Permalänk

Long Range Hjälp

Hejsan:)

behöver lite hjälp med longrange wireless point to point.

vi har ett hus som kommer få fiber om en månad. från det huset så har vi fågelvägen ett annat hus 2km bort som inte kommer få fiber då inga fibergrävningsföretag vill dra fiber till det området.

då kom jag att tänka på att man kanske kan sätta typ en long range accesspunkt i fiber huset och i huset som inte får fiber för att få nätverk dit. önskad hastighet minimum 600mbit (6 lägenheter a 100mbit)

jag kollade en del på Ubiquity men insåg ganska snabbt att jag inte har kunskapen för att veta vad som ska köpas om detta ens går att genomföra

1 hus har fiber
1 hus 2km bort vill ha nätverk

tips?

tack på förhand
Benjamin

Permalänk
Vila i frid

Enda rimliga chansen är om du har fri sikt mellan hus 1 och hus 2. 300 Mbit.
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/trad...

Att dra egen singlemode fiber 2 km lär kosta för mycket.

4G-router på egen hög mast, det minst dyra. 600 Mbit, förmodligen inte.

Permalänk
Hjälpsam

Fri sikt och riktade antenner kan man komma rätt långt med utan att det blir otroligt dyrt. Vi har kört med framgång en hel del installationer med Ubiquity Nanobeam.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=4307092

Det är en punkt till punkt med eget protokoll, så du får inte WiFi signal från den utan behöver accesspunkter på respektive plats för att ge WiFi där.

Nanobeam funkar på uppemot 15km, kör på 5GHz bandet och levererar ca 450MBit.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Glöm inte ta höjd för väderlek och föremål som kan hamna i vägen på dessa 2km.

Om det nu ska vara till lägenheter, uthyrda misstänker jag, så kommer du få en massa klagomål när det är pissväder ute och belastningen antagligen blir som störst.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Rekordmedlem

Har du fri sikt ? Tänk på att det behövs en fri Fresnel zon och inte bara ett tunt streck när det är längre avstånd det handlar om

https://en.wikipedia.org/wiki/Fresnel_zone

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Fluf: Hejsan

jättetack för snabbt och bra svar, nanobeam har jag kollat lite på, är det rimligt att de klarar ca 300-400mbit vid 2km med lite träd imellan (inte skog men inte fri sikt heller).

om man har 1gbit fiber in kan jag då sätta en switch före nanobeam och ha 2st nanobeam bredvid varandra och få säg ca 3-400mbit per nanobeam koppling eller kommer de motarbeta varandra i luften?

Permalänk

@Opatagio: Hejsan

just nu får vi ca 10-15mbit vid bra väder via 4g med externa antenner inkopplade i 4g router ca 1-3 mbit vid dåligt väder så allt över det är ett plus kan man nästan säga haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilssonbenjamin:

@Fluf: Hejsan

jättetack för snabbt och bra svar, nanobeam har jag kollat lite på, är det rimligt att de klarar ca 300-400mbit vid 2km med lite träd imellan (inte skog men inte fri sikt heller).

om man har 1gbit fiber in kan jag då sätta en switch före nanobeam och ha 2st nanobeam bredvid varandra och få säg ca 3-400mbit per nanobeam koppling eller kommer de motarbeta varandra i luften?

Blir nog svårt, och ja det är nog bäst att bara ha en, för du vill ha så fritt som möjligt i luften. Sen bör du fundera på om det är så bra idé rent juridiskt, särskilt när det är till hyresgäster det gäller.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nilssonbenjamin:

@Fluf: Hejsan

jättetack för snabbt och bra svar, nanobeam har jag kollat lite på, är det rimligt att de klarar ca 300-400mbit vid 2km med lite träd imellan (inte skog men inte fri sikt heller).

om man har 1gbit fiber in kan jag då sätta en switch före nanobeam och ha 2st nanobeam bredvid varandra och få säg ca 3-400mbit per nanobeam koppling eller kommer de motarbeta varandra i luften?

Har du inte en fri Fresnelzon så kommer du att få störningar och det är väldigt avancerat att räkna på det scenariot så det enklaste är i så fall att prova, handlar det om lövskog så dämpar den kraftigt men är det barrskog är det inte riktigt lika illa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.