra är bara registrerad än så länge, vet inte vad som hände med den, så ett paket är registrerat och inte spårbart och det andra är i segeltorp och de skickades samtidigt, hur går det ihop?

Ska bli intressant att se när grejerna dyker upp

Chassit är ett eget kolli, varit så vid de sista 50st jag köpt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Chassit är ett eget kolli, varit så vid de sista 50st jag köpt.

Ok, tack för infon, råkade precis ut för en postnord klassiker, har aldrig fått en leverans på en fredag av postnord, det gäller även på jobbet när man beställt något, då kör de grejerna direkt till utlämningsställe, så får grejerna på måndag dock väntat eftersom de inte verkar jobba på fredagar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yrfhar:

Har några KickStarter projekt på gång men Kontaktade KickStarter och svaret var att de inte lägger på någon moms så får ta och av-beställa dem innan de postar och de drar pengar. Det som ligger på posten nu kommer alltså att ta evigheter att få hem och blev dyrare i frakt plus postnord och moms så jag lägger ner detta i framtiden.

PS: Blev sammanlagt 87 kr för att betala moms på 12 kr.

Men att du ska betala moms och att någon ska göra en importdeklaration är faktiskt inget som egentligen har med Postnord att göra, jag tycker inte att de har den bästa servicen men man bör ändå inte klaga på att de följer lagarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men att du ska betala moms och att någon ska göra en importdeklaration är faktiskt inget som egentligen har med Postnord att göra, jag tycker inte att de har den bästa servicen men man bör ändå inte klaga på att de följer lagarna.

Men det är inte lag att de ska ta en oskälig avgift för hanteringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Postnord har fått mkt uppmärksamhet. Inte konstigt om en av 10 miljoner svenskar som haft problem med dom.

Jag skulle nog inte oroa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Men det är inte lag att de ska ta en oskälig avgift för hanteringen.

Tar inte de ut lägre avgift än DHL osv?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@Agonotheta: Det är ingen oskälig avgift.

Permalänk
Medlem

@Agonotheta: På vilket sätt är den oskälig? Om avsändaren deklarerar ordentligt så blir det ingen avgift alls. Men eftersom det ska hanteras manuellt så innebär det en kostnad för företaget. En kostnad som givetvis måste bäras av kunden plus en liten vinst. Det är så företag existerar och fungerar rent generellt. Postnord är inget undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tar inte de ut lägre avgift än DHL osv?

Under 1500:- tar det längre avgift än DHL/UPS över 1500:- tar PostNord 125:- vilket är lika mycket DHL och UPs tar, vad de sa till mig för lite mer än 1 år sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Någon mer som märkt att på senare tid så är det en fördröjning på flera timmar, idag ca sex timmar från att det skannades in hos ombudet innan jag fick SMS och att det syntes i appen att det hade blivit inskannat för sex timmar sedan. Var lika med skanningen i Örebro inatt som syntes på förmiddag/framåt lunch.. Varit så här på flera paket i någon vecka nu och det är inte min app det är fel på, är samma om man söker på webben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Någon mer som märkt att på senare tid så är det en fördröjning på flera timmar, idag ca sex timmar från att det skannades in hos ombudet innan jag fick SMS och att det syntes i appen att det hade blivit inskannat för sex timmar sedan. Var lika med skanningen i Örebro inatt som syntes på förmiddag/framåt lunch.. Varit så här på flera paket i någon vecka nu och det är inte min app det är fel på, är samma om man söker på webben.

Fick ett paket igår som skannades i Örebro under natten, men denna skanning dök inte upp förrän mitt på dagen. Fick även sms om att paketet fanns att hämta ut innan det en skannats i min hemort. Så något strul med uppdatering av paketsinfo har dom uppenbarligen just nu. Kanske bör tillägga att leveransen i övrigt gick alldeles utmärkt och paketet kom fram i tid

Permalänk
Rekordmedlem

Jag började sakna ett paket denna vecka och det visade sig att det hade kommit till Ica men jag hade inte fått nån avisering på 3 dagar men jag kunde hämta paketet ändå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag började sakna ett paket denna vecka och det visade sig att det hade kommit till Ica men jag hade inte fått nån avisering på 3 dagar men jag kunde hämta paketet ändå.

låter dock mer som butikens fel/utlämningsställets fel. Det ska automatiskt gå iväg ett sms när de scannar in ditt paket. Eller så kan helt enkelt datorsystemet krånglat precis när de scannade in ditt vilket i följd då gjorde att du inte fick något sms.'

Rent generellt har jag inte haft så mycket problem med PostNord men är ute hos mycket folk i jobbet och många klagar.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av solomon:

låter dock mer som butikens fel/utlämningsställets fel. Det ska automatiskt gå iväg ett sms när de scannar in ditt paket. Eller så kan helt enkelt datorsystemet krånglat precis när de scannade in ditt vilket i följd då gjorde att du inte fick något sms.'

Rent generellt har jag inte haft så mycket problem med PostNord men är ute hos mycket folk i jobbet och många klagar.

Paketet var på plats och inrapporterat så det syntes i spårningen online så jag tror inte det var nått som Icaombudet hade bommat men systemet kan ju ha missat att avisera för inte skulle det väl stå att paketet kommit till ombudet om den delen av rapporteringen inte hade funkat ?

Idag fick jag däremot ett sms om att ett annat paket från Polen hade kommit och kunde hämtas och gällande det paketet så sa de att det skulle ta 3 dagar till det var framme i går. Det gick faktiskt ungefär en vecka snabbare än sist jag fick ett paket från Polen vilket var för ca en månad sedan. Det här paketet kom på 4 dagar så inget att klaga på med det men det är lite lustigt att det skiljer så pass i tid och skulle det skilja så tycker jag det vore mest logiskt att det hade tagit längre tid nu i semestertider.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det här paketet kom på 4 dagar så inget att klaga på med det men det är lite lustigt att det skiljer så pass i tid och skulle det skilja så tycker jag det vore mest logiskt att det hade tagit längre tid nu i semestertider.

Jobbar inte på posten men kan säga att många av våra vikarier får ordinarie personal att skämmas.
Kommer in yngre personer som jobbar 2-4 gånger snabbare än ordinarie vilket gör att det blir ett helt annat flöde. Gäller även andra firmor vad jag sett. En som levererar till oss kommer alltid 15-30min sent. När han är på semester kommer leveransen i tid eller t.om före schemat. Så att han tog semester gjorde att vårat jobb gick bättre =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Lustigt sammanträffande, såg denna tråd i morse och idag skulle min nya dator anlända till Hemköp 150 meter bort. Spårade paketet nu på eftermiddagen och såg att det stod som felsorterat och hade hamnat på OKQ8 i andra änden av Falun. Nåja, tänkte jag, men ringde dit ändå för att bekräfta att paketet var kvar där innan jag åkte. Nej, då hade Postnord hämtat tillbaka en hel bur man hade levererat fel. Troligast är att denna bur med paket går 18 mil tillbaka till Örebro innan den skickas tillbaka till mitt lokala Hemköp imorgon, d v s en resa på 36 mil och två omlastningar extra istället för att de bara hade skickat grejorna 8 km mellan butikerna med en lätt lastbil (eller att folk hade fått hämta på OKQ8 istället). Man tar sig för pannan i dessa klimatalarmistiska tider...

Permalänk
Medlem

Hur är det med möjligheten att spåra varubrev numera? Beställde en disk av @inet i lördags som "borde" ha skickats i måndags. Men fortfarande hävdar posten att de väntar på paketet om jag söker på kollinummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Lustigt sammanträffande, såg denna tråd i morse och idag skulle min nya dator anlända till Hemköp 150 meter bort. Spårade paketet nu på eftermiddagen och såg att det stod som felsorterat och hade hamnat på OKQ8 i andra änden av Falun. Nåja, tänkte jag, men ringde dit ändå för att bekräfta att paketet var kvar där innan jag åkte. Nej, då hade Postnord hämtat tillbaka en hel bur man hade levererat fel. Troligast är att denna bur med paket går 18 mil tillbaka till Örebro innan den skickas tillbaka till mitt lokala Hemköp imorgon, d v s en resa på 36 mil och två omlastningar extra istället för att de bara hade skickat grejorna 8 km mellan butikerna med en lätt lastbil (eller att folk hade fått hämta på OKQ8 istället). Man tar sig för pannan i dessa klimatalarmistiska tider...

Oh det där är inte ovanligt tyvärr xD, vi hade ett paket på terminalen som kom tillbaka 4 gånger innan det blev slutade komma xD, tyvärr så är det inte alltid dom smartaste människorna som jobbar i maskingodssorteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pomelo:

Hur är det med möjligheten att spåra varubrev numera? Beställde en disk av @inet i lördags som "borde" ha skickats i måndags. Men fortfarande hävdar posten att de väntar på paketet om jag söker på kollinummer.

Varubrev dyker upp när dom dyker upp om dom skall levereras till låda, går den däremot till ett ombud så brukar man kunna följa det, haft flertal varubrev från england men så fort dom når sverige så kan man räkna med att sluta kunna spåra dom tyvärr då dom inte läses in på samma sätt som paket gör utan dom sorteras oftast för hand och läggs i en gemensam klump som sedan går till brevterminalen och sorteras vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Varubrev dyker upp när dom dyker upp om dom skall levereras till låda

Tack. En liten ssd borde vara till låda. Men lite irriterande dock när man har ett kollinummer fast jag får vänta och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pomelo:

Tack. En liten ssd borde vara till låda. Men lite irriterande dock när man har ett kollinummer fast jag får vänta och se.

Det borde dock stå/registreras att paketet ankommit första sorteringsstället, det har det gjort för mig gällande varubrev

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det borde dock stå/registreras att paketet ankommit första sorteringsstället, det har det gjort för mig gällande varubrev

Låter rimligt men det var länge sedan jag fick något med varubrev så vitt jag vet. Det har i alla fall stått "PostNord har fått elektronisk information om din leverans som nu är hos avsändaren eller på väg till PostNords terminal..." sedan lunchtid i måndags så jag hoppas den inte ligger kvar på Inet och väntar.
Beställde just från dem för att de hade ett 40-tal i webblager och jag ville inte vänta på att mitt andra val skulle få in den från den butik som hade den för att skicka ut den till mig.

Permalänk
Medlem

Väntat på att ett paket från Kina ska tullklareras i två veckor nu. Försökte ringa idag och hamnade på plats 275. Vad är det som händer egentligen? Som "kund" står man verkligen handfallen.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pomelo:

Låter rimligt men det var länge sedan jag fick något med varubrev så vitt jag vet. Det har i alla fall stått "PostNord har fått elektronisk information om din leverans som nu är hos avsändaren eller på väg till PostNords terminal..." sedan lunchtid i måndags så jag hoppas den inte ligger kvar på Inet och väntar.
Beställde just från dem för att de hade ett 40-tal i webblager och jag ville inte vänta på att mitt andra val skulle få in den från den butik som hade den för att skicka ut den till mig.

Om du inte fått paketet imorgon, och/eller trackningen uppdaterats, skulle jag höra av mig till Inet o kolla med dem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med Postnord.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]