Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Streamingdator

Hejsan!
Jag spelar på consol och ska nu köpa en streamingburk tänkte jag. Eftersom jag spelar på consol så kommer datorn bara att stå och tugga OBS, inget annat.

Vad ska jag kolla på prestandamässigt för att den ska klara av att streama laggfritt? Antar att den ska ha ett hyffsat grafikkort men vad är bra och vad är dåligt (usel på datorer)

Permalänk
Medlem

@swecrething: vilken budget har du avsatt?

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

@swecrething: vilken budget har du avsatt?

Med tanke på att jag kan så pass lite om datorer så har jag inte avsattnågok budget alls. Men vill komma undan så pass billigt jag kan då den bara ska stå å streama och inget annat. Nån tusenlapp på sin höjd. Hur billigt kan man komma undan för att det ska fungera? Kör på sin höjd i 1080p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@swecrething: ledsen för det sena svaret. Jag kan vldigt lite om streaming själv, borde ju klara sig med en begagnad burk och ett capture card från Elgato/Avermedia. Vad du borde göra är att kolla in en kille som kallar sig Eposvox på youtube, han sysslar i princip bara med frågor rörande streaming, tror han har ett forum också. Om du bara ska streama xbox/playstation känns det som om du kunde klaracdig på en 4-kärnig historia men jag vet som sagt väldigt lite om streaming. Hoppas någon annan får upp ögonen för tråden, någon som kan mer Kolla iaf in Eposvox!

glhf!!!

Permalänk

Kan man inte streama direkt från konsolen? Finns för Playstation 4 att direkt streama till Twitch iaf.
Annars kan man kan koppla in ett gamecapture kort?

https://www.komplett.se/product/1129709/datorutrustning/kring...
https://www.komplett.se/product/890539/datorutrustning/kringu...

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Skrivet av SE_Larsson:

Kan man inte streama direkt från konsolen? Finns för Playstation 4 att direkt streama till Twitch iaf.
Annars kan man kan koppla in ett gamecapture kort?

https://www.komplett.se/product/1129709/datorutrustning/kring...
https://www.komplett.se/product/890539/datorutrustning/kringu...

Hej!
Jo man kan streama direkt från ps4an exempelvis men då kan du inte köra med overlays osv. Capturecard har jag redan men det måste ju såklart kopplas in i en dator annars funkar det inte datorn jag har idag klarar inte av det särskillt bra så där är jag nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecrething:

Med tanke på att jag kan så pass lite om datorer så har jag inte avsattnågok budget alls. Men vill komma undan så pass billigt jag kan då den bara ska stå å streama och inget annat. Nån tusenlapp på sin höjd. Hur billigt kan man komma undan för att det ska fungera? Kör på sin höjd i 1080p

Skickades från m.sweclockers.com

Utan att vara insatt i vad streaming kräver skulle jag spontant säga att din budget måste höjas till i alla fall några tusenlappar för annars får du ingen dator alls.

Mer hjälp än så kan jag inte ge, vet inte alls vad som minst krävs för att streama 1080p@30/60FPS tyvärr. Förhoppningsvis kikar någon mer insatt in i tråden och kan ge lite tips.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Funkar det inte med en enkel laptop och använda det med det capturecard som du redan har då?
Då slipper du köpa massa annat som tangentbord, mus, skärm etc?

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Vad har du för krav på upplösning, framerate och kvalité?

Vad är det för dator du har idag?

Begagnat är nog mest prisvärt om du bara ska ha den till streaming. Jag har använt en i7 3770k till att streama Nintendo Switch spel, i 720p60 x264 fastest 6000k bitrate. Min poäng att nästan vad som helst kan streama i dag så länge det inte är helt antika saker.

Om du hittar nått med Nvidia 600-serien eller nyare så får du också NVENC, om du nöjer dig med det.

Men berätta vad du har idag, så kanske du kan uppgradera den datorn istället.

Permalänk
Skrivet av varget:

Vad har du för krav på upplösning, framerate och kvalité?

Vad är det för dator du har idag?

Begagnat är nog mest prisvärt om du bara ska ha den till streaming. Jag har använt en i7 3770k till att streama Nintendo Switch spel, i 720p60 x264 fastest 6000k bitrate. Min poäng att nästan vad som helst kan streama i dag så länge det inte är helt antika saker.

Om du hittar nått med Nvidia 600-serien eller nyare så får du också NVENC, om du nöjer dig med det.

Men berätta vad du har idag, så kanske du kan uppgradera den datorn istället.

Ja jag kommer att kolla efter nått begagnat. Vill mest veta vad det är jag ska kolla efter och vad som är bra siffror.
Vill inte köpa nått åsså funkar det inte. Har en kompis som hade en enklare dator men då laggade streamen. Har idag en Imac 🖥 som jag använder till mitt arbete som jag kört via. Inget att bygga vidare på, vill ha en pc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eftersom datorn bara kommer "tugga" OBS och inte spela något samtidigt så borde istortsett allt som klarar ditt capture card fungera, beroende på vilken bitrate och preset/hastighetsinställning du vill köra med. Lägre bitrate behöver bättre preset för att se bra ut. Högre bitrate behöver inte lika bra preset för att se bra ut.

Men så här tänker jag:

Ryzen är perfekt för streaming då de har väldigt bra x264 prestanda. DOCK har de ingen integrerad GPU, så då behöver du ett grafikkort, istortsett vilket som helst som du kan koppla din skärm till bara. Om du vill använda NVENC får du kolla på Nvidia kort.

Vill du inte ha dedikerat grafikkort så tror jag i5 vore ett bättre val. De verkar ha bättre prestanda än 3400G i x264 och dessutom får du Intel QuickSync Video vilket kan vara bra i vissa fall.

RAM vill jag säga helst 16 GB (egentligen ca 12GB men 8+4 är ovanligt). Då du inte ska spela spelar det ingen större roll vilken hastighet det är på dem. Men det är bra med minst 16 så du kan ha öppet OBS, stream alerts, capture card preview, chatten, twitch dashboard, osv osv.
8GB hade också räckt men RAM är så billigt just nu så varför inte.
Om du enbart har öppet OBS + chatt hade 4GB också räckt.

SSD vill du ha för OS och program. Om du vill vara seriös så har du en mekanisk disk som du spelar in dina streams på så du har en lokal kopia av dem.
Å andra sidan lär du ju bara starta Windows, webbläsare och OBS och sen är allt inne i RAM så egentligen hade du väl inte behövt en SSD men jag har väldigt svårt att inte rekommendera SSD sedan typ 2012.

Chassi vill du gärna ha något åt det tystare hållet så mikrofonen inte fångar upp ljud därifrån i onödan (dock kan det vara mer värt att investera i en bättre mikrofon istället för ett tystare chassi). Då ditt eventuella grafikkort inte kommer gå varmt behöver du inte tänka destomer på fläktar och kylning.

Moderkort så behöver du bara kolla att den är kompatibel med allt. Jag gissar på att ditt capture card använder USB (då du använt den i en iMac), så kolla att det finns USB 3 port(ar). Förut när USB 3.0 var relativt nytt var vissa capture cards väldigt petiga med vilken USB port du använde men tror det är bättre nuförtiden så hade inte oroat mig så mycket för det.

Nätagg lär du inte behöva något högt watt antal på då du inte har något maffigt grafikkort, men kolla gärna efter 80+ och lång garanti så inte datorn börjar brinna medan du streamar.

Jag hade helst undvikit mITX formfaktorn då det är relativt stor chans att du i framtiden vill sätta in ett internt capture card, och i det stadiet kanske du har skaffat ett riktigt grafikkort också, så då behöver du mer än 1 PCI-e.

Ungefär så tänker jag. Men utan en konkret budget vill jag inte plocka ihop några specifika delar. Vore bra att veta vilket capture card du har också. Kanske den kräver en Intel processor för den använder QuickSync eller nåt (tror jag hade ett Elgato kort som krävde det).

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av varget:

Vad har du för krav på upplösning, framerate och kvalité?

Vad är det för dator du har idag?

Begagnat är nog mest prisvärt om du bara ska ha den till streaming. Jag har använt en i7 3770k till att streama Nintendo Switch spel, i 720p60 x264 fastest 6000k bitrate. Min poäng att nästan vad som helst kan streama i dag så länge det inte är helt antika saker.

Om du hittar nått med Nvidia 600-serien eller nyare så får du också NVENC, om du nöjer dig med det.

Men berätta vad du har idag, så kanske du kan uppgradera den datorn istället.

Skulle denna funka?
Optiplex Intel I7 - 3770 3.9ghz
8gb RAM
128gb ssd

Har somsagt noll koll så ber om ursäkt om det är en dum fråga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Eftersom datorn bara kommer "tugga" OBS och inte spela något samtidigt så borde istortsett allt som klarar ditt capture card fungera, beroende på vilken bitrate och preset/hastighetsinställning du vill köra med. Lägre bitrate behöver bättre preset för att se bra ut. Högre bitrate behöver inte lika bra preset för att se bra ut.

Men så här tänker jag:

Ryzen är perfekt för streaming då de har väldigt bra x264 prestanda. DOCK har de ingen integrerad GPU, så då behöver du ett grafikkort, istortsett vilket som helst som du kan koppla din skärm till bara. Om du vill använda NVENC får du kolla på Nvidia kort.

Vill du inte ha dedikerat grafikkort så tror jag i5 vore ett bättre val. De verkar ha bättre prestanda än 3400G i x264 och dessutom får du Intel QuickSync Video vilket kan vara bra i vissa fall.

RAM vill jag säga helst 16 GB (egentligen ca 12GB men 8+4 är ovanligt). Då du inte ska spela spelar det ingen större roll vilken hastighet det är på dem. Men det är bra med minst 16 så du kan ha öppet OBS, stream alerts, capture card preview, chatten, twitch dashboard, osv osv.
8GB hade också räckt men RAM är så billigt just nu så varför inte.
Om du enbart har öppet OBS + chatt hade 4GB också räckt.

SSD vill du ha för OS och program. Om du vill vara seriös så har du en mekanisk disk som du spelar in dina streams på så du har en lokal kopia av dem.
Å andra sidan lär du ju bara starta Windows, webbläsare och OBS och sen är allt inne i RAM så egentligen hade du väl inte behövt en SSD men jag har väldigt svårt att inte rekommendera SSD sedan typ 2012.

Chassi vill du gärna ha något åt det tystare hållet så mikrofonen inte fångar upp ljud därifrån i onödan (dock kan det vara mer värt att investera i en bättre mikrofon istället för ett tystare chassi). Då ditt eventuella grafikkort inte kommer gå varmt behöver du inte tänka destomer på fläktar och kylning.

Moderkort så behöver du bara kolla att den är kompatibel med allt. Jag gissar på att ditt capture card använder USB (då du använt den i en iMac), så kolla att det finns USB 3 port(ar). Förut när USB 3.0 var relativt nytt var vissa capture cards väldigt petiga med vilken USB port du använde men tror det är bättre nuförtiden så hade inte oroat mig så mycket för det.

Nätagg lär du inte behöva något högt watt antal på då du inte har något maffigt grafikkort, men kolla gärna efter 80+ och lång garanti så inte datorn börjar brinna medan du streamar.

Jag hade helst undvikit mITX formfaktorn då det är relativt stor chans att du i framtiden vill sätta in ett internt capture card, och i det stadiet kanske du har skaffat ett riktigt grafikkort också, så då behöver du mer än 1 PCI-e.

Ungefär så tänker jag. Men utan en konkret budget vill jag inte plocka ihop några specifika delar. Vore bra att veta vilket capture card du har också. Kanske den kräver en Intel processor för den använder QuickSync eller nåt (tror jag hade ett Elgato kort som krävde det).

Okej! Tack så mycket då vet jag lite vad jag ska kolla på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecrething:

Skulle denna funka?
Optiplex Intel I7 - 3770 3.9ghz
8gb RAM
128gb ssd

Har somsagt noll koll så ber om ursäkt om det är en dum fråga

Skickades från m.sweclockers.com

Det borde funka. Men som sagts ovan. Lite mer ram skadar inte. En mekanisk disk för att spara alla stream. De tar mer plats än man tror. Nice to hade ett atx kort med en extra 4x PCIe slot För ett internt kort i framtiden ev.