Permalänk
Hedersmedlem

19" TFT.. frågor!

Hejsan!

Funderar på att införskaffa en 19" TFT nu under sommaren (eller efter).

Har kikat på en Samsung 191T, den har ju rätt pris cirka 7500.-

Men det blir ju cirka 2500:- dyrare än en 17" TFT, och de kör ju i samma upplösning. Så min fråga är om man skall köpa en 19"TFT eller 17"TFT. Ser inte allting ganska stort ut på en 19" ?

Nån som har en 19" TFT och kan kommentera?

Finns det några bättre 19" TFT skärmar till rimligt pris?

mvh

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Sitter också och funderar på vilken TFT man ska klippa. Det beror enligt mig ganska mycket på vad du använder datorn till...

Om du surfar mycket, eller använder ordbehandling så rekommenderar jag en 17" (den är lika stor som en 19" 'vanlig' skärm). Om du ska använda den till spel så rekommenderar jag en 19"are. Jag har en 21" crt-skärm, och tror nog att jag ska köpa en 17" tft att köra till samma dator.

Enligt mig så blir bilden något skarpare på 17tums skärmar. Och man klarar sig på 19 tum (en tft blir som sagt c:a 2tum större)

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Hedersmedlem

Jo jag vet hur det funkar

Nu har jag en gammal ADI 17" som jag kör 1152*864 @ ~15" aktiv bildyta. Känns som 1280*1024 @ 19" aktiv bildyta borde bli ganska stort

Det är mest det jag undrar, sen också vilken som är snyggast av silver och svart Samsung 191T

Det blir ju mer skarpt om man har samma upplösning men på mindre yta? Så en 17" tft borde vara skarpare.. Men samtidigt. En 191T kostar 7500, en 172T kostar 6800... inte så farlig skillnad. Å andra sidan kan man ju förstås "bara" ta en Hitachi CML174SXWB för 5000:-

mvh

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Om man surfar och använder ordbehandling så rekommenderar jag en 19", spelar man och ser på film så rekommenderar jag en 17"
Varför? Jo, generellt sett är svarstiden lägre på de mindre skärmarna. En 19-21" TFT har en liten bit kvar innan den kan matcha en 17" i spel.

Jag tycker silver är mycket snyggare. Samsungs produkter bör köpas i silver.

Permalänk
Medlem

Sitter i precis i samma sits som dig, jonasy!

Funderar starkt på en Samsung 191T, men tror att jag tar en i svart eftersom allt utom lådan är svart å siver då, men ska lackas i sommar (återkommer med bilder)...
Har hart ögonen på denna skärm i snart 8mån, å då stog den i 10500:-, nu i 7700:-...

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Vi gämförde en Samsung 152T och en 172T, båda påstås ha en svarstid på 25 ms. 152T (som är en 15") släpade märkbart mindre än 172T (17"). Vet ej hur detta kan komma sig, kanske har o göra med att 172T fick mer pixlar att uppdatera, men det verkar skumt. Vi körde DVI till bägge skärmarna.

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Medlem

Jag fick en 18.1 tft, jag är hel nöjd med den. Det är LG

Permalänk
Medlem

Jag kan kanske ge en par tips.

Har nämligen en 171S och en 191T. Hade bara 17" förut och var mycket nöjd med den.

När jag skaffade 19" var det lite ovant ibörjan. Allt blir ju som sagt lite större. Men man vänjer sig fort och nu tänker jag inte pâ att dom ger olika bildstorlek. 17" stâr strax bredvid och används som "utökat windowsskrivbord", perfekt om man kör 2 program samtidigt, eller surfar runt pâ 2 sidor. Bara att dra över fönstren till den högra skärmen.

Skulle inte vilja byta ner till 17" som huvudskärm.

Bigger is better

Permalänk
Hedersmedlem

Ser mysigt ut

Nöjd med 191T:an ?

Såg att det hade kommit nån 191T MM, typ samma skärm fast med högtalare (vill iofs inte ha det), den var i samma stuk som 152/172T, alltså lite snyggare än 191T, kanske blir en sån..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Vad jag har sett i recensioner är Hitachis TFT skärmar de bästa just nu. De har lägst responstid vilket främjar spelare. Deras senaste 17" har en responstid på 16 ms på-på (vilket är det man ska titta på, faktiska responstiden). Deras 19" är lite långsammare (25 ms på-på) och har en sämre dot-pitch (pixeltäthet), fast det gäller de flesta TFT skärmar på marknaden som jag förstår det. I tidningen Datormagazin har deras skärmar alltid kommit högt upp i de tester jag sett och bara Sonys värsting modeller som kostar 4000-5000 kr mer har slagit dem. Jag är ganska säker att jag skulle köpa en Hitachi TFT skärm om jag skulle köpa en idag, men jag tror inte Samsung (den skärm som de flesta tillverkare använder) är ett dåligt alternativ det heller, men det viktigaste är att köpa en ny modell eftersom utvecklingen har gått väldigt snabbt och de äldre skärmarna har en väldigt dålig responstid.

Hitachi 17" -> http://www.hitachidigitalmedia.com/viewProduct_1.jsp?producti...

Edit: Det är ju självklart många andra faktorer som avgör vilken skärm man bör välja i slutändan. Förutom skärpa, färgdjup, betraktningsvinkel osv så spelar även garantierna ett stor roll när man ska köpa en TFT skärm. Eftersom pixlar har en förmåga att självdö så är det att rekommendera att titta på de garantier vad gäller pixel-död som finns för de olika fabrikaten. Exempelvis en garanti på 15 pixlar på 2 år är ganska dålig, att 14 pixlar dör och inom ett mindre område skulle nog inte jag tolerera iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att NEC 1760nx är typ samma skärm som Hitachi CML174 fast snyggare...

Visa signatur

._.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Ser mysigt ut

Nöjd med 191T:an ?

Mycket bättre bild än 171S. Största anledningen ligger nog i DVI-kabeln som 171S saknar. Därför är det lite fel att jämföra.

Har inte provat att jämföra bâda med VGA-kabel.

Permalänk
Medlem

Samsungs 171P, har dock samma tekniska funktioner som 171T, dock har 171P Pivot funktion vilket 171T inte har, men 171T har ju högtalre inbyggd på foten som inte 171P har.
Om du ska köpa en 17tumare skulle jag rekommdera 171P, om du ska köra en 19, kör på 191T..

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

Ok, jag funderar också på en 191T. Men räknas inte denna som "gammal" idag då den har över 1 år på nacken? I reviewen på Anandtech så ger ju inte 192T så mkt mer iofs.

Vilka konkurrenter i samma prisklass har 191T?

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1663

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xhit
Vad jag har sett i recensioner är Hitachis TFT skärmar de bästa just nu. De har lägst responstid vilket främjar spelare. Deras senaste 17" har en responstid på 16 ms på-på (vilket är det man ska titta på, faktiska responstiden). Deras 19" är lite långsammare (25 ms på-på) och har en sämre dot-pitch (pixeltäthet), fast det gäller de flesta TFT skärmar på marknaden som jag förstår det. I tidningen Datormagazin har deras skärmar alltid kommit högt upp i de tester jag sett och bara Sonys värsting modeller som kostar 4000-5000 kr mer har slagit dem. Jag är ganska säker att jag skulle köpa en Hitachi TFT skärm om jag skulle köpa en idag, men jag tror inte Samsung (den skärm som de flesta tillverkare använder) är ett dåligt alternativ det heller, men det viktigaste är att köpa en ny modell eftersom utvecklingen har gått väldigt snabbt och de äldre skärmarna har en väldigt dålig responstid.

Hitachi 17" -> http://www.hitachidigitalmedia.com/viewProduct_1.jsp?producti...

Edit: Det är ju självklart många andra faktorer som avgör vilken skärm man bör välja i slutändan. Förutom skärpa, färgdjup, betraktningsvinkel osv så spelar även garantierna ett stor roll när man ska köpa en TFT skärm. Eftersom pixlar har en förmåga att självdö så är det att rekommendera att titta på de garantier vad gäller pixel-död som finns för de olika fabrikaten. Exempelvis en garanti på 15 pixlar på 2 år är ganska dålig, att 14 pixlar dör och inom ett mindre område skulle nog inte jag tolerera iallafall.

Det där med att Hitachis skärmar ska vara de bästa stämmer inte.
NECs LCD1701 är i princip samma skärm, fast lite dyrare och imo
snyggare. De använder samma panel (AU Optronics), så
skillnaden på bildskärmen är i princip obefintlig.

Hyundais Q17 däremot, som ligger på 20ms, ska ha mindre
afterglow/ghosting än både Hitachis och NECs skärm, samt
ha bättre bild, färgåtergivning etc. Detta är enligt Toms
recension.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe