Displayport försvann i Catalina

Permalänk
Medlem

Displayport försvann i Catalina

Hej hopp!
Jag har via patcher installerat MacOS Catalina 10.15.1 på en av mina SSD:er i min Mac Pro 5.1 från 2012. När installationen var klar hade jag svart skärm. Det visade sig att displayport inte längre fungerade. Ingen signal stod det. När jag bytte till HDMI kom bilden tillbaka. Startade jag om datorn och valde startdisken med Mojave så fungerade displayport igen. Är det nån bugg i Catalina som orsakar detta, eller kan det vara grafikkortet som av någon anledning inte är riktigt kompatibelt? Grafikkortet är ett flashat PC-kort av modell Nvidia Geforce GTX680 2 GB, ett av de kort som Apple rekommenderade till gamla Mac Pro förra året då Mojave skulle installeras. Kortet har Metal-stöd. Datorn skulle bytas, den är väldigt omodern med bland annat USB 2.0. Nya Mac Pro skulle jag inte ha något emot, men när priserna börjar på 75 000 kronor så är det inte lätt. Det är delvis Riksbankens fel att Macarna är så dyra med sin penningpolitik som sänker kronans värde till sällan skådade nivåer.

Med vänliga hälsningar
Pär Nordqvist, Bollnäs

Permalänk

@norda72:

Tjänar du pengar på din dator är det en bra ide att bara köra supporterade system på den. Mojave kommer att fortsätta få uppdateringar åtminstone ett år till, och under tiden kan du fundera på hur du går vidare.

Med det sagt, hur fort ändrar sig systemkraven för de uppgifter du utför med datorn? Skulle en iMac pro vara ett vettigt alternativ? Då har du en maskin som med skärm och allt kostar 50'-130' istället för att börja på ~75' i en konfiguration som egentligen inte är särskilt användbar.

(Poängen med nya Mac Pro är ju att den ska vara en plattform att bygga vidare på för dem som behöver mer GPU, CPU, RAM och/eller disk än vad iMac Pro kan leverera. Basmodellen är bara ett dumt skelett med sämre prestanda än en modern iMac just för att man inte ska betala i onödan för komponenter man inte behöver.)

Permalänk
Bildexpert 📺

@norda72: Detta är inte mitt område längre och jag har inte alls koll på alla detaljer och turer. Men Apple och Nvidia har länge haft ett frostigt förhållande från krånglande Macbook Pro-modeller. Så stödet för Nvidias GPU:er finns pliktskyldigt mot de gamla modellerna som har deras kretsar men inget mot nyare kretsars. GTX680 (från 2011) som krets är äldre än de lägstakravet för OS 10.15 Catalina vilket ligger på en rad 2012-modeller.

Så mycket möjligt att Apple klipper hårt med drivrutiner mot Nvidias hårdvara där. Skulle rekommendera att backa tillbaka till 10.14. Men också att undersöka om det går att köra något AMD-kort istället.

Permalänk
Medlem

@Det Otroliga Åbäket: Nej jag tjänar inga pengar på verksamheten med datorn. Jo jag jobbar åt en bygdegårdsförening och har arvode på 999 kr per år, men det räknas ju inte. Jag har funderat på iMac, men då är man fast i en skärmstorlek för gott, kan inte skaffa större skärm. Och det har jag haft planer på länge, att köpa en 32-tumsskärm. Om jag blev av med displayport-problemet i Catalina så kan jag använda datorn ett år till, i värsta fall leva med problemet och köra HDMI. Jag har läst på en del forum att det verkar vara fler som har detta problem. Att gå över till Windows har jag också funderat mycket kring och varit nära att köpa en laptop på prov för att se hur jag trivs och hur saker fungerar, men det är svårt att veta vad man ska satsa på när man endast ägt Mac sedan 1998, alltså 21 år. Men det är nog enda vägen på sikt. Apple-priserna lär väl inte sjunka.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jo jag känner till trasslet mellan Apple och Nvidia. När Mojave kom väntade många Mac-ägare på en driver för systemet och sina Pascal-kort, men det kom ingen. Jag har även ett Nvidia Geforce GTX970 4 GB, och har testat det i Catalina, men det blev inte bättre. En av displayport-portarna fungerade medan de övriga verkade helt döda, däribland HDMI. Vet inte om något gått sönder på något sätt, men kortet var konstigt från början då det gav kraftiga grafikstörningar även i High Sierra, så omfattande att det var obrukbart. Inköptes på eBay 2018. Säljaren fortsatte hävda att kortet var perfekt, fanns inga problem, det var jag som gjorde fel. Blev nog lurad där, skulle jag tro. Över 3 papp åt fanders. Det är synd att man inte längre kan köpa ett vanligt grafikkort och använda i Macen. I och med Mojave måste man ha stöd för Metal, Apples nya grafiska gränssnitt, och det finns ju inte i vanliga PC-kort. Vet inte hur de på eBay kan få in Metal i sina kort, det kanske är någon piratversion. Det ser ut som om mitt Mac- och Apple-äventyr tar slut här. På sikt blir jag tvungen att gå över till den store konkurrenten Microsoft, inte minst av ekonomiska skäl.

Permalänk

@norda72:
Nej, Apple-datorer hamnar ju liksom aldrig i budgetsegmentet.
Ett möjligt alternativ, om du vill ha flexibilitet med skärmen men fortsätta köra Mac till lägre kostnad än en ny småbil, skulle kunna vara att kolla på en Mac Mini med AMD-baserat eGPU över Thunderbolt. Du förlorar ECC-stöd för minne, om det är viktigt för dig, och du måste kolla om prestandan för de uppgifter du utför blir lidande, men det skulle kunna ge dig en helt hyfsad maskin för hälften av pengarna du skulle betala för en ny Mac Pro.