Permalänk
Medlem

Dra om fibern

Hej jag har krångel när jag ska flytta routern hemma, det är så att fibern kommer in i ett rum utav huset som nu har blivit barnrum.
Har sedan tidigare haft det som dator rum och dragit nätverkskablar till andra rum därifrån.
Nu idag när jag flyttade routern från det rummet till tv rummet så får jag inte internet att fungera.
Finns det någon max längd på tp kabel från fibern till router? Den som jag har är ca 50-80 meter skulle jag tro. Sedan om den är skadad eller inte kan jag inte våga säga eftersom den är dragen på vinden och gått ner i väggen sedan.

Allt fungerar om router sitter vid fiber dosan på väggen och kopplar in kablarna som går till tv rummet jätte bra hastigheter på bredbandskollen och aldrig varit med om några problem med spelande eller streaming.

Därför vänder jag mig till er som har bättre erfarenhet. Kanske måste ha kortare kabel eller bättre cat kabel. Tror det är cat5 eller 5e

En Far som undrar hårt om detta

Permalänk
Medlem

100 meter är maxlängden för en tp-kabel mellan enhet till enhet. Skarvar reducerar längden lite.

Fungerar kabel överhuvudtaget?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat kabeln själv? Har du mätt kabeln med instrument?

Permalänk
Medlem

Kabeln fungerar den går till en switch inne i rummet som går till playstation, apple tv, spel dator och en dator som står vid tv. Sitter och spelar ser på netflix m.m. utan problem.
Men tänkte barnet skulle slippa ha en router i sitt rum. Mindre risk den går sönder.
Så fort jag flyttar den in till tv rummet sätter i nätverkskabeln som är dragen dit så får jag inget internet. Skumt tycker jag men kan vara kvalitet på kabeln eller om fiber dosan inte klarar skicka så långt ?

Permalänk
Medlem

Sätter du routern före switchen? Inte för att det borde spela någon roll, men kanske kan vara värt att prova.

Permalänk
Medlem

Ha kvar den i rummet om det funkat bra innan och om du dragit kablar utifrån det rummet. Skaffa lite smått virke och bygg en liten luftig låda, sen fäst den på väggen eller nåt för att skydda utrustningen om barnet ditt är klåfingrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnompf:

Hej jag har krångel när jag ska flytta routern hemma, det är så att fibern kommer in i ett rum utav huset som nu har blivit barnrum.
Har sedan tidigare haft det som dator rum och dragit nätverkskablar till andra rum därifrån.
Nu idag när jag flyttade routern från det rummet till tv rummet så får jag inte internet att fungera.
Finns det någon max längd på tp kabel från fibern till router? Den som jag har är ca 50-80 meter skulle jag tro. Sedan om den är skadad eller inte kan jag inte våga säga eftersom den är dragen på vinden och gått ner i väggen sedan.

Allt fungerar om router sitter vid fiber dosan på väggen och kopplar in kablarna som går till tv rummet jätte bra hastigheter på bredbandskollen och aldrig varit med om några problem med spelande eller streaming.

Därför vänder jag mig till er som har bättre erfarenhet. Kanske måste ha kortare kabel eller bättre cat kabel. Tror det är cat5 eller 5e

En Far som undrar hårt om detta

det är inte så att du har en korsad tp kabel och router/switchen fixar så att det funkar ändå.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnompf:

Kabeln fungerar den går till en switch inne i rummet som går till playstation, apple tv, spel dator och en dator som står vid tv. Sitter och spelar ser på netflix m.m. utan problem.
Men tänkte barnet skulle slippa ha en router i sitt rum. Mindre risk den går sönder.
Så fort jag flyttar den in till tv rummet sätter i nätverkskabeln som är dragen dit så får jag inget internet. Skumt tycker jag men kan vara kvalitet på kabeln eller om fiber dosan inte klarar skicka så långt ?

Det låter mer som att du har fått slut på IP-adresser från leverantören. Koppla routern direkt efter fiberanslutningen, med din långa kabel emellan och sedan switch osv efter routern. Fungerar det inte direkt, stäng av allt och starta upp det imorgon så släpps alla adresser och sådant hos ISP

Permalänk
Medlem

Routern sitter före switchen.
Ska beställa en ny router och se om det hjälper annars får den vara där inne, den routern jag har nu stör ut kameran jag har i rummet så den tappar mottagningen med enheten för att ha koll på barnet. Det var därför jag ville ha in den i tv rummet plus att den skulle hamna i mitten utav huset bra räckvidd på wifi då.

Finns lösningar på allt.

Permalänk
Medlem

@vinylens: kanske är så det är. Kommer inte ihåg vad för kabel jag har dragit får kolla på det, kanske går bättre med en rak tp kabel om det är nu det som är felet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnompf:

@vinylens: kanske är så det är. Kommer inte ihåg vad för kabel jag har dragit får kolla på det, kanske går bättre med en rak tp kabel om det är nu det som är felet

Är den kopplad rätt? Har du mätt så att du har kontakt? Är det (vägg)uttag eller sitter det kontakter direkt på kabeln?

Olika enheter beter sig olika om det är dålig kontakt. Även om du saknar ett av paren på grund av att det inte är kontakt alls.

Permalänk
Medlem

Har ej mätt kabeln om den är bra eller dålig, Kabeln går direkt från fibern till routern i det andra rummet inget.
Blir att testa en annan router ifall den inte klarar av det avståndet eller så får den routern ta plats i rummet och byggas in så inte barnet kommer åt den
Ska kolla med våra installatörer om man kan låna mät instrument

Permalänk
Medlem

Har du två kablar från den gamla platsen till den nya?
Du måste ha en WAN kabel från Fiber till Router och sedan en LAN kabel från Router till Switch.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W