Permalänk
Inaktiv

Man trodde att de skulle bli ännu en varm sommar i mitten på Maj då de var runt 25 grader några dagar, nu är vi en bit in i Juli och de har inte varit i närheten lika bra väder, svinkallt på natten vilket iochförsig är bra då man sover skönt men dagtid är de fortfarande luftkallt trots sol, man börjar undra om de kommer nån värme, vi har inte haft 30 grader en enda dag i sommar, 25 är max och sen har de varit runt 20 som bäst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Nej, YR.no är mycket bättre.

(vet ej varför då man tycker att SMHI borde ha tillgång till uppgifter från ESA (från Esrange) utöver sina egna mätningar som, förutom stationspounkterna, görs två gånger per dygn med ballongsonder i tre delar av landet) men så brukar det vara)

Yr, SMHI och FMI har ju tillgång till exakt samma data, skillnaden i prognoserna beror helt på hur de tolkar denna data. Jag tyckte länge Yr var bäst, men de senaste månaderna har de inte haft så mycket rätt dock vet jag inte om de andra varit bättre. Men sommarvädret har ju alltid varit svårt att förutspå. Förra sommaren var det långa perioder där alla meteorologer sa att "i övermorgon" skulle det bli sämre väder, så då fick man ju passa på att bada och sånt medans det gick, sen blev det ju aldrig sämre. Den stressen över att utnyttja sommaren hade ju varit skön att slippa liksom.

Skrivet av klirre:

Jag tycker att det, så länge jag kan minnas, alltid varit så. Närmsta dygnet har de bra koll på, två- till tredagarsprognos stämmer hyfsat och tiodagars är ren gissning. Nu har jag förvisso bara följt vädret de närmsta 20-22 åren, innan dess var jag inte läskunnig, så det kanske var bättre "förr".

Vissa perioder på året är mer osäkra än andra, just nu när vi har omväxlande varmare och svalare väder blir prognoserna svårare att ta fram. Sen att klimatet förändras och blir mer ostadigt påverkar så klart det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Prognoserna har aldrig varit bättre än de är nu på senare år. Däremot kan jag tänka mig att ju bättre modeller de får för att tolka väderdata desto mer säkra blir de i sina prognoser och således blir det mer fel då de ger längre och mer detaljerade prognoser än de gjorde tidigare, även om de faktiskt är bättre.

Permalänk
Medlem

Nu känns det lite för mycket. Är på väg till jobbet och redan 20 grader ca halv åtta. Det trycker på..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Termometern på solsidan visar redan 33°C, skuggsidan 24°C. Ska bli 32°C enligt prognos idag och imorgon. Runt 28°C inne på varma sidan av lägenheten.

Permalänk
Medlem

Köpte en AC i April redan, sambon var inte överlycklig då jag valde en riktigt ordentlig modell.

Den har betalat av sig alla redan i alla anseenden!

Permalänk
Medlem

Solen gassar i.a.f. 35°C på solsidan nu, varmast hittills i år på den termometern så solen får man nog akta sig för. 26-28°C lufttemp ungefär. SMHI mätte 25,3°C på närmsta mätstation kl 7 i morse.

Permalänk
Avstängd

Nu är det faktiskt varmt och torrt här också, jag borde hållit k--ft om regnet tidigare... ha ha ha.

Nå, ser ingen mening att klaga över vädret, nu vill jag ha någonting för det också så nu tänker jag tusan njuta av sol och sommar så länge det nu varar!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Är just nu utanför Grebbestad och här är varmt men känns svalare än hemma. Vattnet är lagom kallt i värmen så bad blir det för svalkans skull. Alltså, utflykter på jobbet, semesterresor mm = har alltid tur med vädret men fasiken vad man kommer lida av värmen när man kommer hem. Ska bli över 20 grader på nätterna tom onsdag kväll.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Själv var jag tvungen att jobba en vecka denna sommar och då blev det förstås denna veckan som verkar bli den enda med varmt väder om man ska tro prognoserna. Nåväl, får sköta supporten från stranden...

Permalänk
Medlem

31,3°C blev det på mätstationen som mest. Drygt 29°C inomhus och 30°C ute nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Köpte en AC i April redan, sambon var inte överlycklig då jag valde en riktigt ordentlig modell.

Den har betalat av sig alla redan i alla anseenden!

Jo tack, det lät samma på min fru när jag köpte en för några år sedan. Hon blir på sånt dåligt humör när det blir varmt så jag hade inget att förlora.

På samma sätt har den betalat igen sig för mig med

Vi har köpt en till också nu som är mer flyttbar som ska kyla ner de varmaste sovrummen där den stora inte kommer åt. Hoppas den kommer imorgon.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

31,3°C blev det på mätstationen som mest. Drygt 29°C inomhus och 30°C ute nu.

Hur lyckas man få sådana temperaturer, har ni ingen isolering eller står fönsterna öppna hela tiden?

Har inte kollat temperaturerna den här sommaren men inte ens de allra varmaste dagarna gjorde det varmare än ~25 grader inomhus. Vi är dock alltid noga med att dra ner markiserna när vi vaknar på morgonen.

Markiserna fungerar så bra att när vi nyligen köpte ny luft/luft-pump så kollade vi inte ens på dess kylförmågan

Permalänk
Medlem

Har fått 34,2c ute idag och runt 28 - 29c inne... Har fönster åt solen från morgon till kväll, så vad ska man göra liksom... :/ Gammalt snorvarmt hus.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

halv 6, 18 grader redan, ska bli 30 och jag ska jobba ute i solen precis där värmen från en industriugn väller ut (enorm ugn) skoj, blir mycket vatten

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar bli en lång het sommar i år också. Var 31 grader på Gotland igår.
https://www.youtube.com/watch?v=mJcRTNDcKG4

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Har fått 34,2c ute idag och runt 28 - 29c inne... Har fönster åt solen från morgon till kväll, så vad ska man göra liksom... :/ Gammalt snorvarmt hus.

Blockera strålarna innan de hinner värma upp huset. Jag skrev tex om markiser men finns annat som fungerar någorlunda bra. T.ex. sån där reflekterande folie som man ser på husbilar m.m., eller mörkläggningsgardiner.

*bort/Mod*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Blockera strålarna innan de hinner värma upp huset. Jag skrev tex om markiser men finns annat som fungerar någorlunda bra. T.ex. sån där reflekterande folie som man ser på husbilar m.m., eller mörkläggningsgardiner.

Själv tror jag han skrev det med glimten i ögat

Finns inga markiser och min hyresvärd har inga planer på att skaffa det, kör med fördragna fönster men det hjälper sådär

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Undrar om alla som klaga över att man nämnde regn förr i tråden om:
Det är fortfarande en för kall och en bedrövlig sommar?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Runt 30 grader är väl bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hur lyckas man få sådana temperaturer, har ni ingen isolering eller står fönsterna öppna hela tiden?

Har inte kollat temperaturerna den här sommaren men inte ens de allra varmaste dagarna gjorde det varmare än ~25 grader inomhus. Vi är dock alltid noga med att dra ner markiserna när vi vaknar på morgonen.

Markiserna fungerar så bra att när vi nyligen köpte ny luft/luft-pump så kollade vi inte ens på dess kylförmågan

Betongstomme uppförd 1970 med tegelfasad och två av ytterväggarna är vanliga 45x95 reglar så det är bara ca 9 cm isolering, flerfamiljshus. Enda möjligheten att stänga ute solen är persienner i fönsterna.

Idag är det redan 29-30°C inomhus. 29-30°C ute redan.

Permalänk
Medlem

Vi ska nog vara glada för att värmepuffarna mattas av innan de når oss. Med tanke på temperaturerna över 40 grader i Frankrike och Tyskland. Yikes. Vi har det här uppe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

SMHI mätte 26,8°C kl 08 på närmsta mätstation Var 20,3°C kl 05 där så det kanske 6 timmar med under 20ºC i natt.

Permalänk

Inglasad balkong, öppet fönster temperatur nedan:

kl. 10.40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hur lyckas man få sådana temperaturer, har ni ingen isolering eller står fönsterna öppna hela tiden?

Har inte kollat temperaturerna den här sommaren men inte ens de allra varmaste dagarna gjorde det varmare än ~25 grader inomhus. Vi är dock alltid noga med att dra ner markiserna när vi vaknar på morgonen.

Markiserna fungerar så bra att när vi nyligen köpte ny luft/luft-pump så kollade vi inte ens på dess kylförmågan

Samtliga markiser nere, huset är rätt bra isolerat.
27 inne och 30 ute.
Fönster stängs strax innan det blir varmare ute än inne.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd

Det blir bättre snart igen här på Gotland

http://forumbilder.se/I61J3/screenshot-20190726-105649

Permalänk
Medlem

På tok för varmt och ska det bli så här varmt nästa så kommer jag köpa en större AC än den jag redan har.
Både jag och katterna avlider medans sambon tycker det är skit bra i värmen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Undrar om alla som klaga över att man nämnde regn förr i tråden om:
Det är fortfarande en för kall och en bedrövlig sommar?

Regnar det klagar vi.

Är det varmt och torrt klagar vi.

Även om det blir lagom så klagar vi.

Permalänk
Medlem

@Kaine_Uro: Jag tror att de som klagar redan har värk någon annanstans i kroppen som gör att allt som blir omständigt för dem, blir något att klaga på.

Att ha värk och även tvingas svettas/frysa/jobba med AC/vedeldning.... kan vara mäkta besvärligt och tål att klagas över.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk

Synd att jag inte jobbar idag , det är så svalt på jobbet Nog första gången jag föredrar jobb över ledighet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Regnar det klagar vi.

Är det varmt och torrt klagar vi.

Även om det blir lagom så klagar vi.

Regnar det är jag glad
Är det lagom är jag glad

Är det varmt och torrt klagar jag.

Något jag har gjort sedan jag var liten då jag hatat värme sen barn

Alla är inte jojo baserade