Permalänk
Medlem

Pixlar?

Vad är en pixel egentligen? Man kan ju mäta bilder och liknande med pixlar... men i spel och filmer kan ju pixlarna vara betydligt större? Nu blir jag säkert dumförklarad också.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz | Corsair Dominator 8GB @ 1600MHz | ATI Radeon HD 5870 1GB

Permalänk
Medlem

En pixel (förkortning av Picture Element om jag minns rätt) är den minsta enheten på en skärm. Det är en prick på skärmen så att säga.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

en pixels storlek beror på vilken upplösning du kör i. Om man te.x. har en monitor som är 17" så är den ungeför 320mm x 240mm, om man då kör en upplösning på 640x480 så blir varje pixel 0.5mm x 0.5mm.
En pixel är alltså en bildpunkt, om du tar och förstorar en bild i något ritprogram så ser du tydligt varje pixel. Hoppas du förstår.
Och det med spel och filmer, om man te.x. har en film som är sparad i 640x480 upplösning och spelar upp den på en monitor som kör med 1024x768 upplösning så förstoras bilden från filmen upp så varje pixel blir nästan dubbelt så stor (samma sak som att zooma in en bild i ett ritprogram typ).

Permalänk
Avstängd

Re: Pixlar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawis
Nu blir jag säkert dumförklarad också.

Absolut inte. Alla kan inte veta allt om datorer.

Permalänk
Medlem

Just ja, ganska logiskt. Tänkte inte på det där med upplösning! Jag tänkte att tex en bild var lika stor om man körde i olika upplösningar, vilket dom inte är. Tack för svaren iaf!

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz | Corsair Dominator 8GB @ 1600MHz | ATI Radeon HD 5870 1GB

Permalänk
Medlem

Är det inte såhär att en pixel byggs upp av bildpunkter där bildpunkten är den minsta enheten på skärmytan. Pixelns storlek beror på upplösning och därmet antalet bildpunkter per pixel. Det är därför grafik ser bättre ut I "högre" upplösningar där en pixel innehåller färre bildpunkter och därmet kan man inte se fyrkantigheten i det hela.

Om jag nu har fel skulle jag vilja att någon beskrev varför det heter DotPitch och inte PixelPitch :p.

Visa signatur

"I tried to be hardcore and all I got was this lousy T-shirt"

Permalänk
Avstängd

whizpah, nej.

Visa signatur

[size="1"]#define QUESTION ((bb) !(bb)) // - Shakespeare[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Om jag nu har fel skulle jag vilja att någon beskrev varför det heter DotPitch och inte PixelPitch :p.

Go on then...

Visa signatur

"I tried to be hardcore and all I got was this lousy T-shirt"

Permalänk

när man zoomar i ett ritprogram eller film

så blir pixlarna förstorade. altså 1 pixen på den förstorade bilden kanske byggs upp av 20 "riktiga" pixlar på skärmen så att säga

Permalänk
Medlem

En snabb googling på "Dot pitch" gav mig denna länk:

http://whatis.techtarget.com/definition/0,,sid9_gci211995,00....

Förklarar ypperligt bra vad dotpitch vs. pixel är.

Permalänk
Medlem
Citat:

[...]Think of the dot specified by the dot pitch as the smallest physical visual component on the display. A pixel is the smallest programmable visual element and maps to the dot if the display is set to its highest resolution.

Visa signatur

"I tried to be hardcore and all I got was this lousy T-shirt"

Permalänk
Medlem

Varför citerade du sidan?

Permalänk
Medlem

Därför att folk skall slippa öppna länken och läsa igenom allt för att se den där snutten som beskriver det hela rätt bra.

Visa signatur

"I tried to be hardcore and all I got was this lousy T-shirt"

Permalänk
Medlem

En pixel är den minsta byggstenen programmet/spelet kan använda i den upplösningen man kör. Givetvis blir då pixlarna större desto lägre upplösning man kör.