Varning för bluff-SMS från Paketinfo

Permalänk
Medlem

Ni som fått SMSet borde anmäla till konsumentverket: https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakis81:

Tack bra idé. Jag avslutade prenumerationen och sade att de lurat mig och vill ha återbetalning om fe inte gör det gäller svensk konsumenträtt samt polisanmälan görs. Då kommer ett mail tillbaka:

There is absolutely no chance that you have not been aware that you have signed up for a subscription to HealthyBuddy.

On the checkout page (https://HealthyBuddy.net/gtw/payment.php?l=SE) that you signed up with on 2019-08-05 12:05:17, it is clear that it is a 3-day trial for our service and that it will continue as a subscription after the 3-days if it is not unsubscribed in time. It is stated in many places.

That said, the transaction was authorized with 3D Secure, which proves that it was you who made the purchase. You used the IP address 95.199.23.82 for this transaction.

I think you misunderstood the website. You pay the delivery fee for your free welcome gift MP3 Shuffle which is a part of the 3-day trial to HealthyBuddy which also is stated on the payment page. To get your free gift you must qualify according to our terms of conditions. You must complete your account and verify your address and name what you do under My Account.

It is your responsibility. You signed up.

Skickades från m.sweclockers.com

Oavsett vad dom säger så försök göra en reklamation till din bank där du har kortet. Har du tur går banken på ditt spår trots allt, och om företaget får flera anmälningar mot sig kan dom till slut bli blockade från att ta emot kort-betalningar.

Permalänk
Medlem

har fått denna bluff sms efter jag beställde från Wish genomskåda tricket på en gång efter som det skulle ta 3 veckor för sakerna och sms kom 3 dagar .. efter beställningen .
kollade upp länken och den såg bra ut om man inte skrolla på den då hoppa det fram en dyr prenumeration ...
Så hade jag bockat i och betalt så har jag blivit blåst ..
Man får vara kritisk till all utskick som kommer och kolla upp det noga

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Fick mail om liknande, men det står att paketet innehåller en mobiltelefon. Vad skannar dom egentligen, verkar komma i samband med att man handlat online (inga skumma onlinebutiker dock).

Kanske bara är tillfällighet annars? Står nått med jänkarlandet, möjligtvis amazon/ebay?

Permalänk
Medlem

Beställning från amazon.co.uk

Skrivet av Scepticer:

Jag fick ett sånt här sms nyss också. Varningsklockorna ringde lite så jag googlade och hittade till denna tråd.

Det 'läskiga' är att jag sällan beställer nåt från utlandet, säkert över ett år sedan. Men just igår så beställde jag en liten pryl från amazon.co.uk och dagen efter så komma detta bluff-sms med länk "http://paketinfo.officialdeliveryteam.com/".

Det ytterligare 'läskiga' var att jag innan jag beställde från amazon och inloggad på amazon blev uppmanad att återbekräfta mitt mobilnummer. Känns som någon kommer åt deras data...

Beställde också via brittiska Amazon, dagen efter (innan de ens packat paketet) kom ett sms från +34969068676 med länk till https://paketinfo.kmacgroup.com/se/ som uppgav att paketet fastnat i tullen i Göteborg. Mot en avgift på 20kr kunde det skickas vidare. Fula grejer!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick dessa scam sms när jag beställde affischer från Europosters. Farsan fick ett när han beställde från något ställe också, sa att han skulle skita i det. Mitt var från Tjeckien.. Jo tjena!

Var att betala 19kr extra i frakt då det fastnat hos Postnord av att man betalat för lite frakt. Är ju inte mycket men om många betalar utan att kolla lär det ju bli en del!

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Fick mail om liknande, men det står att paketet innehåller en mobiltelefon. Vad skannar dom egentligen, verkar komma i samband med att man handlat online (inga skumma onlinebutiker dock).

Kanske bara är tillfällighet annars? Står nått med jänkarlandet, möjligtvis amazon/ebay?

En del shoppar ju konstant på postorder. Så de hoppas väl på slumpen att någon ska nappa och tro det är relaterat till faktisk försändelse. De är ju lite troligare än att du är arvtagare till en nigeriansk prins kanske.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att det bara är tillfälligheter att vissa av er fått meddelandena ungefär samtidigt som ni beställt något.
Jag har fått tre SMS av den här typen med avsändaren PAKETINF0 (med en nolla istället för O) de senaste veckorna, men har inte beställt något online på nästan ett halvår. Även fått de tidigare nämnda SFBIO- och Filmstaden-SMS:en samt för ett par dagar sedan ett okänt samtal (jag inte svarade på) från Kongo (landsnummer +242). Undrar var de fått mitt nummer från bara då jag har dolt nummer och varit hyfsat sparsam med att registrera det, men fick visserligen felringningar på numret några dagar efter att jag skaffade det för 10 år sedan, så det har definitivt haft en tidigare ägare, även om jag inte får några resultat på det på google.

Det mest skrämmande SMS:et jag fått var dock något utan någon länk, utan bara "Här är din engångskod: 7342" från en tjänst jag inte har, blev rätt orolig över att någon köpt något på min bekostnad, men hittills har jag inte märkt av något trots att det gått någon månad.

Permalänk

Jag fick ett sms att ett av mina paket hade fastnat i tullen och de behövde 10kr för att portot var för litet,(jag betalade inte ) nu kommer jag inte ihåg adressen men det var nån som hade gjort en sida på blogspot för jag rapporterade de till google.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Så här såg de skumma länkarna ut som jag fick. Förstod rätt snabbt att det rörde sig om skräp när jag kikade lite närmare på detaljerna...

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Inaktiv

Jag gissar mig till att de kommit över större register med nummer till folk som beställer hem varor. För det verkar helt slumpat hur de skickar till folk.
Interaktion med människor och handel i butik är alltid bäst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick just ett eget sms

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det random eller läcker postnords databas?

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

https://i.imgur.com/pZPOX1W.jpg
Är det random eller läcker postnords databas?

Ser ganska random ut. Hade postnords databas kommit ut så borde de kunna göra det mer verklighetstroget med riktiga kolli-ID:n

Permalänk
Medlem

Sker inte all tull- & importavgift via Postnord? Eller är det även t.ex. DHL/UPS/Schenker/etc som har sådana betalsidor?

Har beställt EXTREMT mycket KPOP grejer (typ 100kkr) från både Kina, Japan, Sydkorea, Hongkong, Taiwan, Thailand, etc. och enbart fått betala tull och importavgifter via Postnords hemsida.

Har aldrig heller fått sådana här SMS. Kanske haft tur?

Permalänk
Medlem

@Niclas: Som du ser så har en användare ovan fått exakt samma "kolli-id" som du uppenbarligen har fått så hur skulle det vara från postnord? Sedan så är det självklart att det inte är postnord som läcker ngra kolli-id eftersom folk får dessa sms utan att de har beställt något. Rätt självklart att det då inte är från postnord. Sedan så är det inte postnord kolli-id. Det har inget med postnord.se när du "söker" efter ditt paket. Så hur kan du få det tilla tt det över huvud taget har något med postnord att göra?

Permalänk
Medlem

@Tanax: Nej. Postnord sköter sina paket. De andra sköter sina. Postnord hanterar självklart inte ett annat företags försändelser gällande vare sig frakt eller eventuella avgifter.

Permalänk
Medlem

detta är ju rätt så illa, verkar vara många drabbade... hur är detta möjligt ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Tanax: Nej. Postnord sköter sina paket. De andra sköter sina. Postnord hanterar självklart inte ett annat företags försändelser gällande vare sig frakt eller eventuella avgifter.

Intressant. Jag har inte valt "PostNord" som leverantör när jag beställt dessa paket. Oftast har det gått via EMS, t.ex. Har jag haft oddsen att få över 100 paket levererade med PostNord då? Känns som det måste vara något annat i görningen. I så fall måste dom flesta utländska fraktbolag ha någon form av avtal med PostNord?

Permalänk

Fick precis sådant sms efter att jag fått sms från UPS om hur jag vill få mitt paket levererat imorgon.
Så frågan är ju hur de får tag på denna information.

Ignorerade det iallafall då det stod att jag skulle betala 20kr för att paketet satt fast i Göteborg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@NickyNiclas: Som du ser så har en användare ovan fått exakt samma "kolli-id" som du uppenbarligen har fått så hur skulle det vara från postnord? Sedan så är det självklart att det inte är postnord som läcker ngra kolli-id eftersom folk får dessa sms utan att de har beställt något. Rätt självklart att det då inte är från postnord. Sedan så är det inte postnord kolli-id. Det har inget med postnord.se när du "söker" efter ditt paket. Så hur kan du få det tilla tt det över huvud taget har något med postnord att göra?

Det var en fråga, inte ett konstaterande.
Jag hade inte blivit förvånad om det var något sådant.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Intressant. Jag har inte valt "PostNord" som leverantör när jag beställt dessa paket. Oftast har det gått via EMS, t.ex. Har jag haft oddsen att få över 100 paket levererade med PostNord då? Känns som det måste vara något annat i görningen. I så fall måste dom flesta utländska fraktbolag ha någon form av avtal med PostNord?

Du nämner EMS, det är ju ett samarbetsprojekt mellan världens postbolag. I Sverige är det föga överraskande Postnord som "är" EMS.
Se https://www.ems.post/en/global-network/ems-operators/ems-swed... (du kan ju även bläddra runt och titta på andra länder om du vill).

Sedan kan det väl säkert finnas några fraktbolag som specifikt har avtal med Postnord, men utöver det så är det väl typiskt grejer som skickats som post (ex. vis. USPS, Deutsche Post, etc, etc) som lämnas över till Postnord för slutgiltig leverans i Sverige.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakis81:

Jag är tyvärr en av dem som gick på detta.
Beställde chilifrön från en sida jag ej beställt ifrån tidigare, svensk. Betalade till dem, men de tog inget porto.
Morgonen dagen efter så kom det ett sms att det inte gick att leverera från Healthybuddy. 49:-. så jag betalade via mobilen i all hast. då jag föstod det so matt portot skulle betalas in, tänkte att Healthybuddy var typ som "budbee" leveransbolag..
nu 5 dagar senare har de dragit 699:-.

FAN VA KORKAD MAN ÄR!!

Svensk ångerrätt är ju två veckor men detta är ju säte i Danmark, Vad gäller här? Jag har självklart cancelerat och mailat.

Gå till banken och gör en reklamation för korttransaktionen, säg att du inte fick vad du betalt för. tar någon månad men du får nog tillbaka pengarna. Har gjort det tidigare när jag beställt saker som aldrig kommit fram tex.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Läskigt. Beställde ett paket i förrgår (fraktfritt) och idag får jag ett sms som ni alla fått
Det finns en uppdatering för din leverans med frakt-nummer PO-70284. Klicka här: http://lsosla.com/fdp

Klickade på länken för jag trodde genuint att det var mitt paket som jag väntar men klickade mig ur direkt. Fick en scamm-känsla. Mejlade företaget nu precis, och sen sökte jag efter smset i google och fick upp denna tråd. Kommer bli en jobbig person och varna folk på facebook nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag väntar på paket från Schweiz och beställer vanligtvis inte paket från utlandet. Fick det här smset igår (som jag inte gick på) och som av enslump låg även en avi från PostNord om momsbetalning i brevlådan samma dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramengaijin:

Fick precis sådant sms efter att jag fått sms från UPS om hur jag vill få mitt paket levererat imorgon.
Så frågan är ju hur de får tag på denna information.

Ignorerade det iallafall då det stod att jag skulle betala 20kr för att paketet satt fast i Göteborg.

Du beställer paket en gång i halvåret eller varför tror du inte det är slump och spam? Jag har nog fått ex antal varianter i min spamkorg men har inte för en sekund lagt någon vikt i dem. Det skriker ju bluff lång väg. Hur många här har vart med om att paket hålls ransom på terminaler för att få skickas vidare???

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Också drabbad

@crew seven: Jag har också fått dessa SMS flera gånger när jag beställt kläder på nätet.

Visa signatur

I5-6600K, ASUS Z170 Pro Gaming, R9 390 Nitro 8GB, Crucial Ballistix Sport 2*4, Cooler Master G650M, Samsung 850 EVO 250 GB, Fractal Design R5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du nämner EMS, det är ju ett samarbetsprojekt mellan världens postbolag. I Sverige är det föga överraskande Postnord som "är" EMS.
Se https://www.ems.post/en/global-network/ems-operators/ems-swed... (du kan ju även bläddra runt och titta på andra länder om du vill).

Sedan kan det väl säkert finnas några fraktbolag som specifikt har avtal med Postnord, men utöver det så är det väl typiskt grejer som skickats som post (ex. vis. USPS, Deutsche Post, etc, etc) som lämnas över till Postnord för slutgiltig leverans i Sverige.

*facepalm*

Tack! Makes sense.

Permalänk
Medlem

Jag fick också detta SMS idag efter att ha beställt ett paket från en webbshop från ett svenskt företag. Blev väligt förvånad då jag redan betalat frakt. Fann sen denna tråden.

Visa signatur

Intel NUC (NUC8i7BEHGA) i7-8559U, 32 GB RAM, Samsung 970 EVO Plus 500GB + 1000 GB WD Black 2,5", Pop!_OS 19.04 | Dell XPS 13 9370 i7-8550U, 16GB RAM, 512 GB M2, Linux Mint 19.2

Permalänk

@oqvist: För att det är första gången jag fått något sådant?