Datorn startar inte, potentiellt moderkortsproblem

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte, potentiellt moderkortsproblem

Hej.

Hade problem med att mitt moderkort inte ville hitta min andra m.2 disk i datorn, så swappade över den till första platsen och den syntes inte i bios.
Tänkte säkert någon bios grej som spökar, byter tillbaka till min vanliga disk, bootar datorn. Inget händer?

Börjar kolla kablar, inget, kopplar ur gpu, minnena, etc fortfarande inget. Just nu sitter endast någon fläkt och cpu moderkortet. Fortfarande händer inget.

Provade att starta psu och den fungerar.

Moderkortet som tackat för sig?

Förtydligade rubriken
Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Kan du kolla bootordningen i BIOS?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Kan du kolla bootordningen i BIOS?

Hur?

Datorn startar inte.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Har du provat resetta cmos?

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Har moderkortet möjlighet att byta BIOS? Det kan på somliga modeller finnas en knapp för att byta profil, alltså på moderkortet i sig.
Annars som ovan skriver.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Hej.

Hade problem med att mitt moderkort inte ville hitta min andra m.2 disk i datorn, så swappade över den till första platsen och den syntes inte i bios.
Tänkte säkert någon bios grej som spökar, byter tillbaka till min vanliga disk, bootar datorn. Inget händer?

Börjar kolla kablar, inget, kopplar ur gpu, minnena, etc fortfarande inget. Just nu sitter endast någon fläkt och cpu moderkortet. Fortfarande händer inget.

Provade att starta psu och den fungerar.

Moderkortet som tackat för sig?

Minne bruka behövas för att starta datorn så sätt tillbaka minst 1.

Kolla att du inte glömde ta bort lösa kablar, mus, tangentbord, USB prylar mm som inte behövs.

Efter att man tagit bort det som orsakar fel (tex disken) kan man behöva nollställa bios (reseta CMOS) innan datorn startar normalt igen. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte dra ut strömkabeln.

PSU testet du gjorde kan man bara lita på om den fortsätter vara död när man gör testet. Delvis trasiga budget och skräp PSU är ökända för att kunna starta ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Hej.

Hade problem med att mitt moderkort inte ville hitta min andra m.2 disk i datorn, så swappade över den till första platsen och den syntes inte i bios.
Tänkte säkert någon bios grej som spökar, byter tillbaka till min vanliga disk, bootar datorn. Inget händer?

Börjar kolla kablar, inget, kopplar ur gpu, minnena, etc fortfarande inget. Just nu sitter endast någon fläkt och cpu moderkortet. Fortfarande händer inget.

Provade att starta psu och den fungerar.

Moderkortet som tackat för sig?

se till att ha minst en rampinne i datorn, dra ur strömsladden, skärm, alla usb saker mm, håll in on knappen på datorn i 10sec,
montera strömsladden igen och testa, (kan ta 30-40 sec från det att du trycker samt flera automatiska omstarter innan den börja ladda bios så börja inte stress trycka)

att den har problem med att hitta din andra m.2 disk har troligen att göra med dina pci platser, tex har asus på flera moderkort att man måste stänga av eller sänka hastigheten på vissa pci platser för det ska fungera, har för mig det även gäller vissa usb funktioner.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vad har du för prylar? Lyser leds på moderkortet tex? Lyser GPU när du hade den installerad? Sånt!

Permalänk
Medlem

Vilken rolig rubrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Vilken rolig rubrik

Man ska inte skriva inlägg på trötthjärna

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew