Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vad ska jag uppgradera för 10k

Tjenare,

Har via en jobb-bonus fått möjlighet att uppgradera min stationära dator för 10 000kr. Jag måste dock uppgradera i Aug för att få använda bonusen (annars hade jag nog väntat).

Nuvarande specs:
CPU: Intel i5 4670k
Minnen: 8GB Ram (av okänd hastighet)
GPU: Geforce 1060 6GB
Skärm: Dell 23" 1080p IPS 60hz

Jag gör inget "produktivt" på datorn, utan det den användstill förutom, surfande (jag är en flik-hoarder i chrome) och filmtittande, så spelas det flitigt med bland annat Total War, GTA och Tekken. Vad gäller skärmen så är jag mer färgkräsen än uppdateringsfrekvens. Köpte en 144hz TN skärm men lämnade tillbaka den, det var skönt att spela på, men uselt att kolla på film på, så ska den ändras så är det en IPS panel som gäller.

Hur hade Swec investerat? Tacksam för alla insikter!

De möjligheter jag funderat på är
1: RTX 2070 + Ryzen 3600X med moderkort och 16 gb RAM = Ca 9000kr
2: RTX 2080 för = Ca 9000kr
3: RTX 2070 + en 24" 1440p IPS Skärm = Ca 8000kr

Komplett har t.om idag en rea på 2070, där man kan spara 20%, annars hade jag köpt 2070 super alla dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Tjenare,

Har via en jobb-bonus fått möjlighet att uppgradera min stationära dator för 10 000kr. Jag måste dock uppgradera i Aug för att få använda bonusen (annars hade jag nog väntat).

Nuvarande specs:
CPU: Intel i5 4670k
Minnen: 8GB Ram (av okänd hastighet)
GPU: Geforce 1060 6GB
Skärm: Dell 23" 1080p IPS 60hz

Jag gör inget "produktivt" på datorn, utan det den användstill förutom, surfande (jag är en flik-hoarder i chrome) och filmtittande, så spelas det flitigt med bland annat Total War, GTA och Tekken. Vad gäller skärmen så är jag mer färgkräsen än uppdateringsfrekvens. Köpte en 144hz TN skärm men lämnade tillbaka den, det var skönt att spela på, men uselt att kolla på film på, så ska den ändras så är det en IPS panel som gäller.

Hur hade Swec investerat? Tacksam för alla insikter!

De möjligheter jag funderat på är
1: RTX 2070 + Ryzen 3600X med moderkort och 16 gb RAM = Ca 9000kr
2: RTX 2080 för = Ca 9000kr
3: RTX 2070 + en 24" 1440p IPS Skärm = Ca 8000kr

Komplett har t.om idag en rea på 2070, där man kan spara 20%, annars hade jag köpt 2070 super alla dagar.

55" LG OLED TV som "skärm". Lägg till 2000:- ur egen ficka?
Menar nu inte att du nödvändigtvis behöver använda den som skräm på ett skrivbord. Mer som en sekunddärskärm i vardagsrummet? schysst bonus förresten!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Du får inte så mycket nytta av uppgraderingen utan en bättre skärm.
Jag är själv sugen på en sån här:
https://www.inet.se/produkt/2215350/lg-27-ultragear-27gl850-q...

Fick höra att den skulle kosta ~5000kr, men har inte undersökt om det kan vara möjligt på något sätt.

Har du möjlighet att sälja din skärm och grafikkort och skjuta till den summan? Isf kan du nog ha pengar över till nytt grafikkort också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns ett alternativ 4 annars:
Inet:Acer 27" Nitro XV273K 8790:-
Enligt Laxpudding så fungerar den super som 1080p-skärm tills det att du har en bättre dator: Sweclockers: Laxpudding kommentar

Annars skulle jag nog gå på alternativ 1, speciellt om du får allt det för 9k.