Permalänk
Medlem

Vad använder du din processor till?

Med ny generations Ryzen-CPU vore det kul att ta reda på vad vi på SweClockers faktiskt använder våra processorer till?

Vi ser användare debattera om byten hit och dit men varför byta bara för att byta? Är generation 7th Intel kanske fortfarande mer optimal för Cs-go spelaren eller behöver denna nu också 3800x fler kärnor?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

På spelfronten är det mest strategi och dylikt. Det enda shooters jag kört senaste halvåret är Mechwarrior Online & Rising Storm 2 Vietnam.

Har en 2600x och det var ett stort steg upp för mig från en i5-2500k som började sagga rejält när det kom till Cities Skylines & Hoi4.

Tenderar att ha en hel del igång samtidigt. Webcam, spotify, mer flikar än hälsosamt och lägg till diverse commando promt fönster där jag kör lite allt möjligt som jag programmerar.

Tror jag belastar min GPU mest t.ex när jag köra hashcat är det GPUn som jobbar tyngst. Dock experimenterar jag lite med ML (maskin inlärning) men inte konfigurerat för att köra GPUn på det.

Hör mycket hype kring utveckling och att utvecklarna blir bättre och bättre på att nyttja fler trådar vilket gör att jag tror att fler kärnor kommer bli kraftigare och kraftigare. Vill man ha ut max i ett särskilt spel så tror jag att specifika kombinationer är bättre men är man som jag all over the place så tror jag att zen 2 är en guda gåva. Ser fram emot vad som händer framöver på alla fronter atm.

Permalänk
Medlem

Jag saknar ett alternativ: Jag spelar på min dator och nöjer mig med 6 kärnor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Spelar ibland men tittar mest på youtube så 3950x blir det jag kommer att välja längre fram.

Permalänk
Medlem

Spelar och surfar, 4c/8t räcker gott än så länge.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Just nu har jag igång ca 400 flikar fördelad på 2 VM och en speldator känner att CPU inte orkar med på speldator och det blir inte lättare när man spelare.

Har även igång massa program.

Men ska nog köpa I9-9900K.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Kör mängder av container-VM's på mina servrar och då är det kanonbra med många cores, speciellt då Linux-kärnan presterar ypperligt med massvis av cores vilket inte är riktigt lika sant för Windows OS.
-Ändå är det i stort sett uteslutande på Windows alla benchmarking tester utförs då "Ingen använder Linux".

Spelar ibland när jag får tid över, även det på Linux, numera utan problem varesig många eller få kärnor är inblandade.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Oftast gör jag bara allmän multitasking som typ kolla YouTube samtidigt som jag spelar något eller så har jag några hundratals flikar öppet i webbläsaren.
Ibland streamar jag från konsoll med capture card.

Periodvis kör jag Handbrake i flera dygn i sträck för att encoda filmer till mitt Plex bibliotek.
Min 8700k duger gott till detta då jag inte direkt har någon tidspress när jag encodar filmerna, men vore ju roligt att göra det nästan dubbelt så fort hehe.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Spelar och surfar på sweclockers.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Trevligt när man simulerar fysik i 3D-program.

Permalänk

Huvudsakligen kör jag BOINC på datorn, vilket belastar precis så många kärnor man vill och skalar linjärt med antalet kärnor. Spel...inte de senaste åren generellt sett, men har hittat tillbaka lite och försöker få tid till det några gånger i månaden.

Handbrake ibland, dbPowerAMP, YouTube. Lite allt möjligt.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem

Programmerar mycket och då kör jag allt ifrån databaser, applikationsservrar, virtuella maskiner, containers mm.
Sedan blir det en hel del spel också så klart.

Permalänk
Medlem

@ibland: Jag spelar på min dator och använder färre än 6 kärnor men skulle nyttja mer än 6 kärnor.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Riktigt konstigt med 6 kärnor som någon slags brytpunkt för spelande. Jag kan då inte nämna ett enda spel där 6 kärnor är sweetspotten. För CS GO gäller 4 kärnor/trådar om jag inte är helt ute och cyklar, och för nyare tyngre titlar är det åtminstone 8 som gäller vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Systemutvecklare och isolerar alla utvecklingsmiljöer i virtuella maskiner, så bli lätt att man har en handfull igång, väntar med iver på nästa Threadripper, "behöver" fler cores och trådar

Permalänk
Medlem

På min Windowsdator spelar jag, har en Mac för mitt fritidskodande. För jobb så används helt andra enheter där kostnaden är i det närmaste irrelevant utan där är det körtider som spelar roll.

Permalänk
Medlem

Använder datorn för musikproduktion och spel. I många fall skulle jag nog klara mig med 6 kärnor, men det finns både spel och program som drar nytta av fler. Fler än 8 kärnor är dock fortfarande overkill för mig, då är prestandan per kärna viktigare.

Var tidigare övertygad om att jag skulle köpa Ryzen 3x00 när den kom ut, men för tillfället känner jag mig faktiskt rätt nöjd med min 1800X. Kan inte komma på någon situation i mitt dagliga användande där CPU:n orsakar problem p.g.a för lite prestanda, utan det skulle mer bli en uppgradering bara för sakens skull.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD