Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Äldre högtalare - vad behöver jag?

Permalänk

Äldre högtalare - vad behöver jag?

Hallå!

Inhandlade nyligen en högtalare av äldre modell mest för att den var så jäkla snygg (och från mina hemtrakter). Nu tycker jag att det vore kul att kunna använda den till att lyssna på poddar och dylikt, problemet är att jag är ganska oteknisk så vet inte vad jag behöver för kablar/adaptrar osv. för att lösa detta. Skulle någon vilja hjälpa mig på traven, baksidan av högtalaren gav mig inte mycket att gå på.

Permalänk
Medlem

Vilken "lampsladd" som helst fungerar bra som högtalarkabel. Koppla in den på "sockerbiten".
En mobiltelefon trivs kanske inte med den låga impedansen hos högtalaren. Troligen behövs en förstärkare mellan, men kanske fungerar det direkt från en dator givet att man kan tillverka sig en specialkabel?

Ett exempel på förstärkare (vet inget om dess kvaliteter) Kjell
Till en mobiltelefon är en förstärkare med Blåtand mera praktiskt, men priset går upp lite då.

Jag skulle nog rekommendera att du testar högtalaren innan du köper förstärkare, men då behövs ju någonting med en högtalarutgång (har du en stereo?). Om det visar sig låta illa om högtalaren så slipper du då gräma dig över att ha lagt pengar på en förstärkare i onödan..

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Såna högtalare sitter det på nästan alla skolor här omkring. Fast kanske inte just den modellen.
De används för allmänna utrop och olika signaler som tex till raster. Har du lyssnat på högtalaren? ljudet brukar var fruktansvärt dåligt i dem från vad jag har hört.

Det ända du behöver är två trådar från nån form av förstärkare. Vad det är för trådar/kabel kvittar helt. Du ska bara skruva i den ena tråden i det en hållet i sockerbiten (den vita) och den andra tråden i det andra hållet på högtalaren . Du måste använda någon form att förstärkare/stereo att ansluta den till.