Elgigantens artificiella Black Friday-kö sågas i forumet

Permalänk
Medlem

Handlar inte därifrån då dem bara har DHL som frakt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag föll för fällan och köpte ett headset när jag tog mig förbi kön, men nu med facit i hand finns det fortfarande 100+ i lager...

Hur kan det vara dåligt?

Permalänk
Medlem

@Triton242: Blev ju ett impulsköp. Men what ever, ibland måste man boosta egot och konsumera.

Permalänk
Medlem

Var inne i förmiddags för att kolla om de fortfarande var över en timmes kö och fick en minut kö. När jag ändå kom in så passade jag på att kika lite. Men jag tyckte att sidan var ganska seg ändå. Det känns som om de inte har ett skalbart system för deras webbshop. Jag orkade inte stå i kö, och eftersom jag inte hade något att köpa och mest var ute efter impulsfynd kan man säga att de förlorade mig som kund.

Tycker deras kösystem var konstigt, den belastar ju deras system för att generera startsidan och sedan skickade den om dig till kö-systemet. Borde ju också belasta i onödan. Var det andra butiker som hade problem med överbelastning?

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om jag hade tur men möttes av kön en stund men fick sedan köpa det jag ville. Tycker dock det är lamt av Elgiganten. Detta är ju endast ett sätt att artificiellt skapa köp-begär. "Shit shit shit, det är kö! Klicka hem grejerna fort som fan utan att riktigt tänka efter!"

Edit: Har jobbat där tidigare så att ovan har en viss sanning i sig baserar jag på hur våra personalmöten såg ut på den tiden.

Permalänk
Medlem

Hur kan folk gå med på att stå i kö i en webbutik istället för att bara betala någon hundring mer i någon annan webbutik om det nu är grejor man verkligen måste ha? Tänk att din fritid är värd lika mycket som din arbetsgivare betalar för att ha dig inne på övertid. Värdera en timmes kötid i en webbutik likadant så blir det mesta dyrare än att handla hos konkurrenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Hur kan folk gå med på att stå i kö i en webbutik istället för att bara betala någon hundring mer i någon annan webbutik om det nu är grejor man verkligen måste ha? Tänk att din fritid är värd lika mycket som din arbetsgivare betalar för att ha dig inne på övertid. Värdera en timmes kötid i en webbutik likadant så blir det mesta dyrare än att handla hos konkurrenten.

Ja man kan ju inte göra något annat medans man står i kön... /s

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Testpilot

Kan säga att ni som klagar på att vänta i en virtuell kö på en timme inte har en aning om hur det var att faktiskt vara i butiken - Detta var min plats i kön efter ca. 30min, kön bakom mig var säkert dubbelt så lång och sträckte sig igenom mer än halva Megastore-butiken.

Edit: Värt att notera att folk som köpte TV stod i en helt annan kö längre bak ändå in i butiken och checkades ut genom service-ingången. Så yeah... Som jag förstår det så sålde just denna Elgiganten Megastore för över 2.3miljoner på under 3h fysiskt i butik.

(Bild inom Spoiler-taggen)

Dold text
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Ställde mig i kön runt typ 22 när jag såg Xbox erbjudandet i dagens fynd tråden, tog typ 1h så va jag inne på sidan och kunde kolla runt.

Kunde redan då köpa Xbox One men väntade till 00:00 och kollade vad priserna på Ps4 hamnade på, sen klickade jag till Xboxet i varukorget och fick stå i kö igen (XD). Tänkte wtf, men surfade ju ändå runt på så många olika sidor å kollade massa, så det gjorde egentligen inte så mkt.

Sedan efter typ 15min kom jag in i kassan och fick då 10min på mig att genomföra köpet... Så beställde hem Xbox One Digital Edition då för 990:- men kollade inte något mer på sidan, då det va typ 1grej/köp/kö... ORKA!

Tycker själva genomförandet va rätt idiotiskt, speciellt kassa kö systemet. Visst att det kan vara en liten kö in på sidan för att förhindra överbelastning men hade hellre sett att dem utökar serverkapaciteten, för det är ju inte bara Black Fridays, det är ju reor året om. Ne ingen bra ide tycker jag.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Den bästa "lösningen" hade inte varit att hitta sätt och gå runt kösystemet utan att skita i att köpa något överhuvudtaget. Elgiganten blev säkert skitledsna när ni straffade dom genom att köpa något utan att stå i kö. Det lärde dom sannerligen en läxa som heter duga! Garvbröl!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att vi ska inte vara så tjuriga och vara glada att Elgiganten sänker ner priserna på riktigt och (rejält) i vissa fall till skillnad från butiker som Media Markt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Samtidigt så kan tex Alibaba och Amazon serva 100x fler kunder samtidigt utan problem. Elgiganten det är 2019, det finns billiga cloudlösningar idag som skalar oerhört lätt och stort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Alla nördar värt sitt namn har deras webbtjänster hos en Provider som automatisk utan någon handpåläggning kan skala upp systemet efter behov. Mina egna webbtjänster kan jag på ett musklick få till x antal kärnor om jag behöver och jag betalar per timma för precis vad jag har.
Så Elgiganten skulle om de hade en schysst provider kraftigt kunna ökas datorkraften precis när den behövdes. I detta fall gick även datakraftbehovet enkelt att förespå. Elgiganten ökade säkerligen deras datorkraft, men de tog även till denna tjänst som säkerligen var alldeles för högt satt att den skulle slå till. Alltså det är inte bra att det blir så segt så ingen kan använda, men nu flöt det på som tusan.

Att de hade svårt att ha datakraft som det räckte, så förvånar det inte mig att olika webbsidor blev extra DDos-ade denna dag.

Permalänk

Det är många som gick på den här rean som el-giganten hade. Men i själva verket handlade pris sänkningen mestadels om några hundra lappar.

Permalänk
Medlem

Verkar som jag är en av det få som hade lite bättre upplevelse än de flesta, jag kom in ganska direkt, köpte ett xbox, betalade med klarna+mobil bankid vilket gjorde att sidan inte behövdes uppdateras för att betalningen skulle slutföras, efter jag betalat satts jag i kö igen fast bara i nån minut sen kunde jag navigera sidan utan problem, samt var väldigt snabb leverans har redan fått hem xbox:et

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Surt sa räven Såg att de hade en mus som jag ville ha till ett bra pris. Var bara Elgiganten som hade den så in i kön. Nåja, fick vänta typ en halvtimme. sen in och lägga den i "korgen". Såg också att de hade ett nätaggregat som jag också ville ha men nu åker jag ut i kylan, kön igen. Suck....Nu stod jag inte ut. Det får helt enkelt vänta med dessa inköp. Blev annat istället hos Cyberphoto som jag blev riktigt nöjd med.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Försökte en gång med Elgigantens idiotiska system innan jag gav upp och insåg att det blir ett komplett skidpaket istället för en dator som ska införskaffas.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag är inte förvånad att deras site behövde ett kösystem. Elgiganten var en av de få butikerna i år som faktiskt hade priser värda att köa för.

Om de andra butikerna inte körde skräpreor i form av "black week" med nya -10% skräperbjudanden på no-name produkter varje dag, så hade inte alla flockats till att handla på Elgiganten igår.

Inets Sweclockers-rea levererade också i vanlig ordning, synd att det var så få erbjudanden bara.

Black friday är som bäst när man kan göra riktiga fynd om man är snabb. Det ska vara flash deals!

Permalänk
Medlem

Första jag tänkte vad "media ploj".

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Satt i kö på flera enheter, men när det väl var min tur efter ca 2 timmar så sket jag i allt och gick in på netonnet istället.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Inaktiv

hade inga större problem med köer, alltid under minuten

Permalänk
Medlem

I år har jag "fönster shoppat" en hel del på nätet. Inga butiker hade några som helst problem under BF helgen förutom en elektronikbutik vid namnet elgiganten. Blev satt i någon patetisk kö på en timma. Lite pinsamt av elgiganten. De har verkligen eftersatt deras hemsida. En elektronin kedja av allt också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

I år har jag "fönster shoppat" en hel del på nätet. Inga butiker hade några som helst problem under BF helgen förutom en elektronikbutik vid namnet elgiganten. Blev satt i någon patetisk kö på en timma. Lite pinsamt av elgiganten. De har verkligen eftersatt deras hemsida. En elektronin kedja av allt också.

Skickades från m.sweclockers.com

Dyson hade samma kösystem som Elgiganten och man fick vänta kring 1 timme större delen av fredagen för att komma in. Men nog ingen butik som får så mkt besökare som Elgiganten då många fortfarande föredrar att handla från ställen som har fysiska butiker i närheten.

Permalänk
Medlem

Kan också konstatera att det är jobbigt med kö men jag tror samtidigt att många här i ren naivitet grovt underskattar hur pass mycket mer tryck Elgiganten får än alla andra aktörer på Svenska marknaden.

Vi som nördar kollar självklart på Webhallen, Inet, komplett mm och ser ofta dessa i samma ljus. Men för det den genomsnittliga svensken så finns det bara Elgiganten och möjligen Mediamarkt. Ska det köpas Tv, mikro, dator etc så är det dit den vanliga befolkningen går, så när det är årets största rea så blir det självklart högt tryck.

Du kan försöka intala dig själv att Anders och Monica 55+ också går in och kollar på vad Proshop kör för feta deals men verkligheten är att de går in på Elgiganten, ser varan dom vill ha och köper den där. När var senast du såg en TV-reklam i bästa sändningstid för komplett.se? Nej precis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Köpte hem en P30 pro 256Gb nalle var inga problem ...kan bero på att jag vänta lite

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag råkade vakna 04.45 och tänkte jag lika gärna kunde kolla lite erbjudanden. Då var det redan "kö" till Elgiganten.se. Kändes inte så troligt att servrarna var överfulla med besökare på riktigt kvart i fem på morgonen...

Permalänk
Medlem

Hade gärna köpt i butik om det inte såg ut så här varenda gång jag provat tidigare år i Stockholms söderförort...

Permalänk
Medlem

Tur att man har kommit så långt i livet att man slipper "Black Friday" hysterin.
Vill jag ha någonting så köper jag det oavsett tid på året, våga vägra reor.....

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Hela hysterin kring Black Friday är fullständigt bisarr. Flockbeteende av alltför ofta skådat slag dessvärre.

Permalänk
Medlem

Var samma sak förra året ju.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P