Permalänk

Ny burk (runt 20lax)

Tänkte köpa en ny burk då jag upplever stuttering i många spel jag vill spela samt att den är allmänt seg. Mina nuvarande specs av betydelse är:
i7 4770 (ej k)
gtx 970
8gb 1600mhz ram
1tb wd blue hdd (vet ej om 5200/7200)

Har lagt ihop en lista på Inet men vet ej om det är optimalt eller inte, funderar också på att vänta med att inhandla grafikkort tills nästa generation kommer då mitt grafikkort troligen inte är min bottleneck i mitt spelande. Spelar på en 1080p 144hz skärm för tillfället men har också tänkt spela en del på tv som också skall inhandlas. Som sagt, jag kan vänta med nytt grafikkort då jag inte är i direkt behov av att "maxa" spel för tillfället, vill bara kunna spela spel som battlefront 2, gta v och mordhau utan stuttering under den potentiella tiden tills 3000-serien lanseras då jag har väldigt dålig upplevelse i dessa spel oavsett settings. Men om det är dumt att vänta slår jag till på allting nu, undrar också om det kan vara värt att vänta tills black friday eller inte.

Min budget ligger runt 20 lax men tar ju gärna billigare. Uppgraderar sällan min dator utan den är tänkt att hålla några år iaf. Om det är något som är väldigt dumt med den eller om någon har förslag till förändringar så är det varmt välkommet.
Tack i förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juan Pablo:

Tänkte köpa en ny burk då jag upplever stuttering i många spel jag vill spela samt att den är allmänt seg. Mina nuvarande specs av betydelse är:
i7 4770 (ej k)
gtx 970
8gb 1600mhz ram
1tb wd blue hdd (vet ej om 5200/7200)

Har lagt ihop en lista på Inet men vet ej om det är optimalt eller inte, funderar också på att vänta med att inhandla grafikkort tills nästa generation kommer då mitt grafikkort troligen inte är min bottleneck i mitt spelande. Spelar på en 1080p 144hz skärm för tillfället men har också tänkt spela en del på tv som också skall inhandlas. Som sagt, jag kan vänta med nytt grafikkort då jag inte är i direkt behov av att "maxa" spel för tillfället, vill bara kunna spela spel som battlefront 2, gta v och mordhau utan stuttering under den potentiella tiden tills 3000-serien lanseras då jag har väldigt dålig upplevelse i dessa spel oavsett settings. Men om det är dumt att vänta slår jag till på allting nu, undrar också om det kan vara värt att vänta tills black friday eller inte.

Min budget ligger runt 20 lax men tar ju gärna billigare. Uppgraderar sällan min dator utan den är tänkt att hålla några år iaf. Om det är något som är väldigt dumt med den eller om någon har förslag till förändringar så är det varmt välkommet.
Tack i förhand

https://www.inet.se/kundvagn/bild/12969515

Mer ram bättre nätaggregat bättre CPU bättre moderkort etc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa en 9700k, det är inte ett bra köp IMO. Den kommer va lika stor flaskhals om ett par år som en 7600k är idag, medans en 7700k klarar sig rätt bra fortfarande. Att bara ha 8 threads i en dator för 20k är idag galenskap.
Och tyvärr så är det ju så att om man köper en 9900k så finns det ingen uppgradering i framtiden då den 10 kärniga som ska släppas senare kommer använda en ny socket (LGA1200).

Om du köper 9900k nu så kommer du om X antal år sitta i samma sits som du sitter i nu, du kan inte byta cpu (4770k är inte en värdig uppgradering!!) så då är det hela plattformen som måste bytas.

Framtidssäkring ska inte underskattas. Och där är AMD överlägset idag.
Jag köpte den billigaste cpun pga att det var den enda i lager just då (Ryzen 3600). Men jag gjorde det med gott samvete för den var väldigt billig och jag vet att jag kan byta till 8, 12 eller 16 kärnor i framtiden. Och förhoppningsvis kommer även Ryzen 4000 använda sig av AM4 så då har man dessutom en till lineup med cpuer man kan byta till.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

Suttit och grubblat över vilken processor jag ska välja mellan ryzen 5 3600 och b450 där jag sparar 3k eller om jag skulle köra 9700k eller 3700x. Jag håller inte på med något särskillt vid datorn annat än gaming och surfande men har nog ändå beslutat mig för att köra på AMD den här gången.

Med asus cashback kostar det lika mycket oavsett vad jag väljer (förutsatt b450 och kylare exkluderad - intel). Även om jag idag kör på 1080p och intel är king vad gäller spelprestanda så tror jag att det är ett mer framtidssäkert val att köra på 8 kärnig ryzen med fler trådar (visste ej ens att i7or inte har ht nuförtiden :S) Blir att vänta med grafikkort tills 3000 serien kommer antagligen och tar då steget upp till en 1440 skärm, 4k tv gaming får vänta. Då skillnaden mellan processorerna verkar minska i högre resolution så blir det förhoppningsvis utmärkt för mig. Men man vet aldrig vilka erbjudanden som kommer på black friday och väntar med att bygga ihop den nya burken tills dess. Vill tacka för förslagen och informationen ni delat med er