Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Man ska köpa olja som täcker fordonstillverkarens rekommendation om viskositets område och kvalitets krav, om oljan sträcker sej över rekommendationen så är det normalt inga problem. Fullsyntet med låg viskositet brukar rengöra motorn väldigt bra och kan hjälpa mot igenslammade ventil-lyftare, har motorn körts under lång tid med vanlig mineralolja så kan man behöva byta olja kort efteråt då fullsyntet får alla beläggningar att släppa (hög flyktighet kan också leda till viss oljeläckage om packningarna är dåliga). Dina knackljud kan också bero på lös/trasig spännare för kamrem/kedja.

Hur tätt inpå kan man behöva byta olja igen tror du? Och om det börjar läcka olja, är det då svårt att byta dessa packningar eller på annat sätt åtgärda problemet?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

@Klubba: Min bil var från 1980, jag mätte sedan med ett mätinstrument och det visade att jag ställt in exakt rätt!

Permalänk
Medlem

ja, det är stort jobb att byta om det börja läcka runt vevaxeln/bakom svänghjulet.

men det handlar också om hur mycket olja det läcker, någon droppe per vecka är få som skulle bekymra sig (ja om man inte bor i tyskland då...)

Men innan oljelabbande - åk till en motorkunnig som kan lyssna efter vad det är för tickljud istället (tar denne fram stetoskop så är det indikation att det är en erfaren motormänniska) - först då kan man bedöma om det är något allvarligt på gång (rem som håller på att gå av tex. ) eller något man får leva med och ev. bättre med prov att att köra ett varv med syntet som 'tvätt'.

av inspelningen tidigare så är det troligen inte ventilljud, lagerfel då de skulle komma tätare och i jämn deltakt med motorpulserna - utan här liknar mera del i en rem eller kedja som slår i då och då en betydligt långsammare takt och det kanske är en remspännare eller kedjesträckare och skadad rem/kedja som gör ljudet.

Men samtidigt finns alltid risken med syntetolja att det får fram läckor som förut hölls tätt med hårdnande avlagring - då helsyntetolja ofta har stor tvättande verkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Hur tätt inpå kan man behöva byta olja igen tror du? Och om det börjar läcka olja, är det då svårt att byta dessa packningar eller på annat sätt åtgärda problemet?

Beror på vilken typ av olja man kört på tidigare och hur länge, vid oljebyte till full syntet kan det röra sej om några timmars gångtid men om oljan är någorlunda fin efter några dagar så kan man fortsätta köra på den. Fordonstillverkare brukar här rekommendera årliga byten men jag anser med helsyntet att man byter vid uppnåd kilometer intervall för service eller vid få årliga mil visuellt kollar oljans skick och byter vart annat/tredje år om oljan ser bra ut dvs nästan klar eller lätt ljusbrun. Om den är solkig (tagit upp kondensvatten) eller mörkbrun/svart = byt och alltid nytt oljefilter.

Packningar kring ventilkåpa eller oljetråg brukar vara lätta att byta men om axeltätningar läcker så brukar det krävas verkstadsbesök.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Omega 917 kan täta lätt otäta packboxar mycket effektivt i allt från styrväxlar, bakaxlar, växellådor (både automat och manuell) och motorer. Dock får det inte finnas fysiska skador på packningarna utan bara att de hårdnat med åren. Själv tätat minst tre av mina privata bilar på det sättet. Kostar en del men väldigt mycket billigare än att riva ner.

Väldigt trist att behöva läsa ännu en tråd där olika bekanta som lever kvar på 1960-talet rekommenderar fullständigt fel oljor och dessutom inte byter varken olja eller filter regelbundet. Ett recept för katastrof.

Finns ingen anledning att köra delsyntet (som kan vara vadsomhelst egentligen) eller mineralolja i motorer konstruerade efter ~1980, den är sämre på i princip alla sätt och kostar inte särskilt mycket mindre om du räknar över milen man kör. Helsyntet oxiderar mindre (längre bytesintervaller) och avdunstar betydligt mindre (lägre oljeförbrukning) som bara där kan ge tillbaka prisskillnaden. Och ofta ger den iaf någon procent lägre bränsleförbrukning pga lägre friktion och lägre viskositet samt betydligt snabbare smörjning vid kallstarter.

Beställer man från någon tysk firma som oeldepot så blir priset ännu bättre och man kan köra på t ex Mobil 1, Castrol Edge eller Shell Helix Ultra utan att tömma plånboken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calsoe:

Det finns faktiskt sådana.

Volvo S80/V70 med 2,0/2,0f som dock var en något klen fordmotor.
Volvo S80/V70/XC70/S60/V60/XC90 med 3,2-liters 6:a och 6-cylindriga T6 har också kamkedja och anses vara mer eller mindre skottsäkra.

Tackar!

Skrivet av Aka_The_Barf:

beror mer på hur mkt det skiljer i viskositet

Ja, samt att klassningen på oljan är samma som instruktionsboken säger.

Skrivet av Micke O:

Tänker du möjligen på knackningar som i självtändning orsakad av för hög komp (ladd)?

Ja, det jag menade, givetvis. Skrev jag inte det?
Blir svårt för en mjukvara att kompensera för något rent mekaniskt fel...

Permalänk
Avstängd

@Xeraton: Varför tror du det ska börja läcka mer?
Olje+ filterbyte behöver du, men be ändå något ta en titt under huven så inte en rem börjat flisa sönder.
Ljudet kan vara rem eller ev lyftare men kan även vara annat, har stött på en 5 cylindrig vag bil troligen rejält misskött med galet högt oljetryck varken olje skiftningar mm hjälpte, den lät likadant de första milen när trycket maxade mätaren för att sen försvinna när trycket sjönk. Ljudet stämde inte fullt ut med varvet likt din.

Hittas inga synliga fel så låt den gå varm, låt den gå på olika varvtal, stäng av vänta så trycket sjunker, slå igång igen upprepa igen, håll tummarna att det släpper. Även välskötta lågmilare kan sätta igen, har en tidigare räddnings/befälsbil troligen periodvis inte använd under långa tider som till och från har skrammel beteendet.

Återkom gärna i tråden hur det löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ja, samt att klassningen på oljan är samma som instruktionsboken säger.

Eller bättre. Min gamla volvo från 89 får orgasm känslor av biltemas olja 😉.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Eller bättre. Min gamla volvo från 89 får orgasm känslor av biltemas olja 😉.

Skickades från m.sweclockers.com

Gäller att vara väl införstådd om man ska använda en annan klassning på oljan då högre inte är samma som bättre.
En typisk sån fallgrop är ACEA A5.

Står det att bilen ska ha ACEA A3 så måste väl A5 vara ännu bättre right?

A5 är avsedd för lågfriktionsmotorer designade just för A5, den har tunnare och svagare oljefilm än A3 och bör absolut inte användas i en motor avsedd för ACEA A3 (eller lägre).

Så enkla rådet att ge någon annan är alltid "använd det boken säger"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

@Xeraton: Varför tror du det ska börja läcka mer?
Olje+ filterbyte behöver du, men be ändå något ta en titt under huven så inte en rem börjat flisa sönder.
Ljudet kan vara rem eller ev lyftare men kan även vara annat, har stött på en 5 cylindrig vag bil troligen rejält misskött med galet högt oljetryck varken olje skiftningar mm hjälpte, den lät likadant de första milen när trycket maxade mätaren för att sen försvinna när trycket sjönk. Ljudet stämde inte fullt ut med varvet likt din.

Hittas inga synliga fel så låt den gå varm, låt den gå på olika varvtal, stäng av vänta så trycket sjunker, slå igång igen upprepa igen, håll tummarna att det släpper. Även välskötta lågmilare kan sätta igen, har en tidigare räddnings/befälsbil troligen periodvis inte använd under långa tider som till och från har skrammel beteendet.

Återkom gärna i tråden hur det löste sig.

Jag tänker att det kan börja läcka olja eftersom att syntetoljan (5w20) jag tänkt byta till är mycket tunnare än min nuvarande mineralolja (20w50), och därmed lättare kan sippra ut genom hål och spräkta packningar. Samt att någon i ett tidigare inlägg skrev att syntetolja har en mycket renande effekt och kan därför ta bort gamla beläggningar i motorn som kan täppt till eventuella läckor.
Det är väl förvisso bra om motorn blir ren från allt gammalt oljeslam och beläggningar, men börjar det läcka en masa olja istället så kanske jag har ett ännu störe problem...

Handlar det bara om ett par droppar i veckan så är det ju skitsamma, men du tror inte att det finns risk Att det kan börja läcka jättemycket så oljan rinner rätt igenom motorn ner på backen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Avstängd

@Xeraton: Gummi tätar bättre av mineral? svar ja pga av att gummit sväller något och därför på äldre fordon, lådor mm utnyttjar man detta, men i ditt fall verkar det om det nu inte är en drivrem alt kamrem som börjat ge upp det viktigaste att skölja rent motorn från tidigare olje service slarv. Inget hindrar att du senare slår i lite mineral och får en delsyntet vilket märkligt nog rekommenderas tex autodata spec för tidig v70. Men läcker den så kolla så inte vevhus överttryck finns pga igensatt smog, klämd slang mm. vet ej på just v70 men vissa har ett litet filter i luftburken vid smogslangen som sätts igen, skölj rent med rödsprit, blås torrt, sätt tillbaka. Tycker du ska ta vägen förbi närmsta verkstad med en påse bullar och be dem om en snabb titta under huven. Ett vant öra på plats säger mer än ljudfiler samt nät spekulation av skrivbords mekaniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Gäller att vara väl införstådd om man ska använda en annan klassning på oljan då högre inte är samma som bättre.
En typisk sån fallgrop är ACEA A5.

Står det att bilen ska ha ACEA A3 så måste väl A5 vara ännu bättre right?

A5 är avsedd för lågfriktionsmotorer designade just för A5, den har tunnare och svagare oljefilm än A3 och bör absolut inte användas i en motor avsedd för ACEA A3 (eller lägre).

Så enkla rådet att ge någon annan är alltid "använd det boken säger"

är inte de flesta motorer i bilar sen sent 90 tal någon typ av lågfriktions motor? 5w-40 finns inte som A5 olja PGA viskositeten. många tunna oljor är däremot A5 klassade men finns både som A1, A3 och A5.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

är inte de flesta motorer i bilar sen sent 90 tal någon typ av lågfriktions motor? 5w-40 finns inte som A5 olja PGA viskositeten. många tunna oljor är däremot A5 klassade men finns både som A1, A3 och A5.

Känns som vi går en bra bit OT nu men...

Att minska friktionen i en förbränningsmotor har ju alltid varit önskvärt, så uttrycket lågfriktions har använts om nya motormodeller sen typ 60-talet.

Däremot skrev jag "lågfriktionsmotor designad för ACEA A5"

Den tunnare oljefilmen gör att man har andra specifikationer för ram och vevlager, ofta tightare lagerspel samt att max tryck per yta blir annorlunda, en A5 motor med samma specifikationer (borr, slaglängt, effektuttag) kan behöva ett bredare vevstakslager för att oljefilmen ska bära riktigt.
Är ju inte så att bilen man jobbpendlar med tvärhavererar om nån häller i en A5 olja, men slitaget lär ju öka speciellt om man kör hårt.

Finns även andra exempel, bland annat vissa äldre MC motorer var beroende av zinc i oljan för att kamaxeln skulle bli smord riktigt, och nyare oljor har minskat zinc-halten drastiskt då den skadar katalysatorn. Dessa motorer ska då ha oljan som tillverkaren konstruerat den för, och en "bättre" klassning kan då vara skadligt.

Så är som sagt farligt att rakt av säga "eller bättre/nyare" när det handlar om oljeklassningar, ofta är nyare bättre men inte alltid för alla motorer

Permalänk
Avstängd

@Klubba: Alla stötstångsmotorer förlorar på nyare "renare" oljor. Finns även en hel del annat otrevligt med dessa ny oljor i äldre fordon/lådor som inte brukas tillräckligt ofta, fuktupptaging, rostbenägenhet ,vidhäftning, filmtjocklek mm. Men detta är ju något problem för TS med lite motor rassel och troligen ej heller aktuellt för de fordon de flesta brukar på ett data forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Känns som vi går en bra bit OT nu men...

Att minska friktionen i en förbränningsmotor har ju alltid varit önskvärt, så uttrycket lågfriktions har använts om nya motormodeller sen typ 60-talet.

Däremot skrev jag "lågfriktionsmotor designad för ACEA A5"

Den tunnare oljefilmen gör att man har andra specifikationer för ram och vevlager, ofta tightare lagerspel samt att max tryck per yta blir annorlunda, en A5 motor med samma specifikationer (borr, slaglängt, effektuttag) kan behöva ett bredare vevstakslager för att oljefilmen ska bära riktigt.
Är ju inte så att bilen man jobbpendlar med tvärhavererar om nån häller i en A5 olja, men slitaget lär ju öka speciellt om man kör hårt.

Finns även andra exempel, bland annat vissa äldre MC motorer var beroende av zinc i oljan för att kamaxeln skulle bli smord riktigt, och nyare oljor har minskat zinc-halten drastiskt då den skadar katalysatorn. Dessa motorer ska då ha oljan som tillverkaren konstruerat den för, och en "bättre" klassning kan då vara skadligt.

Så är som sagt farligt att rakt av säga "eller bättre/nyare" när det handlar om oljeklassningar, ofta är nyare bättre men inte alltid för alla motorer

däremot är den allmänna oljekvaliten bättre nu än den var förr. vad händer om man har i en a3 olja i en a5 motor? min bror har kört sin gamla 50 tals bil i bra många år med moderna oljor, däremot lite tjockare tror det var runt 20w 50 eller liknande. så frågan är om inte zinket blivit ersatt av något bättre?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Fina mjukvaror kompenserar för det, t.ex T7 för Saab.
BSR kan allt om det... skenande ladd och kompensation... i say no more...

Men det är aldrig bra eller nyttigt i längden.

Byt mekaniker.

OT:Ventilknack är inte samma sak som spikning/knackning.
OnT: inget smart att köra en för tjock olja. Du måste använda den olja som Volvo specar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikitalord:

@Klubba: Alla stötstångsmotorer förlorar på nyare "renare" oljor. Finns även en hel del annat otrevligt med dessa ny oljor i äldre fordon/lådor som inte brukas tillräckligt ofta, fuktupptaging, rostbenägenhet ,vidhäftning, filmtjocklek mm. Men detta är ju något problem för TS med lite motor rassel och troligen ej heller aktuellt för de fordon de flesta brukar på ett data forum.

Farligt att säga "alla", tillverkas fortfarande bilar med stötstångsmotorer (LS, hemi etc) men alla dessa använder rullyftare och är designade för moderna oljor, trots stötstänger....

Skrivet av Aka_The_Barf:

däremot är den allmänna oljekvaliten bättre nu än den var förr. vad händer om man har i en a3 olja i en a5 motor?

Bränsleförbrukningen komme öka typ 0,01L/mil, annars händer inget.

Att din bror använder moderna oljor i sin 50-tals bil säger inget i samanhanget, beror ju helt på vad det är för bil och hur den är konstruerad hur kritiskt just zinc är för den motorn. Generellt så är det högvarviga motorer med hårda ventilfjädrar och "flat tappet" lyftare som kan få problem. Men nej zinc'et har inte blivit ersatt av nåt bättre då det helt enkelt inte behövs i en nyare motor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Farligt att säga "alla", tillverkas fortfarande bilar med stötstångsmotorer (LS, hemi etc) men alla dessa använder rullyftare och är designade för moderna oljor, trots stötstänger....

Bränsleförbrukningen komme öka typ 0,01L/mil, annars händer inget.

Att din bror använder moderna oljor i sin 50-tals bil säger inget i samanhanget, beror ju helt på vad det är för bil och hur den är konstruerad hur kritiskt just zinc är för den motorn. Generellt så är det högvarviga motorer med hårda ventilfjädrar och "flat tappet" lyftare som kan få problem. Men nej zinc'et har inte blivit ersatt av nåt bättre då det helt enkelt inte behövs i en nyare motor.

Trodde mest här byggdes datorer och byttes fläktar mm men visst kan det finnas några äldre garageråttor här som skruvar datorer åt barn eller barnbarn? Ang zink eller de äldre tillsatser så har det en funktion som gäller traditionella lyftare och dess offset läge mot kammen (gäller så klart inte rullyfftare) men tror inte den diskussionen här lyfter tråden något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

OT:Ventilknack är inte samma sak som spikning/knackning.
OnT: inget smart att köra en för tjock olja. Du måste använda den olja som Volvo specar.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, jag vet, har inte sagt något annat heller.

Angående olja så håller jag med dig 100%, följ instruktionsboken och välj rätt klassningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

men visst kan det finnas några äldre garageråttor här som skruvar datorer åt barn eller barnbarn?

Vad menar du med det? Låter som ett lättare personangrepp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vad menar du med det? Låter som ett lättare personangrepp...

*Garageclockers kanske låter bättre ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

*Garageclockers kanske låter bättre ?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, äldre garageråtta lät inte speciellt nice.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Ja, äldre garageråtta lät inte speciellt nice.

Mig kallar de diesel råtta så bland missbrukarna som hänger sig till flyktigare drivmedel blir väl vanliga garage råttor. Har skruvat bensinfordon sen slutet på 60 talet så visst ha man syndat en del innan man gick över till tyngre drivmedel.
Ser fram och hoppas man får uppleva elen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Mig kallar de diesel råtta så bland missbrukarna som hänger sig till flyktigare drivmedel blir väl vanliga garage råttor. Har skruvat bensinfordon sen slutet på 60 talet så visst ha man syndat en del innan man gick över till tyngre drivmedel.
Ser fram och hoppas man får uppleva elen.

<3

Permalänk
Avstängd

Nu får snart oljebytet var gjort. Hur gick det?

Permalänk
Medlem

Viskositet kombinerat med klassificering på oljan enligt biltillverkare är vad man ska ha (står i instruktionsboken till bilen (du kan inte köra vilken 5w-30 som helst bara för att det står att du ska ha 5w-30 i din bil)
t.ex om du inte använder en ACEA C3 klassificerad olja i en bil med DPF så kommer det sätta igen sig skapligt fort.
På dagens moderna oljor är det till stor del tillsatserna som är smörjande och inte oljan i sig.

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Nu får snart oljebytet var gjort. Hur gick det?

Farsan tycker att jag ska börja med att byta till halvsyntet och sen till våren byta till helsyntet då det kan göras rent för mycket om jag byter från mineral till helsyntet direkt. Detta skulle då vara dåligt då alla avlagringar som släpper kan sätta igen oljekanalerna i motorn vilket gör att oljan skapar ett övertryck som kan förstöra ventiler och packningar i motorn enligt han. Vad tror ni om den teorin?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Inaktiv

5W20? Det var väl lite överdrivet blaskig olja? Är det verkligen rekommenderat av din instruktionsbok?

Mina Saab'ar som är bara något enstaka år nyare än din ska ha 30 eller 40. Går du till märkesverkstan och köper GM-oljan får man en helsyntet 5W-30 som är bra för vardags och håller bränsleförbrukningen nere.

Personligen tar jag hem några 5-litersdunkar Mobil1 helsyntet 0W-40 från Tyskland sisådär vartannat år. Med viskositetsindex 40 får man bättre bärighet på oljefilmen vid högre oljetemperaturer vilket jag anser önskvärt då den ena bilen är lite lagom trimmad och gasas friskt ibland.

Oljeläckage? Litegrann, men inte farligt. Sipprar ut lite runt packboxen bakom remskivan på båda bilarna. Har försökt byta packbox ett par gånger men det kommer jämt tillbaka efter något år så jag har accepterat att det får läcka lite. Det blir en droppe eller två efter att man parkerat bilen och motorn är varm men sen slutar det.

Så vad säger din instruktionsbok egentligen? 5W20 låter väldigt lågt och blir en drastisk förändring från din nuvarande olja. Tror du inte det är bättre att välja det högsta som din instruktionsbok rekommenderar, vilket jag skulle gissa är en 40-olja?

0W-40 går dessutom att använda till det mesta. Det är den enda motorolja jag köper numera, och så använder jag den till övriga grejer som t.ex. gräsklippare. I och med att jag köper in lite större volymer och inte betalar mer än vad billig skräpolja kostar här hemma så behöver man inte få dåligt samvete av att hälla premiumolja i gräsklipparen.

typo
Permalänk
Skrivet av Xeraton:

Det var nog ett par år sedan. Dock så brukar jag få fylla på olja efter ca 3 månader då motorn förmodligen bränner en del olja, så den byter ju sig själv på sätt och vis Vet dock inte hur det står till med oljefiltret...

Detta är ett bra knep om man vill döda en motor... allt slamm och sot bara samlas i oljesystemet och släpps aldrig ut och täpper till oljekanaler och så vidare...

har du osis har du mer eller mindre dödat din motor med detta betéende

anledningen att man byter olja är ju för att när du tömmer tråget så följer den mesta skit och sot som samlats i oljan med ut om man bara fyller på varefter det försvinner samlas det bara mer och mer skit i tråget.

och har du inte bytt filter och olja på ett par år så fyller nog inte filtret någon funktion längre heller utan övertrycksventilen i filtret som öppnar när filtret blir täppt för att motorn inte ska bli helt utan oljecirkulation är nog mer eller mindre vidöppen konstant.

men håller med om att det låter som en dålig remspännare eller kedjespännare ventilknack brukar ligga betydligt tätare än som i ljudklippet möjligen att det bara är en ventil som knackar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Farsan tycker att jag ska börja med att byta till halvsyntet och sen till våren byta till helsyntet då det kan göras rent för mycket om jag byter från mineral till helsyntet direkt. Detta skulle då vara dåligt då alla avlagringar som släpper kan sätta igen oljekanalerna i motorn vilket gör att oljan skapar ett övertryck som kan förstöra ventiler och packningar i motorn enligt han. Vad tror ni om den teorin?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan väl i teorin ske då du redan misshandlat motorn sen tidigare. Delsyntet löser inte det problemet dock. Finns ingen anledning att krångla till det, köp rätt helsyntets och byt filter. Har du tur så löser det dina problem, annars är det väl köra till kaputt som gäller.