Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Att Volvo är kanske världsbäst på säkerhet har inte med saken att göra, själva bilarna är krocksäkra ja. Jag känner två olika familjer som stött på problemet, ena med ett babyskydd från Brio (V70) och andra med bakåtvänd stol från Besafe (V50). I händelse av en krock är det säkrast att sitta så rakt det går, men det brukar inte vara särskilt bekvämt. Risken finns att huvudet faller framåt vilket inte är bra.

Sedan är jag av åsikten att V70 (som i detta land hyllas så mycket) inte är en särskilt bra familjebil. Den har ett förhållandevis trångt baksäte med den problematiska lutningen. Bagaget är kantigt och lättlastat men det finns konkurrenter som har större bagage. Förklara gärna vad som utmärker en V70 eller annan Volvo som familjebil? Finns det t.ex. möjlighet att få inbyggda solskydd i bakdörrarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Antalet sålda bilar skulle jag säga. Annars vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Att Volvo är kanske världsbäst på säkerhet har inte med saken att göra, själva bilarna är krocksäkra ja. Jag känner två olika familjer som stött på problemet, ena med ett babyskydd från Brio (V70) och andra med bakåtvänd stol från Besafe (V50). I händelse av en krock är det säkrast att sitta så rakt det går, men det brukar inte vara särskilt bekvämt. Risken finns att huvudet faller framåt vilket inte är bra.

Sedan är jag av åsikten att V70 (som i detta land hyllas så mycket) inte är en särskilt bra familjebil. Den har ett förhållandevis trångt baksäte med den problematiska lutningen. Bagaget är kantigt och lättlastat men det finns konkurrenter som har större bagage. Förklara gärna vad som utmärker en V70 eller annan Volvo som familjebil? Finns det t.ex. möjlighet att få inbyggda solskydd i bakdörrarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Fast hur kan man vara världsbäst på säkerhet, men att det samtidigt inte går att montera en barnstol på tillfredsställande sätt? Jag känner många barnfamiljer med Volvo-kombis, och har aldrig hört ett klagomål likt detta. Jag har som sagt inte heller läst om något dylikt i olika biltidningar där bland annat Vi Bilägare haft med Volvo flera gånger i sitt långteststall (i skrivande stund har de nya V60).

Du har såklart rätt till dina egna åsikter, men det faktum att (i stort sett) alla andra är av en annan åsikt, tyder ju på något. Det är verkligen en stretch att kalla en V70s baksäte för trångt. Finns det modeller som är rymligare? - Absolut. Men knappast så att en V70s baksäte kan klassas som trångt för sin klass (det är alltså heller ingen allmän reaktion jag hört talas om). Gällande lastningsmöjlighet i bagageluckan så är det möjligen Mercedes E-klass som kan slå en V70 (men den kommer ju också med en ganska mycket häftigare prislapp).

Det är ganska många parametrar som spelar in när en barnfamilj väljer bil, och en del är viktigare för vissa än för andra. Jag skulle dock säga att det vanligaste är:

  • Säkerhet

  • Utrymme/Lättlastad

  • Pris/Ägandekostnad

  • Komfort

Om vi då tar V70, så är det ganska få konkurrenter som ligger lika bra till om man väger samman alla ovan parametrar. I Sverige så har Volvo alltid klassats som en prisvärd och familjevänlig bil. Visst, vad jag vet så fanns det inte möjligt att få inbyggda solskydd i V70 (det går nu i V90 och V60). Men hur många konkurrenter menar du erbjöd detta för ett antal år sedan?

Det har tillverkats 1 250 000 Volvo V70s, att ett par familjer tycker si eller tycker så blir ju en högst subjektiv åsikt. Den samlade åsikten bland svenska familjer och motorjournalister är dock att det är den mest familjevänliga bilen som finns:
https://www.expressen.se/motor/kopaochsaljabil/sa-valjer-svenskarna-familjebil-volvo-i-topp/
https://www.expressen.se/motor/kopaochsaljabil/15-basta-familjebilarna-de-senaste-20-aren/
https://teknikensvarld.se/volvo-v90-ar-arets-familjebil-2016-362826/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast hur kan man vara världsbäst på säkerhet, men att det samtidigt inte går att montera en barnstol på tillfredsställande sätt? Jag känner många barnfamiljer med Volvo-kombis, och har aldrig hört ett klagomål likt detta. Jag har som sagt inte heller läst om något dylikt i olika biltidningar där bland annat Vi Bilägare haft med Volvo flera gånger i sitt långteststall (i skrivande stund har de nya V60).

Du har såklart rätt till dina egna åsikter, men det faktum att (i stort sett) alla andra är av en annan åsikt, tyder ju på något. Det är verkligen en stretch att kalla en V70s baksäte för trångt. Finns det modeller som är rymligare? - Absolut. Men knappast så att en V70s baksäte kan klassas som trångt för sin klass (det är alltså heller ingen allmän reaktion jag hört talas om). Gällande lastningsmöjlighet i bagageluckan så är det möjligen Mercedes E-klass som kan slå en V70 (men den kommer ju också med en ganska mycket häftigare prislapp).

Det är ganska många parametrar som spelar in när en barnfamilj väljer bil, och en del är viktigare för vissa än för andra. Jag skulle dock säga att det vanligaste är:

  • Säkerhet

  • Utrymme/Lättlastad

  • Pris/Ägandekostnad

  • Komfort

Om vi då tar V70, så är det ganska få konkurrenter som ligger lika bra till om man väger samman alla ovan parametrar. I Sverige så har Volvo alltid klassats som en prisvärd och familjevänlig bil. Visst, vad jag vet så fanns det inte möjligt att få inbyggda solskydd i V70 (det går nu i V90 och V60). Men hur många konkurrenter menar du erbjöd detta för ett antal år sedan?

Det har tillverkats 1 250 000 Volvo V70s, att ett par familjer tycker si eller tycker så blir ju en högst subjektiv åsikt. Den samlade åsikten bland svenska familjer och motorjournalister är dock att det är den mest familjevänliga bilen som finns:
https://www.expressen.se/motor/kopaochsaljabil/sa-valjer-svenskarna-familjebil-volvo-i-topp/
https://www.expressen.se/motor/kopaochsaljabil/15-basta-familjebilarna-de-senaste-20-aren/
https://teknikensvarld.se/volvo-v90-ar-arets-familjebil-2016-362826/

Baksätets lutning är inget Volvo-specifikt problem, googla på det så kommer du hitta forumtrådar med folk som har problem med att stolar blir för upprätta. Jag tycker att det ska lyftas om man tänker ha småbarn i bilen. Och detta är inte en åsikt, det är fakta men som du av någon anledning tror att jag verkat hitta på. Att inte hylla Volvo i detta land verkar ju vara som att svära i kyrkan. Bara för att du inte hört talas om problemet betyder inte att det inte existerar. Jag har som sagt sett det själv med två olika stolar i två olika Volvo-modeller.

Angående utrymmet i baksätet så har V70 ett trångt baksäte för sin klass. Det finns mindre bilar som har bättre utrymme till framstolarna än vad V70 har, troligtvis pga de rejäla framstolarna. Det finns flertalet bilar, även i mindre klasser än V70 som lastar mer.

Du har väl rätt i parametrarna, men Volvo är sällan billiga i drift direkt.Törstiga motorer och halvbra kvalitet, bra andrahandsvärde dock. Sköna att åka i om man sitter fram ja, men i baksätet är det sådär som vuxen pga sätets lutning och att de ofta är lågt placerade. Hade Volvo inte varit svenskt tror jag inte att våra svenska motorjournalister hyllat dem till skyarna, och jag tror inte heller att de konstant legat i toppen på försäljningslistorna.

Du kan ta valfri MPV och den är betydligt mer familjevänlig än valfri Volvo. Ofta har de tre individuella stolar bak som går att justeras i längsled och i lutning. De har uppfällbara brickor för plattor osv. Flera har ISO-fix i alla tre säten bak samt betydligt bättre utrymme och lutning på sätet. De är oftast högre så att man sätter barnen rakt in istället för att behöva böja sig ner i bilen. Bagagen brukar också vara rejält mycket större än en kombi. Sidorutorna brukar vara större så att barnen kan se ut, något som mindre barn kan få problem med i t ex V90.

Så att V90 skulle vara årets familjebil är rent skitsnack från Sveriges motorjournalister. De som har utsett den till det har uppenbarligen inga barn, eller möjligtvis äldre barn och då max två st eftersom ingen vill sitta på jumboplatsen i mitten.

Nu orkar jag inte älta detta mer, tummarna börjar bli trötta. Men ett allmänt tips; bara för att ni bor i Sverige och kör Volvo betyder det inte att något annat inte kan vara bättre. Volvo är inte familjens heliga graal. Nog med OT, god natt 😴

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Angående snacket om lutning i baksätet. När vi köpte vår barnstol berättade försäljaren om att detta kunde vara problem i vissa bilar. Han tipsade om att lägga någonting (typ en bräda inlindad i en handduk) under ena delen av stolen för att få till lutningen lite bättre. Jag tycker att detta fungerat mycket bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Baksätets lutning är inget Volvo-specifikt problem, googla på det så kommer du hitta forumtrådar med folk som har problem med att stolar blir för upprätta. Jag tycker att det ska lyftas om man tänker ha småbarn i bilen. Och detta är inte en åsikt, det är fakta men som du av någon anledning tror att jag verkat hitta på. Att inte hylla Volvo i detta land verkar ju vara som att svära i kyrkan. Bara för att du inte hört talas om problemet betyder inte att det inte existerar. Jag har som sagt sett det själv med två olika stolar i två olika Volvo-modeller.

Angående utrymmet i baksätet så har V70 ett trångt baksäte för sin klass. Det finns mindre bilar som har bättre utrymme till framstolarna än vad V70 har, troligtvis pga de rejäla framstolarna. Det finns flertalet bilar, även i mindre klasser än V70 som lastar mer.

Du har väl rätt i parametrarna, men Volvo är sällan billiga i drift direkt.Törstiga motorer och halvbra kvalitet, bra andrahandsvärde dock. Sköna att åka i om man sitter fram ja, men i baksätet är det sådär som vuxen pga sätets lutning och att de ofta är lågt placerade. Hade Volvo inte varit svenskt tror jag inte att våra svenska motorjournalister hyllat dem till skyarna, och jag tror inte heller att de konstant legat i toppen på försäljningslistorna.

Du kan ta valfri MPV och den är betydligt mer familjevänlig än valfri Volvo. Ofta har de tre individuella stolar bak som går att justeras i längsled och i lutning. De har uppfällbara brickor för plattor osv. Flera har ISO-fix i alla tre säten bak samt betydligt bättre utrymme och lutning på sätet. De är oftast högre så att man sätter barnen rakt in istället för att behöva böja sig ner i bilen. Bagagen brukar också vara rejält mycket större än en kombi. Sidorutorna brukar vara större så att barnen kan se ut, något som mindre barn kan få problem med i t ex V90.

Så att V90 skulle vara årets familjebil är rent skitsnack från Sveriges motorjournalister. De som har utsett den till det har uppenbarligen inga barn, eller möjligtvis äldre barn och då max två st eftersom ingen vill sitta på jumboplatsen i mitten.

Nu orkar jag inte älta detta mer, tummarna börjar bli trötta. Men ett allmänt tips; bara för att ni bor i Sverige och kör Volvo betyder det inte att något annat inte kan vara bättre. Volvo är inte familjens heliga graal. Nog med OT, god natt 😴

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har försökt googla på detta problem som du påstår är så vanligt och välkänt. Men jag har inte lyckats hitta en enda artikel eller forumtråd som beskriver detta problem. Jag tvivlar inte på att sådana existerar, men det är knappast ett "vanligt ansett" problem. Vidare så finns det barnstolar (alternativt andra "tillbehör") som löser problemet. Du säger dessutom att det inte är Volvo-specifikt, alltså verkar det i så fall inte vara något som särskiljer Volvo från sina konkurrenter.

Du kommer gång på gång med påståenden om att det är trångt för sin klass, etc. Men aldrig med något som backar upp detta (annat än dina egna subjektiva åsikt). Givetvis finns det bilar som är ännu rymligare (exempelvis Skoda Superb), men antalet är få och jag har aldrig läst en biljournalist (varken svensk eller utländsk) som klassat en V70 (eller för all del nya V60/V90) som trång.

Folksam har gett högst betyg för "barnsäkerhet och utrymme i baksätet" till Volvo V70, XC70 och Kia Sportage:
https://teknikensvarld.se/sakraste-och-rymligaste-familjebilarna-enligt-folksam-349958/
Men de har också helt fel antar jag. Alla har fel, det är du och dina två bekanta som har rätt.

Visst spelar det roll att Volvo är Svenskt, något annat vore ju att ljuga. Många bilmärken lyckas betydligt bättre på sin hemmaplan än andra arenor. Sverige är till exempel en av få länder där kombi är den dominerande biltypen. Nere på kontinenten och på andra sidan pölen är det istället sedan mer dominerande. Vi är därtill väldigt måna om utrymme och säkerhet, något som anses vara en paradgren för Volvo, oavsett vad du tycker.

Vidare så är det uppenbart att du inte klickade på någon av de källor jag länkade. Det är inte bara biljournalister som hyllar Volvo, utan det gör även BARNFAMILJERNA när de fått säga sitt i en undersökning.
https://www.expressen.se/motor/kopaochsaljabil/sa-valjer-svenskarna-familjebil-volvo-i-topp/

Jo, visst är ofta en MPV rymligare än en V70. Men där tar fördelarna slut. Den är inte säkrare än en Volvo, den är inte bekvämare än en Volvo och den är definitivt inte en barnfamiljs förstaval. Visst, har du en familj med 3 eller fler barn (vilket inte är jättevanligt i Sverige, snittet ligger väl under 2 barn per familj), så går ju genast alla 5-sitsiga kombibilar bort. Alltså finns bara MPV kvar att välja. Men vart i försäljningsstatistiken hittar man den första renodlade MPV:n då? Kvalar någon sådan ens in på top 50? Finns det någon som talar mer för vilken bil som är barnfamiljernas favorit, än den bil man faktiskt väljer att köpa och lägga sina pengar på?

Permalänk
Medlem

Just Volvo V70 var dock trångt för sin klass när det gällde baksätet. Det som då åsyftades var ben och knä men framför allt fot utrymme som var ren katastrof. Taxichaufförer gnällde rätt högljutt om detta då de hade många fullvuxna i baksätet. Till och med syskonet S80 var bättre på denna punkt då bilarna inte var helt identiska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av AlpAne:

Har du ingen laddhybrid att välja på?? Jag skulle rekommendera Passar GTE utan tvekan!

Varför? Jag skulle tagit en diesel-Passat alla dagar i veckan..

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem

Just i fallet V70 och utrymme i baksätet så skiljer det väl sig rätt mycket beroende på vilken årsmodell man pratar om?
V70 blev ju rätt mycket större efter 2007.
Men överlag är ju inte bilar gjorda för att ha en bakåtvänd stol i baksätet. För mig som är 190 så är det inte många bilar jag vill sitta i framsättet om man har en sån stol bakom sig. Volvo V70 har jag inte själv men kan väl tänka mig det är som Saab 9-5 där det är helt ok men längre resor så hade jag inte varit så nöjd.
Skoda Superb har min kusin (som har barn) och där funkar det utan problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Blomman90:
https://www.besafe.com/sv/rotation-for-the-new-generation/

”Denna installationsmetod skapar helt nya förutsättningar då bilbarnstolen inte längre kommer att påverkas av bilsätets lutning.”

Skulle nog säga att det är ett relativt välkänt fenomen när en tillverkare uppmärksammar det som nyhet i sina 2019-stolar.
Har själv upplevt problemet, riktigt jobbigt, förstår inte att det dröjt till 2019 för att få en lösning.

Oklart vad jag hade valt. Gillar Volvo, men har svårt för liten kupé. Dock sägs det(?) att nya v60 mer gått mot V70/90, så skulle nog vara värt att provköra.
Precis som MadMax ovan är jag lång, många bilar slår jag nästintill huvudet i taket i baksätet, helt ohållbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcidStorm:

Varför? Jag skulle tagit en diesel-Passat alla dagar i veckan..

För att det är mycket lägre förmånsvärde, billigare milkostnad och ändå en trevlig bil att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

ur en ergonomisk synpunkt, finns inget företag som lägger ner så mycket tid på att få till bra stolar som volvo

körde en längre sträcka i en v60 för ett par veckor sen (2018 modell) och äger själv en CX-3 2019 modell och kan säga att komforten är natt och dag i dessa två bilar när man sitter och tuggar motorväg / landsväg.

v60n satt jag bekvämt i från halmstad till stockholm utan paus och kände mig "normal" när jag reste mig upp medans när jag gjort samma resa i min mazda CX-3a tog jag 2 bensträckare på vägen eftersom det blir lite sådär efter 1,5-2 timmar i min bil som tur är används min bil för 20 minuter enkel pendling till jobbet eller andra vardagliga resor i 99% av fallen så inget jag stör mig på men blir nog en volvo vid nästa byte av bil

https://www.youtube.com/watch?v=y2CODRXijls

Känner igen detta!
Volvos säten är så otroligt "enkla" men bekväma.
Kör själv XC60 -18 som tjänstebil och har aldrig kört en bil där jag känner mig så "normal" efter att ha suttit en hel dag i bilen.
Under min senaste körning till Tyskland (Malmö-Dusseldorf) tog jag ett enda stopp vilket var båten mellan Rödby-Puttgarden. Ca 8h i bil totalt men kändes inte som att jag suttit i bilen mer än någon enstaka timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Känner igen detta!
Volvos säten är så otroligt "enkla" men bekväma.
Kör själv XC60 -18 som tjänstebil och har aldrig kört en bil där jag känner mig så "normal" efter att ha suttit en hel dag i bilen.
Under min senaste körning till Tyskland (Malmö-Dusseldorf) tog jag ett enda stopp vilket var båten mellan Rödby-Puttgarden. Ca 8h i bil totalt men kändes inte som att jag suttit i bilen mer än någon enstaka timme.

Är sjukt sugen på en XC60 men priset är för saftigt för mig idag + redan köpt mig en bil för 220k får väl bli en bättre begagnad XC60 senare när man kan få varianten med hybridmotorn på begagnatmarknaden för runt 100k.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av AlpAne:

För att det är mycket lägre förmånsvärde, billigare milkostnad och ändå en trevlig bil att köra.

Lägre förmånsvärde ja, lägre milkostnad är det absolut inte för mig iaf. Men jag har inte möjlighet att ladda bilen hemma och kör mer än dom 3-3.5 mil man kommer på el om dagen.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem

@AcidStorm: Ska även tilläggas att hybrider bara fungerar om man kör kortare sträckor. När batteriet tar slut är det bara bensin kvar och då ska man även släpa runt på 200kg batterier. Förra sommaren lämnade mitt företag tillbaka tre Tesla Model S på grund av dålig kvalitet och infrastruktur och nu kör vi Volvo som alla andra, men istället för bensin är det diesel och HVO100 så långt det är möjligt.

Permalänk

@MsSmith: Jo precis, och en 1.4L motor i en Passat är verkligen inte tillräckligt för det. Tanken är god och eldriften funkar bra när det blir korta sträckor inne i stan men inte mer än så tyvärr. Kan förstå det valet faktiskt, känns inte som vi är riktigt redo för el ännu. Hade en battericell som pajade i min GTE och bilen stod på verkstad i 2 månader innan det var bytt och fixat..

Av ren nyfikenhet, är det lätt att tanka HVO100 i Stockholm? Har bara sett det på mackar i Sundsvall förut.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcidStorm:

@MsSmith: Jo precis, och en 1.4L motor i en Passat är verkligen inte tillräckligt för det. Tanken är god och eldriften funkar bra när det blir korta sträckor inne i stan men inte mer än så tyvärr. Kan förstå det valet faktiskt, känns inte som vi är riktigt redo för el ännu. Hade en battericell som pajade i min GTE och bilen stod på verkstad i 2 månader innan det var bytt och fixat..

Av ren nyfikenhet, är det lätt att tanka HVO100 i Stockholm? Har bara sett det på mackar i Sundsvall förut.

Stockholm har några mackar, främst OKQ8 men även övriga Sverige har. Inget större problem egentligen när man kommer 120-140 långa mil på en tvåminuterstankning

Permalänk
Medlem
Permalänk

för min del blir det en 330e G20, baserat på bonussystemet. förmånsvärdet blir endast 3500-4500.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz