Permalänk
Medlem

Konfiguration komplett a175

Känner att det hade varit kul att bygga sin egen dator men med tanke på att det är 3 års garanti och i princip samma pris nu under black friday så är nog det smartaste för mig att köpa en "komplett PC". Behöver hjälp med konfigurationen innan jag köper.

Utgår från denna utan Windows: https://www.komplett.se/product/1110070/datorer/komplett-pc/k...

Original med 2080 super: 15 100kr
2070 super: 13 080kr
Rx5700xt: 12 228kr

Eventuellt lägga till 3200mhz RGB ram för +470kr.

Nvidia korten har fördel att man får COD MW, AMD får man Borderlands 3.

Bang for buck är prio ett. Betalar jag lite mer ser jag det som att datorn får längre livslängd. Nöjer mig med hög fps i 1080p men vid eventuellt köp av 2080 blir jag nog tvungen att köpa 1440p istället. Har ingen monitor idag.

Mitt "egna" bygge hade sett ut såhär med erbjudandena som finns hittils. Med tanke på att där är 500gb mer ssd och bättre ram räknar jag den som ett pris på 10 682 jämfört mot komplett pcn. 1550kr blir alltså den riktiga prisskillnaden för att få den monterad och med 3 års garanti. Vad säger ni, värt?

Tack!

Permalänk
Medlem

Är lite inne på samma spår som dig. Lade till wifi på min config om man ändrar först grafikkort i configen och sedan chassi, garanterar då komplett att allt passar i de valbara chassin som finns?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har kollat på det komplett bygget också. Tycker det är värt med bygget on du väljer rx 5700xt, corsair 16gb 3200mhz, ta bort windows, lägg 300kr till på cpu fläkt så får du en lite större radiator, inte så att du kommer behöva det men blir smidigt om man uppgraderar till ryzen 7 efter garantin är slut. Kan ju också bli att pumpen till vätskekylningen dör medans garantin gäller. Frågan I sig är, behöver du mer än 500gb lagring?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu innan blackfriday har jag detta bygget som jag själv kan tänka mig bygga https://komponentkoll.se/bygg/BgKxE/ psun I bygget ska då vara en 750watt silver från corsair som inte visas I komponentkollen men finns I komplett. Detta bygget inte har ingen skillnad mer än 500gbs mer och lite snabbare lagring (3000mhz, moderkortet stödjer ej snabbare), premium chassi, OK vatten kylning, rgb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Funderar med på att köpa a175, byta till ett annat chassi, 3200mhz ram och lägga på 370 kr och uppgradera kylningen.
Det jag undrar över är ifall det är värt att lägga till 2100 kr och köpa till ett ryzen 3700x istället för 3600 som ingår?

Skulle hamna på ungefär 19.000 och det är ju vad den hade kostat utan de 20%

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

det är inte värt om du tänker ha 2080super. Byt till rx 5700xt, du får en dålig modell på 2080supern endå och då slipper du uppgradera cpu då rxen inte är bottleneckad av cpun på 1440p där 3600 är det med 2080super. Det blir inte fler framtida upgrades med det moderkortet pga att du kan högst ha en ryzen 9 3900x på stock om du kyler vrmen annars ryzen 7 3700x med oc

Permalänk

Inte helt med på vad du menar?
Vad innebär bottleneck?
Och vad menar du med inga fler uppgraderingar med det moderkortet? Är det för det inte klarar mer än 3200mz ram?
Så 2080 super är inget bra kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag blev förbannad på hur priset påverkades av att konfigurera så det blir att bygga själv och hoppas att jag inte fuckar upp det. Ville tex byta till p400a RGB chassi, det ville de ha 200kr extra för trots att det är 300kr billigare om man hade köpt det löst. Alltså ett faktiskt prispåslag på 500kr.. Ssdn hade man fått köpa en extra för det blev inte heller lönsamt att uppgradera i konfig. Har beställt hela köret nu men börjar inte bygga förrän på fredag om det skulle dyka upp bättre deals. 1700kr extra hade det kostat för att få den så som jag ville ha den jämfört med att bygga själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Slinge:

Jag blev förbannad på hur priset påverkades av att konfigurera så det blir att bygga själv och hoppas att jag inte fuckar upp det. Ville tex byta till p400a RGB chassi, det ville de ha 200kr extra för trots att det är 300kr billigare om man hade köpt det löst. Alltså ett faktiskt prispåslag på 500kr.. Ssdn hade man fått köpa en extra för det blev inte heller lönsamt att uppgradera i konfig. Har beställt hela köret nu men börjar inte bygga förrän på fredag om det skulle dyka upp bättre deals. 1700kr extra hade det kostat för att få den så som jag ville ha den jämfört med att bygga själv.

Skickades från m.sweclockers.com

På min telefon har jag 78 i lagerstatus på ASUS GeForce RTX 2080 SUPER DUAL EVO OC på min dator när jag går in i konfiguration står det 100+ men då är det ASUS GeForce RTX 2080 SUPER DUAL EVO OC V2.
Är det någon skillnad på de korten ?

Permalänk

Förmodligen lite högre clocks