Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ryzen 5 3400g Bequiet pure rock

Jag vet inte riktigt var denna tråd hör hemma då den har både cpu och kylning i en å samma.

Hur som haver, så köpte jag en Pure rock för att få ned ljudnivån något.
Men det visar sig inte funka som förväntat, så snart jag startar ett spel eller benchmark så sänks Igpu dramatiskt med jämna mellanrum och fps dyker ned till mellan 5-15 , på ungefär samma vis som om den blir för varm.
Tyvärr går det inte vad jag vet mäta igpu temp, dock visar cpu hälsosamma 48-55c

Monterar bort den, och in med stock kylaren och allt är frid och fröjd.
Ok tänker jag, kanske usel kontaktpasta, så nytt försök med Pure rock och med min pasta, men icke samma resultat som tidigare.
Monterar bort, misstänker dålig kontakt mellan cpu/apu och kylplattan. Ställer pure rock på den planaste ytan jag har, glashällen till spisen och ser att kylplattan är förhöjd i mitten, så kylaren går att vicka runt i alla riktningar och led.
Nu tror jag Pure rock är designad så, men det verkar inte Ryzen 5 3400 gilla, kanske kylaren inte skapar tillräckligt med kontakt mot apu-delen, men det känns inte helt rimligt?
Jag vet faktiskt inte.

Handhavande kan med säkerhet uteslutas, då jag sannolikt monterat ett hundratal kylare genom åren.

Permalänk
Medlem

Kan du se vilken frekvens iGPU ligger på när du spelar?
Vad har du för minnen i datorn? Kör man med iGPU så är dual channel i höga frekvenser att föredra för bästa prestanda.
Vilka spel/benchmarks är det du märker detta beteende i? Är det i alla eller bara ett fåtal titlar?
Testat olika drivrutiner? Både för grafikdelen och för chipset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

@makarickiri:

Tack för svar, men jag tror jag kan utesluta det mesta utom själva kylningen, då det går helt utan problem med stock kylaren.
Nåja, det är ju bara köpa och testa annan kylare än just Pure rock.
Alltid kul med lite trassel, då det mesta funkar så smärtfritt numer

Permalänk
Medlem

@makarickiri:

En fundering, kan det ha att göra med att fläkten går ned på väldigt låga varv med Pure rock och därmed luras" systemet till att klocka ned Igpu?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Falistar:

@makarickiri:

En fundering, kan det ha att göra med att fläkten går ned på väldigt låga varv med Pure rock och därmed luras" systemet till att klocka ned Igpu?

Varvtalet i sig påverkar inte, man behöver inte ens ha en fläkt men om tempen stiger så kan det påverka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@Falistar:
Men varför går fläkten ner i varv? Gör den det på din stock? Dom borde ju bete sig lika (Gå upp i varv vid användning) dock att pure rock behåller lågt varv vid högre last (bättre kylning) .. dock den borde väl inte gå ner i varv.. det känns trasigt .. prova med annan fläkt kanske?

Permalänk
Medlem

Det här börjar nu bli rent intressant.

Jag köpte nu en Cooler master 212 evo. (vedervärdig montering) Och får samma resultat med som Pure rock.

Vet inte om jag varit med om något liknade. Stock kylare och allt frid och fröjd.

Exempel. Unigine Superposition från sekvens 8 så droppar fps för en stund ned till 3-4 fps med både Pure rock och CM kylaren.
Inga problem med stock kylare.
World of warcraft BFA fps drop från ca 55 till 18-20 för en kort stund. Men inget sånt med stock kylare..

Permalänk
Medlem

Är originalkylren välvd på undersidan som pure rock kylaren är?

Permalänk
Medlem

@Mindboggle:

Nej den är helt plan, sett i förhållande till både Pure rock och CM 212.

Permalänk
Medlem

Fullständig spec.

Msi B450m gaming plus. Bios V18 (senaste)
Corsair Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x4GB @3200 mhz
Evga 500W white
Bitfenix Phenom matx
140 mm bequiet sysfläkt.

OC igpu 1650 mhz undervolt 0.950
Stabilt utan minsta problem med stock kylare.
Men vägrar funka med annan kylare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falistar:

Fullständig spec.

Msi B450m gaming plus. Bios V18 (senaste)
Corsair Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x4GB @3200 mhz
Evga 500W white
Bitfenix Phenom matx
140 mm bequiet sysfläkt.

OC igpu 1650 mhz undervolt 0.950
Stabilt utan minsta problem med stock kylare.
Men vägrar funka med annan kylare.

Den stora skillnaden kylarna emellan är att AMD:s trycker ner luften mot VRM vilka ju kan gå för varma med de andra, vilka ju inte gör detta.
Så har du bra luftflöde i din låda?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64:

Det var en bra tanke, som gått mig helt förbi. Tack.

Permalänk
Medlem

Verkar vara löst nu. Tack till er som svarat med tips och hjälp, mycket uppskattat.

Lite smått skoj, då det var tänkt lite som en budgetbygge som nu gått överstyr, helt ok då jag dels gillar när det krånglar lite, och inte har nått mot att testa olika lösningar. (tack för det netonnet)
Det blev till slut en Noctua nh-d15 SE am4, rejält overkill men skoj. Makalös kvalitet och monteringen, den smidigaste någonsin, två st halvmåneformade metallbryggor, och klart. Som det gamla ordspråket "man får det man betalar för"
Hade lite tur och hittade den som retur ex a 699:-

Hur som haver, så är det sannolikt så att det MSI tämligen omogna bios revision för att få till Ryzen 3gen stöd som ställt det. Något med hardware monitor" som just fått B450m Gaming plus att uppföra sig överkänsligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Det blev till slut en Noctua nh-d15 SE am4, rejält overkill men skoj. Makalös kvalitet och monteringen, den smidigaste någonsin, två st halvmåneformade metallbryggor, och klart. Som det gamla ordspråket "man får det man betalar för"
Hade lite tur och hittade den som retur ex a 699:-

Ja då är det bara att slå till.... byggt en hel del burkar med NH-D14, och de är riktiga monsterkylare, i prestanda såväl som i storlek. Det liksom gör att vattenkylning inte känns lika viktigt i en midi/minitower, jäklar vad de kan äta värme.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Då går det så här bra.
Igpu 1700mhz. utan minsta tweak.