Samsung S10, samtal och data samtidigt

Permalänk
Medlem

Samsung S10, samtal och data samtidigt

Hejsan
För två veckor sedan bytte jag ut min Windows Phone, Lumia 950XL, samt Huawei P10 och ersatte dessa med en Samsung S10. P10ans batteri fungerade inte och bristen på appar är vida känt med Windows Phone så det verkade rimligt. Förutom att jag fortfarande trivs bättre med Windows Phone så har jag börjat acceptera att Android är som Android är men en sak som gör att jag överväger att gå tillbaka till Windows Phone är att data (inkl sms) inte fungerar samtidigt som jag pratar i telefon.

Googlade lite och fick fram gammal info om att teleoperatören inte har hunnit med i utvecklingen som inte är relevant längre utan som jag förstår det är det en inställning i telefonen.
Är det någon som vet hur man gör för att få både data och telefoni att fungera samtidigt?
Har också testat att ringa med ett simkort och ha data på det andra, lika stendött.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hejsan
För två veckor sedan bytte jag ut min Windows Phone, Lumia 950XL, samt Huawei P10 och ersatte dessa med en Samsung S10. P10ans batteri fungerade inte och bristen på appar är vida känt med Windows Phone så det verkade rimligt. Förutom att jag fortfarande trivs bättre med Windows Phone så har jag börjat acceptera att Android är som Android är men en sak som gör att jag överväger att gå tillbaka till Windows Phone är att data (inkl sms) inte fungerar samtidigt som jag pratar i telefon.

Googlade lite och fick fram gammal info om att teleoperatören inte har hunnit med i utvecklingen som inte är relevant längre utan som jag förstår det är det en inställning i telefonen.
Är det någon som vet hur man gör för att få både data och telefoni att fungera samtidigt?
Har också testat att ringa med ett simkort och ha data på det andra, lika stendött.

Tack på förhand

Du menar att du inte kan surfa samtidigt som du ringer? Jag har inte det problemet på S9.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem på alla mina telefoner LG g3-g7, iPhone 7, s10e

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Jag har s10e och kan surfa samtidigt som jag pratar. Har gjort det några gånger när jag behövde kolla upp något jag pratade om. Osäker vilket sim jag pratade på vid tillfällena, om det var samma som jag har data via, eller om jag varit på wifi eller inte. Men har aldrig stött på patrull, så det låter märkligt tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Hur yttrar sig problemet menar du?
Både min S8 och S10e funkar fint med att få sms under samtal och det går även att surfa samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Du menar att du inte kan surfa samtidigt som du ringer? Jag har inte det problemet på S9.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt. Jag förlängde några abonnemang från Tele2 i företaget och fick då ut ett par S10or. Alla har samma problem

Skrivet av lasseTM:

Har haft samma problem på alla mina telefoner LG g3-g7, iPhone 7, s10e

Företaget använder Tele2. Känns helt orelevant att nämna då det fungerar fint på min Lumia 950 och Huawei P10.

Skrivet av Nioreh83:

Jag har s10e och kan surfa samtidigt som jag pratar. Har gjort det några gånger när jag behövde kolla upp något jag pratade om. Osäker vilket sim jag pratade på vid tillfällena, om det var samma som jag har data via, eller om jag varit på wifi eller inte. Men har aldrig stött på patrull, så det låter märkligt tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara av intresse att nämna att om man samtidigt har Wifi på så är det inga problem att surfa samtidigt.

Skrivet av MacAllan:

@MsSmith: Hur yttrar sig problemet menar du?
Både min S8 och S10e funkar fint med att få sms under samtal och det går även att surfa samtidigt.

I praktiken yttrar det sig som sådant att jag inte får sms medan jag pratar i telefon. Idag drabbade det andra som väntade på mig men jag fick ingen information om vart de var eller vart jag skulle ta mig för ens jag lagt på. Som jag nämner ovanför så fungerar det dock att ha wifi och data genom det samtidigt, dock kommer inte sms då. Igår skulle jag och motparten som jag samtalade med kolla upp priser på en konferens vi vill delta i men det gick inte heller. Mitt arbete blir tyvärr lidande av det här och lösningen efter helgen är tyvärr att gå tillbaka till Windows Phone igen om jag inte hittar rätt inställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Exakt. Jag förlängde några abonnemang från Tele2 i företaget och fick då ut ett par S10or. Alla har samma problem

Företaget använder Tele2. Känns helt orelevant att nämna då det fungerar fint på min Lumia 950 och Huawei P10.

Kan vara av intresse att nämna att om man samtidigt har Wifi på så är det inga problem att surfa samtidigt.

I praktiken yttrar det sig som sådant att jag inte får sms medan jag pratar i telefon. Idag drabbade det andra som väntade på mig men jag fick ingen information om vart de var eller vart jag skulle ta mig för ens jag lagt på. Som jag nämner ovanför så fungerar det dock att ha wifi och data genom det samtidigt, dock kommer inte sms då. Igår skulle jag och motparten som jag samtalade med kolla upp priser på en konferens vi vill delta i men det gick inte heller. Mitt arbete blir tyvärr lidande av det här och lösningen efter helgen är tyvärr att gå tillbaka till Windows Phone igen om jag inte hittar rätt inställning

Glömde säga att jag hade samma problem med P10 och P20 också, haft Telenor senaste 3 åren :S
För mig märks det tydligast om jag sitter i sommarstugan och spelar ett online spel och får ett sms eller samtal, vis sms tappar jag 3-5 sekunder internet vid samtal tappar jag internet under tiden samtalet pågår eller så länge det ringer.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Mobildata i snabbmenyn är påslagen?

Sen vet jag inte om LTE-röstsamtal påverkar, men det och wifi-samtal har jag stängt av.

Permalänk
Medlem

Givetvis, det funkar fram till att ett samtal påbörjas. Men jag löste det temporärt nu genom att låsa nätläge till 3G/2G istället för som innan som då var 4G/3G/2G. Datahastigheten blev därefter men nu funkar det i alla fall. Får se om det dyker upp någon lösning som gör att samtal kopplar om till 3G medan data fortsätter på 4G (det är vad jag tolkar att andra telefoner klarar av)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet borde vara att telefonen går ner till 2G för röstsamtal, där kan du inte köra data samtidigt som du pratar eftersom det där saknas möjlighet att dela radion mellan olika funktioner samtidigt. 4G kan du bara ringa med om du har VoLTE, vilket är begränsat i utbredning och stöd i hårdvara än så länge.

Det som återstår då är att telefonen går ner till 3G när du startar ett samtal, så om du har dålig mottagning på 3G eller om din telefon inte stöder de band som masterna i närheten använder, blir det bara 2G och därmed ingen surf.

Din telefon kan inte använda 4G samtidigt som något annat om den inte har 2 stycken modem, vilket är ovanligt även för telefoner med dubbla SIM.

Om du är intresserad kan du kolla med https://play.google.com/store/apps/details?id=com.wilysis.cel... vilket nät du hamnar på i olika situationer.

Var har du köpt telefonen, vet du om den är godkänd för nordiska marknaden? Det är annars ett vanligt problem att lurar som är fulimporterade från tex asien inte stöder de band som vi använder här i Sverige och då får man såna här problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem

Såg nu att du använder två olika SIM och då är det snarare att bara ett av dem kan vara aktivt åt gången, eftersom du bara har en radio. Så när du ringer ett samtal på ena kopplar det andra ner, förutom om båda är på 3G, då kan de dela på radion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Om du bara har 3G kan du inte surfa och ringa samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Problemet borde vara att telefonen går ner till 2G för röstsamtal, där kan du inte köra data samtidigt som du pratar eftersom det där saknas möjlighet att dela radion mellan olika funktioner samtidigt. 4G kan du bara ringa med om du har VoLTE, vilket är begränsat i utbredning och stöd i hårdvara än så länge.

Det som återstår då är att telefonen går ner till 3G när du startar ett samtal, så om du har dålig mottagning på 3G eller om din telefon inte stöder de band som masterna i närheten använder, blir det bara 2G och därmed ingen surf.

Din telefon kan inte använda 4G samtidigt som något annat om den inte har 2 stycken modem, vilket är ovanligt även för telefoner med dubbla SIM.

Om du är intresserad kan du kolla med https://play.google.com/store/apps/details?id=com.wilysis.cel... vilket nät du hamnar på i olika situationer.

Var har du köpt telefonen, vet du om den är godkänd för nordiska marknaden? Det är annars ett vanligt problem att lurar som är fulimporterade från tex asien inte stöder de band som vi använder här i Sverige och då får man såna här problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Från Tele2 så jag utgår ifrån att det är en anpassad telefon. Problemet är som sagt löst genom att stänga av 4G. Med bara 3G/2G tillgängligt fungerar det bra.

Skrivet av Baxtex:

Om du bara har 3G kan du inte surfa och ringa samtidigt.

Ingen aning, som jag skrev ovan är 4G avstängdt och nu funkar det det räcker gott för mig.

edit: Nu med bild, ifall nån undrar vad jag svamlar om
Jag ställde om nätläge från 4G/3G/2G till enbart 3G/2G som bilden visar och då fungerar det.

Permalänk

Tack!
Jag har haft samma problem med min S10+.
Men hur påverkas surfen av att inte använda 4G nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Från Tele2 så jag utgår ifrån att det är en anpassad telefon. Problemet är som sagt löst genom att stänga av 4G. Med bara 3G/2G tillgängligt fungerar det bra.
Ingen aning, som jag skrev ovan är 4G avstängdt och nu funkar det det räcker gott för mig.

edit: Nu med bild, ifall nån undrar vad jag svamlar om
Jag ställde om nätläge från 4G/3G/2G till enbart 3G/2G som bilden visar och då fungerar det.

https://i.imgur.com/LShzU9A.jpg

Väldigt konstigt. Jag hade tele2 tills för 2 år sen. Hade aldrig de problemen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@KingCobra: nej det är första gången för mig med men tydligen är det för att Samsung S10's mjukvara är dålig och inte kunde hantera dubbla simkort. Blev nån krock helt enkelt. Har sedan en tid hivat S10an och återgått till min gamla hederliga Lumia 950XL (Windows) som som sköter allt viktigt briljant och har parat den med en platta istället.

Permalänk
Medlem

jag kör visslingen med 1 simkort men aldrig haft problem med det, jag både surfar och sms när jag talar i telefonen, väldigt ofta man sitter i bilen och tjatar och måste kolla något snabbt.
s7edge-s8-s9+-s10+-s20ultra fungera/fungerat med alla, dock kör jag Hallon och tre som operatör.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.