Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Det är inte lätt att låta bli...

Jag märker att jag nått lite min peak med dessa komponenter. jag kör med barton 3000+ och asus A7n8x deluxe och hyper-x minne 3500.

Jag satte på en enligt toms hardware bygling under cpu´n mellan 2st av pinnarna, var för att låsa upp den tror jag på nåt sätt.
Jag kan använda upp till 12,5 men inte 13 och högre, beror det på denna bygling tro ?

Jag kan inte få den att gå med allt på det högsta på tex 3dmark03 eller flashpoint mer än ca 6tim med 12,5 x 196 och högre buss.
Håller jag mig under där med bussen så går den på i loop i flera dygn,veckor om jag vill.
Jag har maxat min vcore på 1,85 går inte högre

Jag känner på mig att om cpu´n hade fått lite mer kräm hade jag passerat 200bussen utan problem, minnena pallar ju med en hel del, och moderkortet är ju gjort för att även klara 200bussen.

Lite tråkigt att man inte kan komma högre med dessa grejor, när man har kylning som pallar med en hel del till
Kylningen på nb är orginal, men med en fläkt från ett stort sonyslutsteg,passar perfekt och kyler ned den extremt bra. på sb har jag sågat till en passande bit från en cpu-kylare som ser precis ut som vulcano 7 fast det är nån sorts aluminium, med den behöver kylas med fläkt också märker jag på bland annat att ljudet hackar och låter sprakligt efter ett tag o flänsen känns lite varm, så det blir nog löst med en liten fläkt där hoppas jag.

Har märkt att inbyggda ljudkort är ingen hit när man ska överklocka systemet, det är mycket bättre ur den synvinkeln och om man vill ha kvalitet på ljudet att skaffa ett separat ljudkort tycker jag, ska själv snart beställa ett audigy kort tror jag, helst platinum.. mer knappar där

Har en fråga, jag kan inte detta så bra...

Hur räknar man ut hastigheten på minnet ? jag kör mina nu 100% synkat med 5.2.2.2 istället för agressive som visserligen gick lika stabilt, lite råd tack.

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Medlem

100% sä är det samma som FSB på processorn.
Timingen påverkar inte hastigheten.

Är det så att du menar minnesbandbredden så får du använda ett program för att mäta, tex sisoft sandra.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Vad jag undrar är, hur gör man när man trimmar minnet, bara ändra själva hanteringen mot systembussen, antingen 100% = samma som sysbussen eller nåt av de andra valen ?

Så timingsen påverkar inte hastigheten alls ? jag trodde det. Men då är det lika bra att fortsätta köra på auto och agressive, eller ?

För jag har provat att köra minnena i 120%, men det vill de inte tydligen. Vågar man prova nästa steg upp, eller är det bara dumt eftersom 120% inte funkade ?

I sandra 2003 så får jag inte riktigt lika bra resulatat som andra 3500.. eller var det 3200 minnen som var det närmaste som jag kunde jämföra mot, kom inte ihåg riktigt hur det var i sandra 2003.
Vad är det som gör detta mindre bra resultatet ?

Kan det bli bättre eller sämre om jag kör på auto eller by spd istället för procent ??

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk

100 % sync bukar funka bäst prova o sänka multipeln lite då o se om du kan höja fsb lite till då eller om moderkortet säger stor
har du kylning på mosfets o spnningsregulatorerna
de har jag hört ska göra mycket för stabiliteten om de kyls

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk
Medlem

En dum fråga... var sitter de där mosfet och ska jag ha fläkt blåsande på dem eller kylflänsar ?

Har provat sänka till 12 och 11,5 och 200buss, men det blir inte bättre.

Den går att köra i 200buss lite, men anstränger jag den i tungt benchmark eller spel så startar datorn om.

Kör i 195 x 12,5 cpu aggressive nu och mina minnen i 100% 5,2,2,2. Verkar väldigt stabilt och går bra.

Men vet någon om dessa grejor ska gå att köra högre så säg det gärna, hur jag ska göra för att nå detta och om det verkligen blir stabilt.

Mina viktigaste punkter är:

Stabilitet/pålitlighet
Kvalitet på grafik osv

Bryr mig inte så mycket om fps i benchmarks, vill bara ha den ultimataste upplevelsen i mina tyngsta häftigaste favoritspel.
Och som många här vill man alltid modda lite med datorn, det är kul efter spelen och nyttoprogrammen

En sista sak.... Kan man låta peltern och vattenpumpen gå även efter man stängt av datorn ?? Kan något ta skada av det ??

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Automan
En sista sak.... Kan man låta peltern och vattenpumpen gå även efter man stängt av datorn ?? Kan något ta skada av det ??

Processorn och dess omgivning kommer bli väldigt kall. Risk för kondens osv.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

mosfetarna är 3mm höga och typ 1x1 cm, svarta som sitter på moderkortet runt kring din cpu

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem

Så även om jag har kondensskyddat extremt bra runt cpu´n och på baksidan så kan det ändå komma kondens utanför detta område om jag låter kylningen stå på efter datorn stängs av ?

Ska kolla upp mosfetarna, se vad jag kan kyla dem med, känner på mig att det kan göra en del att ha dom lite mer avkylda än vad dom är nu.

Återkommer med info om det gjorde skillnad att kyla dem, ska bara implementera denna kylning och hårdtesta det först

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Medlem

Har nu satt en liten kylfläns med liten fläkt på mosfetarna, de var 4st små skitar och lite småtrångt att få ned kylflänsen där, men gick bra och verkar göra lite förbättring, håller på att testa nu.

Men det var också spänningsregulatorerna man skulle kyla eller ? Var sitter dom ungefär ?

Är det nåt annat ni tycker man ska kyla ? Nb och Sb är redan fixat och nu mosfetarna.

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.