Utrustning för att livestreama/spela in föreläsningar?

Permalänk
Medlem

Utrustning för att livestreama/spela in föreläsningar?

Jag sitter med i en ideell förening som har flera olika regioner runt om i Sverige.

De lokala regionerna arrangerar olika öppna föreläsningar. Tänk motsvarande föreläsningar som på universitet eller högskolor, ofta i aulor eller liknande, med inbjudna föreläsare. Vi skulle vilja att alla våra medlemmar kunde ta del av alla föreläsningar, inte bara de föreläsningar som man fysiskt har möjlighet att ta sig till.

Olika lokaler har olika teknisk utrustning och det har visat sig omöjligt att enkelt "koppla upp" befintlig utrustning till Youtube, Adobe Twitch, Facebook eller liknande plattformar.

Ett alternativ hade varit att föreningen själv köper in utrustning som man inför varje föreläsning riggar upp och använder sig av. Problemet är att föreningens medlemmar inte består av de mest tekniska individerna så det måste vara enkelt!

Jag vet att det finns videokameror med inbyggd wifi och jag tänker att det kunde vara ett alternativ tillsammans med ett bra stativ?

Frågan är hur man gör med ljudinspelning? Ofta använder föreläsarna mikrofon eller mygga under föreläsningarna kopplad mot lokalens ljudsystem för åhörarna på plats. Nu antar jag att det finns många olika ljudsystem men kan man på något sätt klona den lokala ljudströmmen till en uppkopplad videokamera? Kan man koppla in sig mot hörslingor som ofta finns i lokaler?

Tacksam för tips och hjälp!

Jag är själv teknikintresserad men detta är ett helt nytt område för mig! Eftersom vi är en ideell förening har vi inte heller någon jättestor budget. Tänk mer 10.000:- än 100.000:-.

Permalänk
Medlem

Bump! Fick aldrig några tips på enkel utrustning för inspelning och livesändning av föreläsningar.Någon som har idéer hur man skulle kunna gå vidare?

Permalänk
Medlem

@n0ir
Hej, rekommenderar OBS Studio som mjukvara.
Ang plattform skulle jag rekommendera youtube för erat ändamål, passar bättre på youtube än på twitch / facebook.

Det går och få själva ljudströmmen klonad från övrig utrustning in till obs studio.
Men jag vet inte om en videokamera med inbyggd wifi är det bästa sättet och göra detta på.

Berätta gärna lite mer om hur eran nuvarande uppsättning ser ut så jag kan få bygga upp en bild och hjälpa dig ytterligare

stavning -.-"
Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

@n0ir
Hej, rekommenderar OBS Studio som mjukvara.
Ang plattform skulle jag rekommendera youtube för erat ändamål, passar bättre på youtube än på twitch / facebook.

Det går och få själva ljudströmmen klonad från övrig utrustning in till obs studio.
Men jag vet inte om en videokameror med inbyggd wifi är det bästa sättet och göra detta på.

Berätta gärna lite mer om hur eran nuvarande uppsättning ser ut så jag kan få bygga upp en bild och hjälpa dig ytterligare

Hej och tack för svar!

Vår förening har i dagsläget ingen utrustning utan letar efter ett enkelt sätt att streama föreläsningar till medlemmar som inte kan besöka olika arrangemang IRL. Youtube låter bra, det viktiga är att man enkelt kan ta del av inspelningarna utan massor med tredje-parts mjukvara. Om det går att livestreama (eller i.a.f. bara låta en video ligga ute under en begränsad tid) så vore det också önskvärt.

Tänk motsvarande öppna föreläsningar på bibliotek eller högskola/universitet. Jag tänker att någon slags uppkopplad kamera med en trådlös mygga som föreläsaren kan bära vore det absolut enklaste men det är klart att det måste vägas mot bild- och ljudkvalitet?

Permalänk
Medlem

@n0ir
Okay, först behöver ni en uppkoppling med minst 50Mbps upload, gärna mer
Mät upload här https://www.speedtest.net/

Sen en dator som klarar av och strömma till youtube, samt klara av och sköta obs & övriga program som eran förening planerar att använda, utan lagg / microstutter, säg att en sån dator kanske går på 5-7k ev mer.

Tycker inte ni ska köra trådlöst, utan allt ska vara trådat, investera i långa kablar istället och dra dom smart.

Ang kamera, jag tror jag skulle satsa på en övervakningskamera med nätverk från Ubiquiti.
Just p.g.a. att dom har utmärkt kvalitet + att gränssnittet är väldigt användarvänligt

Ang mikrofon, jag rekommenderar varmt Røde Microphones

Ang video som ni vill ha bara tillgänglig en begränsad tid, efter att video:n är publicerad på youtube så kan ni, gå in på studio klassik och sätta video:n på privat. Vet ej om det finns något sätt och schemalägga yt vids

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]