Electrolux EXP35U538CW [portabel luftkonditionerare]

Permalänk
Medlem

Electrolux EXP35U538CW [portabel luftkonditionerare]

Detaljerade bilder på en Electrolux EXP35U538CW portabel luftkonditionerare. Målet är att visa luftflödet och övergripande konstruktion för att kunna konvertera till ett 2-slangssystem. Samt hur man monterar isär den eftersom det inte är helt uppenbart hur alla plastclips sitter.

Fördelen med ett 2-slangssystem är att kylluften till kompressorn och varma sidan av värmeväxlaren kommer utifrån. Alltså används inte lägenhetens kalla luft till utblåset vilket i sin tur gör att det inte skapas ett undertryck i rummet som sätter normala ventilationen ur spel och drar in ny varm luft utifrån. Detta borde även öka kyleffekten på ACn vilket alltid är uppskattat.

En nackdel med tvåslangslösning på denna modell kan vara hanteringen av kondensvattnet. För om luftfuktigheten är 100% ute så kan den inte ta upp mer fukt och behållaren kommer bli full och enheten stanna.

Positiva är att det går att konvertera till ett 2-slangssystem utan att öppna eller modifiera enheten på något sätt. Det gäller bara att bygga en adapter som passar utanpå nedre filtret och lösa slang och eventuellt på något sätt minska luftmotståndet som de extra röret m.m. orsakar. Enheten ska ha skyddskrets för hantering ifall utluften stryps vilket även borde fungera ifall man stryper inluften så en sån här modifikation borde inte innebära hög risk.

Information som jag vill ha men inte lyckats hitta är hur stort luftflödet är för utblåset. Jag har inte testat att köra något än men funderar på att sätta ytterligare en hjälpfläkt för att kompensera för det ökade motståndet på tilluftsröret. Står i manualen att utblåset är känsligt för högt motstånd, samt att den måste stå fritt från väggar och gardiner så högt motstånd på tilluften är knappast någon fördel...

Det finns plats för fler kylflänsar både på kyl och värmesidan vilket indikerar på att dom kanske planerar en kraftigare/effektivare modell någon gång i framtiden.

Notera att jag inte använt ACn än och inte testat modifikation till 2-slangssystem så detta är rena spekulationer och jag tar inget ansvar för vad någon hittar på.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Najs genomgång, har precis fått hem samma enhet, men i min lilla lägenhet så verkar den fungera ganska bra även om det inte är optimalt med undertryck såklart :/

Permalänk
Medlem

Intressant. Har sneglat på samma enhet, men just problemet med undertryck har avskräckt mig. Kör jag t.ex. köksfläkt på fullt blås i min lilla etta sugs det in luft från frånluftsventil. Inte så trevligt att få in matos och skit från närliggande lägenheter. Mina kunskaper om luftkonditionering och ventilation sträcker sig inte särskilt långt. Det luftflöde som anges i specifikationerna, är det mängden luft som tas inifrån och transporteras ut via varmluftsslangen? Den siffran verkar nämligen vara i klass med min köksfläkt på högsta läge så det skulle absolut inte fungera utan tvåslangssystem :/ Vilket i sig inte skulle vara möjligt i min lägenhet.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Najs genomgång, har precis fått hem samma enhet, men i min lilla lägenhet så verkar den fungera ganska bra även om det inte är optimalt med undertryck såklart :/

Undertrycket får värre effekt ju varmare det är ute för det kommer då in mer varmluft som måste kylas. Den är dock byggt för den funktionen så hyfsad kyleffekt lär man då utan modifikationer.

Skrivet av fragande:

Intressant. Har sneglat på samma enhet, men just problemet med undertryck har avskräckt mig. Kör jag t.ex. köksfläkt på fullt blås i min lilla etta sugs det in luft från frånluftsventil. Inte så trevligt att få in matos och skit från närliggande lägenheter. Mina kunskaper om luftkonditionering och ventilation sträcker sig inte särskilt långt. Det luftflöde som anges i specifikationerna, är det mängden luft som tas inifrån och transporteras ut via varmluftsslangen? Den siffran verkar nämligen vara i klass med min köksfläkt på högsta läge så det skulle absolut inte fungera utan tvåslangssystem :/ Vilket i sig inte skulle vara möjligt i min lägenhet.

Jag har frågat supporten och försökt googla men inte hittat något av vad 430m3/h är för flöde. Om någon hittar någon information om luftflödet på nedre fläkten är jag väldigt intresserad.

Varför skulle tvåslangssystem inte fungera i din lägenhet? Oavsett måste du ha en slang för att få ut värmen och då går det lika bra att sätta ut en slang till genom samma fönster för inluften. Detta är så klart förutsatt att du bygger en adapter samt att det funkar enligt teorin, jag har ju inte testat något i praktiken...
Enslangssystem som är problemet för det sätter husets ventilation ur spel med stor sannolikhet. Dock verkar det inte säljas några portabla enheter med två slangar här i sverige vilket är konstigt då många bor i lägenhet och har samma ventilationsproblem.

Ska du köpa en så passa på snart. Är slut på nätet men finns i vissa butiker lokalt.

Permalänk
Medlem

Grymt och snygga bilder!

Beställde själv hem "EXP34U338HW" från Tretti.se under veckan. Bägge är väl likadana fast ena har värmefunktion

Fick du med ett fönsterkit?
Och vad tycker du om byggkvaliten?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Undertrycket får värre effekt ju varmare det är ute för det kommer då in mer varmluft som måste kylas. Den är dock byggt för den funktionen så hyfsad kyleffekt lär man då utan modifikationer.

Jag har frågat supporten och försökt googla men inte hittat något av vad 430m3/h är för flöde. Om någon hittar någon information om luftflödet på nedre fläkten är jag väldigt intresserad.

Varför skulle tvåslangssystem inte fungera i din lägenhet? Oavsett måste du ha en slang för att få ut värmen och då går det lika bra att sätta ut en slang till genom samma fönster för inluften. Detta är så klart förutsatt att du bygger en adapter samt att det funkar enligt teorin, jag har ju inte testat något i praktiken...
Enslangssystem som är problemet för det sätter husets ventilation ur spel med stor sannolikhet. Dock verkar det inte säljas några portabla enheter med två slangar här i sverige vilket är konstigt då många bor i lägenhet och har samma ventilationsproblem.

Ska du köpa en så passa på snart. Är slut på nätet men finns i vissa butiker lokalt.

Kan kan verkligen ha till- och frånluft i samma fönster? Tänker mig att man bara suger in den varma frånluften igen. Eller kan det räcka med en hemmabyggd adapter där man riktar insug och utblås åt varsitt håll?

Så länge man inte överskrider den vanliga ventilationens kapacitet så borde man ju kunna undvika att det sugs in frånluft i alla fall, men risken är väl att man gör det antar jag. Har experimenterat med köksfläkten och märkt att jag t.ex. kan köra den på 2/3 hastighet och fortfarande ha tillräckligt med negativt flöde i frånluftsventil för att det inte ska sugas in där, men på 3/3 så verkar kapaciteten på tilluften överskridas och det sugs in via frånluften.

Ja, det vore väldigt intressant att reda ut vad luftflödessiffrorna faktiskt representerar. Frånluftsflödet via värmeslangen känns ju extremt relevant och konstigt om den inte anges kan jag tycka.

Borde redan ha köpt en med tanke på att de lär ta slut som du säger men varje gång jag haft tankarna har jag gett upp idén p.g.a. tveksamheter kring just ventilation och undertryck som jag inte orkat ta i.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Enda problemet jag har haft med mitt exemplar är att ibland när man startar den så "rasslar" kompressorn lite, men det avtar efter någon minut.

Antar att det är normalt att kompressorer har lite olika ljud för sig... Den kanske behöver köras in lite xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Enda problemet jag har haft med mitt exemplar är att ibland när man startar den så "rasslar" kompressorn lite, men det avtar efter någon minut.

Antar att det är normalt att kompressorer har lite olika ljud för sig... Den kanske behöver köras in lite xD

Med tanke på hur mycket kylskåp och frysar kan leva om får man nog leva med en del oljud kan jag tänka mig. Hur har du upplevt att det fungerar med ventilationen, sugs det in luft i frånluftsventiler t.ex?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Med tanke på hur mycket kylskåp och frysar kan leva om får man nog leva med en del oljud kan jag tänka mig. Hur har du upplevt att det fungerar med ventilationen, sugs det in luft i frånluftsventiler t.ex?

ACn står brevid köksfläkten som jag vet att hyresgästen modifierat så att den "alltid är på" för att ge ventilation, och badrums-frånluften är maxad normalt... dom andra två ventilationerna är bara hål rakt ut.

Rummet går iaf snabbt från 26 till 22 inom kanske en timma av användning men just nu så är det mest något jag kör igång när klimatet blir lite för klibbigt ibland Lyx med avfuktning!

Anyway, funkar för mig, har snickrat en najs lösning för fönstret och är nöjd som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Grymt och snygga bilder!

Beställde själv hem "EXP34U338HW" från Tretti.se under veckan. Bägge är väl likadana fast ena har värmefunktion

Fick du med ett fönsterkit?
Och vad tycker du om byggkvaliten?

Jag har för mig att EXP34* är lite mindre till storleken men dom ser lika ut i stort så lär inte vara någon dramatisk skillnad. Sen vet jag inte vad värmedelen innebär internt men borde inte vara någon större förändring iaf.

Inget fönsterkit följer med. Bara slang och adapter från slang till ovalt munstycke.

Tungt as med plastkåpa, är en enkel beskrivning.
Internt ser det rätt genomtänkt ut men jag är inte förtjust i alla dessa plastflärpar som håller ihop allt. Skruvar är mycket trevligare och ger ett solidare intryck men dom har en bra lösning och handtagen högst upp verkar hålla för lyft men det hade varit mycket mer ergonomiskt att lyfta om dom var placerade längre ned. Den har hjul (utan spärr) så förhoppningsvis slipper du lyfta den ofta för 34kg är en del att släpa på.
Sen är allt utom toppen blank vilket gör att damm syns lättare. Har en känsla att denna kommer absorbera en del så plast gärna blir statiskt när man blåser igenom damm och annat.

En sak som verkar saknas är en vettig timer. Går att schema lägga hur länge den ska vara igång och om hur lång tid den ska starta men hade varit trevligt att ställa in mellan vilka klockslag den ska köra.

Jag har bara torrtestat min än då det är svalt ute och jag har inte löst fönsteradapter än. Så mina kommentarer är än så länge ganska teoretiska.

Skrivet av fragande:

Kan kan verkligen ha till- och frånluft i samma fönster? Tänker mig att man bara suger in den varma frånluften igen. Eller kan det räcka med en hemmabyggd adapter där man riktar insug och utblås åt varsitt håll?
...

Det är så jag tänkt mig lösa problemet. Om utblåsen är lite separerade så borde det funka. Sällan det är helt vindstilla ute utanför fönstret. Effektiviteten kanske minskar lite när man kyler med varm uteluft istället för kall och torr inneluft men istället drar man inte in en massa ny varm och fuktig luft så tror ändå det är en vinst med betoning på tror.

Permalänk
Medlem

@QRikard: Något som jag tycker var en liten, men lyxig detalj är fjärrkontrollen, absolut inga problem att använda den även från soffan, och bakbelysningen gör det jävligt lyxigt, går ju att se alla inställningar dessutom!

Permalänk
Medlem

Spännande, en fråga från den okunnige; är det rimligt att det råkar vara 100% luftfuktighet ute när man behöver använda ACn? =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Grymt och snygga bilder!

Beställde själv hem "EXP34U338HW" från Tretti.se under veckan. Bägge är väl likadana fast ena har värmefunktion

Fick du med ett fönsterkit?
Och vad tycker du om byggkvaliten?

Fick min för tre veckor sedan och satte upp min igår. Måste dock fixa ett fönsterkit, någon får gärna länka en som de har köpt.

Fullt ös i en 50kvm vardagsrum.
https://streamable.com/7cufi

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av QRikard:

En nackdel med tvåslangslösning på denna modell kan vara hanteringen av kondensvattnet. För om luftfuktigheten är 100% ute så kan den inte ta upp mer fukt och behållaren kommer bli full och enheten stanna.

Eftersom du ändå planerar en modd så går det väl att addera en slang och pump för att tömma ut kondensvatten tillsammans med luftslangen du moddar dit ?
Det finns ju diverse sensor och styr-kit till en hallonpaj som borde gå att använda.
Det kanske inte ens behövs nått separat avlopp utan det kan kanske gå att pumpa ut kondensen i slangen för utgående varmluft och låta den dunsta där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom du ändå planerar en modd så går det väl att addera en slang och pump för att tömma ut kondensvatten tillsammans med luftslangen du moddar dit ?
Det finns ju diverse sensor och styr-kit till en hallonpaj som borde gå att använda.
Det kanske inte ens behövs nått separat avlopp utan det kan kanske gå att pumpa ut kondensen i slangen för utgående varmluft och låta den dunsta där.

Jag tänkte ta det problemet när och om det kommer. Maximala vattenmängden luften kan bära på är väldigt temperaturberoende så med mycket tur kommer det i många fall räcka att kylaren värmer upp luften tillräckligt för att den ska kunna bära med sig kondensen ut också.
Får se, huvudbekymret kvarstår då jag är inne på att fixa en hjälpfläkt som klarar de 600 m3 luft som flyttas igenom kylaren.

Jag har pratat med teknisk support på electrolux och han sågade min plan totalt att konvertera till tvåslangssystem för att enheten inte är gjord för det och att effektiviteten skulle minska. Delvis på grund av att dom förutsätter att luften utomhus är svalare än inomhus luften så de 600 m3 den blåser ut ur fönstret ersätts med lika mycket svalare luft från något annat fönster/ventilation. Dessutom så skulle den inte orka och allmänt sluta fungera. Jag lyckades aldrig få någon teknisk/konkret förklaring på varför så jag kommer fortsätta och testa för jag ser inget problem med konverteringen i teorin förutsatt att luftmotståndet i den extra slangen inte blir för stor.

Fick dessutom lite mer data från deras interna system.
Luftflöde genom nedre fläkten (för kylning av kompressor och transport av luft ut genom slangen) = 600 m3/h
Luftflöde genom övre fläkten (för kylning av rumsluften) 330, 360 eller 390 m3/h.
Alltså så är det logiskt att det inte är någon nämnvärd förändring av ljudvolym då grundflödet är i stort sett lika stort oavsett.

Däremot kommer jag fortsätta mot tvåslangssystem tills jag stöter på något hinder som sätter stopp eller att jag hitta lite teori som stödjer påståendet från personen från electrolux att det inte kommer öka kyleffekten med två slangar utan snarare göra den sämre.

Permalänk
Medlem

@QRikard: Om jag fattat rätt så är det "bara" den undre fläkten man behöver ge luft utifrån för att slippa undertryck i lägenheten eller behöver man ge båda insugen luft utifrån?

Är inne på att modda så att min tar luft utifrån också men inte kommit så långt i mina planer än mer än att byggt ihop ett eget fönsterkit där jag kommer kunna blåsa ut och ta luft

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlHelmer:

@QRikard: Om jag fattat rätt så är det "bara" den undre fläkten man behöver ge luft utifrån för att slippa undertryck i lägenheten eller behöver man ge båda insugen luft utifrån?

Är inne på att modda så att min tar luft utifrån också men inte kommit så långt i mina planer än mer än att byggt ihop ett eget fönsterkit där jag kommer kunna blåsa ut och ta luft

Om du har en electrolux exp35 så är det bara undre fläkten som ska ha luft utifrån för att slippa undertrycket.
Kan inte svara för andra enheter men det är mycket troligt att dom har motsvarande konstruktion.

Återkoppla gärna med bild och resultat när du gjort din modifiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Om du har en electrolux exp35 så är det bara undre fläkten som ska ha luft utifrån för att slippa undertrycket.
Kan inte svara för andra enheter men det är mycket troligt att dom har motsvarande konstruktion.

Återkoppla gärna med bild och resultat när du gjort din modifiering.

Det gör jag, men dröjer nog ett tag. Ska iväg imorrn och ska koppla in ac utan mod först och se lite hur den funkar. Efter det behöver jag hitta n¨gon som skriver ut med 3d-printer och fixa en modell eller vad det kan heta i Fusion 360 av det som ska skrivas ut

Permalänk
Medlem

@KarlHelmer: Insåg precis att jag har en EXP34....så behöver nog forska lite precis som du gjort. Är samma manual så de borde funka likadant

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlHelmer:

@KarlHelmer: Insåg precis att jag har en EXP34....så behöver nog forska lite precis som du gjort. Är samma manual så de borde funka likadant

Spontant så lär det vara samma grundkonstruktion i hela EXP serien från electrolux. Min är byggd lite modulär för olika antal radiatorer internt så gissar att det är en av sakerna som skiljer mellan modellerna.
Även många andra tillverkare har ett väldigt snarlikt utseende och det är troligtvis större bekymmer att slå ihop fläktarna så det lär vara samma grundkonstruktion även där. Kan så klart ha fel så bäst att skruva upp och kika.

Permalänk
Medlem

@QRikard

Enligt manualen så ska man ju koppla in tömningsslangen när man kör torkningsläget (körde själv Auto), så det gjorde jag idag.
Fyllde ca en halv hink under dagen.

Så luftfuktigheten bör inte vara något problem så länge som du kör med tömningsslangen inkopplad.

Permalänk
Medlem

Var inne på att modda min EXP34 till två slangar. Efter att kopplat in och provkört den så tror jag inte att jag kommer göra det, känns inte som något problem med undertryck alls i lägenheten.

Permalänk
Medlem

Ser ut som om det är en av TCL's modeller, ommärkt för Electrolux och annan yttre formgivning. Du har inte möjligtvis bilder på bägge(styrkort och manöverkort) kretskorten inuti?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0wing:

@QRikard
Enligt manualen så ska man ju koppla in tömningsslangen när man kör torkningsläget (körde själv Auto), så det gjorde jag idag.
Fyllde ca en halv hink under dagen.
http://forumbilder.se/I5LSB/received-344687649569122.jpeg?width=150
Så luftfuktigheten bör inte vara något problem så länge som du kör med tömningsslangen inkopplad.

Helt rätt. Körs den som avfuktare behövs dräneringsslangen då det inte blir någon varmluft för transport.

Jag har kört min två dagar nu som AC (cool) i värmen med två slangar och den har aldrig stängt av pga överhettning eller för mycket kondens så kondensen har transporterats ut med värmen som det ska.
Som jag förstått det så är det en fördel ifall fukten transporteras ut med varmluften för kondensvattnet hjälper även till att kyla systemet vilket ökar effektiviteten lite. Samt att man slipper tömma en hink emellanåt vilket är klart trevligt.

Skrivet av Veni:

Ser ut som om det är en av TCL's modeller, ommärkt för Electrolux och annan yttre formgivning. Du har inte möjligtvis bilder på bägge(styrkort och manöverkort) kretskorten inuti?

Tyvärr, jag har inte fler bilder än dom som redan är upplagda. Kändes onödigt att plocka isär den mer just då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Helt rätt. Körs den som avfuktare behövs dräneringsslangen då det inte blir någon varmluft för transport.

Jag har kört min två dagar nu som AC (cool) i värmen med två slangar och den har aldrig stängt av pga överhettning eller för mycket kondens så kondensen har transporterats ut med värmen som det ska.
Som jag förstått det så är det en fördel ifall fukten transporteras ut med varmluften för kondensvattnet hjälper även till att kyla systemet vilket ökar effektiviteten lite. Samt att man slipper tömma en hink emellanåt vilket är klart trevligt.

Tyvärr, jag har inte fler bilder än dom som redan är upplagda. Kändes onödigt att plocka isär den mer just då.

Läste om manualen lite bättre och lärde mig att det är, precis som du säger, endast i avfuktningsläge som man ska behöva tömningsslangen.
Kan dock tänka mig att om det är sjuuuukt fuktigt så är det väl möjligt att maskinen inte klarar av det och man måste köra med tömningsslangen vid cool också, men det är bara spekulation från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0wing:

Läste om manualen lite bättre och lärde mig att det är, precis som du säger, endast i avfuktningsläge som man ska behöva tömningsslangen.
Kan dock tänka mig att om det är sjuuuukt fuktigt så är det väl möjligt att maskinen inte klarar av det och man måste köra med tömningsslangen vid cool också, men det är bara spekulation från min sida.

Tror även det kan stå i manualen (eller så har jag läst det någon annan stans). Om den inte klarar av att transportera ut fukten med varmluften så stänger ACn av och larmar (sitter en flottör i botten). I det läget så kan man använda slang istället dom dagarna med så hög fuktighet. Spontant borde det inte vara ofta.

Vissa andra AC modeller däremot kan inte få ut kondensen med varmluften så då måste alltid någon form av bägare tömmas, hur ofta och hur smidigt varierar kraftigt mellan tillverkare och modeller. Enligt min erfarenhet står det sällan i klartext i manual så gäller att lusläsa vad som gäller innan köp.

Permalänk

Köra AC'n utan slang.. funkar det ens? jag tömmer minst en 10L hink om dagen hos mig, som mest 2 hinkar på en dag på ena och 1 hink på den andra. har 2 st AC's i min lilla lägenhet. =D

Men ja det beror mycket på vart man bor och på luftfuktigheten men kan bli stora mängder vatten om man har otur.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFlash:

Köra AC'n utan slang.. funkar det ens? jag tömmer minst en 10L hink om dagen hos mig, som mest 2 hinkar på en dag på ena och 1 hink på den andra. har 2 st AC's i min lilla lägenhet. =D

Men ja det beror mycket på vart man bor och på luftfuktigheten men kan bli stora mängder vatten om man har otur.

Beror på AC samt hur det är i omgivningen, finns så klart en gräns på hur mycket fukt den kan transportera ut.
Varmare luft kan absorbera mer fukt så därför kan det trots att det är 100% luftfuktighet på inluften fortfarande ta upp mer kondensfukt och transportera den ut ur lägenheten.
Min har en mätare i botten så när den inte klarar av att transportera ut mer fukt stänger den av (inte hänt än) så ingen risk för översvämning om man lämnar den (även om man alltid ska ha koll egentligen). Värre om man har slang kopplad till en hink, ACn vet inte när hinken är full utan kommer fortsätta köra på oavsett hur mycket som rinner ut på golvet.

Permalänk
Medlem

Jag kapar denna tråden, enbart för att meddela att jag har en exp35, som jag tagit hål för ut luften genom väggen, och det har inte varit ett problem förrän jag nu i vinter fick en ny granne som röker cigariller inomhus (vilket luktar satan) och så fort jag startar acn så har jag cigarillfiimp i all ventilation i hela lägenheten.
Jag ska ta och skanna av "kåpan" som tar in luft till kondensorn, rita upp en i cad med en anslutning för till luft!
Jag hoppas man kan komma undan med ett 100mm hål för till luften, men ska se till att inkludera en kåpa med 125mm hål ändå!(125 är vad ut luften är).
Lämnar ingen tidsram, men det "borde" gå rätt fort. (Det borde inte vara allt för komplicerat, men med 7-16 jobb, fritid etc så tar det snabbt tid, rita i cad är nått jag gör på fritiden).
Nästa post har jag en thingiverse länk!

stav fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastrom:

Jag kapar denna tråden, enbart för att meddela att jag har en exp35, som jag tagit hål för ut luften genom väggen, och det har inte varit ett problem förrän jag nu i vinter fick en ny granne som röker cigariller inomhus (vilket luktar satan) och så fort jag startar acn så har jag cigarillfiimp i all ventilation i hela lägenheten.
Jag ska ta och skanna av "kåpan" som tar in luft till kondensorn, rita upp en i cad med en anslutning för till luft!
Jag hoppas man kan komma undan med ett 100mm hål för till luften, men ska se till att inkludera en kåpa med 125mm hål ändå!(125 är vad ut luften är).
Lämnar ingen tidsram, men det "borde" gå rätt fort. (Det borde inte vara allt för komplicerat, men med 7-16 jobb, fritid etc så tar det snabbt tid, rita i cad är nått jag gör på fritiden).
Nästa post har jag en thingiverse länk!

Fuck that!

https://www.thingiverse.com/thing:4519681/files

Nån annan jävel har redan gjort hela jobbet!
Bara printa å njuta pojkar!
(Man ska alltid kolla så inte nån annan smart jävel tänkt på samma sätt😄)