Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Spoltjut från grafikkortet

Tjenare,

Jag sitter på ett lite jobbigt problem just nu som jag inte blir av med. jag har ett buzzande ljud som kommer från grafikkortet så fort jag belastar det, och jag antar att det är spoltjut.

Jag skickade in mitt gamla rx 590 kort och fick ett nytt tillbaka med samma ljud under belastning. har även bytt ut nätagget mot ett Seasonic focus 550w gold edt och ljudet kvarstår.

Har testat att köra båda nätaggen utanför burken och jag hör inget ljud från psun, men ljudet i grafikkortet låter fortfarande.
har ändrat frekvens på grafikkort och undervoltade det. ljudet blev tystare men det försvann inte helt. så nu till min fråga, är det grafikkortet som låter eller kan det vara så att någon annan Komponet i datorn gör så att spoltjutet kommer från grafikkortet?
Jag var inne på att det kunde vart moderkortet också men tycker det låter tveksamt imed att jag undervoltade grafikkortet och då att ljudet blev svagare.

Finns det något jag kan göra för att bli av med detta eller är det nya komponenter som behöver inhandlas.
Konstatera också att detta fenomen är nytt för mig. samt att det första datorn jag bygger på 10 år för att ta upp spelandet igen.

alla tips mottages
(felstavning kan förekomma)

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Grafikkort: Powercolor Radeon RX 590 8GB Red Dragon
Minnen: 2x8GB 2666MHz DDR4 CL16 SR x8 Unbuffered DIMM, Grå
CPU: AMD Ryzen 5 2600 3.4 GHz 19MB
PSU: EVGA BR 500W
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Chassi: NZXT H500 Svart

Mvh

Värt att notera är att när jag skickade in mitt första rx kort så ersatte jag det med ett gamalt gtx 960. och jag hade samma buzzande ljud där, med de båda nätaggen.

Permalänk
Medlem

@pattski87: Ljudet kommer antagligen från grafikkortet, men om du har riktig otur så är det en annan komponent. Enligt vad du skrev har du ett gammalt 960 också, lät det i din gamla dator? Har du en gammal dator som du kan testa det nya grafikkortet i?

EDIT: såg att du skrev att det var första datorn på 10 år. Gissar det betyder att du inte har en annan dator att testa i. Kanske du kan fråga en vän eller något liknande om du kan testa kortet där. :/

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk

Dagens kort verkar ofta dras med spotljud/coilwhine och detta är egentligen ingenting som går på garanti. Som jag förstår så är det helt enkelt något som vi användare får stå ut med. Ibland har man tur och slipper det helt och ibland drabbas man mer eller mindre. Mitt kort lät lite när det var helt nytt, men nu är det helt och håller tyst oavsett belastning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

@morronrost: jag misstänker det också. lånade ett gammalt kort av en jobbarkompis som jag använde medans jag skickade iväg det andra kortet i denna datorn.

jag har möjlighet att testa det i en annan dator men inte idag. jag vill ju helst utesluta att det är grafikkortet och inte någon annan komponent. sen är det ju svårt och lokalisera vart ljudet kommer kommer ifrån, men med 99% så låter det som det kommer ifrån gpun. om jag inte har otur och det är spolarna som sitter precis vid pci express porten på moderkortet .

men tack för tipset skall testa det i en annan dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pattski87:

Tjenare,

Jag sitter på ett lite jobbigt problem just nu som jag inte blir av med. jag har ett buzzande ljud som kommer från grafikkortet så fort jag belastar det, och jag antar att det är spoltjut.

Jag skickade in mitt gamla rx 590 kort och fick ett nytt tillbaka med samma ljud under belastning. har även bytt ut nätagget mot ett Seasonic focus 550w gold edt och ljudet kvarstår.

Har testat att köra båda nätaggen utanför burken och jag hör inget ljud från psun, men ljudet i grafikkortet låter fortfarande.
har ändrat frekvens på grafikkort och undervoltade det. ljudet blev tystare men det försvann inte helt. så nu till min fråga, är det grafikkortet som låter eller kan det vara så att någon annan Komponet i datorn gör så att spoltjutet kommer från grafikkortet?
Jag var inne på att det kunde vart moderkortet också men tycker det låter tveksamt imed att jag undervoltade grafikkortet och då att ljudet blev svagare.

Finns det något jag kan göra för att bli av med detta eller är det nya komponenter som behöver inhandlas.
Konstatera också att detta fenomen är nytt för mig. samt att det första datorn jag bygger på 10 år för att ta upp spelandet igen.

alla tips mottages
(felstavning kan förekomma)

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Grafikkort: Powercolor Radeon RX 590 8GB Red Dragon
Minnen: 2x8GB 2666MHz DDR4 CL16 SR x8 Unbuffered DIMM, Grå
CPU: AMD Ryzen 5 2600 3.4 GHz 19MB
PSU: EVGA BR 500W
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Chassi: NZXT H500 Svart

Mvh

Värt att notera är att när jag skickade in mitt första rx kort så ersatte jag det med ett gamalt gtx 960. och jag hade samma buzzande ljud där, med de båda nätaggen.

Ett trick de körde på radio/tv service där jag sommarjobbade för länge sen var att spraya klarlack på alla spolar/trafar i tjock-tv-apparater som hade spoltjut. Risken är väl att garantin ryker om man provar på det. Sen hur effektivt det är på grafikkort vet jag inte.