Permalänk
Skrivet av pr00h:

@Galen Gurka: Verkar bara beröra vissa personer, hade jag vart du hade jag skickat tillbaka den. Jag har beställt samma och för mig låter det oacceptabelt att den ska bete sig så. Har för avsikt att köra skärmen i 144 hz.

Här finns en del nyttig info på ämnet: https://forums.lenovo.com/t5/Y-Gaming-Accessories-Curved/Y27q...

Ja, det känns tröttsamt. Meckigt att hålla på och returnera. Tackar för länken, ska kika på den!

Skrivet av Poppu-chan:

Det är lite det jag undrar också, om det är skärmens firmware som är kass, 10XX-serien (har lagt märke till att många som nämner svartskärmarna sitter på Nvidia 1070/1080 etc), Nvidia som saboterat/slarvat med drivrutinerna så att "riktiga" Gsync-skärmar verkar mer attraktiva, måndagsex eller något annat. Vissa verkar ju få det att fungera bra. Så trist att det ska strula eftersom det annars verkar vara en jävligt nice skärm.

I den här tråden på Lenovos forum var det någon med samma problem som löste det genom att köra i 150hz.

Hm, så problemen verkar inte uppstå med 20xx-serien? Jag ska byta dator till en med sånt kort i, men då det lär dröja innan Webhallen lyckas få in 3950x:en jag beställt så hinner väl de 14 dagarnas ångerrätt löpa ut innan jag kan prova.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hm, så problemen verkar inte uppstå med 20xx-serien? Jag ska byta dator till en med sånt kort i, men då det lär dröja innan Webhallen lyckas få in 3950x:en jag beställt så hinner väl de 14 dagarnas ångerrätt löpa ut innan jag kan prova.

Nej, nej, jag säger inte att 20-serien är skonad från problemen. Jag spekulerar mest, försöker hitta något slags mönster. Har bara lagt märke till att många med problemet har ett 10xx-kort. Kan mycket väl vara så att det händer med 20-serien också, har bara inte sett någon nämna det

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Jag har inget av problemen ni beskriver, men har inte heller spelat Battlefield eller Overwatch.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Är det någon som haft problem med AMD GPU?
Vad jag har sett är det bara problem med Nvidia.

Permalänk
Skrivet av Poppu-chan:

Nej, nej, jag säger inte att 20-serien är skonad från problemen. Jag spekulerar mest, försöker hitta något slags mönster. Har bara lagt märke till att många med problemet har ett 10xx-kort. Kan mycket väl vara så att det händer med 20-serien också, har bara inte sett någon nämna det

Okej, då är jag med på banan. Det får bli en retur då helt enkelt.

Skrivet av Shrudder:

Jag har inget av problemen ni beskriver, men har inte heller spelat Battlefield eller Overwatch.

Värt att nämna är att jag spelat lite Apex Legends någon minut i träningsläget utan att hitta några problem där. Provade också The Outer Worlds fem minuter nu och där var det inte heller några bekymmer. Call of Duty Modern Warfare (2019) är det en annan femma i dock, det blir praktiskt taget ospelbart.

Permalänk
Medlem

besttällde oxå en , dom försvinner snabbt från inet , hoppas man får ett bra ex

Permalänk
Medlem

Lite oroande problemet ni beskriver och så har man ingen möjlighet att testa hur det är för att man sitter på ett GTX980. Kan heller inte ändra från 8bpc till 10bpc, varför vet jag inte.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Har också fått hem skärmen och är nöjd! Kommer dock från en ca 10 år gammal skärm 😄 Har dock svårt att bestämma mig för inställningar på skärmen, sRGB mode ger bäst resultat enligt testerna på lagom.nl men tycker färgerna blir något urvattnade jämfört med att köra på exempelvis ”FPS 1” läget.
Vad kör övriga med för inställningar som har skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Verkar som om man dragit en nitlott.

Skärmen blir vit om man aktiverar sRGB, HDR eller något game mode.
Sker både med R9 285, Intel inbyggt grafikkort. Både över HDMI och DP.

Den ser riktigt bra ut när den funkar dock!

Permalänk

Tänkte lämna tillbaka skärmen imorgon, så jag passade på att testa några fler spel idag. Rising Storm 2: Vietnam tycks funka riktigt bra, men Hitman 2 (2018) blev ospelbart. Det är oroande att vissa spel funkar och andra inte. Trist om man sitter med den här skärmen och spelar spel som funkar och tror att allt är bra, för att någon månad senare testa ett som inte funkar alls.

@Zewy: Jag reagerade mycket på att färgerna var för mättade och kontrasten för stark i ursprungsläget och i de olika spellägena. I sRGB såg det mer naturligt ut. Men så länge färger inte är viktiga för dig i arbetet eller dylikt så spelar det ju egentligen ingen roll, utan kör på det du tycker ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galen Gurka:

Tänkte lämna tillbaka skärmen imorgon, så jag passade på att testa några fler spel idag. Rising Storm 2: Vietnam tycks funka riktigt bra, men Hitman 2 (2018) blev ospelbart. Det är oroande att vissa spel funkar och andra inte. Trist om man sitter med den här skärmen och spelar spel som funkar och tror att allt är bra, för att någon månad senare testa ett som inte funkar alls.

@Zewy: Jag reagerade mycket på att färgerna var för mättade och kontrasten för stark i ursprungsläget och i de olika spellägena. I sRGB såg det mer naturligt ut. Men så länge färger inte är viktiga för dig i arbetet eller dylikt så spelar det ju egentligen ingen roll, utan kör på det du tycker ser bra ut.

Om det är så olika i olika spel känns det väl som att det borde gå att lösa med mjukvara eller? Om det visar sig vara ett utbrett problem.
I övrigt håller jag med om att sRGB ser naturligare ut men även lite urvattnat. Helt sant, jobbar ej med något där korrekta färger är viktigt så kommer nog variera lite mellan olika lägen beroende på vad jag gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Zewy: Ja, man tycker ju det. Lenovo verkar ju inte svara i forumtråden som länkades här tidigare, och jag vet inte om jag tycker att konsumenten ska behöva sitta och trilskas med att hitta såna lösningar två månader efter att problemen uppdagades.
Och angående sRGB-läget så tror jag inte att det är det som ser urvattnat ut egentligen, bara det att de andra lägena är riktigt maxade med färger och kontrast. Jämfört med min gamla Dell U2715 som jag har bredvid så såg sRGB riktigt piggt och skarpt ut. Men jag har inte gjort några mätningar så det jag säger får man väl ta med en nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galen Gurka:

@Zewy: Ja, man tycker ju det. Lenovo verkar ju inte svara i forumtråden som länkades här tidigare, och jag vet inte om jag tycker att konsumenten ska behöva sitta och trilskas med att hitta såna lösningar två månader efter att problemen uppdagades.
Och angående sRGB-läget så tror jag inte att det är det som ser urvattnat ut egentligen, bara det att de andra lägena är riktigt maxade med färger och kontrast. Jämfört med min gamla Dell U2715 som jag har bredvid så såg sRGB riktigt piggt och skarpt ut. Men jag har inte gjort några mätningar så det jag säger får man väl ta med en nypa salt.

Så kan det säkert vara, att de andra lägena är alldeles för starka Gällande mjukvara så känns det dåligt av dem faktiskt, håller helt med! Verkar ju framförallt ha att göra med vilka grafikkort man har. Har inte sett någon ha problem med nyare kort så kanske därför de inte bryr sig... dåligt oavsett!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte skärmen idag, ska installera den ikväll kan återkomma med besked under veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

Köpte skärmen i fredags, kopplade upp den idag och det var direkt problem. Det flimrar som tusan. Jag har gjort följande:

* Testat HDMI
* Testat DP
* Laddade ner drivrutiner som inte gick att installera(?)
* Har nyaste drivrutinerna (AMD)
* Testade skärmen med en annan dator men samma resultat.
* Bytte tillbaka till min gamla skärm (1080P@60Hz) utan problem, körde även båda samtidigt.

Någon som har några andra förslag jag kan testa?

Visa signatur

CPU Intel I7 2600K | Moderkort: ASUS Maximus V Gene | GPU: Gigabyte Radeon RX Vega 56 | SSD: Samsung 840 EVO | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanLW:

Köpte skärmen i fredags, kopplade upp den idag och det var direkt problem. Det flimrar som tusan. Jag har gjort följande:

* Testat HDMI
* Testat DP
* Laddade ner drivrutiner som inte gick att installera(?)
* Har nyaste drivrutinerna (AMD)
* Testade skärmen med en annan dator men samma resultat.
* Bytte tillbaka till min gamla skärm (1080P@60Hz) utan problem, körde även båda samtidigt.

Någon som har några andra förslag jag kan testa?

Med såhär mkt problem hade jag nog lämnat tillbaks den, ingen kul känsla när man köpt något nytt och så strular det sådär mkt, alltaå det är ju inte en skärm för 1500kr vi pratar om, den kostar ändå 5k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

@Odman82: Jo, det får nog bli så imorgon. Lite synd men tror ändå att skärmen är bra så hoppas att det blir ett snabbt byte.

Visa signatur

CPU Intel I7 2600K | Moderkort: ASUS Maximus V Gene | GPU: Gigabyte Radeon RX Vega 56 | SSD: Samsung 840 EVO | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Har installerat min nu, inga problem än så länge, tycker dock att den har väldigt mkt IPS-glow men var längesedan jag körde en IPS-skärm så kan vara så att jag är ovan. Skall testa lira olika spel idag, kör 144hz nu utan overdrive, inte SRGB och inte dynamisk kontrast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijing:

Lite oroande problemet ni beskriver och så har man ingen möjlighet att testa hur det är för att man sitter på ett GTX980. Kan heller inte ändra från 8bpc till 10bpc, varför vet jag inte.

Displayport-versionen på 980 är för gammal för att kunna köra 165 Hz och 10-bit samtidigt.
Sänk till 120 Hz så bör du kunna aktivera 10-bit.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odman82:

Har installerat min nu, inga problem än så länge, tycker dock att den har väldigt mkt IPS-glow men var längesedan jag körde en IPS-skärm så kan vara så att jag är ovan. Skall testa lira olika spel idag, kör 144hz nu utan overdrive, inte SRGB och inte dynamisk kontrast.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade väldigt mkt ips-glow på min med samt även en del BLB, så jag tog faktiskt och returnerade min.
Har en ny på ingående som jag hoppas är lite bättre.

Permalänk
Medlem

@Monaco33: Vore fantastiskt om vi kunde fotografera våra skärmar så vi kan jämföra, blir lite svårt att hålla på och returnera och köpa nya för att bli nöjd, men om man kan få se en 5-10st hur det ser ut hos andra blir det ganska snabbt enkelt att säga om man fått ett måndagsex eller ej.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk

Jag har ingen bild att ladda upp, men mitt ex hade rätt mycket IPS-glow och BLB i nedre högerhörnet som dessutom hade en gul tint, så det blev retur. Resten av skärmen var dock helt ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Displayport den som medföljer i kartong.
144hz
10bitars
1440p
Gsync av.

Ips glow i vänstra hörnet, strul med in och ur helskärmsläge på youtube, svart skärm.
Verkar ställa till det när det blir mycket svarta färger?
Funkat bra och spela BF, och det ser riktigt nice ut.
Men skit med svart skärm lite hur som.
Tagit kort och filmat det.

Retur?....

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chubbi:

Displayport den som medföljer i kartong.
144hz
10bitars
1440p
Gsync av.

Ips glow i vänstra hörnet, strul med in och ur helskärmsläge på youtube, svart skärm.
Verkar ställa till det när det blir mycket svarta färger?
Funkat bra och spela BF, och det ser riktigt nice ut.
Men skit med svart skärm lite hur som.
Tagit kort och filmat det.

Retur?....

Kan du ladda upp filmen/bilderna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

Kollar man min skärm med svart bakgrund så ser man tydligt IPS glow i båda nedre hörnen, mer i det vänstra när jag kör skärmen runt 45/100 i ljusstyrka, lägre så blir det bättre. Jag spelade dock SW: Jedi Fallen Order och tänkte inte på det alls och skärmen har i övrigt fungerar kanon så tror jag behåller min. Annars riskerar man väl ett sämre exemplar istället 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5094636

Detta är ju samma panel, läs recensionerna, verkar vara återkommande med mkt IPS glow.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odman82:

Kan du ladda upp filmen/bilderna?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Odman82:

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5094636

Detta är ju samma panel, läs recensionerna, verkar vara återkommande med mkt IPS glow.

Skickades från m.sweclockers.com

Ips glow är väl en sak och hur man uppfattar det och hur kräsen man är osv.
Men svart skärm lite då och då, det är ju riktigt illa!.
Yes ska försöka göra det!

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem

Sänk ljusstyrkan så lågt ni kan för att minska IPS-glow. Själv har jag ljusstyrkan på 0.

Något jag stör mig på är att om man har igång sRGB så kan man inte ändra ljusstyrkan, men om man slår av det, ändrar, och slår på igen så går det...

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Har hållt på i 2 dagar nu och finlirat med inställningarna och jag börjar faktiskt bli rätt nöjd.
Jag har inte haft något problem än med skärmen, inte att den svartnar som några har pratat om, har testat att höja till 165hz nu. Tänkte dra igång och lira spel ikväll så kommer säkert skriva några rader om några timmar igen.

Ingen BLB att tala om, och som jag skrev i ett tidigare inlägg, IPS-glowen kanske är något jag behöver vänja mig vid.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shrudder:

Sänk ljusstyrkan så lågt ni kan för att minska IPS-glow. Själv har jag ljusstyrkan på 0.

Något jag stör mig på är att om man har igång sRGB så kan man inte ändra ljusstyrkan, men om man slår av det, ändrar, och slår på igen så går det...

Sånt är ju bara irriterande när det går men man måste göra det på en omständlig konstig väg