Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Skärmen funkar inte vid datorbygge

Hej!

Köpte nyligen en ny dator, här är specsen
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3922148&view=m

Problemet är när jag byggt ihop den så får jag inte upp nånting på skärmen.

Datorn går igång, de två datafläktarna och cpu fläkten snurrar. Moderkortet har en lampa som lyser så det verkar fungera som det ska där.

Provat två olika skärmar och kört från moderkortet med HDMI å även från grafikkortet med DP. Ingenting fungerar, provat att koppla ur grafikkortet helt.
Vet inte riktigt vad ja ska ta mig till.

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

@waswasd: Dubbelkollat så att alla kablar sitter i ordentligt? 24pin, 8pin atx?
Testat att boota med endast 1 sticka RAM?

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Moderkortet kommer du inte få någon bild från, eftersom processorn saknar integrerad grafik. Så se till att du har skärmen kopplad till grafikkortet när du testar, och att grafikortet har ström som det ska.

Förutom det som redan nämns så kolla att du verkligen tryckt ner RAM-stickorna hela vägen, det är ett ganska vanligt misstag.

Permalänk
Medlem

Får ni några ez Debug ledar som tänds?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Är bios på moderkortet uppdaterad för att stöda processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ldarax:

Är bios på moderkortet uppdaterad för att stöda processorn?

Ja, det är hela poängen med Max-moderkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waswasd:

Hej!

Köpte nyligen en ny dator, här är specsen
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3922148&view=m

Problemet är när jag byggt ihop den så får jag inte upp nånting på skärmen.

Datorn går igång, de två datafläktarna och cpu fläkten snurrar. Moderkortet har en lampa som lyser så det verkar fungera som det ska där.

Provat två olika skärmar och kört från moderkortet med HDMI å även från grafikkortet med DP. Ingenting fungerar, provat att koppla ur grafikkortet helt.
Vet inte riktigt vad ja ska ta mig till.

Tacksam för all hjälp

har du kollat om moderkortet stöder processorn ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Rekordmedlem

Har moderkortslådan en dekal som säger att den levereras med ett bios för ryzen 3xxx cpuer , annars behöver du uppdatera bios med en tidigare cpu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alla max kort stödjer zen 2 out of the box. Ska göra iafl. Men vet att vissa har haft problem med post i alla fall. Kan vara värt att uppdatera bios. De flesta msi korten har ju usb flashback

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

@waswasd: Dubbelkollat så att alla kablar sitter i ordentligt? 24pin, 8pin atx?
Testat att boota med endast 1 sticka RAM?

Provade med en sticka, blir samma sak!

Skrivet av perost:

Moderkortet kommer du inte få någon bild från, eftersom processorn saknar integrerad grafik. Så se till att du har skärmen kopplad till grafikkortet när du testar, och att grafikortet har ström som det ska.

Förutom det som redan nämns så kolla att du verkligen tryckt ner RAM-stickorna hela vägen, det är ett ganska vanligt misstag.

OK tackar för detta, hade ingen aning. Ska fläkterna på grafikkortet snurra vid boot? De är de enda fläktarna som står helt stilla

Skrivet av Oppna:

Får ni några ez Debug ledar som tänds?

Skickades från m.sweclockers.com

CPU Lyser, är det fel på CPUn? Även fast fläkten på CPUn snurrar i full rulle?

Skrivet av mrqaffe:

Har moderkortslådan en dekal som säger att den levereras med ett bios för ryzen 3xxx cpuer , annars behöver du uppdatera bios med en tidigare cpu.
https://i.imgur.com/AUTBeRn.png

Ja den hade en sån sticker0

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av waswasd:

Provade med en sticka, blir samma sak!

OK tackar för detta, hade ingen aning. Ska fläkterna på grafikkortet snurra vid boot? De är de enda fläktarna som står helt stilla

CPU Lyser, är det fel på CPUn? Även fast fläkten på CPUn snurrar i full rulle?

Ja den hade en sån sticker0

Det beror på modell om fläktarna på grafikkortet starar direkt de får ström eller inte.
Du skulle kunna monter a om åtminstone alla kablar och grafikkortet.
Du har väl inte återanvänt några kablar från en annan nätdel och du har kollat att alla distanser är på rätt ställe ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om cpu Debug lyser så behöver du med stor sannolikhet uppdatera bios, finns flera som har haft problem även med max brädor med post. Kolla om din bräda har usb flashback.

Om detta inte fungerar så skulle jag gissa på död cpu (vilket hände för mig)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Om cpu Debug lyser så behöver du med stor sannolikhet uppdatera bios, finns flera som har haft problem även med max brädor med post. Kolla om din bräda har usb flashback.

Om detta inte fungerar så skulle jag gissa på död cpu (vilket hände för mig)

Skickades från m.sweclockers.com

Ok tacksam för all hjälp, är lite noob men hur kan jag uppdatera bios utan att kunna se något på skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av waswasd:

Ok tacksam för all hjälp, är lite noob men hur kan jag uppdatera bios utan att kunna se något på skärmen?

Hittar inte direkt om ditt moderkort har "usb flashback". Kika i manualen om du ser något om det där. Om inte, så har du helt rätt att det blir svårt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Hittar inte direkt om ditt moderkort har "usb flashback". Kika i manualen om du ser något om det där. Om inte, så har du helt rätt att det blir svårt

Skickades från m.sweclockers.com

Aaa verkar som den har usb flashback, funkar det då? Var kan man hitta rätt saker?

Tack

Permalänk
Medlem

How to :https://youtu.be/iTkXunUAriE

Bios: https://www.msi.com/Motherboard/support/B450M-PRO-VDH-MAX

Ta senaste stabila, dvs inte beta och testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

How to :https://youtu.be/iTkXunUAriE

Bios: https://www.msi.com/Motherboard/support/B450M-PRO-VDH-MAX

Ta senaste stabila, dvs inte beta och testa.

Skickades från m.sweclockers.com

efter monterat ner och ihop den tre gånger så insåg jag att jag var tvungen att ha en USB sticka med windows för den skulle boota! :/
Jisses, trodde inte man behövde något sånt för att bara komma in i bios eller bara se något på skärmen!

Tackar iallafall alla jättemycket för all support!

Permalänk
Medlem
Skrivet av waswasd:

efter monterat ner och ihop den tre gånger så insåg jag att jag var tvungen att ha en USB sticka med windows för den skulle boota! :/
Jisses, trodde inte man behövde något sånt för att bara komma in i bios eller bara se något på skärmen!

Det ska du verkligen inte behöva heller, det måste nästan ha varit en ren tillfällighet om den börja boota när du satte i en USB-sticka med Windows. Men kul att det löste sig i alla fall.