Permalänk

Minecraft mod gjorde att datorn frös

Hej, jag laddade ned ett minecraft mod då jag och en kompis skulle testa lira det första gången på länge. det war en winrar fil som jag skulle extracta när jag gjorde det fylldes hela mitt skrivbord av massa .class filer vad det nu är. detta gjorde så min dator frös och vad jag en gör nu gör så den fryser till igen tacksam för hjälp då jag använder datorn varje dag för skola spel o.s.v.
//Anton

Permalänk
Medlem

@NapstaNation:
Att datorn fryser är pga. av att de ligger stora (mängder) filer på skrivbordet, och eftersom det laddas in vid uppstart, så laddas dessa filer också, så troligtvis tar RAM slut, och när det gör det så blir datorn seg och kan frysa.

Om du startar upp datorn från en livecd/USB (te.x Linux) så kan du ta bort filerna på/från skrivbordet.

Sen som information, nästa gång du ska packa upp en fil som detta, välj "extract to" så kan du välja var den ska packas upp till, alternativt flytta filen bort från skrivbordet innan den packas upp, då man aldrig bör ha stora (mängder) filer där, då som jag skrev ovan, så laddas allting som ligger på skrivbordet in vid uppstart.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@NapstaNation:
Att datorn fryser är pga. av att de ligger stora (mängder) filer på skrivbordet, och eftersom det laddas in vid uppstart, så laddas dessa filer också, så troligtvis tar RAM slut, och när det gör det så blir datorn seg och kan frysa.

Om du startar upp datorn från en livecd/USB (te.x Linux) så kan du ta bort filerna på/från skrivbordet.

Sen som information, nästa gång du ska packa upp en fil som detta, välj "extract to" så kan du välja var den ska packas upp till, alternativt flytta filen bort från skrivbordet innan den packas upp, då man aldrig bör ha stora (mängder) filer där, då som jag skrev ovan, så laddas allting som ligger på skrivbordet in vid uppstart.

Menar du att filer som ligger på skrivbordet laddas när man startar sin dator? Det var något av det märkligaste jag har hört.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ladda ner och öppna filer på skrivbordet är enligt min åsikt det sämsta man kan göra. Ju färre saker som ligger där desto bättre, och bara saker man använder ofta skall ligga där.

Permalänk
Medlem

Du verkar gå i skolan, så lämna in datorn till eran IT så löser dom det

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Ladda ner och öppna filer på skrivbordet är enligt min åsikt det sämsta man kan göra. Ju färre saker som ligger där desto bättre, och bara saker man använder ofta skall ligga där.

Det är väl en smaksak. Skrivbordet är ju bara en mapp som alltid är öppen längst ner liksom. Jag ser aldrig skrivbordet och har därför väldigt lite på det, men för en del så är det enklare att ha de få saker de behöver där. Oorganiserat blir det men i övrigt är det ju inget fel i det egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är väl en smaksak. Skrivbordet är ju bara en mapp som alltid är öppen längst ner liksom. Jag ser aldrig skrivbordet och har därför väldigt lite på det, men för en del så är det enklare att ha de få saker de behöver där. Oorganiserat blir det men i övrigt är det ju inget fel i det egentligen.

Har du en PC i en domän där din profil synkas till en server så kan det få en ganska stor negativ inverkan på den tid det tar att logga in/ut.

Det har visserligen blivit bättre med åren, men att hålla profilen så liten som möjligt inklusive skrivbordet är ändå en bra "datorhygien".

Permalänk
Moderator
Forumledare

@NapstaNation: *rubrik förtydligad*

Tänk på att en bra och beskrivande rubrik ofta ger fler svar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@NapstaNation:
Att datorn fryser är pga. av att de ligger stora (mängder) filer på skrivbordet, och eftersom det laddas in vid uppstart, så laddas dessa filer också, så troligtvis tar RAM slut, och när det gör det så blir datorn seg och kan frysa.

Om du startar upp datorn från en livecd/USB (te.x Linux) så kan du ta bort filerna på/från skrivbordet.

Sen som information, nästa gång du ska packa upp en fil som detta, välj "extract to" så kan du välja var den ska packas upp till, alternativt flytta filen bort från skrivbordet innan den packas upp, då man aldrig bör ha stora (mängder) filer där, då som jag skrev ovan, så laddas allting som ligger på skrivbordet in vid uppstart.

Nja, det är mer ett missförstånd. Det som laddas in från skrivbordet är ikonerna för filerna som ligger där. Förlänge sedan så brukade typ tidningar i stil med PC för alla skriva artiklar i stil med "Gör din dator snabbare, tips #5 rensa skrivbordet". Och de hade väl lite rätt i alla fall. Inte för att det gjorde så stor skillnad. Men visst på en gammal burk med slö hårddisk så tog det lite tid i uppstarten för Windows 95 att hoppa omkring på hårddisken för att ladda in några hundra ikoner från diverse exe och dll filer.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Ladda ner och öppna filer på skrivbordet är enligt min åsikt det sämsta man kan göra. Ju färre saker som ligger där desto bättre, och bara saker man använder ofta skall ligga där.

Aa jag vet det var inte minnen att klicka extract to here

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Nja, det är mer ett missförstånd. Det som laddas in från skrivbordet är ikonerna för filerna som ligger där. Förlänge sedan så brukade typ tidningar i stil med PC för alla skriva artiklar i stil med "Gör din dator snabbare, tips #5 rensa skrivbordet". Och de hade väl lite rätt i alla fall. Inte för att det gjorde så stor skillnad. Men visst på en gammal burk med slö hårddisk så tog det lite tid i uppstarten för Windows 95 att hoppa omkring på hårddisken för att ladda in några hundra ikoner från diverse exe och dll filer.

Att ha just minecraft på skrivbordet är fruktansvärt. Jag råkade lägga en minecraftvärld på skrivbordet och min dator blev i princip omöjlig att använda med tiden. En mapp med undermappar och ca 4 miljoner filer..

edit: överdrev lite men påverkade prestandan till en viss del
när jag flyttade mappen till en annan ssd så var inte datorn glad!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535