Anmäl dig till Roborock Challenge!

Regeringen: "Myndigheter kan placera trojaner i steget innan kryptering"

Permalänk
Medlem

Allt kan missbrukas i fel händer och det är viktigt att skydda den personliga integriteten. Ett problem här är att det stiftats lagar som kommit att användas för småbrott, som piratkopiering. Det är inte bra, särskilt inte när det spelar lobbyister i händerna och alla nördar som tankat porr blir rätteligen förbannade.

Den här lagstiftningen är dock specifik, angriper ett begränsat område, kommer granskas av tillsynsmyndigheter och har ett fullt legitimt syfte.

Kan det slå fel? Absolut. Det förutsätter bland annat att våra myndigheter är hederliga och kompetenta. Att detta inte missbrukas och att de inte klåpare sig.

Men, det kan också sägas om all maktutövning. Det här är inte allvarligare än telefonavlyssning, bara att det är anpassat efter dagens teknik.

Alla stater kan utvecklas till att bli totalitära. Att detta införs i Sverige där vi har hög rättssäkerhet är dock inte ett problem. Om landet skulle ta en otrevlig utveckling skulle vi knappast vinna på att stoppa detta. En otrevligare stat skulle inte ens informera om att detta införs. Och skulle det informeras hade det varit det varit på en nivå av "håll käft och gilla läget".

Det här knappast verktyg som skulle vara svåra att skaffa för en skurkstat. Det handlar inte heller om massövervskning där Svetsarn Kay komma 20 år senare och sätta dig i svetsarläger för att du varit av fel åsikt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Allt kan missbrukas i fel händer och det är viktigt att skydda den personliga integriteten. Ett problem här är att det stiftats lagar som kommit att användas för småbrott, som piratkopiering. Det är inte bra, särskilt inte när det spelar lobbyister i händerna och alla nördar som tankat porr blir rätteligen förbannade.

Va? Den så kallade Ipred-lagen är inte oavsiktlig, och det finns ingen lag som kräver att operatörerna sparar uppgifter för att lämna ut i civilrättsliga mål. Eftersom det handlar om civilrätt handlar det inte heller om brott överhuvudtaget. Upphovsmän kan inte begära ut uppgifter operatörerna sparar i brottsbekämpande syfte med hjälp av bestämmelserna Ipred införde. EU-direktiven betyder t.o.m. att Sverige inte kan införa lagar som skulle åstadkomma detta. Sköter sig operatörerna finns det inga uppgifter för advokatbyråer att missbruka eller handla oetiskt eller oschysst med. Sköter sig operatörerna så har de mindre uppgifter de själv kan handla oetiskt med.

När det gäller upphovsrätt i brottsbekämpande syfte så kan inte verktygen som de som skickar kravbrev använder användas, och de har i Sverige inte ens använts för att tilldela några civilrättsliga sanktioner. Lagen har alltså inte ens använts för sitt syfte, men samtidigt finns det ingen lag som tvingar operatörerna att spara på uppgifter de får lämna ut och inte heller har den haft någon avskräckande effekt på piratkopiering vilket snarare betyder att upphovsrättsindustrin inte kommer få några mer civilrättsliga verktyg i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@Pettson88: Uppenbarligen har inte du så bra koll du heller. Du la ner mer tid på att vara sarkastisk än att faktiskt ta reda på vad i helsike våra politiker givit grönljus till..
Vet du vad, jag ger mig. Tänker inte fortsätta en diskussion med ett sarkastiskt hål, du är inte värd mer tid än detta.

Sarkasmen var endast en liten del av mitt inlägg, och avsåg endast att bemöta ditt argumentationsfel. Det var inte menat som något personligt, utan bara för att påvisa hur den typen av argument inte är hållbara. Däremot bör givetvis myndigheters uppdrag och vilka medel (inte minst tvångsmedel och/eller våldsanvändning - då dessa är förhållandevis inskränkande på individers frihet) de använder för att genomföra dessa kontinuerligt utvärderas. Av sådana som är kapabla att göra mer djupgående och konkreta analyser än bara ytliga sådana baserade på ex. ovan nämnda argumentationsfel.

Förvisso kanske ingen kan förvänta sig att alla ska ha en juristexamen och/eller kandidatexamen i statistik och/eller kriminologi, men det känns inte orimligt att bemöta ohållbara argument heller. Har du genomfört en grundlig studie på vilka effekter specifika tvångsmedel har, och fått den publicerad (och den genomgått en peer review), så väl kort- som långsiktigt läser jag den mer än gärna!

Hittade efter lite kort letande en studie som inte styrker din bild av hur hemliga tvångsmedel ökar rättsosäkerheten - men det kan säkert finnas fler studier gjorda på det som jag inte grävt fram.
Se här.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av trickeh2k:

Samtidigt som jag tycker det är rimligt att försöka hitta och knäcka stora nätverk känner jag att det är en slippery slope där missbruk bara känns som en tidsfråga

Amen. En myndighet blir inte bättre än dess personal. https://www.expressen.se/kronikorer/liza-marklund/liza-marklu... Lixom, vi är ju alla olika - med brister och felaktiga beslut ibland - eller mestadels.

När buset vet om risken att bli digitalt övervakad, burner phones är ju ingen nyhet. T.ex. tjyvar delar på en pool av stulna bilar, varför inte mobiler och datorer. Datorer delas ju inte heller sällan av familj och bekanta.

Punktmarkering av bus har ju funkat rätt bra tidigare - men drar mycket personal - enklare att sitta på kontor och följa blippen på skärmen och fånga de minst förslagna.

Permalänk
Inaktiv

@Pettson88: Du valde att vara sarkastisk på ett beklandrigt sätt för att sen eskalera till högmod. Mitt inlägg var emotionellt vilket jag statuera i inlägget från första början.. Att du ens tar upp utbildning innebär att du endast givit dig in diskussionen för att eventuellt briljera. Vilket jag tycker du direkt fallera med då du valde att vara sarkastisk på den delen av inlägget jag poängterade att jag inte stödjer.

Naiv, ignorant och högfärdig. Med de orden säger jag att jag inte vill ha fler svar från dig. Du vinner, du vann, eller vad du nu än vill höra från folk på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@Pettson88: Du valde att vara sarkastisk på ett beklandrigt sätt för att sen eskalera till högmod. Mitt inlägg var emotionellt vilket jag statuera i inlägget från första början.. Att du ens tar upp utbildning innebär att du endast givit dig in diskussionen för att eventuellt briljera. Vilket jag tycker du direkt fallera med då du valde att vara sarkastisk på den delen av inlägget jag poängterade att jag inte stödjer.

Naiv, ignorant och högfärdig. Med de orden säger jag att jag inte vill ha fler svar från dig. Du vinner, du vann, eller vad du nu än vill höra från folk på internet.

Tråkigt att du känner så, min utbildning är dock definitivt inte tillräcklig för att göra sådana studier, och jag vill inte få det att verka som att jag personligen sitter inne med svaren. (Tror inte det är så många som kommer läsa eller värdera en avhandling skriven av en vars högsta utbildning är gymnasial, med blandade småkurser efteråt.) Sarkasmen var riktad mot konceptet och uttalandet att vi inte kan offra någon subjektiv "frihet" för att få säkerhet/trygghet. (Och att vi då inte förtjänar någotdera.) Den klyschan stämmer inte riktigt överens med hur så gott som samtliga samhällen i världen är uppbyggda.

Däremot ville jag poängtera vikten av att låta sådana som har en relevant utbildning och insikt faktiskt gräva i sådant som kräver det. Vi kan diskutera de upplevda resultaten eller våra känslor kring något (vill inte få det att verka som dessa är felaktiga eller totalt oviktiga, men det är skillnad på upplevda och faktiska resultat), men de överensstämmer inte nödvändigtvis med hur en sammantagen bild av verkligheten, tillämpningarna och situationerna ser ut.

Det tråkiga (imo) är att en del samhällssystem är så komplexa att det i praktiken kräver ganska rejäl akademisk (eller väldigt långtgående praktisk) erfarenhet för att kunna analysera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Med tanke på vad som står så är det helt okej att avlyssna politiker men inte journalister.

Vi vet ju sen tidigare att detta missbrukas ,Varför skulle Sverige vara bättre? Tror snarare tvärt om då många inte kan acceptera andras åsikter.

Sen är det mesta dom rablar upp importerade problem som andra varnade för så tidigt som för 15år sen,Nu sitter vi här

Det missbrukades ju förut när dem fick avslyssna folk för större kriminell aktivitet, det slutade med att poliaen avalyssnade enskillda individer som knappt kom upp på brotrsskala..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Spännande, har du någon källa på det där? Förutom några enskilda artiklar som beskriver hur någon kriminell går fri? (Det finns ganska många som åker dit med hjälp av en rad tvångsmedel, du får gärna börja gräva i domar om du vill, då de är offentliga handlingar.) Se bland annat några exempel. Se även ovan.

Men motsäger du inte dig själv nu ?
Först säger du att "det flesta åker redan dit ok du säger inte det flesta men du vet vad jag menar " du säger att det flesta inte går fria

Men om folk inte går fria och det flesta åker dit varför behöver staten dessa verktyg/lagar då ? Går ju redan bra enligt dig

Imo så motsäger du dig själv att tvångsmedel m.m fungerar så bra men att det inte fungerar bra därför dom behöver dessa nya tvångsmedel så hur ska du ha det

Visa signatur

[b] OS: Vista ultimate 32 (X86) | Motherboard: Gigabyte - Socket 775 - ATX iP35 (GA-P35-DS4 Rev:2.0) |
CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz /1333MHz /4MB | Memmory: Corsair XMS2 2048MB DDR2 XMS2-6400 800MHz (4-4-4-12) (2x1024MB) |
Grafic Card: Asus Geforce 8800 GT 512MB 45@idle - 60@full load ,Stock cooler| [/b]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crisuf:

Först säger du att "det flesta åker redan dit ok du säger inte det flesta men du vet vad jag menar " du säger att det flesta inte går fria

Men om folk inte går fria och det flesta åker dit varför behöver staten dessa verktyg/lagar då ? Går ju redan bra enligt dig

Imo så motsäger du dig själv att tvångsmedel m.m fungerar så bra men att det inte fungerar bra därför dom behöver dessa nya tvångsmedel så hur ska du ha det

Det kan väl vara så att övriga riktade spaningsverktyg för brottsmisstänkta faktiskt ger resultat.
Men att det har uppstått en frizon där polisen inte kan utreda brottslighet när det kommer till enheter med krypterade kommunikationskanaler.
Ett verktyg för att komma åt denna frizon är väl vad det här verktyget är till för.
Eller ja, det är ju just så det är.
Och det förklarar hur riktade spaningsverktyg fungerar men att det ändå finns behov av komplement som är anpassade för dagens situation.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vssa problem, milt sagt:

Denna ”hemliga dataavläsning” ska användas mot personer eller grupper som misstänks för brott som kan ge fängelse i minst två år. Det ska bara kunna ske efter beslut i domstol. Läkare, advokater och journalister ska vara skyddade mot intrång. Och lagen är bara ”tillfällig”, den ska utvärderas om fem år. Det låter ju betryggande. Men vad är en journalist? Inte ens journalister kan ge bra svar på det. Det är ju ingen skyddad yrkestitel. Och hur skulle en domstol kunna avgöra om datorn är skyddad om jag använder den på, säg, ett fik eller tåg?

En annan fråga gäller proportionaliteten. Att bryta sig in i någons dator är ju ett mycket starkt ingrepp, men det får enligt utredningen användas även utan att mildare metoder först prövats. Pang på rödbetan! Det är ju ”gängkriminella” vi vill åt. Och kanske deras anhöriga, som använder samma dator?

Minns då att vad som är ett brott varierar med politiska konjunkturer. Det som är legitim demokratisk aktivitet i dag kan vara uppvigling eller landsförräderi med en ny regim. Vad som betraktas som mindre allvarligt, kan ge skarpare straff i framtiden.

Men framför allt tenderar alla sådana här lagar att utvidgas med tiden, så att fler ”måltavlor” omfattas eller fler myndigheter ges rätt att spionera. För det andra är den här femårsgränsen mest ett sätt att mildra kritiken. Herregud, vi gör det på prov bara. När prövotiden gått ut, så har alla vant sig och kritiken dött.

I det här fallet är det särskilt genomskinligt, eftersom den utredning som ligger till grund för förslaget inte har kunnat visa hur stort behovet egentligen är. Hur många bovar kan buras in, hur många terrordåd stoppas? Att vi inte vet så mycket om problemets omfattning eller dess förändringar gör det ju också omöjligt att utvärdera lagen.

Källan: https://www.aftonbladet.se/a/JoGmq4?fbclid=IwAR3pw3ATLkiVXS79...

pronomändring
Permalänk
Medlem
Skrivet av smor:

*Och kanske deras anhöriga, som använder samma dator?

Varför oroar du dig för detta? De får inte använda sådant som inte hör till utredningen i fråga för att sätta dit någon hur som helst. Denna informationen ska dessutom förstöras i princip omedelbart. Dessutom handlar det om så få individer att det inte är något allmänt problem. Tillståndet är snävt, annan information än det tillståndet gäller ska förstöras omedelbart.

Domarna byts inte ut efter varje val. En majoritet i riksdagen kan inte ens ändra grundlagar utan val emellan och vanliga lagar får inte bryta mot grundlagarna. Upphör demokratin spelar det ingen roll vad vi har för lagar idag.

Remissinstanser kommer uttala sig kritiskt om lagen missbrukas eller innebär större inskränkningar än tänkt, och kommer när det är dags att förnya eller ändra lagen uttala sig, "kräva" förbättringar eller vad det nu kan vara. De vill säkert ha en mer permanent lagstiftning någon gång i framtiden, men att den inte är permanent från början är ingen hemlig ploj för att införa massövervakning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför oroar du dig för detta? De får inte använda sådant som inte hör till utredningen i fråga för att sätta dit någon hur som helst. Denna informationen ska dessutom förstöras i princip omedelbart. Dessutom handlar det om så få individer att det inte är något allmänt problem. Tillståndet är snävt, annan information än det tillståndet gäller ska förstöras omedelbart.

Domarna byts inte ut efter varje val. En majoritet i riksdagen kan inte ens ändra grundlagar utan val emellan och vanliga lagar får inte bryta mot grundlagarna. Upphör demokratin spelar det ingen roll vad vi har för lagar idag.

Remissinstanser kommer uttala sig kritiskt om lagen missbrukas eller innebär större inskränkningar än tänkt, och kommer när det är dags att förnya eller ändra lagen uttala sig, "kräva" förbättringar eller vad det nu kan vara. De vill säkert ha en mer permanent lagstiftning någon gång i framtiden, men att den inte är permanent från början är ingen hemlig ploj för att införa massövervakning.

Du tycker det är för lite övervakning nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av smor:

Den här frågan tål väl att delas upp tänker jag.
Fråga 1:
Används polisens riktade spaningsinsatser mot brottsmissänkta i för stor utststräckning just nu?
Nu var inte frågan ställd till mig, men jag ser inte några tydliga indikationer på att denna del är oproportionerligt stor. Tvärt om är det väl en ytterst begränsad del av övervakningen.
Fråga 2:
Används massövervakning baserat på statliga lagar av ej brottsmisstänka i för stor utsträckning i dagsläget?
Ja det kan nog vara så ja.
Fråga 3:
Används massövervakning från privat sektor i för stor utsträckning idag?
Yes!

Alltså oron över att den totala mängden övervakning är stor idag förstår jag. Men den består ju av så många olika delar. Allt är inte samma.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av crisuf:

Nej, jag säger att tvångsmedel (inte minst hemliga sådana) *är* en del av bevisning i en rad åtal och fällande domar - exakt hur stor del de har i målen, och om gärningspersonerna hade lyckats bli fällda utan dessa... det är en mycket bra fråga. Jag vet inte, jag vet bara att de är en betydande del av bevisningen i flera domar (som några exempel jag länkade) i fall med grov brottslighet.

Hur många konkreta bevis den nya lagstiftningen kan ge är givetvis omöjligt att säga på förhand, som flera andra påpekat tidigare i tråden, se ex. det @Petterk nämner. Blir intressant att se hur den faktiska tillämpningen och effektiviteten kommer se ut över tid, men det är lite frustrerande att se hur en del målar fan på väggen så extremt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smor:

Jag förespråkar kritiskt logiskt tänkande och saklighet. Inte påhittade argument, avledningar och halmgubbar med mera, eller att komma på värsta tänkbara konspirationsteori man kan tänka sig och sen attackera de som försöker argumentera och diskutera sakligt. Lagen är redan här, det intressanta bör då vara vad den faktiskt betyder.

Skrivet av Söderbäck:

Den här frågan tål väl att delas upp tänker jag.
Fråga 1:
Används polisens riktade spaningsinsatser mot brottsmissänkta i för stor utststräckning just nu?
Nu var inte frågan ställd till mig, men jag ser inte några tydliga indikationer på att denna del är oproportionerligt stor. Tvärt om är det väl en ytterst begränsad del av övervakningen.
Fråga 2:
Används massövervakning baserat på statliga lagar av ej brottsmisstänka i för stor utsträckning i dagsläget?
Ja det kan nog vara så ja.
Fråga 3:
Används massövervakning från privat sektor i för stor utsträckning idag?
Yes!

Alltså oron över att den totala mängden övervakning är stor idag förstår jag. Men den består ju av så många olika delar. Allt är inte samma.

Det är ingen fråga, det är en halmdocka eller rävsax. Används bara för att leda bort från sakfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Lagen är redan här, det intressanta bör då vara vad den faktiskt betyder.

Lagen är inte lag ännu - än så länge är det bara ett förslag. Men den kommer troligen att bli lag, såvida inte Lagrådet (som just fått den på remiss) har alltför kraftiga invändningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Lagen är inte lag ännu - än så länge är det bara ett förslag. Men den kommer troligen att bli lag, såvida inte Lagrådet (som just fått den på remiss) har alltför kraftiga invändningar.

Nej, men partierna har redan bestämt sig och de röstberättigade har redan röstat in dem. Andra remissinstanser har redan yttrat sig utan större invändningar. Vi kan därför anta att lagen kommer ligga till åtminstone 28 februari 2025. Finns ingen anledning att tro att nästa vända som ska in i riksdagen prioriterar att riva upp lagen (när de blir invalda 2022) och jag har hur som helst inte uttryckt något stöd eller motstånd. Lagförslaget betyder dock knappast att de försöker nöta ut motstånd mot massövervakning för att senare införa just massövervakning. Integritetsfrågorna har inte glömts bort och kommer knappast nötas bort av ett tvångsmedel som har en liten målgrupp och inte kommer samla data på hög som de får göra vad de vill med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, men partierna har redan bestämt sig och de röstberättigade har redan röstat in dem. Andra remissinstanser har redan yttrat sig utan större invändningar. Vi kan därför anta att lagen kommer ligga till åtminstone 28 februari 2025. Finns ingen anledning att tro att nästa vända som ska in i riksdagen prioriterar att riva upp lagen (när de blir invalda 2022) och jag har hur som helst inte uttryckt något stöd eller motstånd. Lagförslaget betyder dock knappast att de försöker nöta ut motstånd mot massövervakning för att senare införa just massövervakning. Integritetsfrågorna har inte glömts bort och kommer knappast nötas bort av ett tvångsmedel som har en liten målgrupp och inte kommer samla data på hög som de får göra vad de vill med.

Va? Råder dig att läsa på en gnutta om Sveriges/Usa:s övervakning. O den har skett utan lagrum. Det finns liksom en genomgående trend här. Jag kan garantera dig att det pågår fortf.

O vad gäller ditt argument om lagstiftning, så bygger lagen helt på tolkning (o den påverkas av rådande samhällsklimat).

Då den utredning som ligger till grund för förslaget inte har kunnat visa hur stort behovet egentligen är, tyder det på ideologi framför verkligt behov. Hur många bovar kan buras in, hur många terrordåd stoppas? Att vi inte vet så mycket om problemets omfattning eller dess förändringar gör det ju också omöjligt att utvärdera lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

De som försvarar alla dessa nya övertramp måste vara en ny form av blåögdhet.

Hmm, vadå försvara? Jag inser problemet dom haft det är väl inte mer än rätt att dom får använda överskotts informationen dom har och föra den nedåt i hierarkin..

Visa signatur

## With great power comes great responsibility ##
## https://www.youtube.com/watch?v=GA1Sm3tvS0c ##

Permalänk
Medlem
Skrivet av smor:

Va? Råder dig att läsa på en gnutta om Sveriges/Usa:s övervakning. O den har skett utan lagrum. Det finns liksom en genomgående trend här. Jag kan garantera dig att det pågår fortf.

O vad gäller ditt argument om lagstiftning, så bygger lagen helt på tolkning (o den påverkas av rådande samhällsklimat).

Då den utredning som ligger till grund för förslaget inte har kunnat visa hur stort behovet egentligen är, tyder det på ideologi framför verkligt behov. Hur många bovar kan buras in, hur många terrordåd stoppas? Att vi inte vet så mycket om problemets omfattning eller dess förändringar gör det ju också omöjligt att utvärdera lagen.

Vad har detta med mina inlägg att göra?

Det är inte hemlig dataavläsning som påverkar hela styrelseskicket eller rättsväsendet i helhet, du har inte skrivit något som stödjer din tes där. Nej, det är inte omöjligt att utvärdera lagen – det är bara att ställa inskränkningarna mot nyttan av resultatet.

Funkar inte domstolarna, JK, JO, riksdagens konstitutionsutskott och våra allmänna val så har vi större problem än att Polisen och Säpo har en handfull med personer som kan installera spionprogramvara.

Permalänk
Medlem

Jag har reservationer för själva konceptet. Det är helt enkelt för nära 1984 och funkar säkert väl så länge vårat nuvarande status quo, i form av lagar och civilrätt, består. Oavsett om man inte har fuffens för sig är det alltså alltid någon som tittar. Och vi ska alltså lita på att våra innersta hemligheter kommer förbli sådana, för all framtid, utan godtycklig tolkning.

Jag har ofantlig skepsis för att det är svenska staten som ska sköta detta. Lägsta budgivare köps in, ett par backdoor-alternativ skapas, och vips har man svenska folket under lupp.

Ingen tillit. Ingen sympati. Dömt att skapa ofantliga problem för oss i slutändan, till förmån för lite statistik kvällstidningarna kan visa. Regeringen har tyvärr tappat mitt förtroende sen tidigare, och detta gör varken från eller till, men lutar mot från.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Petterk:

Varför oroar du dig för detta? De får inte använda sådant som inte hör till utredningen i fråga för att sätta dit någon hur som helst. Denna informationen ska dessutom förstöras i princip omedelbart.

Sådan information hamnar i den s.k. "slasken" (sidomaterial) där polis och åklagare bestämmer vad som kan lämnas ut. Intressant läsning @ https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/kronikor/112519-nar-... som förmodligen förklarar varför denna möjliga lagändring diskuteras just nu. Ett aktuellt ärende där det offentliga försökt skyla sina stolleprov och misstag @ https://www.jk.se/beslut-och-yttranden/2019/04/5724-18-41/ Finns det uppgifter i slasken om andra brott är det fritt fram att använda den informationen, dvs trålning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jaså? Upplys mig gärna om när riktade spaningsverktyg som kräver godkännande från domstol för att få användas missbrukas. Jag har faktiskt inte hört så mycket om det problemområdet.

Har du levt under en sten de senaste 6 åren? Hört talas Edward Snowden? Hela hans visselblåsande gick ju ut på att myndigheterna i USA missbrukar spionverktygen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Så hur tolkar du det med hur de ska kunna avlyssna?

För det kommer inte funka med att kontakta app tillverkare om att kunna kringgå deras end2end kryptering.

Om man blir misstänkt hur ska de få tillgång till att placera trojanen/avlyssningen om inte den finns placerade sen innan?

"Gränsen för allvarligt brott är sådant som kan leda till två års fängelse eller mer, men undantag kan också göras vid misstanke om speciella samhällsfarliga brott."

Med den beskrivningen kan de i princip göra hur de vill, besökt 4Chan eller flashback finns möjligheten till att du blir stämplad som en samhällsfara. Den meningen i säg kan man sträcka på hur långt som helst och Polis och myndigheter kan ju motivera hur de vill.

Precis. Nu när mer eller mindre alla som drar lite till höger om mittfållan i politiken blir kallade för nazister och rasister så räcker det väl snart med att om du röstade på SD så är du nazist och samhällsfarlig. Ett annat exempel är de nya skärpningarna av hyreslagen som gör att om du olovligen hyr ut din lägenhet så kan du bli straffad med upp till 4 års fängelse. Då är man ju uppe i gränsvärdet för det strängare kravet för avlyssning. Sen har vi ju lagen om hets mot folkgrupp som börjar tolkas mer och mer vidlyftigt. Så vi är på god väg mot ett totalitärt samhälle och värre kommer det bli när folket börjar kräva mer överstatlighet för att stävja det s.k. klimathotet. Då kommer det bli ännu mindre transparens och möjligheter för vanligt folk att protestera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rootkit:

Har du levt under en sten de senaste 6 åren? Hört talas Edward Snowden? Hela hans visselblåsande gick ju ut på att myndigheterna i USA missbrukar spionverktygen.

Finns ett antal problem med det argumentet.

1. Sverige är inte USA. Sverige har inte samma typ av historia av massövervakning som USA har haft sedan iallafall 50-talet.

2. Detta är riktad spaning. Alltså inte massövervakning som folk försöker få det till.

3. USA har inte samma skydd för den individuella medborgaren som svenska medborgare har så jämförelsen blir skev om man inte tar med detta i sagda jämförelse.

Skrivet av rootkit:

Precis. Nu när mer eller mindre alla som drar lite till höger om mittfållan i politiken blir kallade för nazister och rasister så räcker det väl snart med att om du röstade på SD så är du nazist och samhällsfarlig. Ett annat exempel är de nya skärpningarna av hyreslagen som gör att om du olovligen hyr ut din lägenhet så kan du bli straffad med upp till 4 års fängelse. Då är man ju uppe i gränsvärdet för det strängare kravet för avlyssning. Sen har vi ju lagen om hets mot folkgrupp som börjar tolkas mer och mer vidlyftigt. Så vi är på god väg mot ett totalitärt samhälle och värre kommer det bli när folket börjar kräva mer överstatlighet för att stävja det s.k. klimathotet. Då kommer det bli ännu mindre transparens och möjligheter för vanligt folk att protestera.

Nej. Sverige är inte i närheten av ett totalitärt styre. Kom igen nu? Man kan vara kritisk mot lagar och bestämmelser utan att börja överdriva. Framförallt när ens överdrift bygger på felaktig information.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rootkit:

Jo tack. Snowden känner jag mycket väl till.

Då kommer en följdfgråga.
Känner du till att det snowden avslöjade handlade om ett system för massövervakning?

Alltså inte ett riktat spaningsverktyg som kräver godkännande från domstol för att få användas.

Det polisen ska få tillgång till här är ett riktat spaningsverktyg som bara får användas mot misstänkta kriminella som kräver godkännande från domstol vid varje enskilt tillfälle för att få användas.

Det är alltså inte ett ett verktyg för massövervakning. Det är kanske lätt att blanda ihop det, men viktigt att förstå skillnaden.

Hoppas jag varit tydlig nog med skillnaden här.

För mer insyn i vad snowdens avslöjande handlade om rekommenderar jag att se exempelvis:
Snowden på netflix
och/eller
Citizenfour - dokumentären

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Sådan information hamnar i den s.k. "slasken" (sidomaterial) där polis och åklagare bestämmer vad som kan lämnas ut. Intressant läsning @ https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/kronikor/112519-nar-... som förmodligen förklarar varför denna möjliga lagändring diskuteras just nu. Ett aktuellt ärende där det offentliga försökt skyla sina stolleprov och misstag @ https://www.jk.se/beslut-och-yttranden/2019/04/5724-18-41/ Finns det uppgifter i slasken om andra brott är det fritt fram att använda den informationen, dvs trålning.

Förslaget ser ut som följande när det gäller detta.

Skrivet av Lagrådsremiss:

Teknikanpassning och otillåten tilläggsinformation

24 § Den teknik som används i samband med hemlig dataavläsning ska anpassas efter det tillstånd som beviljats. Tekniken får inte göra det möjligt att läsa av eller ta upp någon annan typ av uppgift än vad som anges i tillståndet.

Om sådana uppgifter har lästs av eller tagits upp ska upptagningar och uppteckningar av dessa uppgifter omedelbart förstöras och Säkerhets och integritetsskyddsnämnden underrättas.

Uppgifter som anges i första stycket får inte användas i en brottsutredning till nackdel för den som har omfattats av åtgärden eller för någon annan som uppgifterna avser.

När det handlar om andra än den tillståndet gäller handlar det nog om tilläggsinformation. Överskottsinformation gällande den som tillståndet gäller kan användas. Använder de t.ex. mikrofonen och hör dig berätta om andra brott får informationen bara användas om det gäller ett brott föreskrivet minst tre års fängelse. Sånt som inte rör den som tillståndet gäller sparas inte på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo tack. Snowden känner jag mycket väl till.

Då kommer en följdfgråga.
Känner du till att det snowden avslöjade handlade om ett system för massövervakning?

Alltså inte ett riktat spaningsverktyg som kräver godkännande från domstol för att få användas.

Det polisen ska få tillgång till här är ett riktat spaningsverktyg som bara får användas mot misstänkta kriminella som kräver godkännande från domstol vid varje enskilt tillfälle för att få användas.

Det är alltså inte ett ett verktyg för massövervakning. Det är kanske lätt att blanda ihop det, men viktigt att förstå skillnaden.

Hoppas jag varit tydlig nog med skillnaden här.

För mer insyn i vad snowdens avslöjande handlade om rekommenderar jag att se exempelvis:
Snowden på netflix
och/eller
Citizenfour - dokumentären

Misstänker att sens(o)moralen var helt enkelt att det missbrukas nu, precis som det har gjorts förr (o när det blir känt tillsätter de en utredning/kommissioner/arbetsgrupp/tjolahoppsan etc etc). Det saknas liksom förtroende.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av smor:

Misstänker att sens(o)moralen var helt enkelt att det missbrukas nu, precis som det har gjorts förr (o när det blir känt tillsätter de en utredning/kommissioner/arbetsgrupp/tjolahoppsan etc etc). Det saknas liksom förtroende.

Är sensmoralen att massövervakning kan missbrukas så missar det väl också poängen.
Det handlar ju fortfarande inte om masövervakning av ej misstänkta.

Men visst. När man sett snowdendokumentären så kan man känna av en hel del misstro till den amerikanska underrättelsetjänsten.
Vilket inte är samma sak som den svenska polisen.
Alltså jag förstår känslan. Men den rädslan verkar leda till en del irrationella idéer.

Det handlar om att kunna hålla isär saker och inte blanda ihop dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av smor:

Medan sensmoralen i det stora hela är att kritiker i denna tråd verkar blanda ihop massövervakning (Snowden) med riktad spaning vilket är mot väldigt specifika individer. Vet inte hur många gånger folk påpekat detta i denna tråd men folk bara ignorerar dem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |