Permalänk
Medlem

Dator Ljud sprakar.

Hej!
För ungefär 2 månader sen installerade jag en ny SSD då min HDD dog. Installerat windows 10. Uppdaterat alla drivrutiner. Allt funkar perfekt. Förutom att ljudet sprakar lite hela då och då när man ser filmer eller kollar klipp på t.ex youtube.

Saker jag testat: Enhetshanteraren > ljud, video och spelenheter > uppdatera.
Har också följt denna https://www.youtube.com/watch?v=ChiROFNHObo
Testat olika headsets - hörlurar.

Inget av dessa har fixat ljud problemet.
I enhetshanteraren står det att mitt ljudkort är: High Definition Audio Device. Har öppnat datorn chassit för att se om det står nått på ljudkortet men hittar ingen särskild text på nått märke. Är inte helt säker men jag har för mig att det stod att jag hade realtek som ljudkort när jag kollade i enhetshanteraren sist på min HDD som dog. Är det värt att testa att ladda ner realtek drivrutiner / program även då jag inte är säker på om jag har den? Har inga realtek mappar eller filer heller.

Drar jag ut mina hörlurar för att sen kolla dxdiag via Kör så står det inget ljudkort hittades. Konstigt :/
Har en acer predator g3610. Hittar ingen info om vilket ljudkort den har på google.

Hjälp uppskattas.

Permalänk

Vad har du för ljudkort?

är inte säkert du har ett Realtek chip men om du kollar moderkortstillverkarens hemsida för ditt kort så brukar de säg vad det är för chip de använder.

om inte annat går det oftast få ut från ljuddrivaren de själva distribuerar vem tillverkaren är.

om det är ett expansionskort eller usbljudkort så är den guiden han länkade är ju bara för inbyggda ljudchip på moderkortet typ då de oftast är ett realtek chip med ett förfinat namn från moderkortstillverkaren medans usb/expansionskort oftast kör sina egna ljudchip om man bortser från 99:- bottenskrapet av usbljudkort eller rebrandade kinaljudkort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag verkar ha integrerat ljudkort. Har gått in på Acers hemsida och hittar ingen annan info där om det. Har prövat att avinstallera "High Definition Audio Device". Det löste inte problemet heller.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har integrerat ljud kan du montera ett bättre ljudkort internt eller ännu bättre skaffa nån ecxtern lösnnig så du slipper ha ljudkretsarna inne i samma låda som datordelar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem