Permalänk

Problem Q9FN och receiver

Hej,

Får väl kort uppdatera nedanstående bara med att Samsung tekniker ska komma hit och fixa lådan när de får tid. Verkar vara något med hårdvaran kring HDMI-portarna. Kundservicen över telefon och chat var bra, även om de inte kunde fixa problemet över nätet.

--------------
I korthet

Detta funkar:
+ TV hittar receiver och skickar ljud till front- och centerhögtalare.
+ När TV stängs av, så stängs även receiver av.
+ När blu-ray-spelare kör film via receiver till TV, så funkar allt som det ska.

Detta funkar inte:
- TV:ns appar och kanaler skickar inte ljud till subwoofer och surroundhögtalare.
- TV:n snappar inte upp bildsignal från receiver när man bara bläddrar bland receiverns menyer. Då står det ”ingen signal" på TV:n. Detta funkar däremot på min ”gamla” Samsung TV från 2013.

Jag var så nöjd, men nu... Min TV Q9FN visar inte längre menyer från Denon AVR-X2500 när jag t.ex. ska göra inställningar - det står bara en "ingen signal". TV:n hittar heller inte Blu-ray-spelaren.

Det luriga är att TV:n hittar receivern och det står AVR-2500 på "Källor". Surround fungerar inte när jag bara kör TV och tester från t.ex. Youtube. Receiver stängs av när TV stängs av.

Detta har fungerat tidigare.

Däremot fungerar det att spela en film i blu-ray-spelaren, via receivern in i TV. Då blir det perfekt bild och jag kan även göra inställningar på receivern då. Surround fungerar även.

Alla grejer är fabriksåtersällda. Jag har provat olika kablar samt att stänga av och sätta på ANYNET+.

Min gamla Samsung-TV från 2013 hittar Denon-receivern direkt via ARC och jag kan göra inställningar receiverns menyer på TV:n. Så problemet verkar inte ligga på Denon eller kabel. Har testat alla varianter.

Kanske är det någon slags identifiering av receivern som inte fungerar, jag vet inte.

Mvh
Uffe

Permalänk

Allt löste sig kvällen innan tekniker kom. Drog i lite sladdar för ###-gången och irriterande nog började tv funka klockrent. Alla signaler i menylägen på receiver och ps4 gick fram igen . Fattar inte vad det var.

5.1 ljud går igenom i appar, med undantag för två surroundtest filmer på Youtube. Men i andra liknande filmer funkar det.

Enda skillnaden var att one connect kabel tidigare vidrörde ett metallock i genomförningshål i tv bänk. Flyttade tv lite och kabel går ned bakom träbänk istället.

Samsung tog det bra och var trevliga hela resan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Låter som ARC- och CEC-styrning i största allmänhet. Fungerar inte. Allt ser rätt ut. Fipplar med sladdar och ändrar inställningar fram och tillbaka. Plötsligt fungerar det, trots exakt samma inställningar som inte fungerade minuterna innan. Till den dag det inte gör det. Igen.