Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk

@Tanax:

Ljudet? Väldigt annorlunda är väl första intrycket jämfört med mina tidigare lurar. Inget negativt alls, bara inte förberedd på skillnaden. Väldigt, väldigt öppet ljud. Är inte alls bra på att förklara sånt här men gillar det.

Permalänk
Skrivet av Doomfarer:

@Tanax:

Ljudet? Väldigt annorlunda är väl första intrycket jämfört med mina tidigare lurar. Inget negativt alls, bara inte förberedd på skillnaden. Väldigt, väldigt öppet ljud. Är inte alls bra på att förklara sånt här men gillar det.

Intressant det där. När jag lyssnade på LCD-3 första gången kände jag lika. Svårt att beskriva hur de kunde låta öppna, detaljerade och samtidigt så köttiga på samma gång. Sedan finns det ju en risk att även Audeze upplevs som basfattiga om man gått från basförstärkta slutna lurar, men de brukar gå djupt och med detalj. Bra köp tror jag!

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk

Tänkte köpa mig mina första "riktiga" hörlurar då jag kört med gaming-skräp fram tills nu.

Jag kan tänka mig att slänga ut runt 1500-2000. De alternativ jag kollat på är Sennheiser HD599 och Beyerdynamic DT 990. Basen ska vara bättre på de sistnämnda men det känns lite tråkigt att behöva spendera hälften av pengarna på en DAC/AMP. Vad jag förstått så behövs inte det för HD599.

Finns det bättre alternativ för under/runt 2000?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Tänkte köpa mig mina första "riktiga" hörlurar då jag kört med gaming-skräp fram tills nu.

Jag kan tänka mig att slänga ut runt 1500-2000. De alternativ jag kollat på är Sennheiser HD599 och Beyerdynamic DT 990. Basen ska vara bättre på de sistnämnda men det känns lite tråkigt att behöva spendera hälften av pengarna på en DAC/AMP. Vad jag förstått så behövs inte det för HD599.

Finns det bättre alternativ för under/runt 2000?

Köp 32 ohmsvarianten av DT990 så behöver du ingen kraftigare hörlursförstärkare än vad ditt inbyggda moderkort har.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Köp 32 ohmsvarianten av DT990 så behöver du ingen kraftigare hörlursförstärkare än vad ditt inbyggda moderkort har.

Blir inte ljudet mycket sämre då?

Plus, är DT990 bättre än HD599 och värt 500 extra överlag eller är det mer av en smaksak?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hipstergamer:

Blir inte ljudet mycket sämre då?

Plus, är DT990 bättre än HD599 och värt 500 extra överlag eller är det mer av en smaksak?

Mycket en smaksak, DT 990 hade för skarp diskant för mig, HD599 har jag inte hört fast har själv HD6XX(HD650 fast massdrops färger). Du borde ändå lyssna in dig på vilket slags ljud du vill ha, sedan finns AKG k702/k712.

Permalänk
Medlem

Finns det något inbyggt som låter bra? På bärbara kan jag tänka mig de finns större chans besegra emi:n med batteridrift? Alla mina realtekkretsar på diverse intelbrädor har vart katastrof

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Nu när jag kollar på priser så är skillnaden mellan 32 och 250 ohms-versionerna nästan lika mycket som priset för en dac/amp, så det känns ganska meningslöst att köpa 32ohms-versionen, om den inte är rent av bättre på nåt vis.

Skrivet av anon8870:

Mycket en smaksak, DT 990 hade för skarp diskant för mig, HD599 har jag inte hört fast har själv HD6XX(HD650 fast massdrops färger). Du borde ändå lyssna in dig på vilket slags ljud du vill ha, sedan finns AKG k702/k712.

Mm, jag har inte lyssnat på så många bra lurar så vet inte riktigt var jag ska börja. Jag lyssnar mycket på psybient/downtempo (exempel), vilka egenskaper på hörlurar är viktigt då?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Jag lyssnar mycket på psybient/downtempo (exempel), vilka egenskaper på hörlurar är viktigt då?

Hmm, skulle gissa du får ut mer av DT990 med den typen av musik. Tror den ger mer rättvisa åt basen och ljudmattorna.
Sennheiser brukar tex kunna vara bättre på att få till röster (*edit* läs mellanregister ) och det är ju nästan lite bortkastat i den här musiken

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av hipstergamer:

Nu när jag kollar på priser så är skillnaden mellan 32 och 250 ohms-versionerna nästan lika mycket som priset för en dac/amp, så det känns ganska meningslöst att köpa 32ohms-versionen, om den inte är rent av bättre på nåt vis.

Mm, jag har inte lyssnat på så många bra lurar så vet inte riktigt var jag ska börja. Jag lyssnar mycket på psybient/downtempo (exempel), vilka egenskaper på hörlurar är viktigt då?

Det beror på helt vad du skall använda hörlurarna med för enhet. Beyer, om du köper högre än 250ohm så kommer du inte få ut all potential ur hörlurarna. Då är ju bara du själv som kan svara på om det är värt extra pengar för mer kraft.

Sennheiser är mer fokus på mycket mellanregister och mindre bas/diskant. Vissa gillar den typen utav sound.

Själv har jag riktat blickarna mot Audio Technica efter att ha provat en BT lur där jag gillade att ljudet lät bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Nu när jag kollar på priser så är skillnaden mellan 32 och 250 ohms-versionerna nästan lika mycket som priset för en dac/amp, så det känns ganska meningslöst att köpa 32ohms-versionen, om den inte är rent av bättre på nåt vis.

Mm, jag har inte lyssnat på så många bra lurar så vet inte riktigt var jag ska börja. Jag lyssnar mycket på psybient/downtempo (exempel), vilka egenskaper på hörlurar är viktigt då?

Nu kommer jag nog röra till i skallen på dig. Vet inte hur du vill sån musik ska låta. Testade lite olika lurar kortare tid. Personligen föredrar jag en hörlur med glittrande diskant före en dunka-dunka-lur. Med det sagt.
Hörluren jag föredrog mest av dom jag testade var Hifiman HE-400i. Detaljrik hörlur med bra stöd från basregistret.
Bakom dom Philips Fidelio X2HR, tycker X2:ornas basfokus funkar helt ok till musiken. DT990(250ohm) funkar också. En ljusare hörlur än X2:orna och mer energi i diskanten.
AKG K712 pro hanterar det mesta. Även musiken i ditt exempel. En bra allround-lur. Sennheiser HD599 är också en bra allround-lur, men inte lika vass som AKG´s tycker jag, och passade inte riktigt lika bra till musiken i ditt exempel i mina öron. K712:ornas självjusterande mekanik är ju skit ska tilläggas. Ogillar det. Synd på en sån fin lur.

Några slutna som sköter sig. Beyer´s Custom Studio/DT770. V-formade lurar med stor ljudbild.
Audio Technica M50X (vill jag också kalla V-formade). Passar till musiken men trycker in ljudet i skallen på en. Levererar ingen rymd alls i stort sett.
Shure SRH840 gör inte bort sig heller. Liten ljudbild men inte riktigt lika klaustrofobisk som M50X.

Lycka till

Edit: Fasen, glömde en. Vill du ha en mysbralla till hörlur...Sennheiser HD6xx/HD650. Funkar om du föredrar ett varmare ljud. Dock saknas det fyrverkerier och energi i diskanten tycker jag. Faller av för tidigt för min smak om man ska vara kritisk.

Permalänk
Inaktiv

Djösses men ja, min planars klarar det.. Sedan vill du lägga mer än 20k så.
Mina hifiman he4xx klarar detta.
Drum & Base fungerar ypperligt, fast ändå spelar jag med Sony Md1a hellre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Är ingen kickstarter egentligen men dessa kunde jag inte låta bli att backa. Kan jag ju även använda mina trådade lurar om headphone jack helt försvinner i framtiden: [url="https://www.kickstarter.com/projects/991035804/accessport-air..."[/url]. Runt 450- 500 kr med frakt. Maj skriver de men kickstarter och deras projekt bruka ta längre tid än utlovat. Ibland åratal.

Så tillkom PostNord 75 kr och 12 kr moms men har testat dem nu och är bra. Har testat mot mobil och Apple Watch men använder dem mest genom datorn som jag sitter långt från då jag kör 50 tums skärm och slipper nu en lång extra sladd för mina hörlurar. Sedan att någon i tråden bokstavligen tycker jag är dum i huvudet som backar något som redan finns spelar ju egentligen ingen roll, jag är nöjd
Tänkte testa dem senare med min röde-mikrofon men skulle bli förvånad om det även fungerar åt andra hållet.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Travel case till stora lurar? Skulle vilja ta med stora lurar när jag sover borta på jobb. Reser nästan alltid med tåg och ryggsäck så ett så litet hard case som möjligt skulle vara att föredra. Lurarna i fråga är HiFiman Ananda. Någon som har span på nått lämpligt?

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Kan pelican case lådan audeze säljer fungera. Svårt få bättre skydd. Sålt min just dock

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hallå, köpte ett par Beyerdynamic DT1990 pro och kör dessa med Asus xonar essence stx. Jag undrar ifall man kan få ut bättre ljudkvalitet, hade ett par 770 250ohm innan och skillnaden på ljudkvaliten är inte så stor tycker jag.
Finns det några dac/amps som slår essence i kvalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kan pelican case lådan audeze säljer fungera. Svårt få bättre skydd. Sålt min just dock

Den lådan tål nog nästan vad som helst
Men den är nog rätt långt ifrån "så liten som möjligt" också tyvärr

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Finns väl pelican case i ungefär alla olika storlekar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Påse blir ju mindre skrymmande men inte särskilt säkert. Men box mässigt så bygger den inte på så mycket.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Tackar för tips, Pelican tänker jag blir för stort, går inte ned i en ryggsäck. Tänker mig något som MrSpeakers Aeon travel carrying case. Borde finnas liknande tycker jag.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

Tackar för tips, Pelican tänker jag blir för stort, går inte ned i en ryggsäck. Tänker mig något som MrSpeakers Aeon travel carrying case. Borde finnas liknande tycker jag.

Kolla på fodralet som följer med Shure SRH1540 i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ligger en Chord Mojo på Blocket för 2700 spänn. Bra pris imho (inte min annons).

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha tips på bra 32-37 Ω hörlurar. Har ett par Onkyo ES-FC300 som är välljudande men lite för klena i basen. Har även ett par Turtle Beach Z Seven 5.1 Headset Gaming där sladden till USB-DAC började glappa så kör dem direkt i mobilen men visserligen bra bas men inte lika rent ljud som i Onkyo ES-FC300. Vill ha go techno-bas men utan att ljudet bli dovt. Något bra förslag i prisklassen 1000-2000 kr?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Lizardman:

Travel case till stora lurar? Skulle vilja ta med stora lurar när jag sover borta på jobb. Reser nästan alltid med tåg och ryggsäck så ett så litet hard case som möjligt skulle vara att föredra. Lurarna i fråga är HiFiman Ananda. Någon som har span på nått lämpligt?

Denna kanske. Jag har den till mina Denon. Inte helt 100 den passar Ananda.
https://www.amazon.co.uk/dp/B01CVT9FQC/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Skulle vilja ha tips på bra 32-37 Ω hörlurar. Har ett par Onkyo ES-FC300 som är välljudande men lite för klena i basen. Har även ett par Turtle Beach Z Seven 5.1 Headset Gaming där sladden till USB-DAC började glappa så kör dem direkt i mobilen men visserligen bra bas men inte lika rent ljud som i Onkyo ES-FC300. Vill ha go techno-bas men utan att ljudet bli dovt. Något bra förslag i prisklassen 1000-2000 kr?

Varför just 32-37 ohm?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: Ska funka i mobilen också så ska vara lättdrivna.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@oqvist: Ska funka i mobilen också så ska vara lättdrivna.

Beror ju på effektiviteten på hörlurarna också så lås inte fast dig vid impedansen Jag får volym med mina hd 800 direkt ur mobil.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Är väldigt nära köpknappen på ett par Hifiman HE4XX just nu men tänkte först kolla här om någon kan hjälpa med lite input?

Hade först ett par fidelio x2 som jag älskade pga den breda ljudbilden och tyckte allmänt dom var roliga att lyssna på. Tyvärr gick dom sönder och när jag letade ersättare landade det tillslut på Sennheiser 599. Efter några veckor har jag märkt att dom inte alls passar mig och jag kan bäst beskriva det som att till skillnad från x2 där det kändes som man blev omringad av ljudet låter det på 599 som om musiken spelas upp inuti huvudet samtidigt som dom är ganska tråkiga att lyssna på. Har förstått att HE4XX inte är lika bastunga som x2 och det tror jag inte ska vara något problem utan det är nog främst den breda ljudbilden jag är ute efter.

Om någon här har testat 4XX (eller någon annan från Hifiman 4 serie) och vill dela med sig av sina erfarenheter hade det varit väldigt uppskattat Har en fiio e10k som jag tänkt driva dom med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Skulle vilja ha tips på bra 32-37 Ω hörlurar. Har ett par Onkyo ES-FC300 som är välljudande men lite för klena i basen. Har även ett par Turtle Beach Z Seven 5.1 Headset Gaming där sladden till USB-DAC började glappa så kör dem direkt i mobilen men visserligen bra bas men inte lika rent ljud som i Onkyo ES-FC300. Vill ha go techno-bas men utan att ljudet bli dovt. Något bra förslag i prisklassen 1000-2000 kr?

Blev ett par Audio Technica ATH-M50X och kom undan 1000 kr billigare än jag tänkt. Siktade på 2000-3000 kr klassen men det blev som det blev. M50X låter mediokert i mobilen men i min Sony Förstärkare låter de väldigt bra och blev förvånad över ljudet i datorn. Ljudar fantastisk direkt ur moderkortets ljudkrets så behöver inte installera mitt ljudkort (Creative Sound Blazer Z) med det kortets ganska skakiga drivrutiner.

@oqvist: okej inga 15000 kr SH-lurar som du har men det duger

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Blev ett par Audio Technica ATH-M50X och kom undan 1000 kr billigare än jag tänkt. Siktade på 2000-3000 kr klassen men det blev som det blev. M50X låter mediokert i mobilen men i min Sony Förstärkare låter de väldigt bra och blev förvånad över ljudet i datorn. Ljudar fantastisk direkt ur moderkortets ljudkrets så behöver inte installera mitt ljudkort (Creative Sound Blazer Z) med det kortets ganska skakiga drivrutiner.

@oqvist: okej inga 15000 kr SH-lurar som du har men det duger

Du vet att du köpte ett par studiohörlurar. Ska du ha dom för att mixa och producera musik?