Permalänk
Medlem

Min offentliga ip visar fel plats

Tjena!
Har precis gjort en CS server som jag o mina polare tänkte lalla runt på med sourcemod osv. o jag har inga problem att komma in på den men mina vänner kan inte komma in på den. Jag provade att skicka över serverfilerna till en av dom för att se om jag hade gjort något fel men när han hostade den kunde vi alla komma in på den.
När jag sedan gick in på WhatIsMyIp så stod det att mina location var i Hedemora(Dalarna) när jag i själva verket bor i Eskilstuna, så jag vet nu att det är min offentliga ip som spökar.
Vet någon hur jag fixar detta problem?
Jag har provat att starta om routern, modemet, bytt/klonat mac adress men inget funkar...

Alla förslag är välkomna!
(Har fiber via Bredband2)

Permalänk
Medlem

Var din ip säger att du befinner dig spelar noll och ingen roll i det här sammanhanget... Platsen är för övrigt något som din ISP rapporterar och inget du själv kan göra något åt.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Som Naga säger så spelar det ingen roll.
Gällande ditt faktiska bekymmer:
Brandvägg?
Öppnat portar?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Kolla i routern så att din WAN-ip matchar den du ser på whatismyip. Annars kan det vara så att bredband2 kör NAT och då behöver du prata med dem. Sedan måste du öppna rätt portar i din router också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Som Naga säger så spelar det ingen roll.
Gällande ditt faktiska bekymmer:
Brandvägg?
Öppnat portar?

De flesta gånger det strular är det brandväggen i datorn eller i routern som inte har
de rätta portarna öppna. Så jag håller med Barak att du ska kolla så dessa är öppna...

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Avstängd

Jovisst kör Bredband2 CG-NAT eftersom Ip-adresserna snabbt sinar.

https://www.bredband2.com/privat/kundtjanst/bredband/

Bara att kolla under frågan "Varför jag får en privat IP-adress"

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jovisst kör Bredband2 CG-NAT eftersom Ip-adresserna snabbt sinar.

https://www.bredband2.com/privat/kundtjanst/bredband/

Bara att kolla under frågan "Varför jag får en privat IP-adress"

Strängt.
Det är likadant med Viasat (föräldrar). Det gick att lösa med ett telefonsamtal även där.
IPv6 behövs.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Det är bara att kontakta bredband2 så fixar de publik IP.... Jag fick göra samma sak när jag hade bredband2.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Har kollat brandväggen så inget är blockerat och portarna har varit öppna.
Får väl kontakta bredband2 imorn.
Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Märkte nu när jag var in på min default gateway att min IPv6 inte ens är påslagen, kan det har något med saken att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagixGG:

Märkte nu när jag var in på min default gateway att min IPv6 inte ens är påslagen, kan det har något med saken att göra?

Det skall inte ha någon betydelse, men prova att aktivera den och se om du får någon adress tilldelad.

Litet lurigt med IPv6 dock eftersom den även har Link Local-adresser (Börjar med fe80) och de är "oanvändbara" i sammanhanget.