Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Nils-Göte:

Tre inlägg upp

Vad finns det för bra korta räntefonder att fokusera på? ska man ta ut efter ett år eller hur kort är kort? Tack för svaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019
Skrivet av NaxxN:

Vad finns det för bra korta räntefonder att fokusera på? ska man ta ut efter ett år eller hur kort är kort? Tack för svaren.

Riktigt bra genomgång: https://rikatillsammans.se/rantefonder/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Ser att Avanza höjt avgiften på Spiltan Räntefond Sverige genom att lägga på en egen avgift på 0,15% ovanpå förvaltningsavgiften på 0,1%. Nordnet gör inte det, de tar 0,10%.

Det är mycket så med Avanza nu, jag har flyttat ca 25% av innehavet till Nordnet p g a att NN har väsentligt lägre avgifter på en del fonder, och nu flyttar mina Spiltan efter.

Se till att se över era fondavgifter på Avanza!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Jul 2009

@Nils-Göte:
Fast nu är det ju inte så. Avanza har ingen extra avgift de väljer bara att redovisa alla avgifter där dessa 0,15% inte är ett krav att redovisa medan Nordnet väljer att inte göra det. De drar ändå denna avgift (eller rättare sagt spiltan drar den) så köper du på ena eller andra har ingen betydelse.

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Jag skulle tycka det vore smidigt med en tjänst där aktieutdelningarna automatiskt fördes över till CSN-lånet. Isf skulle det betalas av snabbare ju mer man investerar. Och sedan när lånet är borta så är man skuldfri med ett kapital man kan nyttja till annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002

Jag vill hävda man har lite mera transparens lättillgängligt på Avanza jämfört med Nordnet.

Men man får banne mig alltid ändå läsa faktabladet vad som gäller annars gör man dumma misstag!

Apple Mac mini 2012 (primär desktop)
Apple Mac mini 2012 med Ubuntu server som Plex-server
MacBook Pro 13tum early 2015 (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strax utanför EU
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Dahle86:

@Nils-Göte:
Fast nu är det ju inte så. Avanza har ingen extra avgift de väljer bara att redovisa alla avgifter där dessa 0,15% inte är ett krav att redovisa medan Nordnet väljer att inte göra det. De drar ändå denna avgift (eller rättare sagt spiltan drar den) så köper du på ena eller andra har ingen betydelse.

Intressant. Trodde att avgifterna som redovisas på NN täcker alla avgifter. Har du någon mer information om hur jag ser de totala avgifterna?

i7-7700K - Palit GeForce 1080 // Acer Predator XB321HK // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av bubbelbabbel:

Intressant. Trodde att avgifterna som redovisas på NN täcker alla avgifter. Har du någon mer information om hur jag ser de totala avgifterna?

Här diskuteras det lite men tyvärr är det bara Avanza jag vet som faktiskt redovisar detta.
Lyckas inte heller hitta något om det lite fort vare sig på nordnet eller Morningstar.
https://rikatillsammans.se/fragor/avanza-presenterar-faktisk-...

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strax utanför EU
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Dahle86:

Här diskuteras det lite men tyvärr är det bara Avanza jag vet som faktiskt redovisar detta.
Lyckas inte heller hitta något om det lite fort vare sig på nordnet eller Morningstar.
https://rikatillsammans.se/fragor/avanza-presenterar-faktisk-...

Det här skrämmer mig. Verkar vara svårt att få klarhet.
Jag kollade på Spiltans sajt och där redovisas 0,1%, precis som på NN. Men såg att Avanza har 0,25% (varav 0,1% förvaltningsavgift). Finns det verkligen inget mer som talar för att NN också tar ut 0,25% än inlägget på rikatillsammans? Jag tycker inte att det tydligt framgår att det bara är en skillnad i hur kostnaderna redovisas.

i7-7700K - Palit GeForce 1080 // Acer Predator XB321HK // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Dahle86:

@Nils-Göte:

Precis så är det. de visade tidigare inte hela siffran.

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Nils-Göte:

Du blir kund hos Avanza eller Nordnet. Det tar typ 10 minuter. Det tar precis lika lång tid på LYSA. På de förra måste du sedan söka fram ett par-tre, kanske fem fonder beroende på hur du vill göra, och klicka på köp och fylla i ett belopp.

Kan du inte göra den insatsen är investering ärligt talat inget för dig ;=)

Det måste helt enkelt finnas en tillräcklig avkastning för att vara värt det. Det krånglar till diverse uppföljningar att dela upp pengarna så om det knappt är någon skillnad så är det helt enkelt inte värt det. Räntefonder ger ju inte direkt den avkastningen.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av bubbelbabbel:

Det här skrämmer mig. Verkar vara svårt att få klarhet.
Jag kollade på Spiltans sajt och där redovisas 0,1%, precis som på NN. Men såg att Avanza har 0,25% (varav 0,1% förvaltningsavgift). Finns det verkligen inget mer som talar för att NN också tar ut 0,25% än inlägget på rikatillsammans? Jag tycker inte att det tydligt framgår att det bara är en skillnad i hur kostnaderna redovisas.

från avanza:

Citat:

Transaktionsavgifter
15 SEK / 0,15%
Producenternas transaktionsavgifter. T.ex. fondbolagets kostnader för att köpa och sälja värdepapper.

Det är alltså inte avanza eller nordnet som tar ut det. Alla fonder har olika driftkostnader som drar ned resultatet något jämfört med indexet de följer, men kursen som redovisas är efter alla avgifter är dragna så det spelar eg ingen roll. Det räcker att jämföra fondernas avkastning med varandra och med deras jämförelseindex.

Skickades från m.sweclockers.com

es en zp rz lw ho wc az em sc

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av johnlennonx:

@john_doe: Pacific Precious har höjt avgiften och förvaltaren har slutat i protest mot detta så fundera på om du verkligen vill ha med den i ditt sparande.

Jag har den också tills dess att auag fonder släpper sin guldfond, som förhoppningsvis kommer på avanza. Annars tycker jag att den har en helt ok förvaltningsavgift, Men den prestationsbaserade förstår jag mig inte riktigt på. Men som sagt hellre den än en tracker, och förhoppningsvis kommer auag fonder inom kort till ananza.

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av kanskedet:

Vad har du för källa för detta?

https://blogg.nordnet.se/garanterad-avkastning/

https://rikatillsammans.se/stockholmsborsens-arliga-avkastnin...
https://rikatillsammans.se/arlig-genomsnittlig-avkastning-for...

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: MSI Z170 Gaming Pro | Processor: Skylake I7 6700K | Processorkylare: Noctua NH-U14S| RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 16 GB 2666MHz | Grafikkort: Geforce 1070 | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W HårddiskSamsung SSD 500 GB, 250 GB, WD 1 TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Jul 2011

vill man dubbelkolla siffrorna sök på börsens utveckling sedan 1945 fram till 2018 och gå igenom varje tioårsperiod, då ser du totala % uppgången.

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: MSI Z170 Gaming Pro | Processor: Skylake I7 6700K | Processorkylare: Noctua NH-U14S| RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 16 GB 2666MHz | Grafikkort: Geforce 1070 | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W HårddiskSamsung SSD 500 GB, 250 GB, WD 1 TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2018

Som jag skrev tidigare var jag mest intresserad av uttalandet:
"Jag sa att statistiskt kommer man tjäna på att gå all in jämfört med månadsspara in större summor, om tidshorisonten är över 10+ år. Oavsett om man råkar göra det på all time high, precis innan börskrasch."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019
Skrivet av Aktsu:

Det måste helt enkelt finnas en tillräcklig avkastning för att vara värt det. Det krånglar till diverse uppföljningar att dela upp pengarna så om det knappt är någon skillnad så är det helt enkelt inte värt det. Räntefonder ger ju inte direkt den avkastningen.

Avkastning och risk hänger ihop. Sätter du dina pengar i en korträntefond är du i princip garanterad en låg och tråkigt stabil avkastning. Vet du inte när du ska ha pengarna eller om du ska ha dom inom 10 år är det vettigt. Det begränsar värdeförlusten inflationen ger och ger inte risken att en stor del av beloppet saknas när du vill använda pengarna. Nedan är Spiltan Räntefond Sverige kontra DJ World Index från Avanza. Hade du satt pengarna i en global indexfond okt 2007 hade du tappat över 40% på mindre än 1,5 år. Hade du gjort samma placering mars 2016 hade de gått upp 40% på 1,5 år. Men var i cykeln är vi idag? Med 10+ års sparhorisont spelar det ingen roll.

Arbetet består bara i att öppna ett konto på en bank och lägga pengarna i en korträntefond. man behöver inte ens ta flera olika om man inte vill.

https://imgur.com/BgrZjL9

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Nils-Göte:

Avkastning och risk hänger ihop. Sätter du dina pengar i en korträntefond är du i princip garanterad en låg och tråkigt stabil avkastning. Vet du inte när du ska ha pengarna eller om du ska ha dom inom 10 år är det vettigt. Det begränsar värdeförlusten inflationen ger och ger inte risken att en stor del av beloppet saknas när du vill använda pengarna. Nedan är Spiltan Räntefond Sverige kontra DJ World Index från Avanza. Hade du satt pengarna i en global indexfond okt 2007 hade du tappat över 40% på mindre än 1,5 år. Hade du gjort samma placering mars 2016 hade de gått upp 40% på 1,5 år. Men var i cykeln är vi idag? Med 10+ års sparhorisont spelar det ingen roll.

Arbetet består bara i att öppna ett konto på en bank och lägga pengarna i en korträntefond. man behöver inte ens ta flera olika om man inte vill.

https://imgur.com/BgrZjL9

Ja självklart är det så, men som jag sa är det inte lönt för mig att göra något annat än bankkonto om man inte får mer avkastning för det. Så om jag inte investerar i något som ger högre avkastning får pengarna ligga kvar på kontot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strax utanför EU
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Aktsu:

Ja självklart är det så, men som jag sa är det inte lönt för mig att göra något annat än bankkonto om man inte får mer avkastning för det. Så om jag inte investerar i något som ger högre avkastning får pengarna ligga kvar på kontot.

Verkligen inte uppenbart att en kort räntefond är bättre än ett sparkonto med bunden ränta. Går att få 1 procent med tre månaders bindningstid (givetvis med insättningsgaranti). Faktiskt något högre ränta utan bindningstid. Kan klättra upp några punkter om du binder på längre tid.