Permalänk
Medlem

Moderkort får ström men bootar inte

I söndags när jag satt och spelade slocknade mina skärmar plötsligt.
Några sekunder efter hördes ett högt knäpp och därefter luktade det bränd metall.
Öppnade upp burken och kom fram till att det var min PSU som givit upp (Corsair CX650M / 650W / 80+ Bronze). Ska tilläggas att jordfelsbrytare slog bakut och två energilampor drogs med i fallet.

Jag köpte en ny PSU (se i spec nedan) igår och satte i den. Slår på strömmen till PSU och ser att det nu finns ström till moderkort etc.
Trycker på Power On och chassi+CPU+GPU fläktar surrar igång men chassi+GPU stannar snabbt igen. Endast GPUfläktarna som fortsätter surra. Ingen bild visas, testar med båda mina skärmar.
Hämtar upp mitt gamla grafikkort och sätter i men får samma resultat.

Min misstanke var då att även moderkortet rykt. Och jag hade ändå tänkt köpa ett nytt, likaså processor. Så jag slog till och gjorde det idag.
River ut alla komponenter och sätter i mina nya komponenter(*).
Med allt i trycker jag återigen på Power On, men resultatet är desamma som dagen innan. Det vill säga det finns ström, men fläktarna stannar i princip direkt och bara GPUfläktarna surrar.
Jag testade att plocka ut och testa minneskretsar en och en. Ingen skillnad.
Moderkortet har LED som ska visa vad som är fel (BOOT, VGA etc). Ingen av dem lyser.

Nu behöver jag hjälp i mitt felsökande. Vad är nästa steg? Har jag haft otur med min nya PSU? Kan min CPU fläkt gått sönder i samband med detta?

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i9 9900K *
Processorkylare: Noctua NH-D15 CPU Kylare
Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING *
Minne: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3000MHz / DDR4 / CL15 / CMK16GX4M2B3000C15
Grafikkort: MSI Geforce GTX 1080Ti
Hårddisk: Toshiba OCZ TR150 240GB
Nätaggregat: Corsair RM850x V2 / 850W / 80+ Gold *
Övrig kylning: 1x120mm insug och 1x120mm utblås

Ber på förhand om ursäkt om det redan finns en tråd för detta, men svårt att veta vad jag ska söka på. Och ämnesraden är inte alltid så talande, inte heller min. Länka gärna till den tråden om det finns en.

Tack på förhand,
W

Visa signatur

/wangdahl

Permalänk
Medlem

@Wangdahl: Så länge fläktarna inte snurrar normalt behöver du bara 4 delar.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg+Kabel

Allt annat är viktigt att ta bort för nästa allt (tex mus, tangentbord, USB kablar, kablar till diskar mm) och porten de kopplats till är kända för att orsaka startfel mm. Dessutom lättare att hitta fel med färre delar och kablar inblandade.

Fixa felet innan du blandar in bild, Windows mm.

Nollställ bios. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Strömkabeln ska vara utdragen under tiden. Ibland måste man ta bort det som orsakar felet tex trasig mus och nollställa innan datorn startade normalt igen.

Du kan också ta ut alla delar och kasta chassit i förrådet tills du hittat felet. Chassit är känd för att kunna orsaka fel och i många fall är det lättare att felsöka när chassit inte är i vägen. Moderkortet läggs på något som inte leders ström. Tex kartongen som den kom i. Om du senare testar med grafikkort så ska du vara uppmärksam på att bakplåten går en bit nedanför moderkortet så ha den sidan vid kanten av kartongen.

Power SW kabel som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metall pinnarna på moderkortet. På det sättet testat om Power SW kabeln/knappen var trasig, glapp, satt på fel plats mm.

stavning
Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för svar, och tips.

Jag gjorde som du sa och drog ut kablar till diskar, M-2, frontpanel-kontakter, grafikkort. Testade att starta efter varje komponent/kabel drogs ur. Även minnen och kontakten till CPU kylare, bara för att se om moderkortet gav ifrån sig något tecken på bootfel. Ingen lycka.

Det var först när jag nollställde BIOS som det blev ett ynka framsteg. Fläktarna till CPU-kylare stannar inte av direkt längre. De fortsätter snurra. Men det är också det enda som hände. LED som ska indikera på eventuell bootfel ger fortsatt inte ifrån sig något ljus. Jag satte sedan i komponenterna igen och fläktarna snurrar fortfarande - så det kändes som nollställningen av BIOS gjorde något.

Jag vet inte om jag är rätt person att försöka ta ur allt ur chassit och sen försöka starta datorn med en skruvmejsel. Det är som bäddat för fel. Tror jag får leta reda på något ställe som kan ta in och felsöka med rätt verktyg och kunskap. Det blir nog först nästa vecka, så om det dyker upp fler tips mottages de gärna.

/W

Visa signatur

/wangdahl

Permalänk
Medlem

Bytte du kablar när du bytte nätagg? De är inte standard kablar son fungerar till alla agg. Så om inte, använd de kablar du fick med till ditt agg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Köpte nya minnen och bytte kablar, och nu snurrar datorn igen. Tack för tips!

Visa signatur

/wangdahl