Hjälp med högtalare till moppebil

Permalänk

Hjälp med högtalare till moppebil

Hej! Ljudsystemet i moppebilen är helt skit. Så jag skulle vilja byta till högtalare med bas också. Men jag är helt osäker på vilken och om det kommer dra för mycket av batteriet i bilen. Jag vet att batteriet är 12V.
Jag skulle vilja hitta bra högtalare med bas som drar ca 100-150W. Har nån moppebil elr bara har förslag? Helst vill jag att det kostar runt 2000. Om det måste så är 3000 okej också.
Tack!

Permalänk
Vila i frid

Hur långt är ett snöre? Du lär berätta fabrikat och modell för att få relevant hjälp.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Hur långt är ett snöre? Du lär berätta fabrikat och modell för att få relevant hjälp.

Jag menar generellt med mopedbilar, för alla har typ samma batteri då. Men det är en aixam coupé gti 2013 om det hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Tanner1213: Du behöver nog inte oroa dig för batteriet, för batteriet laddas så länge du kör däremot ska du inte stå på någon parkering med motorn avslagen och stereon på. Men! Fota stereon och högtalarna (gärna med en linjal för att vi ska se storleken) så gör vi ett försök!

Med din budget så är nog det bästa att sätta en ny huvudenhet samt nya högtalare. Det börjar kosta lite mer om du ska ha baslåda och då kan vi behöva fundera på hur det går med batteriet!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

@Tanner1213: Du behöver nog inte oroa dig för batteriet, för batteriet laddas så länge du kör däremot ska du inte stå på någon parkering med motorn avslagen och stereon på. Men! Fota stereon och högtalarna (gärna med en linjal för att vi ska se storleken) så gör vi ett försök!

Med din budget så är nog det bästa att sätta en ny huvudenhet samt nya högtalare. Det börjar kosta lite mer om du ska ha baslåda och då kan vi behöva fundera på hur det går med batteriet!

Förlåt för att jag frågar det här men varför behöver du bilder på stereon? Stereon kommer inte behövas alls när man lägger in högtalare väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Tanner1213: var ska du spela musik ifrån då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanner1213:

Förlåt för att jag frågar det här men varför behöver du bilder på stereon? Stereon kommer inte behövas alls när man lägger in högtalare väl?

Skickades från m.sweclockers.com

kan ju vara bra att veta ljudkälla... är det en dålig stereo spelar det ingen roll hur mycket ljud du sätter in, det blir bara skit ändå. Vill du bara ha bättre ljud med lite b as, eller ska du ha mycket bas?

Vad sitter det för högtalare i nu? kan du sätta i nya högtalare där de sitter, eller behöver du ha lådor? isåfall kan du köra 2st 6x9or drivet av slutsteg i låda, men kommer inte bli en fin ljudbild.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanner1213:

Förlåt för att jag frågar det här men varför behöver du bilder på stereon? Stereon kommer inte behövas alls när man lägger in högtalare väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Stereon är där du väljer vad för musik du vill spela, vilken volym du vill ha och det är även den som driver högtalarna. Även om du lägger 100kkr på högtalare kommer det låta skit om stereon är dålig.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av evirob:

@Tanner1213: var ska du spela musik ifrån då?

Från högtalaren jag vill köpa...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Stereon är där du väljer vad för musik du vill spela, vilken volym du vill ha och det är även den som driver högtalarna. Även om du lägger 100kkr på högtalare kommer det låta skit om stereon är dålig.

Va? För att min vän hade en sån för jätte länge sedan och för hans så plugga man bara in mobilen in i själva högtalaren istället för stereon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av moonblase:

kan ju vara bra att veta ljudkälla... är det en dålig stereo spelar det ingen roll hur mycket ljud du sätter in, det blir bara skit ändå. Vill du bara ha bättre ljud med lite b as, eller ska du ha mycket bas?

Vad sitter det för högtalare i nu? kan du sätta i nya högtalare där de sitter, eller behöver du ha lådor? isåfall kan du köra 2st 6x9or drivet av slutsteg i låda, men kommer inte bli en fin ljudbild.

jag tror jag behöver lådor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dagens ungdomar tror att högtalare betyder nåt i stil med Bluetooth-"högtalare".

En högtalare är bara en passiv enhet, den behöver drivas av någon form av ljudsystem. En skivspelare/mp3-spelare/spotify-enhet etc, och en förstärkare.

I en bil sitter allt detta i stereon. Högtalarna som sitter monterade är bara passiva och drivs av stereon.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanner1213:

Va? För att min vän hade en sån för jätte länge sedan och för hans så plugga man bara in mobilen in i själva högtalaren istället för stereon

Skickades från m.sweclockers.com

Du vill alltså ha en mobil högtalare (som innehåller betydligt mer komponenter än enbart högtalarelement) och koppla in den i bilens cigarett-tändaruttag/USB enbart för strömförsörjningen?

Det är lite skillnad mot att koppla in "högtalare i bil" vilket nog lett till viss förvirring.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Dagens ungdomar tror att högtalare betyder nåt i stil med Bluetooth-"högtalare".

En högtalare är bara en passiv enhet, den behöver drivas av någon form av ljudsystem. En skivspelare/mp3-spelare/spotify-enhet etc, och en förstärkare.

I en bil sitter allt detta i stereon. Högtalarna som sitter monterade är bara passiva och drivs av stereon.

Troru att jag är fucking dum i huvudet eller nåt? "Dagens ungdomar" Jag vet det. Det är därför jag vill köpa ett bättre fucking ljudsystem än vad bilen har

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanner1213:

Troru att jag är fucking dum i huvudet eller nåt? "Dagens ungdomar" Jag vet det. Det är därför jag vill köpa ett bättre fucking ljudsystem än vad bilen har

Skickades från m.sweclockers.com

Skriv det då istället för att du vill byta högtalare i bilen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av MH25:

Du vill alltså ha en mobil högtalare (som innehåller betydligt mer komponenter än enbart högtalarelement) och koppla in den i bilens cigarett-tändaruttag/USB enbart för strömförsörjningen?

Det är lite skillnad mot att koppla in "högtalare i bil" vilket nog lett till viss förvirring.

Nej det gör jag inte. Jag letar efter en bra bashögtalare och högtalare som går med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanner1213:

Nej det gör jag inte. Jag letar efter en bra bashögtalare och högtalare som går med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är fortfarande oklart vad du vill ha. Vill du byta ljudsystem i bilen, inklusive både stereo och högtalare?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanner1213:

Troru att jag är fucking dum i huvudet eller nåt? "Dagens ungdomar" Jag vet det. Det är därför jag vill köpa ett bättre fucking ljudsystem än vad bilen har

Skickades från m.sweclockers.com

Lugn och fin, du har inte varit särskilt tydlig med vad du vill ha och göra.

Det är ju ganska rimligt att fundera på att byta stereo (förutsatt att det går) snarare än att stoppa in ett helt nytt och parallellt ljudsystem.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk

satsa på en bra stero, jag gillar alpine

om du inte vill lägga massor med pengar så är ju ett paket en bra ide

https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-beat-110-gas-beat-602.html

tänk på att ta mått och tänka efter hur mycket plats du vill använda och hur mycket bagage du känner att du vill ha,

sen är det inte roligt att göra hål osv i bilen om du inte har tänkt typ ha den i flera år för varje hål du gör sänker du ju priset på fordonet då kan ett högtalar paket va en bra ide

https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-psm64-i-gs65x-lada-pst14-d...

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd låst*
Jag tror kommentarer är överflödiga.

@Tanner1213: PM:a mig när du lugnat ner dig och funderat ut en bra beskrivning på exakt vad du söker, så kan vi se om vi kan köra igång tråden igen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord