Permalänk

Skapa en egen VPN server.

Tjena, kan jag på något sätt sätta upp en egen von server så att jag kan ansluta till internet från min router hemifrån när jag inte är hemma? Jag har en dator med Windows 10 som står på konstant som mediadator i vardagsrummet. Går det att hosta en VPN server på den som går att ansluta till från iPhones och andra datorer?

Permalänk
Inaktiv

Antingen om du skaffar en raspberry pi och installerar PiVPN eller om du vill använda datorn du redan har Windows 10 på så kan du nog följa denna guide

Permalänk
Medlem

För nån anledning är att sätta upp en egen simpel VPN server på windows (som inte är den inbyggda PTPP VPN som du i för sig också skulle kunna använda) väldigt dåligt dokumenterat med väldigt få ordentliga guides. Jag lyckades tillslut få igång en med SoftEther VPN som är ett ganska avancerat program men fungerade bra för mig tills mitt nätverkskort fick en smäll från åskan. Jag rekommenderar då att sätta upp din VPN med L2TP/IPsec i det som inte kräver skumma portforwarding med protokoll som inte stöds av de flesta konsument routers och som alla enheter (iPhone, Android, Windows, Linux t.ex.) har native stöd för (så att de inte behöver ytligare program som t.ex. OpenVPN kräver).

Exakt hur man sätter upp den kommer jag inte ihåg ur huvudet men det var inte så jätte svårt.

Alternativt kan du försöka sätta upp en OpenVPN server (går också med SoftEther men har inte testat) som kanske är lite lättare ibland (som är vad jag använder nu för tiden på en Raspberry PI för att jag fick inte igång L2TP/IPsec på Linux utan att ha port protokoller som inga vanliga routers stödjer) fast då behöver du ett OpenVPN program också på enheterna du vill ansluta med fast det är kanske inte ett problem i ditt fall.

Oavsett hur du vill göra så får du vara förberedd att läsa en massa förvirrande och ibland missledande guides och information. Och glöm inte kolla på port protokoll för det var nåt som jag inte visste om och som inte beskrivs i de flesta guides då de bara antar att du redan vet eller redan har en router med stöd för sånt. Hoppas det här hjälpte att komma igång lite Säg bara till om du undrar nåt

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Har du tur så har din router stöd för att agera VPN-server. Kollat i inställningarna där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Luksenburg:

Tjena, kan jag på något sätt sätta upp en egen von server så att jag kan ansluta till internet från min router hemifrån när jag inte är hemma? Jag har en dator med Windows 10 som står på konstant som mediadator i vardagsrummet. Går det att hosta en VPN server på den som går att ansluta till från iPhones och andra datorer?

OpenVPN är en tjänst som är relativt enkel att sätta upp utan att göra alldeles för hemska säkerhetsmissar: https://openvpn.net/community-downloads/

Den finns som servertjänst för de flesta moderna operativsystem och har du tur stöder även din hemmarouter denna tjänst. Du kommer att behöva kunna lite grann om port forwarding för att det ska gå att nå tjänsten över huvud taget. Du bör också lära dig hur krypteringscertifikat fungerar för att få en säker tjänst.

För iOS-enheter finns appen OpenVPN Connect.

(Friskrivning: Jag har inte använt den här produkten på ett halvt decennium, så jag har dålig koll på exakta implementationsdetaljer på rak arm.)