Skrivet av Cenorida:
Tror inte att höga överföringshastigheter spelar någon större roll så länge du åtminstone har över 50mbit/s tillgängligt. Därefter är det främst saker som avstånd till server, ISP (internetleverantör), kommunikationsoperatör, fiberomvandlare, längd på ethernetkabel, eventuella switchar och hemmarouter som spelar roll.
Fiber finns ju överallt numera, även i sommarstugor och ute på landet och kostnaden för denna är oberoende av om man har Stadia eller inte.
Att du inte kan spela det på en High-End PC gäller även om du exempelvis köper ett Xbox eller PS4 spel. Vi får även samma problematik om exempelvis Valve väljer att lägga ner Steam, men ändå fortsätter vi att köpa spel där utan några större protester eller krav på garantier.
Men alltså... Steam har funnits i 16 år. Du måste väl ändå hålla med om att det är skillnad på att köpa ett spel i Steam, på en "erkänd" platform som funnits i 16 år, kontra Googles helt nya tjänst som inte ens har börjat bevisa vad den går för?
Steam gör en sak, säljer spel, deras huvudbusiness. Stadia är bara nån form av experiment för Google att försöka tjäna stålar på ännu en marknad.
Google är ju förövrigt (ö)kända för att lägga ner saker och ting.
Sen jämförelsen med att "ps4 spel inte går att spela på PC", ja men det är ju större skillnad på PS4 och PC. Två helt olika ekosystem.
Visst att det kanske behövts göra lite modifieringar för Stadia, men koden som körs på Stadia lär ju vara 99.999999% identisk med PC, det är ju ett PC-spel man spelar i molnet, därav skillnaden att Stadia är BETYDLIGT närmre Steam/Epic än vad en PS4 är.
Och jo, för XBOX/PC så finns det:
https://www.xbox.com/en-GB/games/xbox-play-anywhere
"Now when you own an Xbox Play Anywhere digital title, it’s yours to play on both Xbox One and Windows 10 PC."
Så det är ju inte en helt galen idé vi har. Betalar man för ett visst spel är det ju spelet i grund man betalar för, sen om man råkar vilja spela det på PC, PS4 eller Switch borde ju vara sak samma.
Gällande kostnader så är det också som sagt helt horribelt. Ska man bara snacka $$$$ så får man ignorera "digitalt". Många av lanseringstitlarna här är gammal skåpmat på konsol, och går att få från 227:- och uppåt. Så jobbigt är det inte att beställa hem en skiva och stoppa i PS4:an.
Jag köpte min PS4 för 6 år sedan för typ 3800:-, det har gett en månadskostnad på 52:-. Så förstår inte argumentet om att Stadia är så bra för konsolhårdvara är så dyrt. (Jaja Stadia basic. Vi får se hur länge den är gratis/reklamfri. Och med tanke på hur kvalitén är på deras "4k" så lär ju deras basic 1080 vara uppskalad 240p med alla settings på low).
Och som sagt, det verkar ju fort bli tusenlappar i skillnad på spelkostnad kontra att köpa på skiva för konsol.
Stadia startkit verkar kosta 1400:-. 3 månader gratis.
Så 900:- till för att spela Pro i ett år. (För att i närheten då kunna jämföra det med graffen från en konsol, samt att Basic öht inte finns att tillgå ännu?).
Jag avrundar Stadiapriserna 1 dollars = 10 sek (förmodligen för bra, skulle inte förvåna mig om RDR2 landar på 699).
AC Odyssey 329 (600), RDR2 399 (600) , Shadow Tomb Raider 227 (600).
Då är vi uppe i 1400 + 900 + 600 + 600 + 600 = 4100:- för ett år stadia med 3 (någorlunda nya) spel...
PS4 verkar gå på 3,2/4,2k för vanlig/pro + 950:- för ovan nämna spel. Så lowballar man med en vanlig PS4 går man break even på ett år, kör man en PRO hamnar man på en tusing extra.
Men! Den stora skillnaden är att man -enkelt- kränger iväg ps4:an med spelen för halva nypriset. Eller köper för halva nypriset på blocket.
Eller fortsätter spela efter år 1 på sin avbetalda och klara konsol.
Så. Är man priskänslig så går det inte att driva argumentet att Stadia är konstadseffektivt, för det verkar det inte vara.