Skillnaden på högtalarkablar 2,5 mm² vs 4 mm²

Permalänk
Medlem

Skillnaden på högtalarkablar 2,5 mm² vs 4 mm²

Tjena,

Ska köpa förlängning till mina högtalare, och såg att de fanns olika tjocklekar, är det någon skillnad rent ljudmässigt eller gäller de bara vad som passar bäst i kontakten rent storleksmässigt?

Har ett par Edifier 530D osäker på vilken som är rätt, får mäta om inte annat.

http://www.kjell.com/se/sok?query=h%C3%B6gtalarkabel

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Det korta svaret i ditt fall är att det inte spelar någon roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Tjena,

Ska köpa förlängning till mina högtalare, och såg att de fanns olika tjocklekar, är det någon skillnad rent ljudmässigt eller gäller de bara vad som passar bäst i kontakten rent storleksmässigt?

Har ett par Edifier 530D osäker på vilken som är rätt, får mäta om inte annat.

http://www.kjell.com/se/sok?query=h%C3%B6gtalarkabel

Du kan gå ner till 1,5 kabel utan vidare med dina högtalare.
2,5 behövs inte.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Grövre kablar behövs bara vid långa avstånd eller hög effekt. 1.5 funkar fint för dig alt 2.5, ta det som är biligast eller snyggast.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det korta svaret i ditt fall är att det inte spelar någon roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ggustavsson:

Du kan gå ner till 1,5 kabel utan vidare med dina högtalare.
2,5 behövs inte.

Skrivet av Mikaelmannen:

Grövre kablar behövs bara vid långa avstånd eller hög effekt. 1.5 funkar fint för dig alt 2.5, ta det som är biligast eller snyggast.

Ok tackar så en förlängning på kanske 2-3 meter spelar det ingen roll på dessa?
http://www.edifier.com/int/en/speakers/s550-encore-5.1-surrou...

Skrev 530 tidigare menar s550.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Spelar ingen som helst roll, kör 1.5 om det finns och är billigare än 2.5

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Vid vilka längder och vid vilken effekt bör man börja titta på större doningar?

Permalänk
Medlem

Ingen aning exakt men över 2.5 då är det PA grejor. Är väl 1.5mm2 man har som installationkabel i väggarna och den klarar över 2000w. Kommer inte ihåg var gränsen går för har med resistans att göra med. Googla så hittar du mer exakt men 1.5 duger för vanligt bruk. Till subbar eller från slutsteget till frontarna har jag 4mm2 mest för att jag hade kablar hemma.
Satteliter och om kabeldragningen kräver finess är ofta tunnare mycket lättare att handskas med och duger gott.

Edit:
Googlade lite och verkar som att man ska försöka hålla sig under 5% av sina högtalares impedans. På en 1.5mm2 kaber kan du köra en 8ohms högtalare på över 15meter kabel enligt nåt diagram jag hittade. Har du en högtalare som dippar ner mot 2ohm (sällsynt) så 4 meter. Nu vill man kanske ha lite mer marginal än så men det visar iaf att till normala scenarion funkar 1.5-2.5mm2 utmärkt. Sen kanske det är mer feelgood med en tjock snok till frontarna men inget mer än så.
På en 3.14mm2 kabel kan man köra i 4ohm 18.2meter och i 8ohm 34.5 meters kabel under 5% extra resistans.

Allt ovan är servettmatematik och förmodligen inte exakt. Jag personligen vill ha mer marginaler och ska man köra kablar över 10meter tycker jag nog man ska ha XLR.

https://www.cambridgeaudio.com/blog/speaker-cables

/M

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

Ingen aning exakt men över 2.5 då är det PA grejor. Är väl 1.5mm2 man har som installationkabel i väggarna och den klarar över 2000w. Kommer inte ihåg var gränsen går för har med resistans att göra med. Googla så hittar du mer exakt men 1.5 duger för vanligt bruk. Till subbar eller från slutsteget till frontarna har jag 4mm2 mest för att jag hade kablar hemma.
Satteliter och om kabeldragningen kräver finess är ofta tunnare mycket lättare att handskas med och duger gott.

1.5mm2 kabel får avsäkras med ~230v 10A dvs 2300W resistiv last dock är ju växelspänning inte så exakt som en högtalarsignal och varierar ju lite hitan ditan mellan typ 220-250V och inget större problem då det finjusteras i apparaten som ansluts.

men i detta fallet är det så låg effekt och under 5m är ingen fara att köra 0.75-1.5mm2.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

1.5mm2 kabel får avsäkras med ~230v 10A dvs 2300W resistiv last dock är ju växelspänning inte så exakt som en högtalarsignal och varierar ju lite hitan ditan mellan typ 220-250V och inget större problem då det finjusteras i apparaten som ansluts.

men i detta fallet är det så låg effekt och under 5m är ingen fara att köra 0.75-1.5mm2.

Haha jo jag är själv en sån där som kan lite om mycket. Var tvungen att kika på kabelrullarna som farsan lämnat så jag inte dragit in nå småsnören i väggarna
Var mycket riktigt 1.5mm2 så jag var ju rätt ute iaf. (Nej inte jag som kopplar in i centraler och dosor drar bara pex och kabel, farsan kopplar.)

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Rekordmedlem

Om man följer de dimensioneringsråd som LTS ger så är man säker med allt utom de mest extrema högtalarna

Det är hur lång kabel som behövs mellan slutsteg och
högtalare som avgör vilken variant av EKK just du skall
ha. För att inte bromsa strömmen bör kabeln vara
grövre ju längre den är. Också att tänka på är att när
det börjar bli långt får induktansen större betydelse och
att ha flera korskopplade kardeler kan vara ett bra sätt
att få ner induktansen på.
Följande är en måttstock som ger ungefär samma
resistans och induktans:
– 1 m, 2 x 0.4 mm² EKUA
– 4 m, 2 x 1.5 mm² EKK
– 7 m, 2 x 2.5 mm² EKK
– 8 m, 4 x 1.5 mm² EKK korskopplade
– 14 m, 4 x 2.5 mm² EKK korskopplade

http://www.lts.a.se/pub/artiklar/hogtalarkabel/diy_ekk_v6.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

Haha jo jag är själv en sån där som kan lite om mycket. Var tvungen att kika på kabelrullarna som farsan lämnat så jag inte dragit in nå småsnören i väggarna
Var mycket riktigt 1.5mm2 så jag var ju rätt ute iaf. (Nej inte jag som kopplar in i centraler och dosor drar bara pex och kabel, farsan kopplar.)

tror inte det säljs eller får läggas in under 1.5mm2 i väggarna.? osäker på detta.
och är din farsa elektriker så vet han troligen vad han håller på med elektriker brukar ha en tendens att veta hur man ska följa reglerna för godkänd installation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hehe jo han hade koll men jag har aldrig kollat dimensionen på kablarna mer bara kontaterat att "jo det fungerade till luftvärmepumpen med".
Förstår givetvis faran med om man har för tunn kabel och får en brand inne i väggen. Och känns logiskt med 1.5mm2 som minimum då 6A säkringar kan bytas till 10A i många skåp och gemene man grubblar nog inte över kabelarean om en 6A säkring går utan sätter nog bara i en 10a.

sry för OT

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Hej Allesamman
Jag undrar ifall mån kan hjälpa mig med. Min fråga gäller högtalarkablar 2,5 mm vs 4 mm fast i mitt fall ska jag bi-wire och då är det 9m o 12 m avstånd till högtalarna. Med andra ord allt som allt ca 45 m kanel.
Det blir rätt så mycket skillnad i pris.
Innan så hade jag 4mm bi-wire av okänd märke pga att det är evigheter sen det köptes.
Funderar på allt möjligt typ 2,5 mm Supra, 4 mm av okänd märke, 2,5 mm av okänd märke etc.
tacksam för att bli klokare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BM5:

Hej Allesamman
Jag undrar ifall mån kan hjälpa mig med. Min fråga gäller högtalarkablar 2,5 mm vs 4 mm fast i mitt fall ska jag bi-wire och då är det 9m o 12 m avstånd till högtalarna. Med andra ord allt som allt ca 45 m kanel.
Det blir rätt så mycket skillnad i pris.
Innan så hade jag 4mm bi-wire av okänd märke pga att det är evigheter sen det köptes.
Funderar på allt möjligt typ 2,5 mm Supra, 4 mm av okänd märke, 2,5 mm av okänd märke etc.
tacksam för att bli klokare

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker du ska undvika biwire för det kommer inte att låta bättre, det är däremot ett steg mot bi amping (2 slutsteg) och det kan bli ett lyft, med bi amping är man också nästan framme vid att kunna använda aktiv delning och då börjar det bli riktigt roligt.

Jag tycker du ska fundera på var du vill hamna med systembyggandet när du är klar och om du inte är inne på att gå mot flera slutsteg så skaffa inte biwirekablage.
I bland kan det också vara billigare att skaffa flera slutsteg och placera direkt vid högtalarna och ha väldigt korta kablar för korta högtalarkablar är både bättre och billigare...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej Mr Qaffe
Jag skulle kanske tala om att det hela gäller min gamla stereo så är från 0-talet som grabben säger och vad jag kommer ihåg då jag provade båda varianterna så lätt det väldigt mycket bättre med Bi-wire, nämnas att tillverkaren rekommenderade det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BM5:

Hej Mr Qaffe
Jag skulle kanske tala om att det hela gäller min gamla stereo så är från 0-talet som grabben säger och vad jag kommer ihåg då jag provade båda varianterna så lätt det väldigt mycket bättre med Bi-wire, nämnas att tillverkaren rekommenderade det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter annorlunda men sällan bättre för då är filtret inte bra designat, kabeln bör ses som en del av filtret och skillnaderna går att se om man simulerar responsen för man ändrar ju på de elektriska egenskaperna på en filterkomponent och ett filter kommer alltid att fungera bäst med exakt det man designade det för.
Är filtret designat för egenskap a så funkar det bäst med den oavsett antal kablar och ändrar man så att kabeln uppträder som egenskap b så blir det annorlunda och sämre om det var vettigt gjort från början, du bör alltså byta filter om du ändrar kabelns egenskaper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur mäter man egentligen sådana här mått, är det 1,5mm på tvären. Det går inte heller riktigt ihop med min tanke då jag lägger märke till man nämner mm i kvadrat.

Kan någon upplysa mig om det?

Permalänk
Skrivet av Tequilla:

Hur mäter man egentligen sådana här mått, är det 1,5mm på tvären. Det går inte heller riktigt ihop med min tanke då jag lägger märke till man nämner mm i kvadrat.

Kan någon upplysa mig om det?

Det är ledarens area man pratar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn