Pi 4 eller dedikerad NAS?

Permalänk
Medlem

Pi 4 eller dedikerad NAS?

Har funderat på att skaffa en NAS ett tag nu och visst skulle en dedikerad maskin gör allt bättre men jag undrar nu om en Pi 4 med OMV egentligen skulle räcka då jag har inga stora behov. Jag har redan en NUC som klarar av alla de extra funktioner som Synology och QNAP erbjuder (Plex, Docker osv) och jag har ingen stor mediesamling då jag streamar det mesta eller kan ladda ner inom några minuter.

Egentligen vill jag bara ha något för att kunna backa upp mina Docker containers, bilder, dokument osv. Jag kan ju bygga en NAS med en Pi 4 (som jag redan här) till ett mycket lägre pris men är det värt att lägga ut extra pengar för en dedikerad maskin i mitt fall? Borde nog tillägga att jag tycker om att mecka med saker så att få en färdig produkt där man slipper sådant är ingen fördel.

Permalänk

Pi4 är ju bra men har inga SATA-anslutningar. Ska du använda en eller flera USB-diskar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Och vilken programvara hade du tänkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@rosentorp21: Står i första inlägget...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOZG:

Har funderat på att skaffa en NAS ett tag nu och visst skulle en dedikerad maskin gör allt bättre men jag undrar nu om en Pi 4 med OMV egentligen skulle räcka då jag har inga stora behov. Jag har redan en NUC som klarar av alla de extra funktioner som Synology och QNAP erbjuder (Plex, Docker osv) och jag har ingen stor mediesamling då jag streamar det mesta eller kan ladda ner inom några minuter.

Egentligen vill jag bara ha något för att kunna backa upp mina Docker containers, bilder, dokument osv. Jag kan ju bygga en NAS med en Pi 4 (som jag redan här) till ett mycket lägre pris men är det värt att lägga ut extra pengar för en dedikerad maskin i mitt fall? Borde nog tillägga att jag tycker om att mecka med saker så att få en färdig produkt där man slipper sådant är ingen fördel.

Om det bara är för att backupa sakerna så skaffa 1 eller 2 diskar med nätverksuttag, NAS. Då det bara är hdd med fildelning du behöver. Finns ingen anledning att köpa en rpi och koppla in usb (kommer troligen vara ganska kass prestanda). Jag kommer inte ihåg modellen men jag köpte en WD extern disk med lan. Loggade in å delade ut en mapp gav den ett fast ip och sen körde jag den som en extra billig backup utöver de andra backuperna. Användes även en sväng som disk för att streama.
Något i denna stil: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

Inaktivera alla tjänster (cloud bla bla) och installera inte några program till den, så du endast kör fildelning på den. Gör allt via webgränssnittet.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Blev så att Gamingburken fick fortsätta agera Plexserver

Jag har själv funderat fram och tillbaks på om jag skulle skaffa en dedikerad Plex server. Kollade upp DS918+ från Synology, funderade på att bara köpa en färdig "kontorsdator" då de kostar lika mkt som en DS918+ och köper man en "kontorsdator" får du en bättre cpu med ett bättre dedikerat chip för transcoding.

DS918+ har Intel® HD Graphics 500 inbyggda grafikchip.

Intel-celeron-processor-j3455

Köper du den här datorn t.e.x
Lenovo kontorsdator

Här får du en cpu med Intel® UHD Graphics 630.
Intel-core-i5-8400

Det du får här är också en dator med en m.2 ssd disk som kommer vara väldigt snabb för det jobb den skall utföra, du får också 1tb vanlig lagring, allt detta tillkommer om man köper en DS918+. Du kan ju också byta ut 1tb hårdisken mot en 16tb Seagate Ironwolf eller liknande när biblioteket växer.

Det man tappar jämfört med en DS918+ är ju att det blir inte en riktig NAS och "kontorsdatorn" drar säkert mer ström också, även om det nog är försumbart.

Jag kör själv idag en 6700k med ett gtx1070 med 16gb ram en ssd disk samt en ironwolf 8 tb. Jag spelar lite grann och då kollar jag ändå inte på Plex, min tjej kan kolla på vad hon vill medans jag spelar eftersom det ändå är direct play via hemnätverket så det belastar inte min dator alls i princip.

Det vore intressant att höra hur andra tänker och resonerar. Jag kan väl erkänna att jag fortfarande är sugen på att köpa en DS918+ bara för att jag aldrig ägt en NAS och precis som dig så gillar jag att ha nått att pilla med.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Finns ingen anledning att köpa en rpi och koppla in usb (kommer troligen vara ganska kass prestanda).

En Pi4:a klarar runt 360/325Mb/s i läsa/skriva över USB 3.0. Spelar dock inte roll eftersom de hastigheterna, då den kommer att vara en NAS, ändå kommer att strypas av hastigheten över ethernetporten, som är runt 950mbit/s för Pi4:an, dvs runt 120Mb/s.

Tror inte prestandan kommer att vara särskilt kass, speciellt inte om man jämför med en billigare NAS eller en hårddisklåda med ethernet...

Glömde det viktiga: En NAS är inte backup. Man bör ha mer än så.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

@rosentorp21: Står i första inlägget...

Aha, sorry

Permalänk
Medlem

DS1019+

Synology DS1019+

Här har du ett video där killen testar DS1019+, den har samma processor som DS918+ och han får till 9 streams där han transcodar en x.264 1080p ner till 2mbit. Han lyckas också få den att transcoda 3 st 4k HEVC filer ner till 2 mbit.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

Fast TS behöver inte en plexserver, han kör den på en NUC.

En DS1019+ går på 8324:-, en DS918+ på 5988:- ... Både exklusive diskar.

Utan tvekan så finns det fördelar med dessa, dock helt beroende på vad man är efter. Dock verkar det kanske inte vara vad TS behöver.

En Rpi4 går för 429/549/679:- beroende på mängd ram, låda för 100:-, strömförbrukning för 129:-, så totalt sett mellan 658 och 908:- ex frakt.

Sen kan man köpa till ett USB-minne att köra systemet på och en eller två ssd:er (antingen externa med usb3.0 koppling eller så skaffar man usb3.0-sata-kontakter) att lagra filer på (bara tänk på att en NAS inte är en backup och att man inte skall långtidslagra filer på en ssd:er som inte är igång...)

Och fungerar inte pi4:an så kan man ju bygga en retrospelburk av den... Eller något annat kul...

Permalänk
Medlem

@filbunke: Du har helt rätt jag läste om första inlägget ordentligt nu och känns som att jag seglade iväg åt helt fel håll haha. Håller med dig en Pi4 låter fullt rimligt för det som beskrivs.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosentorp21:

Pi4 är ju bra men har inga SATA-anslutningar. Ska du använda en eller flera USB-diskar?

Flera varför jag tänker skaffa en RAID-chassi som exempelvis denna.

Skrivet av fragwolf:

Om det bara är för att backupa sakerna så skaffa 1 eller 2 diskar med nätverksuttag, NAS. Då det bara är hdd med fildelning du behöver. Finns ingen anledning att köpa en rpi och koppla in usb (kommer troligen vara ganska kass prestanda). Jag kommer inte ihåg modellen men jag köpte en WD extern disk med lan. Loggade in å delade ut en mapp gav den ett fast ip och sen körde jag den som en extra billig backup utöver de andra backuperna. Användes även en sväng som disk för att streama.
Något i denna stil: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

Inaktivera alla tjänster (cloud bla bla) och installera inte några program till den, så du endast kör fildelning på den. Gör allt via webgränssnittet.

Hade funderat lite kring att bara använda sådana externa hårddiskar men vill helst köra RAID för att ha lite extra redundans hemma. Visst kan jag köpa två stycken men för ungefär samma pris kan jag skaffa en chassi som den jag länkat till ovan plus 2 x 3TB-diskar med möjligheten att utöka till 4 diskar i framtiden.

Skrivet av filbunke:

Fast TS behöver inte en plexserver, han kör den på en NUC.

En DS1019+ går på 8324:-, en DS918+ på 5988:- ... Både exklusive diskar.

Utan tvekan så finns det fördelar med dessa, dock helt beroende på vad man är efter. Dock verkar det kanske inte vara vad TS behöver.

En Rpi4 går för 429/549/679:- beroende på mängd ram, låda för 100:-, strömförbrukning för 129:-, så totalt sett mellan 658 och 908:- ex frakt.

Sen kan man köpa till ett USB-minne att köra systemet på och en eller två ssd:er (antingen externa med usb3.0 koppling eller så skaffar man usb3.0-sata-kontakter) att lagra filer på (bara tänk på att en NAS inte är en backup och att man inte skall långtidslagra filer på en ssd:er som inte är igång...)

Och fungerar inte pi4:an så kan man ju bygga en retrospelburk av den... Eller något annat kul...

Har ju redan skaffat allt som behövs till Pi 4:an så de enda kostnaderna jag skulle ha är ett par diskar och eventuellt en chassi för diskarna.

Permalänk
Medlem

Har kollat lite på RPI4 och det fungerar helt ok som fillagrare/NAS - provat på 3 diskdockor med varsin SSD som jag hade liggande och läshastigheten vid råläsning från /dev/sdx varierade mellan 320 MB/s till och med 380 MB/s (Adata-SSD gick långsammare än Sandisk-SSD)

Hittade ingen raspian med en out of box-fungerande zfs och när jag försökte bygga själv med guider så var toolchains för att lyckas med detta bruten (för många versioner senare än när guiderna skrevs)

Provade istället med BTRFS och RAID5 på 3st SSD via USB och man kunde ligga på 98-100 MByte/s kontinuerligt till/från över nätverkent med NFS och utan att det toppade några resurser vare sig på disk-sidan eller CPU-mässigt. - 'busy'-värdet på diskarna låg på runt 50% och och trafiken in/ut på diskarna var 150 MB/s tillsammans när man körde fullt 98-100 MB/s på Ethernetporten.

USB3 hanterade de olika diskarna utmärkt och spelar ingen roll om de gick över en enda USB3-port eller över 2 Portar

Nu har jag inte provat med mdadm-raid och ovanpåliggande BTRFS som är den vanliga lösningen i de flesta köpeNAS, men förväntar mig att det kommer fungera även där.

---

Kikade också på Icy-boxen med samma tanke på diskhantering - problemet är att det ser ut att göra Jbod av diskarna i lådan och det går inte att avgöra om man kan få diskarna att presenterar sig som separata logiska enheter - det är lite tvetydigt där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Kikade också på Icy-boxen med samma tanke på diskhantering - problemet är att det ser ut att göra Jbod av diskarna i lådan och det går inte att avgöra om man kan få diskarna att presenterar sig som separata logiska enheter - det är lite tvetydigt där...

Jag kör 2 st såna här https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=2843504, det står JBOD på dom med, men det dyker upp 16 st separata 4TB diskar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har du märkt några bekymmer som att diskar stängs ned och inte går att få igång igen?, hängande USB-bussar som gör att det stallar en kort stund etc. när man läser eller skriver massiva mängder data eller accessar flera diskar parallellt ??

Det är ju jmicron-chip JMS567 i dessa för USB och dessa har inte världens bästa rykte i avseende stabilitet, support för SAT, UASP mm. och andra implementationsmässiga fnurror - men beror ju också på mjukvaran som sedan är implementerad för produkten.

kan du i dina lådor att under dmesg (i linux) leta efter en post liknande:

" usb 2-1: New USB device found, idVendor=152d, idProduct=8561, bcdDevice= 1.07
usb 2-1: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=5
usb 2-1: Product: JMS56x Series"

och/eller köra kommandor 'lsusb' som då ger en lista på fabrikat och dess USB-ID (men inte vilken enhet de går till)

så att man ser vilket chip de använder och om det är kända problem förknippade med detta

Och är den någon som sitter på Icy box IB-3664SU3 så får denne gärna göra samma sak...

då eftersom det kommer att köras mot just Linux så är sådant viktigt och hängade USB-bussar eller att i okynne hela tiden stänger av diskarna är det värsta jag vet...

---

tex. Deltaco:s diskdockningsstation https://www.inet.se/produkt/8906403/hd-docka-for-2x2-5-3-5-sa...

använder också JMicron JMS56x (152d:8561) och är ingen hit när man försöker använda två diskar samtidigt (som då dyker upp som separata diskar logiskt sett) och börja stalla och hänga USB-bussen (man ser hur dmesg kräks i loggen med reset av USB-bussar mm..) när det är större mängd trafik - speciellt om det går till disken närmast knapparna på fronten medans den bakre hållaren är mer stabil men ändock inte helt felfri (har provat på två olika exemplar köpta vid olika tillfällen och växlat plats på diskarna - men problemet sitter i diskdockan). Att köra två sådana med 4 diskar för att rädda en RAID var ingen hit alls...

Det går mycket bättre med https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/anderss... med ASMT105x-chip (174c:55aa) och i princip aldrig bråkat och håller bra fart i överföringarna - men har sina issuer dom också och kan sakna en del funktioner istället (som UASP, att fråga SMART-genom denna fungerar dock) - men de hänger inte USB-bussen vilket är förbaskat viktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Har du märkt några bekymmer som att diskar stängs ned och inte går att få igång igen?, hängande USB-bussar som gör att det stallar en kort stund etc. när man läser eller skriver massiva mängder data eller accessar flera diskar parallellt ?? ...

Intressant inlägg, får hoppas att någon återkommer med svar! Har du några förslag på alternativa lådor som inte har samma problem?

Vad gäller ditt inlägg om JBOD ser jag nu att jag länkat till fel modell. Det är mest denna som jag kikat på då den har stöd för RAID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En Pi4:a klarar runt 360/325MbB/s i läsa/skriva över USB 3.0. Spelar dock inte roll eftersom de hastigheterna, då den kommer att vara en NAS, ändå kommer att strypas av hastigheten över ethernetporten, som är runt 950mMbit/s för Pi4:an, dvs runt 120MbB/s.

M = mega = miljon
m = milli = tusendel
B = byte = 8 bitar
(b = bit - dock ej standardiserat, varvid hela bit med fördel skrivs ut för att undvika missförstånd)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOZG:

Intressant inlägg, får hoppas att någon återkommer med svar! Har du några förslag på alternativa lådor som inte har samma problem?

Vad gäller ditt inlägg om JBOD ser jag nu att jag länkat till fel modell. Det är mest denna som jag kikat på då den har stöd för RAID.

Denna verkar dock vara gammal modell då firewire är knappast något som används längre, och det verkar inte att gå att hitta ställen som säljer denna längre utan är produkter som är utgått.