Är MySQL gratis att änvända i företag? Hur många rader kan man ha?

Permalänk

Är MySQL gratis att änvända i företag? Hur många rader kan man ha?

Jag har två frågor.

Är MySQL gratis att ha i företag om man bara ska ha det för eget bruk?

Hur måbga rader kan en tabell i MySQL ha? Det kanske är obegränsat?

Permalänk
Medlem

bara att köra på.

Här kan du läsa lite om storlek på databas.
https://stackoverflow.com/questions/1276/how-big-can-a-mysql-...

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

MySQL har också forkat till MariaDB som efterföljande efter att Oracle köpte MySQL då många som jobbade på det kände sig inte hemma där längre - och den delen som är open source kan inte Oracle råda över och än mindre på MariaDB.

Så, det är bara att använda av hjärtats lust tills dess egna begränsningar börja påverka dig.

Med tanke på att MySQL/MariaDB är 'M' i LAMP-systemen (Linux - Apache - MariadB/MySQL - PHP) som de flesta forum-motorer har i botten så kan man nog säga att det är rätt väl utprovat och används även i riktigt stora system.

Försök också tänka lite taktiskt i programskapandet att det är så lite som möjligt som behöver ändras om man väljer att byta databasmotor - den andra stora databasmotornsom är opensource är Postgres och ansågs som lite mer 'komplett' än MySQL på sin tid - idag har jag inte koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Är MySQL gratis att ha i företag om man bara ska ha det för eget bruk?

Jag tänker inte ge ett tvärsäkert svar på detta, men jag hade valt MariaDB i stället, den produkten är vidareutvecklingen av MySQL som drivs av dem som skapade MySQL (ett svenskt företag för övrigt). MySQL ägs av Oracle och Oracle ska man hålla sig så långt borta som möjligt från om man är ute efter glasklara licensieringsvillkor.

Det är nog främst klientbiblioteken som är intressanta i frågan. Vad jag kan läsa mig till är klientbiblioteken i MySQL GPL med undantag för andra FOSS-licenser. MariaDBs nya klientbibliotek (JDBC/ODBC/C/PHP) däremot är LGPL vilket är betydligt trevligare i ett företagssammanhang.

"Eget bruk" har ju en tendens att sluta vara eget bruk, när man plötsligt vill koppla upp underentreprenörer, kunder eller leverantörer. Det är lika bra att förbereda sig för det direkt. Även om det går fint att använda MySQL internt så hade jag valt bort den produkten, speciellt eftersom MariaDB finns som alternativ.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Jag tänker inte ge ett tvärsäkert svar på detta, men jag hade valt MariaDB i stället, den produkten är vidareutvecklingen av MySQL som drivs av dem som skapade MySQL (ett svenskt företag för övrigt). MySQL ägs av Oracle och Oracle ska man hålla sig så långt borta som möjligt från om man är ute efter glasklara licensieringsvillkor.

Det är nog främst klientbiblioteken som är intressanta i frågan. Vad jag kan läsa mig till är klientbiblioteken i MySQL GPL med undantag för andra FOSS-licenser. MariaDBs nya klientbibliotek (JDBC/ODBC/C/PHP) däremot är LGPL vilket är betydligt trevligare i ett företagssammanhang.

"Eget bruk" har ju en tendens att sluta vara eget bruk, när man plötsligt vill koppla upp underentreprenörer, kunder eller leverantörer. Det är lika bra att förbereda sig för det direkt. Även om det går fint att använda MySQL internt så hade jag valt bort den produkten, speciellt eftersom MariaDB finns som alternativ.

Men om MySQL är fritt att använda så kör jag på den. Skiter i om det är open source. Så länge den är gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du inte ska köpa support från Oracle så MariaDB alla dagar i veckan, faktum är att om du installerar paketet mysql-server i en senare debian eller ubuntu så får du egentligen mariadb.

När det kommer till storlek så springer du oftare på att ditt autoincrement id slår i 32-bit taket och därför inte kan öka, för mer info om begränsningarna i InnoDB se https://mariadb.com/kb/en/library/innodb-limitations/, och om du tänker köra MyISAM, så gör inte det utan gå på InnoDB.

Permalänk
Hedersmedlem

MySQL Community Edition är gratis för alla syften.

Oracle säljer även kommersiella utgåvor mer lite mer funktioner och support.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Om du inte ska köpa support från Oracle så MariaDB alla dagar i veckan, faktum är att om du installerar paketet mysql-server i en senare debian eller ubuntu så får du egentligen mariadb.

När det kommer till storlek så springer du oftare på att ditt autoincrement id slår i 32-bit taket och därför inte kan öka, för mer info om begränsningarna i InnoDB se https://mariadb.com/kb/en/library/innodb-limitations/, och om du tänker köra MyISAM, så gör inte det utan gå på InnoDB.

MariaDB har jag kört. Fungear exakt som MySQL.
Men grejen är varför jag väljer MySQL, det har med MySQL Workbench att göra.

Har ingen aning om vad du säger.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

MySQL Community Edition är gratis för alla syften.

Oracle säljer även kommersiella utgåvor mer lite mer funktioner och support.

Tack! Denna har jag!
Är en liten Oracle nörd. Java, MySQL. Dock gick jag över från Java Server Faces till Spring Framework då JSF saknade JPA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

MariaDB har jag kört. Fungear exakt som MySQL.
Men grejen är varför jag väljer MySQL, det har med MySQL Workbench att göra.

Har ingen aning om vad du säger.

Workbench går utmärkt att köra mot MariaDB också, den kommer bara gnälla vid uppkoppling på databasen är "för ny".
Har du ingen aning om vad skillnaden på InnoDB och MyISAM är bör du läsa på innan du sätter sakerna i produktion om du är rädd om din data, spelar det ingen roll om allt försvinner så kör på....

Permalänk

Var det inte någon begränsning i användandet av datorns hårdvara om man körde gratis-version?
Typ att man bara drar nytta av en processorkärna och 1GB RAM eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Var det inte någon begränsning i användandet av datorns hårdvara om man körde gratis-version?
Typ att man bara drar nytta av en processorkärna och 1GB RAM eller liknande?

Möjligtvis om du kör någon test eller gratisvariant av enterpriseversionen, men inte med community.

Permalänk

Ah ok, kan mycket väl stämma.
Ringde någon klocka i bakhuvudet bara och blev nyfiken ifall någon har koll.
Kan det vara så att man ska sälja en programvara som använder SQL-databas så måste det vara enterprise och inte community?

Permalänk
Skrivet av 900-Mange:

Ah ok, kan mycket väl stämma.
Ringde någon klocka i bakhuvudet bara och blev nyfiken ifall någon har koll.
Kan det vara så att man ska sälja en programvara som använder SQL-databas så måste det vara enterprise och inte community?

Det är fritt att sälja. MySQL är gratis.

Skickades från m.sweclockers.com