50 år sedan Apollo 11 och månlandningen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Är vi säkra på att vi verkligen landade på månen då? *Foliehatt på*

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

1969 Moon Landing: The Code of the Apollo 11 Guidance Computer (AGC)

Description

The Moon landings would have never happened without groundbreaking software development—programming the Apollo Guidance Computer, or AGC. The code of the AGC—the software that took us to the Moon—is now freely available to download, but this isn't like reading a listing in Java or C#. Here, Simon Allardice takes you on an entertaining tour of the code of the AGC. We'll go through the code, explore the unusual syntax of AGC Assembly, cover the ideas and unique terminology—like Colossus and Luminary, the DSKY, the infamous alarm codes 1201 and 1202, and what it means to Go To P00H.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Jag är gammal nog för att ha svaga minnen från landningen, väldigt suddiga minnen väldigt suddiga bilder och väldigt spännande.
En otrolig bedrift att ta sig till månen på mindre än 10 år, tror att projektet kostade 5% a USAs statsbudget under de åren.
Jag har känt tryckvågorna från en gripen skaka min benstomme, det var häftigt, Saturn 5 är oändligt häftigare!

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 Super | 64 GB Corsair @2933 MT/s | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | 32 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmdö
Registrerad
Apr 2007

Övertygad om att månlandningen aldrig hände.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Tips är Apollo 13, ingen månlandning men extrem ingenjörskonst och tuffa Astronauter.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 Super | 64 GB Corsair @2933 MT/s | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | 32 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001

Kommer faktiskt inte håg den, jag var iofs. bara 5 år 1969!

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Nej. Allt är fake, raketer har skjutits upp men var dom tar vägen sen är oklart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Iksu:

Nej. Allt är fake, raketer har skjutits upp men var dom tar vägen sen är oklart.

Rymden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Iksu:

"Vart tar dom vägen sen".

Vad sjutton pratar du om? Har du någonsin följt/sett/läst om en raketuppskjutning? Låt mig gissa att jorden är platt också?

Skickades från m.sweclockers.com

Beef?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linkeboda
Registrerad
Apr 2010

Äsch, alla vet ju att det hela spelades in i Hollywood, i studio S22..

Orka åka till månen på riktigt liksom..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av SuperDuperKillen:

Är vi säkra på att vi verkligen landade på månen då? *Foliehatt på*

Ja eftersom USAs regering aldrig ljuger och speciellt aldrig skulle göra det framför sina vänner ryssarna under kalla kriget.

Tydligen hade NASA slarvat bort massa band med data på, vilket betyder att de var så pass säkra på att de kunde åka till månen varje dag att de inte brydde sig om att hålla koll på sina saker(känner igen mig i detta gör samma sak med bits till skruvdragaren bara fixa nya när de försvinner lixom).

Mac Book-intel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Maj 2010

Månlandningen är fake, jorden är platt, tomten finns, och datorer fungerar via svart magi

Skrivet av bosteed:

Övertygad om att månlandningen aldrig hände.

Enbart Apollo 11, eller är samtliga landningar som skedde efteråt också iscensatta?

AMD R7 3700X | Asus Strix X470-F | 16GB G-Skill @ 3,2GHz | RTX 2080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005

Jag är tråkig nu , men allt detta är fejk.
Men dock ett bra underlag för att skapa film och annat Made In America
Ryssarna va ljusår förre USA , dom hade en fungerande raket som dom själv byggde till skillnad från USA.
Men Ryssarna insåg att strålning va för hög för dåtidens utrustning!
Är väl lika trovärdigt som att Aliens byggde pyramiderna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Jag tycker att det är både coolt att vi för "så pass längesedan" som 50 år landade på månen, tänker man på vilken nivå vi låg tekniskt på den tiden så är det verkligen en bedrift, samtidigt som jag blir besviken att vi inte nått längre än så än.
Visst, vi har ISS, ett gäng satelliter samt rovers som vi skickat till Mars, och det är jäkligt häfftigt, men det är ju inte riktigt samma sak.

Vi har ju dock SpaceX, Blue Origin, Boeing etc som äntligen börjar få saker att hända igen.
Förhoppningsvis så kan vi se nya månlandningar inom en relativt kort framtid och de första människorna på Mars inom 10-15 år. Om det är någon världshändelse som jag ser fram emot att få uppleva i min livstid, så är det absolut de första marslandningarna samt starten till en permanent befolkad bas på Mars.

Fractal Design Define C - ASUS Strix Z270H - ASUS Strix 1070 8GB (OC) - i7700K - Corsair 16GB/3000MHz/DDR4 - Samsung M.2 960 EVO 500GB - BitFenix Whisper M 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgs skärgård
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av emilakered:

Jag vet att du innerst inne är en troende!

Tycker mig märka det allt oftare. Det är de små, subtila sakerna. I ett avsnitt av Sweblaskers/Läskclockers blir omdömet ”platt”, i nästa video med gemytligt post-mässnack kan montrarna ha gjort ett platt intryck, o.s.v.

När senast sa eller skrev han ”sfärisk”? Har det ens hänt? Vår käre redaktör är inte fullt lika nyanserad som när han först tog sig an jobbet. Kärleken till Apollo kanske bara är en fasad?

* Aftonclockers har förgäves sökt @Jacob för en kommentar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Mangee75:

Jag är tråkig nu , men allt detta är fejk.
Men dock ett bra underlag för att skapa film och annat Made In America
Ryssarna va ljusår förre USA , dom hade en fungerande raket som dom själv byggde till skillnad från USA.
Är väl lika trovärdigt som att Aliens byggde pyramiderna.

Vad har du för insikt i det sovjetiska rymdprogrammet som vi andra saknar?

Skrivet av gabriel15:

Ja eftersom USAs regering aldrig ljuger och speciellt aldrig skulle göra det framför sina vänner ryssarna under kalla kriget.

Tydligen hade NASA slarvat bort massa band med data på, vilket betyder att de var så pass säkra på att de kunde åka till månen varje dag att de inte brydde sig om att hålla koll på sina saker(känner igen mig i detta gör samma sak med bits till skruvdragaren bara fixa nya när de försvinner lixom).

USA har en kultur av öppenhet helt annorlunda det forna sovjetiska. Anar du oråd kring det amerikanska rymdprogrammet och dess bragder torde de samtida sovjetiska hållas på ännu längre avstånd.

Är det bästa beviset för att NASA och USA ljugit ihop månlandningen för 50 år sedan att man mellan varven slarvat bort några databand så tror jag de kommande 50 åren kommer förbli lika fruktlösa för de konspiratoriskt lagda månlandnings-förnekarna.

Med det sagt, att ifrågasätta månlandningen ser jag inga problem med. Likt alla andra påståenden så är allmänhetens konsensus inte någon garanti för att ens övertygelser matchar evidensen. Men på samma sätt måste man göra en hel del fotarbete om man önskar att göra sina påståenden om månlandningen som bluff trovärdig.

Skrivet av Iksu:

Känns väl fantasifullt. Skulle flera länder ha utvecklade rymdprogram för teaterns skull?
Vilka raketer tänker du på? Eller är det påhitt att vi har ett stort antal satelliter i omlopp? Vad skulle vara syftet med denna grandiosa teater?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Mangee75:

Just därför ryssarna hade eget "Apolloprogram" som resulterade i ett totalt fiasko?
https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_crewed_lunar_programs

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017
Skrivet av keyser:

Rakt in i kupolen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

@Mr.Borka:

Månlandningen är i min mening inget mer än en konspiration till dess att man bevisar att det faktiskt hänt.

Mac Book-intel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av gabriel15:

@Mr.Borka:

Månlandningen är i min mening inget mer än en konspiration till dess att man bevisar att det faktiskt hänt.

Vilken efterforskning har du gjort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jun 2004

Startsidans nyhetsrubrik "Apollo 11 landade på månen för 50 år sedan och tog mänskligheten ut bland stjärnorna"... lite långt ifrån stjärnorna kanske? =). Som att "jag reste mot Kina" när jag åkte en busshållplats österut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

Jag är väldigt bitter över att man föddes för tidigt för att kunna uppleva rymdåldern på riktigt, då menar jag inte Star Trek eller Star Wars rymdåldern men ändå att vi börjat på allvar att kolonisera månen, mars och kanske mer. Jag tror Challenger och Columbia olyckorna försenade rymdåldern rejält.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av gabriel15:

@Mr.Borka:

Sån tur då att man har bevis. Titta bara på all den utrustning som man lämnat kvar på månen. Där ligger allt fint uppställt. Eller försöker du påstå att man har krashat ner känsliga speglar som står där oskadda och utan landningskrater under sig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

Var inte bränslepumpen på _55 tusen hästkrafter_ på första steget? Grymt!

Jepp 58,560 liter per minut in i ett förmodat kanska högt tryck.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rocketdyne_F-1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Okt 2013
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003

Ayreon, haha, en del saker han producerat är rätt catchy.
Vet inte vad jag ska säga åt foliehattar, så undviker det : )

Hoppas bara att de första mänskorna som landar på Mars inte är med i en dokusåpa.

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Japp, bränslepumpen på V2 som jämförelse, liknande koncept:
https://www.youtube.com/watch?v=EgiMu8A3pi0&t=66s

Daisy, Daisy...
On a bicycle built for two!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av gabriel15:

@Mr.Borka:

Bevisa att det inte har hänt

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊
Registrera dig med min länk och få ett kostnadsfritt Revolut-kort: revolut.com/referral/jonata69i5

Sign up with code DG8RYO9D & get £5 https://curve.page.link/gzz3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Är det fel att jämföra *rymdraketerna* med häst o vagn ??
När kommer dom upfinna bilen ? *riktigt rymdskepp*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av gabriel15:

@Mr.Borka:

Håller med!
Fantastiskt att man kan hylla nått som ingen har kunnat bevisa , snarare har det motbevisats i många dokumentärer.
Sen va det nån som skrev att allt finns kvar på månen , inte ens det har man kunnat bevisa.
Det är som allt annat , vissa tror och vissa gör det inte