Webhallen Config - Det här med garanti och övriga frågor.

Permalänk
Inaktiv

Webhallen Config - Det här med garanti och övriga frågor.

Det är såhär att jag är i behov utav en ny dator och ser att Webhallen i skrivande stund har deras Custom Config montering för 1 krona. Dock vet jag inte hur det står sig med garanti på alla komponenter som man väljer, för Webhallen har skrivit att det är två års garanti på bygget. Vilket får mig att fundera om det är två års garanti på alla komponenter inklusive bygget eller om det är endast två års garanti på bygget sen att man har kvar alla garantier på respektive datorkomponenter.

Är det någon här som vet hur det är? För ger ett exempel: Om man väljer med ett RM750x nätaggregat som har 10 års garanti sen att man väljer Custom Config. Så vill jag ha kvar dessa 10 år eller "omvandlas" dessa 10 år till endast 2 år? Med tanke på att Webhallen i sånt fall skulle bygga ihop en custom config åt mig. Sen undrar jag också om de bygger ihop en dator åt en, får man behålla alla kartonger till de datordelar som man valt eller slänger dem bort dessa?

Alla svar uppskattas till 100% för vill vara helt säker INNAN det blir någon beställning. Och ifall ni inte förstår riktigt vad jag menar så ber jag om ursäkt i förväg för en någorlunda dålig förklaring, försökte mitt bästa.

Permalänk
Medlem

Bra frågor!

Jag köpte en dator som Webhallen byggde i början av året. Den levererades helt utan originalkartonger men med alla manualer och tillbehör samlade i en egen liten kartong. Bra förpackat och mycket praktiskt men självklart en nackdel om/när man vill sälja en enskild komponent.

Eftersom det är Corsair och inte butiken som ger den ”utökade” garantin borde det inte vara något problem. Men en sak som slår mig är att de enskilda komponenterna inte är specade på fakturan. Kolla gärna upp med Webhallen hur de tänker sig att detta ska fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

Skulle tolka det som att Webhallen ger 2 års garanti, sedan har man ju viss typ av garanti av tillverkarna beroende på vad de har för garantier. Men högst min personliga tolkning

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon311079:

Det är såhär att jag är i behov utav en ny dator och ser att Webhallen i skrivande stund har deras Custom Config montering för 1 krona. Dock vet jag inte hur det står sig med garanti på alla komponenter som man väljer, för Webhallen har skrivit att det är två års garanti på bygget. Vilket får mig att fundera om det är två års garanti på alla komponenter inklusive bygget eller om det är endast två års garanti på bygget sen att man har kvar alla garantier på respektive datorkomponenter.

Är det någon här som vet hur det är? För ger ett exempel: Om man väljer med ett RM750x nätaggregat som har 10 års garanti sen att man väljer Custom Config. Så vill jag ha kvar dessa 10 år eller "omvandlas" dessa 10 år till endast 2 år? Med tanke på att Webhallen i sånt fall skulle bygga ihop en custom config åt mig. Sen undrar jag också om de bygger ihop en dator åt en, får man behålla alla kartonger till de datordelar som man valt eller slänger dem bort dessa?

Alla svar uppskattas till 100% för vill vara helt säker INNAN det blir någon beställning. Och ifall ni inte förstår riktigt vad jag menar så ber jag om ursäkt i förväg för en någorlunda dålig förklaring, försökte mitt bästa.

Lådor/kartonger får man inte med som de redan svarat på här.
https://www.webhallen.com/se/product/236123-Webhallen-Custom-...

Smartast är väl att fråga dem själva om garantier och inte här .. Men jag tar för givet att du har kvar tillverkargarantin på varje komponent. De två åren de ger är väl på att hela datorn fungerar. Men som sagt, fråga dem.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Webhallen ger dig enligt sin hemsida två års garanti på delar de säljer och utfört arbete för sin tjänst Config Custom.

Därutöver får tillverkaren utfärda bättre garantier. Du bör se till att få och spara tillverkarens garantibevis som brukar medfölja i förpackningen när du köper något.

Företaget som ger garantin efter två år (tillverkaren av nätagget) har rätt att själva bestämma hur garantin utfärdas, vad den omfattar och hur du ska bära dig åt för att åberopa garantin. Det innebär att Corsair kanske kan kräva att du kan uppvisa ett specat kvitto på köpet, eller garantibeviset.