Maxvolym på hörlurar är inte inte särskilt högt

Permalänk

Maxvolym på hörlurar är inte inte särskilt högt

Jag har ett par Sennheiser HD599 och när jag har maxvolym på min dator så tycker jag inte att ljudet är så högt som jag tror att det kan bli.
Något som kan svara vad det beror på?

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så enkelt att ditt ljudkort inte orkar driva dem ordentligt. Vad har du för ljudkort?

Permalänk
Avstängd

Vad ansluter du dina hörlurar till? Moderkortets inbyggda ljudkrets?

Om du använder moderkortet så är det med största sannolikhet för att den inte klarar av att trycka ut tillräckligt med kraft till dina lurar. Kan varmt rekommendera att skaffa en extern lösning som ansluts via USB.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

De är på 50ohm. Så de är nog lite trötta beroende på ljudkort. Så det kan nog vara bra och komplementera med någon mindre stärkare eller DAC.

Permalänk

@MrWhizeguy: ingen aning vilket ljudkort jag har, hur ser jag det?

Permalänk

@Kiirozu: det skule jag kunna testa, tack!

Permalänk

@Jimi84: skulle nästan kunna tro det.

Permalänk
Medlem

Har du ett 3.0 Jack fram på pc'n också? Kan vara värt att testa byta mellan bak och fram om det skulle göra någon skillnad om du inte redan gjort det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HeroiX:

Har du ett 3.0 Jack fram på pc'n också? Kan vara värt att testa byta mellan bak och fram om det skulle göra någon skillnad om du inte redan gjort det

Skickades från m.sweclockers.com

3.0 jack?

vad jag vet levereras bara phono kontakter med 2, 3 eller 4 polig kontakt beroende på om det är en mono plug eller stereo plug och/eller har inbyggd mikrofon.

om du syftar på usb 3.0 så kommer det inte ha någon betydelse då lurarna ansluts med 3.5 eller 6.3mm phono kontakt.

att byta kontakt från fronten till bak borde inte ge någon nämnvärd effekt förändring möjligen mindre störningar.

mina pengar ligger på för klent ljudkort om han använder ett inbyggt ljudkort på moderkortet (oftast realtek) då de sällan är gjorda för högre impedans än 32ohm

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

3.0 jack?

vad jag vet levereras bara phono kontakter med 2, 3 eller 4 polig kontakt beroende på om det är en mono plug eller stereo plug och/eller har inbyggd mikrofon.

om du syftar på usb 3.0 så kommer det inte ha någon betydelse då lurarna ansluts med 3.5 eller 6.3mm phono kontakt.

att byta kontakt från fronten till bak borde inte ge någon nämnvärd effekt förändring möjligen mindre störningar.

mina pengar ligger på för klent ljudkort om han använder ett inbyggt ljudkort på moderkortet (oftast realtek) då de sällan är gjorda för högre impedans än 32ohm

Blev helt fel där menade såklart ett 3.5, dags att få lite sömn verkar det som xD det låter mycket rimligt det du skriver om för klent ljudkort dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är för klent ljudkort helt enkelt. Jag har själv ett par Sennheiser Hd 599 och jag beställde en Sennheiser gsx 1000 hörlursförstärkare idag. Den ska vara jävligt bra sägs det.

https://www.inet.se/produkt/6600003/sennheiser-game-booster-g...

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

@HeroiX: Lite skillnad gör det faktist. Vill dock kunna ha lite bättre ljud en det som jag har.

Permalänk

@walkiii: Är det värt priset då? Blir ljudet renare också då eller blir det bara högre?
tack för tipset iallafall

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som du behöver en hörlursförstärkare och vill du gå vidare efter det så skaffa en dac efter det eller byt till ett bra ljudkort, helst ett externt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RomeoLundmark:

@walkiii: Är det värt priset då? Blir ljudet renare också då eller blir det bara högre?
tack för tipset iallafall

Mitt råd är att inte köpa något som marknadsförs som "till gaming". Köp ett "äkta" audio interface istället, t ex audient iD.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk

@mrqaffe: Tror nog att ett externt ljudkort är det bästa valet.
Tack.

Permalänk

@Kiirozu: Det förstår jag att det är bättre med ett riktigt ljudkort. Tack ska du ha.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag har ett asus xonar över., perfekt o driva dina lurar med. Har försökt sälja ett par gånger på marknaden här.

Vet att man inte,får förmedla affärer här i forumet....

Jag lägger gärna upp ljudkortet igen på marknaden, släng ett pm så löser jag det.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RomeoLundmark:

@Kiirozu: Det förstår jag att det är bättre med ett riktigt ljudkort. Tack ska du ha.

Inet har en kampanj på Asus Essence 3 och den är prisvärd för det sänkta priset men för ordinariepriset finns det roligare saker, 5000 kr >

https://www.inet.se/produkt/2327623/asus-xonar-essence-iii

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RomeoLundmark:

@walkiii: Är det värt priset då? Blir ljudet renare också då eller blir det bara högre?
tack för tipset iallafall

Jag kan återkomma med svar senare idag. Hämtar ut den efter jobbet. Om man kollar reviews på den, så är den verkligen värd pengarna. Jag köper den dock mest pga gaming. Men som sagt, den har fått toppbetyg på alla reviews jag har sett. Så jag hoppas att den är värd pengarna. annars ska Soundblasters nya ljudkort vara jävligt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3681370

Som en liten usb-sticka, kan även köras i mobilen.
Jag har ett par 32 Ohm-lurar (Onkyo A800), och har jag ens över 10% volym så låter det så högt att det är obekvämt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Jubileumsmästare

Använder själv Swissonic HAD-1 till mina Sennheiser 6XX, har inget att klaga på för det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RomeoLundmark:

@walkiii: Är det värt priset då? Blir ljudet renare också då eller blir det bara högre?
tack för tipset iallafall

Så, nu har jag lyssnat på lite musik här hemma i format flac. Ljudet blir högre och det är minst lika bra ljud trots den högre volymen. Då jag inte är någon direkt audiofil, så någon annan kanske tycker annorlunda. Ljudet blir kanske inte fruktansvärt mycket högre, men högre blir det. Men jag köpte denna mest för att spelljudet ska bli mycket bättre.

Men om du enbart ska ha den till musik, så finns det säkert bättre alternativ.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

@walkiii: Med tanke på att jag game:ar ganska mycket så kanske det inte är en jättedålig idé ändå. Tack för hjälpen iallafall, nu har jag iallafall en liten tanke om vad jag vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av RomeoLundmark:

@walkiii: Med tanke på att jag game:ar ganska mycket så kanske det inte är en jättedålig idé ändå. Tack för hjälpen iallafall, nu har jag iallafall en liten tanke om vad jag vill ha

Jag kan säga att ljudet när man spelade, blev helt fantastiskt! Och det finns även en egen volymkontroll för chatt, typ discord. Jag är så jävla nöjd med köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]